Hoofd op en neer in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NeverGiveUp

Hoofd op en neer in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 22:13

Hoihoi,

het rijden gaat op het moment aardig goed met ons, elke keer gaat het beter, maar een ding maak ik me een beetje zorgen om
In het begin ging de galop totaal niet, was echt stress voor hem, en daana voor mij ook dus hebben we die er even uitgehaald.
Nu het allemaal beter gaat zijn we gewoon weer gaan galoperen en kunnen we redelijk rustig en snel aan springen, en ook rustig blijven galoperen ipv rennen rennen rennen. De overgang naar draf gaat ook weer goed.
alleen hij schud met zijn hoofd. Op en neer, en ik snap niet waarom..
Omdat hij het meer doet als de aansprong wat moeizamer ging doet het me toch denken aan spanning/stress dat hij het moeilijk vind,
omdat hij toch nog weinig balans heeft? Hij is erg groot, misschien speelt dat mee, dat het moeilijker voor hem is om met mij erop in balans te galoperen?
We zijn bezig met rechtrichten maar dat gaat niet in een keer natuurlijk, kan dat ermee te maken hebben?

Ik krijg ook echt totaal geen stelling met galoperen, dan valt hij alleen maar naar binnen en reageert niet meer op mijn binnenbeen. (conclusie: Onze galop is nog bagger.

Hebben jullie tips wat ik zou moeten doen, moet ik mijn teugels wat langer laten of juist wat meer oppakken? Moet ik hem ''actiever'' laten galoperen, meer stelling vragen'?????

En nog een vraagje, sinds kort zijn we echt lekker bezig en draven we relaxt door de bak, maar hij doet de hele tijd helemaal ze tong uit zijn mond en kauwt alsof hij een bit in heeft, terwijl ik al vanaf het begin bitloos met hem rij. Hij is geen 3 meer en is zijn hele leven lekker in de krul gereden, dus is dat gewoon omdat hij dat gewend is? Bij de koop heeft ze ook niks gezegt over dat hij ze tong er zo uitsteekt!
Het ziet er voor mij niet uit als ontspanning, maar het is wel pas als we lekker aan het werk zijn... Iemand daar een idee over?

Alvast bedankt
Groetjes Jessie

Elise95

Re: Hoofd op en neer in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 06:42

Ik volg dit even. Mijn paard heeft ook problemen met de galop. Hij heeft een goede galop, maar beweegt ook nog iets met z'n hoofd en springt snel om omdat hij z'n balans dan verliest.

Waar ik mee bezig ben ik ook stelling naar buitenrijden en dan weer wat naar binnen. Je begint daarmee gewoon op de hoefslag en kan als je wat verder bent het ook op de volte oefenen.
Ook een beetje contragalop rijden is een goede oefening. Een heeel flauw gebroken lijntje om te beginnnen. En voor het rechtrichten op de binnenhoefslag galoperen.

Veel succes ermee.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:04

Vaak doen paarden dit in de galop omdat ze harder willen.
Dan schudden ze met hun hoofd, en nemen zoo stukje bij beetje meer teugel, en stukje bij beetje gaan ze een stukje harder. Ik zou hem idd actiever laten lopen, maar niet dat ie onder je vandaan loopt. En als je erg veel last hebt van dat schudden/ trekken met het hoofd, kan je miss een martigaal proberen.

En wat zijn tong betreft... Sommige paarden doen dit uit ontspanning. Heeft verder niks met stress te maken. Dit is gewoon puur ontspanning. En er zijn paarden die met hun bit 'spelen'. Dit is ook ontspanning. Jou paard heeft dan wel geen bit maar wat je paard doet is speeksel aanmaken. Dit is alleen maar goed, dat kauwen!
Succes!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 10:22

@ elise95:

Goed idee, ik denk niet dat het mij op de volte lukt maar ik zou het proberen als ik weer les heb binnekort!

@ Loveuggs:

het zou best kunnen dat hij het daarom doet, maar we hebben nu best een relaxt galopje, ik heb niet het idee dat hij steeds sneller wil, het is ook echt hoofd op en neer. (Misschien moet ik het eens filmen!)
Ik hou nu mijn teugels gewoon op maar en galopeer wat figuren en negeer dat geschud maar,
onze bak is best zwaar en zeker aan de achterkant is het zand heel mul, dus moet hij niet gewoon veel kracht zetten ofzo? Ander paarden doen het niet...

Buiten doet hij het trouwens niet! Dat zijn rechte stukken en dan gaat het gewoon goed.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 18:58

Zo ziet eruit, ik ben best blij met dit filmpje, het ziet er een stuk minder erg uit dan hoe het voelt..
Misschien dat als hij een sterkere achterhand heeft het gewoon ophoud??

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 22:22

Heeft iemand hier misschien nog wat op te zeggen? hihi :P

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:24

Is het niet de natuurlijke halsdeining? Of is het echt schudden?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 22:25

Er staat een filmpje bij misschien kan je het zien!

Het is op en neer, klapperen zegmaar? Misschien natuurlijke halsdeining maar het voelt bij hem zo overdreven! Vooral als je erop zit.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:26

Ja het ziet er helemaal niet verkeerd uit hoor!
Maar vaak voelt het anders voor jezelf!
De mijne heeft dit ook, stuur even pb als je daar een filmpje van wil zien.

Gewoon veel oefenen en kilometers maken in de galop zodat ze achter wat sterker wordt. Dit kost wel tijd en is niet in een maand gedaan.

Edit: Ik zie geen paard dat schud hoor. Ik zie een paard dat aan de balans moet werken en moet ontwikkelen in de achterhand. Volgens mij is dit gewoon natuurlijk.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 22:28

Oh dankjewel!
Maak me soms een beetje snel zorgen haha, maar toen ik dit filmpje zag leek het al veel minder, als ik erop zit lijkt het zo overdreven!

Is het ook niet zo dat hij véél actiever moet/achterhand eronder, dat hij het dan minder doet?
Of valt het mee!

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:32

Ik vind het er vrij normaal uitzien. Gewoon als halsdeining.
Sommige paarden hebben een hele stille hals bij het galopperen en sommige bewegen meer.
Zoals ik het zie is het niet echt iets om je zorgen te maken.

Over de rest kan ik niks zeggen.

Wij hebben op stal ook een paard (die ik ook rijd) die in galop zijn hoofd omhoog gooit en dan echt met zijn hoofd gaat schudden...
Kan geen filmpje maken helaas.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:33

Ik heb het filmpje gezien, en ik denk dat het natuurlijke halsdeining is. :)

Wellicht dat het nog wat afneemt als het paard verder is in training, maar lijkt mij niks om je zorgen over te maken.

Edit: Typo.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 21-05-11 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:33

Op het filmpje heb je onvoldoende sprong in de galop. Wsl. als je een klein beetje meer je been eraan houdt is het geklapper met het hoofd ook over. Ietsje harder mag best.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:34

Idd. naarmate je de achterhand traint en het paard meer op de achterhand krijgt word dit steeds minder. Kan zo maanden over heen gaan hoor, dus niet weer ongerust raken als het over een aantal weken nog niet verbeterd.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:35

Ik weet niet of het zo is maar het lijkt wel alsof hij achter verkeerd zit?

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:35

Fujita_Amor schreef:
Ik vind het er vrij normaal uitzien. Gewoon als halsdeining.
Sommige paarden hebben een hele stille hals bij het galopperen en sommige bewegen meer.
Zoals ik het zie is het niet echt iets om je zorgen te maken.

Over de rest kan ik niks zeggen.

Wij hebben op stal ook een paard (die ik ook rijd) die in galop zijn hoofd omhoog gooit en dan echt met zijn hoofd gaat schudden...
Kan geen filmpje maken helaas.

