hoe ruiter in conditie en balans brengen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deertje

hoe ruiter in conditie en balans brengen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 20:48

je ziet en hoort het vaak:

top ruiters die zichzelf in topconditie brengen met andere zaken dan paardrijden, denk maar aan hardlopen, de flex-chair, evenwichtsoefeningen, sportschool enz...
nu ben ik zelf geen internationale topruiter, maar ik zou toch graag wat werk beginnen maken van zit en uithouding van mezelf, mede omdat de paardesport nu voor mij toch iets serieuzer begint te worden en het niveau wat hoger wordt is het voor mij noodzakelijk dat een goede zelfcontrole en conditie aanwezig zijn.
dus ik ben benieuwd, wie kan er mij de ideale tips geven? :D :D

daNiielle_

Re: hoe ruiter in conditie en balans brengen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:56

Voor je conditie....paard 5 tot 10 km verderop stallen en elke dag op de fiets erheen en je tijds record proberen te breken. :))

Aangezien je controle over jezelf wil houden en conditie op wil bouwen, zou ik eens kijken naar sporten zoals boksen of iets met behendigheid. Daar heb je controle voor nodig of creëert dat juist met zon sport.

Heb zelf een wii fit, zitten veel balans spellen op en je kan hardlopen in je huiskamer.

Ik volg dit in elk geval even. :)
Voor nu zou ik zeggen: eet gezond, pak de fiets, dat is al een begin!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:58

Je kunt vrij simpel wat aan algemene conditie doen door bijv. een hardloopprogramma van myasics.nl of starttorun.be of ga roeien op een ergometer. Daarnaast heb je veel baat bij het werken aan je dieper gelegen houdingsspieren. Dus veel oefeningen voor het versterken van je rompstabiliteit. Oa door aan de slag te gaan met zo'n grote fitnessbal, of oefeningen uit Pilates of poweryoga etc. (google/youtube is your friend)
Wil je het echt goed doen zoek dan vooral bij de houdingsoefeningen iemand die je daarin kan bijsturen omdat daarbij een goed resultaat veel afhangt van de juiste houding tijdens de oefeningen.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 21:14

daNiielle_ schreef:
Voor je conditie....paard 5 tot 10 km verderop stallen en elke dag op de fiets erheen en je tijds record proberen te breken. :))

Aangezien je controle over jezelf wil houden en conditie op wil bouwen, zou ik eens kijken naar sporten zoals boksen of iets met behendigheid. Daar heb je controle voor nodig of creëert dat juist met zon sport.

Heb zelf een wii fit, zitten veel balans spellen op en je kan hardlopen in je huiskamer.

Ik volg dit in elk geval even. :)
Voor nu zou ik zeggen: eet gezond, pak de fiets, dat is al een begin!

paarden staan bij ons thuis, dus de fiets zal moeilijk worden :D
de wii fit is idd mss wel een leuke oplossing, maar doe je dit elke dag ofzo?
Laatst bijgewerkt door Deertje op 25-04-11 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 21:15

Equimotion schreef:
Je kunt vrij simpel wat aan algemene conditie doen door bijv. een hardloopprogramma van myasics.nl of starttorun.be of ga roeien op een ergometer. Daarnaast heb je veel baat bij het werken aan je dieper gelegen houdingsspieren. Dus veel oefeningen voor het versterken van je rompstabiliteit. Oa door aan de slag te gaan met zo'n grote fitnessbal, of oefeningen uit Pilates of poweryoga etc. (google/youtube is your friend)
Wil je het echt goed doen zoek dan vooral bij de houdingsoefeningen iemand die je daarin kan bijsturen omdat daarbij een goed resultaat veel afhangt van de juiste houding tijdens de oefeningen.

klinkt goed, zou je zo'n oefeningen voor je rompstabileit ook ergens via google kunnen vinden?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:19

Hm het werkt wel voor je conditie.
In de winter maanden heb ik een conditie van 0, kom hijgend een spring parcours uit...is het fietsweer dan wordt het ineens stukken beter. :D

Op de wii fit heb je ook allerlei yoga poses voor balans en kracht trainingen.
Dat hardlopen werkt prima voor iemand die (zoals ik)geen tijd heeft om naar de sportschool te gaan.
En je hebt wat te doen als je je verveeld!

