Paard tikt aan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quinc

Paard tikt aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 19:46

Hoi bokkers,
Ik rijd nu een paardje. Maar ik heb dus een probleempje, iedere keer als ik buiten ga rijden dan tikt hij de heletijd aan met zijn benen. Iedere keer zijn heel erg snel zijn ijzers en onderruit.Dus ik denk dat ze de heletijd met haar ijzers van achter na voren los tikt.
Hebben jullie een idee wat het is, en hoe ik het opmoet lossen?

Groetjes Quincy
Laatst bijgewerkt door Quinc op 16-04-11 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

concetto

Re: Paard tikt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 19:48

Ja tegen je smid vertellen dat deze ijzers niet blijven zitten!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 19:50

als je paard de ijzers van de voorbenen loopt kan je spring schoenen aan doen.
Geeft geen garantie maar helpt weldegelijk.
Als je paard de ijzers aan de achter benen verliest.......sja....dan is de tip van de smid zo gek nog niet

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 19:50

Ja, hebben we al gedaan..
Maar ze blijft het doen dat is nou juist het probleem.

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 19:51

alison_belle schreef:
als je paard de ijzers van de voorbenen loopt kan je spring schoenen aan doen.
Geeft geen garantie maar helpt weldegelijk.
Als je paard de ijzers aan de achter benen verliest.......sja....dan is de tip van de smid zo gek nog niet

Nee, verliest ze niet aan de achterbenen. Maar aan de voorbenen. Oke bedankt

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 19:51

Ook van voor hoor, kan zijn dat de takken iets te lang zijn, en daar kan je smid heel eenvoudig iets aan doen....

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 19:54

Oke bedankt....

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 19:54

ik zou de takken niet zo maar in laten korten.
Daar verander je de stabiliteit van de voet mee.
Kan bij sommige paarden best wel maar niet bij allemaal.
Maar als het volgens de smid kan zal het vast goed zijn.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 19:56

Heb het niet over inkorten.....
Ronder laten leggen enzzz

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 19:56

Ja klopt, en het paard is niet van mij zelf dus ik kan er zelf vrijweinig aan doen. Maar was benieuwd wat het was..

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 19:58

Alshet paard niet van jou is zou ik het dier gewoon springschoentjes aan doen....kan totaal geen kwaad

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 19:59

Oke, bedankt

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 19:59

meschien hoefbal beschermers ofzo of gewoon springschoen niet zo strak doen dat als hij ze foet op de grond heeft dat de springschoen aan de achterkant op de grond ligt

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 20:00

Vaak is het omdat je paardje buiten ruimer draaft dan gewoon in de bak en hierdoor de achterhand meer onder de massa brengt ( erg positief hoor ).
Zeg dit gewoon tegen je smid, als je een goede hebt zal hij weten wat er gebeuren moet!

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 09:13

Oke, bedankt..

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 18:37

Die van mij doet het ook, maar meestal omdat ie moe wordt. Het is nog een wat jonger beestje en net op ijzers. Kregen net nog jury commentaar hierop. Gaan toch ook maar met onze smid overleggen of dit kwaad kan. Hij tikt alleen nog geen ijzers af.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 18:41

Kan geen kwaad, je paardje heeft dan gewoon veel kracht van achter maar kan dat nog niet goed doseren.
Zolang de hoefballen niet geraakt worden en je dus geen wondjes hebt is het vooral een kwestie van sterker worden en in balans lopen van je paard.
Je smid kan er wel wat aan doen, maar laat hem niet de takken inkorten, dit haalt de balans uit je ijzer en dus ook je voet.
De takken kunnen wel wat ronder gemaakt worden zodat ze niet zo'n eind uitsteken!
Succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 07:44

Je zou het ook rijtechnisch kunnen gaan oplossen, het paard blijft te lang staan van voren dus loopt waarschijnlijk erg op de voorhand.
Ik weet niet welk niveau je hebt met het rijden in de bak, maar zorg ook dat je paard zijn achterhand gebruikt met buiten rijden.

RM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 07:54

Mijn paard doet dat ook, ik rijd nu met voor en achter springschoenen, en ze is speciaal beslagen. Anders tikt ze haar ijzers eronder vandaan.. Anders moet je het verhaal even aan je hoefsmid vertellen, dan weet hij vast wel hoe hij je paard beter kan beslaan.. Ik weet zo niet de manier waarop hij dat doet!

De reden dat mijn paard tikt is omdat hij te snel is achter, ik moet haar meer op de achterhand rijden zodat ze het beter kan dragen! Maar dit is nog wel lastig omdat ze nog even wat meer spieren achter moet krijgen maar ik denk dat, dat ook wel een oplossing kan zijn!

Succes!

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 18:38

RM, waarschijnlijk heeft jouw smid je paardje van achter wat steiler op de ijzers gezet en van voor wat meer opzet gegeven. En anders bestaan er ook nog speciale klapijzers.
Jonge paarden kun je niet gelijk op hun achterhand zetten, gewoon omdat ze nog niet sterk genoeg zijn dus als je een goede smid hebt dan houdt hij/zij daar wel rekening mee!

RM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 15:56

concetto schreef:
RM, waarschijnlijk heeft jouw smid je paardje van achter wat steiler op de ijzers gezet en van voor wat meer opzet gegeven. En anders bestaan er ook nog speciale klapijzers.
Jonge paarden kun je niet gelijk op hun achterhand zetten, gewoon omdat ze nog niet sterk genoeg zijn dus als je een goede smid hebt dan houdt hij/zij daar wel rekening mee!

Dat zou best kunnen! Ik zou niet weten hoe ze nu beslagen is. Jonge paarden inderdaad niet, maar het paard waar ik op rijd is nu 6, dus ze zou het opzich al redelijk moeten kunnen! Ik oefen het af en toe maar ze vind het nog wel erg zwaar.. En wat je zegt als je een goede smid hebt dan weet die inderdaad wel hoe zulke paarden het beste beslagen kunnen worden!

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 19:45

Maar bij 6 zijn ze nog lang niet volgroeid en kunnen ze echt nog niet alle gewicht naar de achterhand brengen!
En laten we reeel zijn dat is ook best moeilijk, zelfs de topruiters onder ons hebben het daar moeilijk mee.
maak het bespreekbaar met je smid en tot die tijd met goede springschoenen rijden die de hoefballen beschermen zodat je paardje zich niet beschadigt want dan ben je helemaal ver van huis!

RM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 20:21

Nee ze kunnen nog niet al hun gewicht op de achterhand brengen maar het duurt ook lang om dit onder de knie te krijgen dus ik vind dat je daar wel al mee kunt beginnen! En dan wel op een goede manier natuurlijk ;) Niet de hele tijd dat je rijdt op de achterhand zetten maar af en toe even op de achterhand zetten kan geen kwijt, ze moeten toch sterker worden op een gegeven moment!

En inderdaad goede springschoenen dat scheelt ook al een heel eind :)

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 20:37

Klopt helemaal wat je zegt, en tuurlijk kun je er mee beginnen, maar ik moet er bijj zeggen dat ik paarden gehad heb waarbij het me nooit helemaal gelukt is, De bouw moet er ook wel een beetje naar zijn!

RM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 20:42

Ja dat klopt helemaal!! Maar goed je ziet vaak vanzelf of het gaat lukken of niet.. Bij de een duurt het ook wat langer dan bij de ander!