beginners en dan een jong paard gekocht wat te doen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cocodg

beginners en dan een jong paard gekocht wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 21:30

Ik heb 5 jaar paard gereden op de manege en ben al zeker 7 jaar gestopt met paardrijden.
Nu heeft mijn oom mij aangeboden om een paard te kopen voor mij en mijn vriendin die ook al heel erg lang is gestopt.
We hebben toen een 3 jarige kwpn gekocht wat bijna 4 jaar word pracht van een stamboom de vader is thunderbolt en opa nassau erg lief paard , ze staat nog bij de ex eigenaren omdat we 3 keer in de week gaan om te lessen prive les.
Van de week waren we er weer ik ging er op niks aan de hand lekker aan het werk gezet na twee dagen stil te staan , mijn vriendin ging er op probeert aan de draven en het paard begint toch te bokken.
de ex eigenares zei omdat me vriendin der benen heel erg klemde.
Mijn vraag is of het wel verstandig is dat we een jong paard hebben gekocht en wat als het toch niet klikt we hebben er al betaald

fuego3

Re: beginners en dan een jong paard gekocht wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:33

nou echt verstandig is het niet denk ik , maar goed je hebt hem al aangekocht dus nu het beste er maar van maken ?? als jou vriendin nu te bang word , zou het best sneu zijn . en dan zal het paard jou ook nog wel uit gaan proberen , ik hoop natuurlijk wel dat jullie er tegen op gewassen zijn.

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:34

Niet slim nee, een jong paard is niet betrouwbaar, en heeft heel veel begeleiding nodig. En je kunt een paard niet begeleiden als je zelf moet ontdekken hoe je moet rijden!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:39

Het ligt helemaal aan de situatie, als je vriendin snel bang is, dan kan dat lastig zijn omdat jonge paarden gewoon wat sneller bokken, maar dat is geen regel, er zijn genoeg jonge paarden die erg braaf zijn. Gewoon goed les nemen, en dan niet alleen vragen stellen over het rijden maar ook algemene omgang. En mocht het uiteindelijk niet klikken, dat is dan erg jammer, maar het is ook niet gelijk dat je eraan vast zit, verkopen kan altijd nog. Ik was 15 toen ik mijn eerste eigen paard kreeg, een 3,5 jarige die net een beetje zadelmak was. Er waren en zijn veel problemen, maar juist door die te overwinnen heb ik nu een enorm sterke band met hem, ik had in het begin ook geen klik met hem, maar nu wil ik hem nooit meer kwijt. Succes!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:43

Verstandig is misschien anders, maar ik heb als 14 jarige (na 8 jaar 1x per week manegeles) ook een 3-jarige gekregen. Het is goed gekomen, met veel begeleiding. 1x per week priveles, 1x per week groepsles en 2 dagen per week training (voor m'n paard) wel te verstaan.
Wat ik je dus zou aanraden is om op een stal te gaan staan waar je deze begeleiding ook kan krijgen. En waar je ten alle tijden vragen kan stellen. Dus niet dat er op maandag iets mis gaat, en je tot donderdag moet wachten voor iemand je kan uitleggen hoe het beter moet.
Succes en veel plezier!

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:47

nee het was beter geweest als jullie een wat ouder paardje hadden gekozen. maar idd als je begeleiding/hulp krijgt kan het goed gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:51

Green and green make black and blue.
Wil niet zeggen dat het met de juiste begeleiding en een beetje gezond verstand niet goed kan komen, maar een verstandige aankoop, nee. Geen deskundig iemand betrokken bij de aankoop?

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:53

En zo worden een hoop jonge paarden verziekt en zijn een hoop ruiters/amazones bang geworden.... en ongelukken gebeurt!

Ik zou proberen om in overleg de koop ongedaan te maken. Misschien in ruil voor vergoeding en gezamenlijk zoektocht naar een paard die puberteit voorbij is en voldoende ervaring heeft...

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:11

Ik rij zelf 7 jaar en heb toen een pas opgeleerde 3 jaar en 2 maanden jonge merrie gekocht. In de winter mocht ik haar niet 1 dag laten staan zonder erna te longeren anders had ik een rodeo. Ze had veel te veel energie terwijl ze het dan ook nog eens koud had ook. Meer rijden leek mij de enige optie maar jullie probleem lijkt mij zich niet in de winter af te spelen. Staat ze als ze niet rijd op de wei of op stal?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:25

Ik heb expres 7 jaar geleden een volwassen pony gekocht omdat het mijn eerste werd. Heb daar echt geen spijt van gehad. Het is zelfs dankzij deze pony dat ik het aandurfde om er een 2e bij te kopen en die zelf te gaan opleiden. Al is het heel goed mogelijk dat hij als hij zover is zeker een maandje in training gaat voor de eerste uren onder de man. Het is weliswaar een schat van een pony, die meer en meer beheersing krijgt qua schrikreacties, maar het is wel een elastiekje als hij raar springt.