Equimotion

Ja, als je even youtubed heb je al heel veel filmpjes met goede oefeningen. (steekwoorden: rompstabiliteit, core stability, swiss ball exercises, balance board etc)

dinniedepooh

Ik fiets inderdaad (bijna elke dag) naar mijn paard en tijdens GTST doe ik hoelahoepen met een hoepel van de Bart Smit van één euro.
Iedereen lacht me uit, maar ben sinds 1 januari 13 kilo kwijt en nu nog zes kilo van mijn streefgewicht en maatje 36/38 verwijderd!
En door het hoelahoepen ben ik veel beter geworden in het doorzitten omdat ik veel meer buikspieren heb.
Voor mij een win win situatie. *\o/*

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:32

Hoelahoepen... Mn vriend lacht mij denk ik echt uit denk ik :+ maar dat is wel een makkelijke manier om ff snel thuis te doen. Heb eigenlijk echt geen tijd om 2 avonden in de week naar de sportschool te gaan :o .Misschien morgen maar ff langs de Bart Smit.

eidi12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:38

ik volg het gewoon even, ben ook erg benieuwd juist omdat ik er gisteren op gewezen ben dat ik meer balans met licht rijden moet creeren? heb er wel spierpijn van maar die hoelahoep zie ik wel zitten, zit trouwens ook op de WII, ga het spel even zoeken....

dinniedepooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:39

Wacht maar tot je een six pack hebt ontwikkeld, dan lacht ie niet meer, maar is ie vast hartstikke trots! :)

StarAnna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:44

dinniedepooh schreef:
Ik fiets inderdaad (bijna elke dag) naar mijn paard en tijdens GTST doe ik hoelahoepen met een hoepel van de Bart Smit van één euro.
Iedereen lacht me uit, maar ben sinds 1 januari 13 kilo kwijt en nu nog zes kilo van mijn streefgewicht en maatje 36/38 verwijderd!
En door het hoelahoepen ben ik veel beter geworden in het doorzitten omdat ik veel meer buikspieren heb.
Voor mij een win win situatie. *\o/*

wauw, proficiat zeg, echt petje af, zou ook graag 10kg afvallen, dan heb ik echt mijn droomgewicht en maatje

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:46

Ik ben sinds een aantal weken begonnen met hardlopen. Het leek me nogal saai alleen of met zn tweeen dus nu zitten een vriendin van mij en ik in een loopgroep met coach. Bevalt erg goed :j

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:48

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 06:12

hoelahoepen dat zal me niet lukken vrees ik, kon het als kind al niet, ik kon dat ding maar niet rond mijn heupen houden, al klinkt het wel goed.. ;)
ik denk dat ik mss wel eens een bal zou aanschaffen, en daar oefeningen op ga doen,heeft daar iemand ervaring mee?

voor mijn conditie is hardlopen wss wel de enige oplossing, alhoewel ik daar een bloedhekel aan heb, maar vooruit dan moet het maar :D

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 06:14

@ kaaaren: bedankt zeg, zal straks eens alles afprinten op mijn werk haha

Ziertje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 11:21

Ik zou als ik jou was toch gaan hardlopen of fietsen, ikzelf merk dan veel meer verschil in conditie. Veel meer uithoudingsvermogen. Toen ik nog aan sgw deed, toen ik niet hardloopte kwam ik hijgend het parcours uit, ben toen beginnen met harlopen en dat werd steeds minder.

Verder is met de hoelahoepel een goed idee, je traint je buikspieren. Ook al kun je het niet, gewoon blijven oefenen. Wat ook een goede buikspieroefening is, je gaat op de grond liggen helemaal plat. Doe je je benen omhoog en dan laat je ze zakken, en dan wel je buikspieren aan spannen. Dit doe je in 3 setjes van 15 en als dat je gemakkelijk afgaat kun je dat er steeds met 5 verhogen. Voor mij werkt dit ook prima :)

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 15:50

Ziertje_ schreef:
*Knip*
Wat ook een goede buikspieroefening is, je gaat op de grond liggen helemaal plat. Doe je je benen omhoog en dan laat je ze zakken, en dan wel je buikspieren aan spannen. Dit doe je in 3 setjes van 15 en als dat je gemakkelijk afgaat kun je dat er steeds met 5 verhogen. Voor mij werkt dit ook prima :)

Oeh dat is een goeie, dan hoef je je rug, nek en schouders ook niet meer te belasten +:)+

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:32

TS wat vind je leuk om te doen buiten het paardrijden om? Als je lekker buiten bezig wilt zijn is skaten, fietsen of hardlopen heerlijk. Voor binnen thuis buikspier oefeningen en andere fitness oefeningen waar je geen materiaal voor nodig hebt. Als je iets buiten de deur zoekt is capoeira een enorme aanrader! Je bent bezig met conditie, kracht, lenigheid en balans ;)

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 21:36

wat is capoeira? nog nooit van gehoord.

Het liefst wil ik mij niet te veel verplaatsen, omdat ik naast een full-time job ook nog 3 paarden per dag te rijden heb, en eigenlijk veel tijd heb ik niet over.

