geen grip meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vinca

geen grip meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 14:18

ik heb echt een schat van een fjord die echt alles voor je wil doen
maar zodra je op buitenrit gaat ( en dat doe ik heel vaak)
neemt ze het bit vast en heb ik geen grip meer op haar
ze gaat dan altijd in volle rengalop er vandoor en ben er toen ook al een keer plat op mijn rug afgevallen.
op zit rijden heeft geen zin meer want daar trekt ze zich niks van aan ( ze is heel koppig) *D
en ik heb ook geen zin om in haar mond te raggen want dat vind ik erg gemeen en onrespectvol

ik had dus de vraag hoe kan ik dit oplossen zou een hulp teugel helpen ?

alvast gedankt kritiek wel graag opbouwend ;)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: geen grip meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:32

Ja, dat kan prima helpen. :j
Bij jonge/onervaren paarden heb ik de eerste keren er altijd een slof aan hangen, gewoon voor nood.
Deze hangt de hele rit los en stel dat ze er van door schieten, heb ik een rem. Vooral in de buurt van wegen is dat wel erg fijn.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:39

Ik denk dat je ten eerste begeleiding en les moet nemen. Je kunt wel voor het geval dat er een hulpteugel aan hangen, maar dan is het probleem nog niet weg! Hulpteugels zijn bijna altijd symptoombestrijding en niet probleembestrijding.
Eerst vanaf de grond alles goed kunnen, dán pas erop.
Ik zou begeleiding zoeken met grondwerk en heel veel bezig gaan.

Vinca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 14:41

maar ze is niet net beleerd ze is 11 en ik heb haar al 9 jaar
en altijd al op haar gereden
heb ook al les op haar genomen etc

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:10

grondwerkles denk ik toch nog niet, anders zou je paard dit niet doen en zou jij wel weten waaróm je paard dit zou doen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:14

HAR-->RT-P

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:20

ja een hulp teugel zou idd tijdelijk wel kunnen helpen , maar kan je niet voor altijd er maar aanhangen.
als je paardje er zo steeds van door gaat is ook niet echt veilig op de weg .

longeer je hem ook voor je weg gaat op buitenrit ?
als hij er van door schiet , gaat hij dan naar huis ? of gewoon een stuk heel erg hard ?
nu hij op de wei staat krijgt hij dan ook nog biks ? hoeveel ?
wat doet hi als je in een bak rijd ?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 07:38

Is een rijtechnisch probleem, het paard is hier niet de schuld van dus ik zou zeker geen hulpteugel erbij pakken maar zelf leren het op te lossen door idd grond en los werk en vertrouwen in mekaar gaan krijgen.

Ze is dus niet koppig maar onzeker en miss zelf bang.

Je hebt haar al 9 jaar hoe is het al die jaren gegaan dan?
Is het zadel al na gekeken en is ze wel eens naar de tandarts geweest , haar rug na gekeken ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 07:42

Ow jeej, ow wee als er iemand een paard heeft die inderdaad gewoon koppig is...

Bang, grondles nemen... Kom op mensen, jullie weten heust wel dat het niet altijd zo werkt. Soms moet je een keer streng zijn.

Een keer 'in de mond raggen'. Nou dat klinkt zielig maar als mijn paard er ongewenst vandoor gaat ben ik even niet zo lief meer voor hem, ook al moet ik hem dan even 'in zijn mond raggen'. Ho is ho en hij heeft er maar respect voor op te maken. Een fjord hoef je niet altijd lief te vragen of ie wilt luisteren, soms nemen ze gewoon een loopje met je.

Een slofteugel vind ik helemaal geen verkeerde oplossing, zo kun je op een nette manier een noodrem toepassen. Succes.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 07:52

waarom zou je je paard in de mond moeten raggen als het ook anders op gelost kan worden, waarom een dier met opzet pijn gaan doen?
Is zo makkelijk gedaan even een scherper bit en maar raggen in die mond, enig idee hoe dat voelt, ik niet maar het paard wel , dat kan ook een hele goeie reden zijn om zich sterk te maken, dat is juist meestal de rede om je sterk te maken,tegen de pijn in komen , een Fjord heeft ook gevoel en juist dat soort rassen worden als eigenwijs en sterk bestempelt en moet dan maar wat harder mee om gegaan worden, sorry maar is weer zo`n paard onvriendelijke oplossing.

Als je paard er ongewenst vandoor gaat zal hij daar zijn rede wel voor hebben en meestal is de ruiter daar de rede van.

En wat is er verkeerd aan grondles, dat is de basis die heel vaak over geslagen word bij heel veel paarden, omdat zeker van een fjord verwacht word dat hij het allemaal wel kan, maar daar gaat het dus al fout.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:52

Helemaal eens met Midgie, vind inhoud van de post van joolien ook nergens op slaan.

fabkebab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:57

als ze het bit vastpakt, is het misschien een ideetje om een bitloos hoofdstel te proberen (hackamore)?

