te snelle pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eileen_

te snelle pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 18:40

hallo,

Een pony waar ik vaak op rijd, is echt suuuper snel.
Alleen is er 1 probleem: ze heeft een hele gevoelige mond, dus je moet heel voorzichtig zijn om haar niet pijn te doen.
het is een Shetlander, en ze haalt makkelijk een fjord in, (ook) in (midden)galop.
alleen als we een (midden)galopje hebben gedaan, is ze daarna echt zoo hyper en snel, dan is het enige wat ze wilt galoperen.
En dan krijg je haar gewoon bijna niet meer terug, en ik wil haar ook geen pijn doen.
de enige manier om haar terug te krijgen is een volte draaien. Maar soms zelfs dat lukt niet (dan ben je aan het stappen en vliegt ze weer in galop -.-').
Ze hebben geen bak daar, maar we rijden wel eens in het weiland. Maar we rijden eigenlijk alleen maar buiten (heel soms niet).

heeft er iemand tips?

ps. we kunnen haar nu even niet rijden, want ze is drachtig.

angelzambezi

Re: te snelle pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:41

Uuhw misschien een martingaal eraan?
of even voor het rijden uit laten razen aan een longeerlijn?

Succes!

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 18:47

noujaa, dat hebben we ook al geprobeerd,
we hebben ongeveer de hele dijk afgegalopeerd in middengalop, ze was doodop en zat helemaal te hijgen, maar wou gelijk weer ervandoor gaan in galop ;o
Helpt een martingaal ook voor te snelle pony's? ik zal het wel eens vragen of ze dat hebben (: (het is niet mn eigen pony)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 19:07

nog meer tipss?
ze hebben waarschijnlijk geen martingaal voor een shetlander (bestaan die sowieso wel? :P )

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:15

een martingaal helpt tegen het hoofd in de lucht steken niet tegen het rennen :+

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 19:27

jaa, ik d8 al >.<

angelzambezi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:03

zodiacje schreef:
een martingaal helpt tegen het hoofd in de lucht steken niet tegen het rennen :+

Ohw hihi ik d8 dat het ook te maken had met weg rennen :')

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:04

Het kan ook helpen door je pony op een volte te laten galoperen, en als hij dan nog steeds zo hard gaat ga je de volte sluiten net zolang totdat hij rustiger gaat en dan naar de draf gaan als beloning....

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 01:39

Een paard neem je ook niet alleen terug op teugelhulpen.
Probeer met je benen de ophouding te maken. Dan hoef je geen eens veel te doen met de gevoelige mond.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 18:23

@QuintyKelly,, dat doe ik dus, maar als we ff een galopje hebben gedaan, vliegt ze er zo weer van door.. vooral als ik met 1 hand rij.. niet altijd hoor, maar vaak wel.

@kimmie88, hoe bedoel je met je benen? bedoel je diep zitten? dat doe ik sowieso al >.<

Maar toch bedankt iedereen, voor de tips(:

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:25

Begeleiding zoeken :) ?

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:29

_horselovee_ schreef:
nog meer tipss?
ze hebben waarschijnlijk geen martingaal voor een shetlander (bestaan die sowieso wel? :P )

Kleinste maat, met knoopjes erin kunnen prima! :)
Verder zoals hierboven gezegt word begleiding zoeken. Als je zonder begleiding je pony laat uitrazen op een dijkje terwijl je het tempo (dus de pony) niet onder controle hebt kan dat levensgevaarlijk zijn!

Heb je les, misschien dat eens proberen zodat je je pony onder controle leert houden terwijl je niet te veel aan de mond zit. Succes!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:31

Vanky schreef:
_horselovee_ schreef:
nog meer tipss?

Kleinste maat, met knoopjes erin kunnen prima! :)
Verder zoals hierboven gezegt word begleiding zoeken. Als je zonder begleiding je pony laat uitrazen op een dijkje terwijl je het tempo (dus de pony) niet onder controle hebt kan dat levensgevaarlijk zijn!

Heb je les, misschien dat eens proberen zodat je je pony onder controle leert houden terwijl je niet te veel aan de mond zit. Succes!

Je wilt er toch niet aan denken wat er zou gebeuren als je pony onder het 'uitrazen' schrikt en tegen bijvoorbeeld een auto aan knalt?
Zoek echt begeleiding, neem les.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:37

Elke keer als hij ongevraagd harder gaat aan het werk zetten.

Dus niet alleen een volte maar paar pasjes wijken, slangenvoltes, gebroken lijn etc. etc. Lekker rechtuit hard is natuurlijk heel lekker. Maar in galop figuren rijden is een stuk zwaarder.
Dan krijgt je shet dus deze formule voor zijn kiezen: op eigen initiatief hard = hard werken.

Dus niet proberen terug te nemen, je shet moet zelf maar uitvogelen dat bijv. een slangenvolte makkelijker in draf te doen is dan in galop. Zodra hij terug gaat in draf beloon jij dat door weer niks te vragen en rechtuit te gaan. Gaat hij dan weer in galop? Meteen weer aan het werk zetten door figuren te rijden.

Door steeds nieuwe dingen te vragen (dus niet altijd een volte) moet je paard nadenken om te begrijpen wat je wilt. Hierdoor zijn ze meteen ontvankelijker voor jouw hulpen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 19:10

okejj, bedankt iedereen! (:
btw,, we zorgen dat we wel altijd onder aan de dijk galopperen, waar geen auto's zijn en het lekker rustig is en als ik haar echt niet meer houd, stuur ik haar de dijk op, dan kan ze niet anders dan in draf/stap ;p

jaa, heb wel les maar niet op die shetlander, van de manege mag je eigenlijk niet op shetlanders rijden, terwijl dat toch makkelijk kan && het is niet mn eigen pony.. Maar van die boer zou dat allemaal we mogen denk ik. >.<

@Sassol, ze hebben daar geen bak, maar zou het wel een x proberen in de wei (:

Iedereen bedankt voor de tips! zou het zo snel mogelijk uitproberen, als we weer kunnen rijden (ze is nu drachtig)

yentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:21

Redkin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:37

Eerst longeren ?
of net zoals QuintyKelly zegt : laten galloperen tot hij rustiger word...

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:39

Een beetje makzout op zijn staart :D

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 19:41

mirim schreef:

lol, wat is makzout? :+

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 19:42

lobbie19 schreef:
ik las dit:
[RT-P] Problemen met snelheid galop, hoe onder controle te krijgen?
misschien zit er iets bij wat je kunt gebruiken?

dankjee!
maar hoe kan je z'n achterhand dan trainen? door veel voltes te maken ofzo? :o
enn,, ze is ook heel snel in draf en stap daar ook nog tips voor (maar dat is wel een stuk minder, wel gewoon te houden)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:45

_horselovee_ schreef:
mirim schreef:

lol, wat is makzout? :+

Het bestaat niet, maar dat begreep je waarschijnlijk al. Ooit tijdens een ponykamp heeft de leiding iemand met een zeeeeer haastige pony naar een ruitershop gestuurd met de vraag om makzout. Het kind dacht dat het echt bestond en ging dan ook uitleggen waarvoor ze het nodig had en op welke plek het gestrooid moest worden. Bovenop de staart, net waar de staart begon eigenlijk en het moest toch echt helpen, want iemand met verstand van zaken had haar er op uitgestuurd.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:49

_horselovee_ schreef:
@Sassol, ze hebben daar geen bak, maar zou het wel een x proberen in de wei (:

Iedereen bedankt voor de tips! zou het zo snel mogelijk uitproberen, als we weer kunnen rijden (ze is nu drachtig)

Je hebt geen bak nodig om figuren te rijden hoor. Ik bedoelde ook gewoon tijdens de buitenrit.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 19:56

mirim schreef:
Het bestaat niet, maar dat begreep je waarschijnlijk al. Ooit tijdens een ponykamp heeft de leiding iemand met een zeeeeer haastige pony naar een ruitershop gestuurd met de vraag om makzout. Het kind dacht dat het echt bestond en ging dan ook uitleggen waarvoor ze het nodig had en op welke plek het gestrooid moest worden. Bovenop de staart, net waar de staart begon eigenlijk en het moest toch echt helpen, want iemand met verstand van zaken had haar er op uitgestuurd.

haha jaa dat begrijp ik :+
hihi dat is niet echt slim :+

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 08:49

Mag ik vragen hoe groot de pony is? Ik heb namelijk in je profiel gekeken en voor de gemiddelde shet ben jij toch eigenlijk wel te groot/te zwaar. Ik wil echt niet vervelend doen, maar zou het kunnen dat hij/zij zo doet met rijden om jou iets duidelijk te maken? Of doet hij/zij het ook met iemand anders (kleiner) op zijn rug?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 15:02

Christi schreef:
Mag ik vragen hoe groot de pony is? Ik heb namelijk in je profiel gekeken en voor de gemiddelde shet ben jij toch eigenlijk wel te groot/te zwaar. Ik wil echt niet vervelend doen, maar zou het kunnen dat hij/zij zo doet met rijden om jou iets duidelijk te maken? Of doet hij/zij het ook met iemand anders (kleiner) op zijn rug?

Het is een grote shet en kan ongeveer 60/70 kilo aan, en ik ben 47 kilo.. en 1.64 m
dus volgens mij kan ze me makkelijk aan, ze heeft er ook geen enkele moeite mee (volgens mij :) )
Bij kleinere/lichtere kinderen doet ze precies hetzelfde, alleen durven ze er bijna niemand op te zetten, omdat ze te druk is. :P