Misschien even kijken in het headshaking syndroom discussietopic.. Hier staat heel veel info in.
We komen er helaas ook in voor...

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 22:36

@ Anne_GTI: Wat bedoel je precies met sprong, dat hij te weinig ''springt'' zegmaar in de galop? Of uitstrekt. (Klinkt een beetje dom, maar de term heb ik nog nooit gehoord :) )

@ Zusjacobs: Ja dat denk ik ook! Zijn we druk mee bezig!
(heb hem net een paar maandjes)

@ Fujita-amor: Wat bedoel je daarmee, dat hij achter vast zit?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:40

NeverGiveUp schreef:
Wat bedoel je precies met sprong, dat hij te weinig ''springt'' zegmaar in de galop? Of uitstrekt. (Klinkt een beetje dom, maar de term heb ik nog nooit gehoord :) )

Ik zal even kijken in dat topic

De term gebroken galop zegt je die iets? De galop in het filmpje is niet taktzuiver. Je hebt onvoldoende zweefmoment.

Dit is geen headshaker lijkt mij. Gewoon een rijtechnisch probleempje wat met een beetje meer sprong in de galop zo weg is.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:41

Fujita_Amor schreef:
Ik weet niet of het zo is maar het lijkt wel alsof hij achter verkeerd zit?

Dat komt doordat de galop niet taktzuiver is maar hij zit achter zeker wel in de goede galop.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 22:42

Ohja ik snap wat je bedoelt, en dat is gewoon op te lossen door de ''simpele'' dingen als actiever en meer op de achterhand enz. ?
De dingen waar wij nu mee bezig zijn nu we eindelijk ontspannen door de bak kunnen :)

Oh dat bedoelde ze met achter verkeerd :+

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:43

Met dat headshaker was voor mij bedoelt.

Maar ik had het filmpje nog even beter bekeken en toen zag ik idd dat hij goed zat.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 22:46

Maar dat hij dus niet taktzuiver is..

Heeft dat ook niet misschien te maken met stijfheid of dat hij zijn rug niet volledig loslaat?

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:59

Wat ik zie is een natuurlijke halsdeining waarvan ik denk dat hij minder gaat worden waneer je paard sterker wordt in de achterhand en zijn balans verbetert. Ik zou niet zozeer harder maar wel aktiever gaan rijden met veel overgangen en tempowisselingen in alle tempi. Hoe is je paard aan het been en past zijn zadel goed?
Een martingaal zou ik hier niet gebruiken.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 23:01

Wou ook zeker geen martingaal gebruiken haha,
Hij is redelijk aan het been, maar het blijft iets om aan te werken.
Maar ik kan hem laten wegstappen en draven op mijn zit, Of dat ook goed vanuit de achterhand is is een ander verhaal, maargoed.
galop aanspringen gaat nu ook ontzettend snel (eerst lukte het gewoon niet, hij had geen balans en ook geen kracht denk ik, het duurde heel lang)

Zadel is 2 maanden geleden op maat gemaakt!

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:06

NeverGiveUp schreef:
Maar dat hij dus niet taktzuiver is..

Heeft dat ook niet misschien te maken met stijfheid of dat hij zijn rug niet volledig loslaat?

:j Maar ik vind die stijfheid nog wel meevallen. Ik denk dat na 10 minuten het beeld al volledig veranderd kan zijn. Contragalop zou ik met dit paard niet doen. Eerst lekker iets meer voorwaarts laten galloperen als basistempo en van daaruit gaan schakelen/volte open en sluiten. Een paar balken op 20 meter afstand en gaan spelen met het aantal galopsprongen ertussen. Dat soort werk zou ik het in zoeken. En zoals ik al zei kan dan in 10 minuten het beeld al compleet anders zijn.

In-uitjes springen zou je paard ook gigantisch van opknappen denk ik.