Ben zonet voor de eerste keer gaan hardlopen, wel 3 maal gestorven onderweg, maar ik heb toch zo'n 25 min kunnen lopen.

Verder heb ik mezelf voorgenomen om de dag te gaan lopen en om de dag buikspieroefeningen en oefeningen voor de rompstabiltieit te doen.
Dus we hopen op volharding!

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:52

Capoeira is een Braziliaanse vechtsport dat stamt uit de slaventijd. De lichamelijke beheersing en gevoel voor ritme komen hier flink aan bod. Hier een voorproefje van de profs laten we maar zeggen ;)

PB maar voor meer info

annelotten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 14:57

Cabelona schreef:
Capoeira is een Braziliaanse vechtsport dat stamt uit de slaventijd. De lichamelijke beheersing en gevoel voor ritme komen hier flink aan bod. Hier een voorproefje van de profs laten we maar zeggen ;)
*filmpje*
PB maar voor meer info

Hier hebben wij laatst een clinic van gehad op school, in het begin was het nog niet echt super, maar later werd het heel leuk! :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 15:34

Hoezo uithoudingsvermogen kweken?

In je proefjes niet je adem inhouden werkt geweldig.. en daarnaast moet het paard
het meeste werk doen.. ook met trainen.. :P Tijdens les vooral werken aan het
correct aanleren van hulpen en op de juiste manier met je zit omgaan zodat je niet
teveel gaat rijden (en het paard vervolgens alleen maar tegenwerkt)

Ik rijd nu 13 jaar.. mijn enige sport is paardrijden.. ik rook als een ketter maar ik kan
echt 3 uur lang achter elkaar rijden en nog energie over hebben om er nog 1 te doen!
(misschien komt het ook wel omdat ik van 8 tot 5 aan de stoel assisteer staand.. traint
je beenspieren en je bekken ook aardig :p)

Ik moet altijd opletten hoelang ik aan het rijden ben... want ik rijd rustig 2 uur achter elkaar
door zonder tussendoor te stappen... :=

Maarrem.. als je dan een sport zou willen beoefenen lijkt me gymnastiseren met van die
grote ballen wel wat. Leer je een goede balans van krijgen, is met oefeningen ook goed voor
je ademhaling en je buikspieren, bekkenspieren e.d.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 19:05

svdijk86 schreef:
Hoezo uithoudingsvermogen kweken?

In je proefjes niet je adem inhouden werkt geweldig.. en daarnaast moet het paard
het meeste werk doen.. ook met trainen.. :P Tijdens les vooral werken aan het
correct aanleren van hulpen en op de juiste manier met je zit omgaan zodat je niet
teveel gaat rijden (en het paard vervolgens alleen maar tegenwerkt)

Ik rijd nu 13 jaar.. mijn enige sport is paardrijden.. ik rook als een ketter maar ik kan
echt 3 uur lang achter elkaar rijden en nog energie over hebben om er nog 1 te doen!
(misschien komt het ook wel omdat ik van 8 tot 5 aan de stoel assisteer staand.. traint
je beenspieren en je bekken ook aardig :p)

Ik moet altijd opletten hoelang ik aan het rijden ben... want ik rijd rustig 2 uur achter elkaar
door zonder tussendoor te stappen... :=

Maarrem.. als je dan een sport zou willen beoefenen lijkt me gymnastiseren met van die
grote ballen wel wat. Leer je een goede balans van krijgen, is met oefeningen ook goed voor
je ademhaling en je buikspieren, bekkenspieren e.d.

ik rij ook al vele jaren, en ik heb altijd een 7 of 8 voor mijn houding, en ik kan gerust enkele paarden na elkaar rijden hoor, dat is het niet, maar toch heb ik het gevoel dat het nog beter kan, snap je?
Ik wil nog beter zitten en nog meer controle hebben over mijn lijf, als andere naar mij kijken zeggen ze altijd maar jij zit mooi en stil, ja akkoord, maar heb nog steeds een gevoel van het moet nog beter...
kan het niet beter uitleggen, haha
Maar ik wil nu wel gaan proberen door oefeningen en trainingen te doen, dat ik toch nog betere controle krijg, ik wil echt eens zien of dat verschil uitmaakt

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:30

ik heb een conditie van 0.0.
al gaat het met paardrijden voor mij anders dat houd ik wel 3 uur vol.
op zo'n bal alleen al zitten werkt bij alles wat je doet.
gewoon alleen maar zitten doe ik ook.

verder zwemmen wordt door mijn cardioloog aangeraden en fietsen ook.
probeer geen sport met pieken dat is echt een ramp voor je hart ( en zelfbeeld ) .