Groetjes ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:03

Ow ja, laten we een paard wat al niet te stoppen is op het bit ook nog eens een bitloos hoofdstel inhangen. En til nou niet zo zwaar aan mijn post, ik bedoel ook niet dat je keihard van links naar rechts moet gaan zitten trekken ofzo, maar een keer een ferme ophouding gaat een paard echt niet dood aan hoor, eentje die moeilijk te stoppen is en oncontroleerbaar is een stukje gevaarlijker..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:06

Joolien schreef:
Ow jeej, ow wee als er iemand een paard heeft die inderdaad gewoon koppig is...

Bang, grondles nemen... Kom op mensen, jullie weten heust wel dat het niet altijd zo werkt. Soms moet je een keer streng zijn.

Een keer 'in de mond raggen'. Nou dat klinkt zielig maar als mijn paard er ongewenst vandoor gaat ben ik even niet zo lief meer voor hem, ook al moet ik hem dan even 'in zijn mond raggen'. Ho is ho en hij heeft er maar respect voor op te maken. Een fjord hoef je niet altijd lief te vragen of ie wilt luisteren, soms nemen ze gewoon een loopje met je.

Een slofteugel vind ik helemaal geen verkeerde oplossing, zo kun je op een nette manier een noodrem toepassen. Succes.

_/-\o_

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:12

Dacht ook niet dat je echt zagen bedoeld. Zullen we jou een stuk ijzer in je mond proppen en er dan even een lekkere harde ruk aan geven? Ga je toch ook niet dood van? Kijken of je dan stopt of er tegenin gaat, een reactie gevend op de pijn.
Paarden gaan ook niet dood van een onterechte mep of een keiharde prik van een spoor, betekent nog niet dat het niet fout is om te doen.
Soms gaat mijn paard er ook vandoor, en dan helpt kleine zachte ophoudingen geven 100 keer beter dan hard trekken als ik met bit rijd. Bitloos hoef ik mn pink maar op te tillen of hij staat met een ruk stil tegenwoordig.

Edit: daarnaast is een slofteugel natuurlijk wel een handige noodrem, je kunt niet met een paard op weg als hij een gevaar vormt voor jou en/of omgeving, maar het is niet goed om dat als oplossing te gebruiken.
Zolang er nog geen ondersteuning is, slofteugel misschien, maar zodra het er is hoort die slof weer in een hoekje weg gestopt te worden.
Ik zou persoonlijk nooit een slof gebruiken bij mijn paard, als ik de rem er niet op heb ga ik er niet op, punt uit.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:16

Slofje schreef:
Dacht ook niet dat je echt zagen bedoeld. Zullen we jou een stuk ijzer in je mond proppen en er dan even een lekkere harde ruk aan geven? Ga je toch ook niet dood van? Kijken of je dan stopt of er tegenin gaat, een reactie gevend op de pijn.
Paarden gaan ook niet dood van een onterechte mep of een keiharde prik van een spoor, betekent nog niet dat het niet fout is om te doen.
Soms gaat mijn paard er ook vandoor, en dan helpt kleine zachte ophoudingen geven 100 keer beter dan hard trekken als ik met bit rijd. Bitloos hoef ik mn pink maar op te tillen of hij staat met een ruk stil tegenwoordig.

Edit: daarnaast is een slofteugel natuurlijk wel een handige noodrem, je kunt niet met een paard op weg als hij een gevaar vormt voor jou en/of omgeving, maar het is niet goed om dat als oplossing te gebruiken.
Zolang er nog geen ondersteuning is, slofteugel misschien, maar zodra het er is hoort die slof weer in een hoekje weg gestopt te worden.
Ik zou persoonlijk nooit een slof gebruiken bij mijn paard, als ik de rem er niet op heb ga ik er niet op, punt uit.

Misschien is het juist even beter om iets fouts te doen. Schept aan de ene kant ook meer duidelijkheid voor het paard. Dat mag ie niet, en dit mag ie wel. Door steeds kleine zachte ophoudingen te maken, weet mijn paard echt niet dat ie fout zit. Ze moeten dat in zien, zodat ze het voortaan niet, tot minder doen. En nog zijn er paarden die er schijt aan hebben...

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:27

Een paard gaat er heus niet zomaar vandoor. En als jouw paard dat niet weet moet je m dat bijbrengen :+
Daarnaast, iets fouts is iets fout en dat schept dus alles behalve duidelijkheid, want ze voelen ook aan dat jij weet dat het eigenlijk niet hoort en kan.
Je kunt je paard beter leren te reageren op stem, mijn paard weet dat hij HEEL diep in de nesten zit als ik boos "FOEI" zeg, dan laat hij het 9 van de 10 keer ook al opnieuw uit zn hoofd.
Simpelweg aangeleerd door met een terechte klap te bekrachtigen: Paard beet omdat hij ongeduldig was, krijgt een mep tegen zn hals/schouder met een keihard, boos "FOEI!" erbij en voila, aangeleerd. 1 keer was genoeg, en hij is niet zo'n snel lerend paard.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:34

Een paard kan er wel degelijk zomaar vandoor gaan, Slofje. Of heeft die van jouw nooit de 'kolder in z'n kop'?
En als ze vanwege de ruiter er vandoor gaan, waarom alleen als ze op buitenrit gaat?
Vind ze het eng, kan dat een reden zijn. Maar volgens mij rennen dat soort paarden heel hard naar huis.