Na 7 jaar niet rijden op een jong en onervaren paard te kruipen is vragen om problemen. Daarnaast zal dit paard ook in de war kunnen raken van 2 verschillende ruiters als hij zelf nog niet genoeg bevestigd is.

cocodg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 22:35

Daarom vroeg ik haar ook van ik ben bang dat we haar verpesten waar op zei antwoorden nee dat gebeurt niet.
We waren ook opzoek naar een oudere paard.
En toen kwamen we haar tegen waarop we hadden uitgelegd dat we het weer moeten oppakken nu weet ik van mezelf dat ik het wel in me heb, vond het geweldig om op paarden te rijden waar niemand op durfde.
Ben nu wat ouder geworden en toch wat verstandiger.
We zouden haar nooit hebben gekocht al ze niet echt mak zou zijn, maar omdat we het nog vroegen aan de ex eigenares waarop zei vertelde dat der zoontje er zelf op gaat van 7 hadden we er een goed gevoel over.
Ze blijft nog bij de ex eigenares tot dat we meer prive lessen hebben gehad en we er zekerder op voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:44

Verkopers vinden nogal snel iets 'kuikenmak', een ideaal paard, en geschikt om je kind mee het bos in te sturen.
Ik vraag me regelmatig af waarom ze die supermegaübergeschikte paarden dan toch allemaal verkopen...

Kopen jullie ook alleen auto's die van oude vrouwtjes zijn geweest en die altijd binnen hebben gestaan? :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 07:54

tja, prachtig papier, maar daar kun je helaas niet op rijden.
Ik vind het altijd een domme keuze om een jong groen paard te kopen wanneer je zelf niet super-ervaren bent. Zelf ben ik nu bijna 12 jaar aan het rijden en vind mezelf nog niet ervaren genoeg om een jonkie te gaan bereiden, omdat je er zoveel aan kunt verpesten.
Je hebt haar nu betaald, dus veel meer dan heel veel lessen kun je niet, dus daar ben je goed mee onderweg. Maar erg verstandig was het niet...

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 08:01

Ik heb 2 jaar geleden een vriendin geholpen. zij had ook 0 ervaring maar wel een 4 jarige gekocht die nog niets kon.
Ik heb haar geholpen bij het inrijden ect. maar ik heb hier wel vol begeleiding bij gehad. en dat na 13 jaar..
Nu rij ik ondertussen dus 15 jaar, en heb vorig jaar ook pas besloten om voor mezelf een jonkie te kopen, Warempel is dat geworden.

Dus tja verstandig vind ik het niet. Mmaar gezien de koop al voldaan is zou je idd het beste van maken.
Wat ik dan adviseer.. probeer aan de hand veel met haar te werken, creeer een band met haar..
En mbt het rijden, ik zou dit altijd doen met begeleiding/les.

succes

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 08:04

Ik vind het persoonlijk onverstandig ik rij al 13 jaar en hou het ook bij oudere paarden (maar dan ook puur omdat ik geen tijd heb om intensief te trainen etc ) en ik wel eens een weekje weg ga bijvoorbeeld en dan rijden er nu op mijn paarden lieve meiden ( die je nooit op een jong paardje zou zetten )

Ook vind ik het raar dat je alles al hebt betaald maar hij nog daar staat had je dan niet beter even op proef kunnen doen ? ( ik zou overleggen of dat toch mogelijk is )

Ik hoop dat alles goed komt zowel voor jullie als het beestje

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 08:17

Tja, misschien niet zo verstandig, maar ik kreeg op mijn 14e (toen had ik ook alleen nog maar manege-ervaring) ook een 3-jarige merrie. Het was inderdaad niet makkelijk, maar met de ervaring van mijn moeder en mijn instructrice is het wel gelukt. Het gaat nu echt super en ik heb er natuurlijk ook heel erg veel van geleerd, maar zonder hulp en goede begeleiding was het niet gelukt. Kortom, met begeleiding lukt het je vast wel, zonder wordt het waarschijnlijk lastig.
Succes!

dieke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 08:20

Verstandig? Nou nee, maar nu doorzetten en eigenwijs zijn.
Je moet wel willen en het zien zitten :j

