Voelen van goede galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MirjamRobin

Voelen van goede galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 10:41

Hallo!

Mijn pony heeft moeite met de rechtergalop.
Nou gaat het wel steeds beter, maar ik weet alleen of hij goed zit als er iemand anders bijstaat.
Zelf voel ik het namelijk niet...
Ik voel wel het verschil als hij links, overkruisd en rechts heeft aangegaloppeerd, maar niet op het moment dat hij galoppeert...
En zien doe ik het vanaf het paard ook niet...

Heeft iemand hier tips voor?

Bvd ;)

pateeke

Re: Voelen van goede galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 11:54

Wat je kan proberen om het beter te voelen is je paard op volte zetten. Vaak voel je dan beter of je pony 'juist' gallopeert of niet. Bovendien wisselen veel paarden/pony's ook makkelijker (spontaan) wanneer ze op een volte gezet worden omdat het voor hen ook moeilijker is om te galopperen op de volte wanneer ze niet in de juiste galop zijn aangesprongen.
Voel je het verschil nog niet op een grote volte, rij dan kleinere voltes (dan voel je het nog beter meestal).

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 11:55

Neem les, dan kan je instructrice je leren hoe je dat ook kan zien, is veel makkelijker dan voelen.
Bij sommige paarden voel je het helemaal niet en bij de ander voel je het direct.
Zien is sneller!

MirjamRobin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 12:39

Ik heb wel les. Ja hij wisselt vaak wel continu als hij verkeerd zit, maar vaak doet hij dat pas na een aantal rondjes en dan ben je er alweer te laat bij. Ik zal het eens proberen op een kleinere volte, maar hoe 'voel' je het dan?

xZippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:52

Ik ga dit even volgen, dit snap ik ook nooit zo goed :j

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:55

je kan ook gewoon even naar voren hangen om te kijken of ie in de goede zit.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:56

MiniBoots schreef:
Neem les, dan kan je instructrice je leren hoe je dat ook kan zien, is veel makkelijker dan voelen.
Bij sommige paarden voel je het helemaal niet en bij de ander voel je het direct.
Zien is sneller!

:D

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:04

Ja ik zou ook gewoon kijken :+
In het begin kon ik het ook niet voelen, maar door altijd te kijken en goed te zitten ga je na een tijdje het zien combineren met het voelen.. En dan opeens hoef je niet meer te kijken :D

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 16:25

MirjamRobin schreef:
Ik zal het eens proberen op een kleinere volte, maar hoe 'voel' je het dan?

Beetje moeilijk om uit te leggen hoe dat voelt als ie verkeerd zit...
Als ze op volte in de verkeerde galop zijn, hebben ze vaak meer moeite met hun evenwicht en zijn ze wat minder buigzaam. Natuurlijk hangt dat ook een beetje af van paard tot paard. Voor veel paarden is het moeilijk om in de verkeerde galop op een (kleine) volte te galoperen, voor sommige anderen is dat niet zo moeilijk. Toch voel je vaak wel een verschil tussen de 'juiste' en de 'verkeerde' galop...

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 17:38

mang schreef:
je kan ook gewoon even naar voren hangen om te kijken of ie in de goede zit.

Ik snap wel dat je kunt zien of hij in de linker of rechtergalop zit, maar je kunt (zonder spiegels tenminste) toch niet zien of hij overkruist zit?
Ik begrijp overigens je opmerking in de openingspost niet TS. Je zegt dat je het wel voelt met aangaloperen maar niet tijdens de galop zelf, voel je hem dan niet overspringen? Of bedoel je dat je wel voelt dat er verschil tussen de galop zit, maar weet je niet wat welke galop is?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 17:39

overkruist voel je toch wel ? dan stuiter je meestal alle kanten op :+
TS heeft het toch over de verkeerde galop, of lees ik ergens overheen ? :)

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 17:48

MiniBoots schreef:
MiniBoots schreef:
Zien is sneller!

:D

heel grappig allemaal hoor, zien is inderdaad sneller.. maar daar heb je niks aan als je instructrice er niet bij is... ik bedoel je rijd toch ook wel eens op je paard als er geen instructrice bij is?? ook dan moet je het kunnen zien en voelen..

ik voel het ook niethoor, alhoewel ik het wel steeds vaker door heb dat het in de verkeerde zit.. hoe vaker je gallopeerd hoe beter je het gaat voelen denk ik

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 17:49

je ziet het door voor over te hangen en te kijken wel voorbeen je paard naar voor zet ;)

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 17:58

Ik kan het wel voelen. :)
Het paard die ik rijd loopt in de verkeerde galop over het binnenschouder weg.
Maar ik voel het wel meteen meestal, ik voel gewoon dat het buitenbeen als eerste springt.

vivione

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 18:00

Ik kijk altijd naar beneden en als je het voorbeen naar voor ziet komen dan zit je goed zo niet dan niet!

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 18:10

Het kan handig zijn om aan te springen aan de goede hand en in de hoeken :) Dan krijgt je paard het bijna nooit voor elkaar om in de verkeerde galop aan te springen. vaak komt dat omdat het paard z'n hoofd naar binnen kijkt..?

MirjamRobin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 18:44

De pony waar ik op rijd heeft al heel lang moeite met de rechtergalop.
Het probleem is dat ik het ook niet goed kan zien.
Ik geef wel de goede hulpen met les ook en soms zit hij goed, soms zit hij fout.

En heb het inderdaad ook over overkruisd. Als hij aangaloppeert voel ik het niet, tijdens het galopperen ook niet. Maar als hij rechts, links en overkruisd heeft gezeten voel ik wel verschil bij de manier van galopperen, maar tijdens de galop weet ik niet of hij goed zit. Overkruisd voel ik ook niet, omdat hij als hij rechts aangaloppeert ook gigantisch stuitert (omdat hij het gewoon lastig vindt denk ik).....

Wat wel heel goed helpt is even met mijn zweepje over zijn rechterachterbeen strelen bij het aanspringen, dan zit hij vaak goed (soms fout). Tot nu toe zorg ik er maar voor dat er iemand naast staat die even zegt of hij goed zit want ik zie/voel het echt niet... :s

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 18:50

Soms wil een kleine volte draaien wel eens helpen of een stukje contra-stelling.

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:43

als je het niet voelt kan je onder het galloperen naar de voorbenen kijken, en dan moet hij zn binnenste voorbeen het eerste/verste naar voren doen.
dan zit hij in de goede gallop, en anders niet.
dat kan je gewoon zelf zien van op het paard :)
en als je dan voelt hoe hij voelt als hij goed zit herken je het na een tijdje wel. en kan je altijd even controleren door naar de voorbenen te kijken :)

en geloof me met in de hoek aanspringen lukt het ze nog om verkeerd aan te springen, mijn verozrg pony vind links aanspringen heel moeilijk, en in de bocht help wel een heel klein beetje, maar nog springt ze de helft van de tijd verkeerd aan..
(terwijl ze de gallop zelf wel weer makkelijker vind op links.. raar beest :+ )

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:05

Ik probeer meestal te kijken of te voelen of ik in de goede galop zit. Als het voelt alsof ik op een op hol geslagen hobbelpaard stuiter, dan zit ik zowiezo verkeerd. Als m'n paard de hoeken overdreven afsnijd in galop is dat 9 van de 10 keer omdat ie in verkeerde galop zit.

En als ie overspringt, wat mijn paard doet als ie in linkergalop een kleinere volte moet maken, dan voel ik een raar hupsje.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:41

Ik lees ook effe mee, mijn 6-jarige merrie vindt het ook lastig, springt (zeker in het begin van de training) verkeerd aan. Met veel stelling en binnenbeen wil ze wel goed aan springen, en zeker als ze goed "warmgedraaid" is, dan gaat het makkelijker en ook goed. Wel wil ze nog wel eens achter overkruist springen, en ik vind het ook moeilijk om aan te voelen of ze goed zit... En kijken vind ik helemaal lastig. Heb geen spiegels bij de bak. Wel les, maar thuis train ik zonder iemand erbij, dus dan zie/voel ik het niet altijd goed.

Leidenaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:51

Je kunt je hand op de binnenschouder leggen tijdens het galloperen. Dan kun je voelen of het been naar voren gaat tijdens de sprong. Succes!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 22:01

Zo'n probleem kan je niet via het lezen van een tekst hier leren zien en/of aanvoelen, daar is echt les voor nodig.
Heel veel uitleg, oefeningen om het te leren zien, oefeningen om het te leren aanvoelen, af en toe eens met de ogen toe rijden, dan voel je de dingen net iets beter.
Maar het is uiteraard iets dat wel een tijdje duurt, een beginnende ruiter die al een paar jaartjes rijdt, kan meestal wel na een tijdje zelf zien of hij juist zit, maar het voelen das toch iets dat je na vele jaren rijden pas begint te leren herkennen en aan te voelen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:05

Mijn verzorgpaard heeft heel veel moeite met links aanspringen. Meestal voel ik in een bocht wel of ze goed zit of niet.
Als je verkeerd zit ga je van binnen achter naar buiten voor. Als je goed zit is dat andersom, dus buitenachter naar binnenvoor.
En dan heb ik het over je eigen kont :') Snap je?
Bij sommige paarden voel je dat haast niet, maar bij sommige juist heel duidelijk.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:03

Je kan het wel leren voelen. Galoppeer aan met je ogen dicht en voel wat er onder je gebeurt. Het is makkelijk als er iemand aan de kant staat die zegt of je het goed of fout hebt. Herhaal dat gewoon heel veel, dan voel je het vanzelf.
Lichtrijden op het goede been leer je zo ook snel aanvoelen.