TS kan imo beter een keer goed duidelijk zijn met haar handen dan een hulpteugel gebruiken.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:39

paard heeft reden voor om naar huis te rennen, zoals niet netjes opgevoed zijn. Als een paard 1 keer toestemming daarvoor krijgt is het moeilijk om dat af te leren.
En eigenlijk heeft mijn paard nog nooit de kolder in de kop gehad eigenlijk, gewoon een braaf sloompie pubertje :P

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:57

ik denk dat in dit geval een strenger bit of een hulpteugel niet het probleem op gaat lossen , als de ts het paard al zo lang heeft is het toch ergens fout gegaan tussen paard en ruiter/eigenaar. en als een paard er echt vandoor wil kan jij zo hard mogelijke ophoudingen maken maar ben bang dat het paard dan nog niet stopt.

waarom ik zei dat ze heel ff een hulpteugel zou kunnen gebruiken , je dan alleen maar kunt zorgen dat het hoofd niet te hoog komt en je iets meer controle hebt , maar dit verhelpt het probleem niet eveneens als de strenge ophoudingen die geoperd werden.

als je trouwens een paard hebt wat zomaar op de kletter gaat hoor naar mijn inziens niet op de weg omdat dit gewoon te gevaarlijk is voor ruiter /paard en eventuele andere weg gebruikers.

en ik vind grondwerk helemaal niet zo'n slecht optie , want als een paard dit telkens weer doet ligt het in de verstandhouding tussen dier en mens niet goed , en dit is dus WEL op te lossen met grondwerk.

gekkiej123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:59

Jaa idd. misschien een scherper bitje. dat heb ik ook gedaan met mijn pony . een dunner bitje kunnen ze ook niet zo snel vast pakken

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:15

Scherper bit vind ik sowieso geen aanrader.
TS doet ze dit sinds kort? En wat was er de eerste keer aan de hand?

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:33

Slofje schreef:
Een paard gaat er heus niet zomaar vandoor. En als jouw paard dat niet weet moet je m dat bijbrengen :+
Daarnaast, iets fouts is iets fout en dat schept dus alles behalve duidelijkheid, want ze voelen ook aan dat jij weet dat het eigenlijk niet hoort en kan.
Je kunt je paard beter leren te reageren op stem, mijn paard weet dat hij HEEL diep in de nesten zit als ik boos "FOEI" zeg, dan laat hij het 9 van de 10 keer ook al opnieuw uit zn hoofd.
Simpelweg aangeleerd door met een terechte klap te bekrachtigen: Paard beet omdat hij ongeduldig was, krijgt een mep tegen zn hals/schouder met een keihard, boos "FOEI!" erbij en voila, aangeleerd. 1 keer was genoeg, en hij is niet zo'n snel lerend paard.

Niet ieder paard is zoals jou paard ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:43

Slofje schreef:

Hoe weet jij dat? Heb jij ervaring met elk paard dan? :+

Er zijn wel degelijk paarden die er zomaar vandoor gaan. Zo ook mijn pony, die ik rijtechnisch echt wel voor elkaar had (Z) en hij wist echt wel wat hij niet en wat hij wel mocht doen. Hij houdt gewoon van streken uithalen, en geef hem is ongelijk, als je die kop van hem zag, zag je gewoon dat ie het leuk vond ook! Ik vind een keer wat harder zijn tegen je paard/hem een klap geven écht niet iets fouts. Niet alle paarden geven zich zo makkelijk gewonnen. Paarden met veel temperament bijvoorbeeld, die moeten gewoon streng duidelijkheid hebben over wat ze wel en niet mogen en dan zijn het ontzettend fijne paarden om te rijden. Een keer hard zijn is veel duidelijker voor een paard in mijn ogen, en in mijn ervaring, hij kan echt wel voor een stootje.. Kijk heb je nou een paard dat heel stresserig is of whatever, is het een andere zaak.

En ik heb niet zo'n l*lletje als paard die reageert op foei := Al hoort het misschien wel ;)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 18:12

Natuurlijk kun je hard zijn tegen je paard, ook een flinke schop tegen zn kont zal m niet bijzonder veel deren. Maar een klap tegen je arm of been of een klap tegen je kaak is toch iets anders vind ik.
Daarnaast niet echt leuk dat je mijn paard uitmaakt voor l*lletje.

en @Nienke, daar heb je natuurlijk gelijk in :) Ik bedoel meer te zeggen dat je niet alles op hoeft te lossen op de makkelijkste manier, zoals even een harde ruk in die mond. (en ps, even offtopic, wat heb jij daar een lekkerding als paardje zeg *even in profiel gespiekt* :+)