Heel veel succes /3

schipper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 08:31

Poe...eigenlijk geef je in je OP je eigen antwoorden. Erg handig is het niet nee, je had beter bij je eerste gedachte kunnen blijven, die van een ouder paard. Persoonlijk lijkt het me een beetje een broodje aap verhaal dat je een kind van 7 op een 3 jarige laat sturen...wat heeft die daar op te zoeken? Uitstappen met iemand die het kind en het paard vasthoudt...zo lust ik er nog wel een paar. :Y)
Maar wel erg aardig dat jullie paard nog even mag blijven staan en jullie goed geholpen worden. Als het nou binnen korte tijd met deze hulp niet beter gaat, zou ik wel proberen de koop ongedaan te maken. Dan is het paard blijkbaar niet geschikt voor het doel wat jullie besproken hebben met de ex-eigenaresse.
Wat ik hoop, is dat het na een tijdje met begeleiding beter gaat...! :j

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 08:34

Erg verstandig was het blijkbaar niet, want het gaat dus niet lekker... je zit er echter al aan vast. Je kunt dus 3 dingen doen: hopen dat de verkopers het paard terugnemen, het paard zelf verkopen, of het paard houden en met goede begeleiding er het beste van maken :j

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 08:46

Verstandig is het niet........., maar met doorzettingsvermogen kun je een hoop bereiken.

Zelf kwam ik op mijn 18e van een kuikenmakke KWPN-er (tuiger) af. Waar ik vanaf mijn 12 op gereden had. Dier was toen 3 toen ik er voor het eerst op stapte en aangezien ze toen net betuigd was ging het inrijden (of wat er op leek) mij als 12 jarige ook goed af. Bij mijn haflinger had ik inmiddels 8 jaar ervaring, maar je hebt 'ervaring' en 'ervaring'. Mijn 3 jarige haf heeft mij alle hoeken van de bak laten zien, menig maal heb ik er naast gelegen en geschreeuwt dat hij nu echt weg ging...........

We zijn inmiddels 6 jaar verder en ik ben heel blij dat ik toen heb doorgezet door van stal te wisselen en fanatiek te gaan oefenen en me bij een rijvereniging aan te sluiten.

Mijn vriend heeft vroeger gereden, en nu het laatste jaar dit weer opgepakt. Als het allemaal door gaat en de keuring gunstig uitpakt hebben we voor hem een 13 jarige Krack C gekocht. Braaf dier, vergevingsgezind, maar met werklust en potentie om mijn vriend een heleboel te gaan leren. Ook met dit dier zal er ondanks zijn braafheid 2 keer per week mee gelest worden. Voordeel tenopzichte van een jong paard is dat er bij dit dier een hele goede basis is ingereden.

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:31

Als we nou allemaal gaan zeggen hoe verstandig het is geweest komt ze vast veel verder. TS ik zou sowieso zoeken naar professionele hulp, en wat betreft het bokken: kijk eerst of er een lichamelijke oorzaak is d.m.v. een fysio of een osteopaat, laat het zadel ook na kijken. Succes!

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:35

Om een 3 jarige "flink aan het werk te zetten"is sowieso niet verstandig. Het rijden van een jong paard vraagt niet alleen rij vaardigheid maar ook het begrijpen van een jong paardenlijf en hoe je daar goed mee om moet gaan. Tuurlijk kan alles met begeleiding, maar je zult het grootste gedeelte toch echt zelf moeten doen. je kunt beter een paard aanschaffen dat bij je niveau past.
Misschien is het beter om je niet blind te staren om papieren. Een paard met papieren is ook kapot te maken en dat is zo zonde.

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:32

Let_be schreef:
En zo worden een hoop jonge paarden verziekt en zijn een hoop ruiters/amazones bang geworden.... en ongelukken gebeurt!

Ik zou proberen om in overleg de koop ongedaan te maken. Misschien in ruil voor vergoeding en gezamenlijk zoektocht naar een paard die puberteit voorbij is en voldoende ervaring heeft...

Sjonge, wat minder heftig kan ook wel!!
Met veel lessen en begeleiding kan ze er ook wel komen....

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:33

Wel/Niet verstandige aankoop doet er nu nog maar weinig toe; geluk maak je zelf (is mijn motto)

Ik heb voor Valentijn een super mega groot kado gekregen. Bijna 5 jaar oud, totaal onbeleerd, rond de duizend kilo, een Belg ... en ik heb wel wat ervaring in mijn broekzak zitten maar na 6 jaar helemaal niks doen dan naar een grazend paard te kijken (mijn oudje was gepensioneerd) moest ik toch wel diep graven in die zakken. De ervaring bleek erg diep verscholen, slechts sluimerend aanwezig.

Ik heb de eerste maanden iets van 6 uur per dag bij haar doorgebracht. Elkaar leren kennen, band opbouwen. Bouwend naar een klik die er in de verste verte niet was. Ja tuurlijk ik vond haar erg mooi en indrukwekkend, maar daar hield het op.
Alles leek met de gang van een zeer langzame slak te gaan. Het heeft echt wel even geduurd eer ik haar halster op en af kon doen, zonder bibberende knietjes haar van stal naar paddock kon lopen, dan hebben we het borstelen nog ... guttegut dat heeft tijd gekost duurde zeker een maand of 2/3 toen ik haar eindelijk helemaal rondom kon aanraken.

We zijn begonnen met longeren en daar ligt voor ons de basis naar wat we nu allemaal kunnen. Alle stemcommando's zijn bekend en boyyyyy wat ben ik daar blij om. Met rijden gebruikte ik in het begin altijd de stemhulp vóór de rij-hulp, nu kan ik gemakkelijk 'normaal' rijden, al praat ik nog wel veel met mijn paard hoor :o

In het begin hadden we veel deskundige en ervaren handjes om ons heen had die ons konden begeleiden. Er was altijd wel iemand met meer verstand van zaken aanwezig die me met wijze raad konden bijstaan. Maar het meeste heb ik toch gewoon geleerd door 'doen', heel veel doen. Kilometers maken samen. Meest leerzaam waren toch wel de momenten dat we alleen waren en ik zelf de enige persoon was die het klusje moest klaren. Meestal ging het wel vrij goed en soms waren er dan van die dingen waar ik echt niet van wist hoe ik dat moest oplossen. Dat werd dan het volgende projecht om met een deskundig iemand de situatie onder de loep te nemen en te kijken waar ik mezelf moest verbeteren.
Ook heb ik het eerste jaar veel gereden, niet op mijn eigen paard maar op een ander paard. Je moet het tenslotte op een oude fiets leren toch ??

Ik heb haar geen dag van het jaar NIET gezien. Ga elke dag naar haar toe, al is het maar om te knuffelen of haar manen opnieuw in te vlechten. Ik longeer haar altijd voor het rijden (is de ergste malligheid eraf en zijn de spiertjes al lekker warm). Het rijden zelf houd ik kort en simpel. Braaf is braaf, morgen weer een nieuwe dag. Ik heb haar liever elke dag 10 minuten onder het zadel dan 3x in de week een uur. Ze krijgt elke dag beweging: stapmolen/longeren/rijden/grondwerk/wandelen/weiland whatever ... zal hier niet gebeuren dat ze een dag haar stal niet uit komt.

Ik ben erg gelukkig met mijn paardje. Mijn Plan B was dat ik pas na 1 jaar alles gegeven hebben wat ik had van mezelf mocht kiezen om een betere eigenaar voor mijn paard te vinden.
We zijn nu ruim 1 jaar verder ... Plan B ... nee, deze gaat niet weg !! Die klik die in het begin ontbrak is nu zo ontzettend sterk aanwezig. Ik zou me niet kunnen voorstellen hoe mijn wereld eruit ziet zonder haar erin.
En ja, we hebben allebei nog bergen te leren ... gelukkig maar, want wat zou het saai zijn als alles al als vanzelfsprekend was.
Ik denk dat het leukste van mijn paard is dat we samen opgroeien eigenlijk. Elke dag leren we wat bij, zij ... maar ik ook.

Wat vorig jaar een onmogelijke taak leek is nu mijn grootste trots en heerlijkheid. Mijn advies aan jullie: neem mensen om je heen die je kunnen helpen. Ga kilometers maken met je paard. Steek er tijd en geduld in. Voor je het weet ga je door naar het volgende niveau en bereik je mijlpalen die eerst alleen nog maar ver op de horizon stonden. Ga ervoor !! Maak met elkaar goede afspraken, de gene met het meeste lef rijd vaker of meer dan de ander. Of de ander stapt pas op als het paard braaf gebleken is.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:13

Sabientjeuh schreef:
Let_be schreef:

Sjonge, wat minder heftig kan ook wel!!
Met veel lessen en begeleiding kan ze er ook wel komen....

Dat is niet heftig, dat is gewoon de waarheid.

Ikzelf heb zo'n 8 jaar rijervaring en heb afgelopen zomer een 4-jarig paardje gekocht. Een hele uitdaging en het kost flink wat doorzettingsvermogen. Zonder hulp van meer ervaren mensen zou het mij ook niet lukken.

Of het een verstandige keuze is, tsjah... Ik denk eerder dat je er gewoon het beste van moet proberen te maken TS. Al denk ik wel dat het voor onervaren, bangere ruiters verstandiger is om een ervaren paard te kopen.