SandravdB schreef:Misschien ook handige informatie, heb een vergroeiing in mijn onderrug en kapotte tussenwervel, dus schokken opvangen is zeer lastig voor me.
Alison belle, kun je mee uitleg geven want snap je post niet goed.
DandravdB probeer je paard in een lager tempo te laten draven en ga zelf echt op je KONT zitten. Probeer je paard zo langzaam mogelijk te laten draven zodat je het uit kunt zitten en het niet pijn doet. Je kunt iemand vragen om je aan de lonche te nemen eventueel met een ander paard die de rug goed los laat en dus fijne gang heeft en betrouwbaar is. Zodat je echt op zitten kunt concentreren. Misschien moet je de keuze maken als dat niet kan vanwege je rug om je paardrijden te beperken nu nog met lichtrijden totdat je bespiering op je rug weer goed is. TEvens zou ik overleggen met een ostehopaat of fysiotherapeut die bekend is met paardrijden. Mijn ostheopaat vindt het namelijk heel goed (rijdt zelf paard) vanwege de balans zoeken die je doet en bespiering die je opbouwt in je rug.
Wat ik ook deed (heb zelfde probleem) de eerste keren dat ik zitles had, was twee paracetamol nemen. Mijn oudste paard neem ik altijd aan de lonche (en niet de jonge hittepetit) zodat ik zeker weet dat ik me kan concentreren op het zeer rustig draven en stappen. Doordat ik geen pijn had ontspande mijn rug en kon ik goed doorzitten. Ook dag later geen pijn gehad. Nu heb ik regelmatig zitles en kan ik ook in een hoger tempo draven en zelfs galopperen. Wel blijf ik mijn zadel gebruiken, dus ga NIET zonder zadel op je paard, want dat is vragen om rug problemen. Het zadel vangt mee de schokken op voor je. Hopelijk heb je hier iets aan enne succes! Er is goed leven met kapotte ruggen
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 15-04-11 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt