Mijn paard schudt met zijn hoofd tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kristie14

Mijn paard schudt met zijn hoofd tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 16:52

Hallo,

Ik heb een nieuwe paard en heb hem nou 2 weken,
hij is echt fantastisch alleen schudt hij veel met zijn hoofd.
Het paard is pas 5 en moet nog veel leren dus het zou ook
van de jongigheid kunnen komen.
Het is erger tijdens de gallop en wanneer ik al een tijdje bezig ben
en ga stappen is het ook wat erger. Maar vooral in de gallop
gooit hij met zijn hoofd. In de draf is hij ook flink aan het zoeken.

Ik weet niet goed of ik streng moet inkomen of juist niet,
en hoe ik het precies moet oplossen, een martingaal of niet?
Daarnaast zou ik graag jullie mening willen over waardoor het komt,
denken jullie dat het gewoon jongigheid is of iets anders?

Hij is toen wij hem kochten, 2 weken geleden dus klinische en rontelogisch
gekeurd en het was allemaal goed.

Hebben jullie tips of informatie??

Rinske

Re: Mijn paard schudt met zijn hoofd tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:56

Heeft de DA ook zijn rug nagekeken? Ik vind dit best als rugpijn klinken. En zijn zijn tanden nagekeken door de DA?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:57

Hij kan ook mijten in zijn oren hebben, waar ie van gaat schudden. Laat hem helemaal goed nakijken. Is ie gekeurd bij aankoop? Heb je hem voor aankoop gereden en deed ie het toen ook al?

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 16:58

ja zijn rug kijken ze na op gevoeligheid, dit was niet het geval.
tanden zijn niet nagekeken, ik zal de tandarts eens laten komen!
bedankt voor de tip!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:58

En de andere vragen die ik stelde? Keuring bij aankoop, deed ie het al bij proefrijden?

SimJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:59

Kan ook een pollenallergie zijn. Schudden ze ook vreselijk met hun hoofd en willen ze vaak met hun neus ergens langs schuren.

corinezomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:09

hallo
mijn paard heeft het ook en ze zeggen dat het van jongigheid komt (is nu ook 5)
doet het al wel wat minder en ze hebben ook gezegt dat het kan komen door zijn ballans omdat de mijne nog niet zolang onder het zadel is weet niet of dat bij jou ook zo is
wij hebben hem een martingaal om en rijden hem gewoon normaal niet te streng maar ok niet te lief;) ;)

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:13

Het komt ook vaak voor als het hoofdstel niet lekker zit (toch ergens drukt). En het kan ook aan het zadel liggen, als dat ergens drukt krijg je dit ook. Kijk ook je dekje even goed na, zitten er geen stiksels los of zit er niet per ongeluk iets scherps in (vlas, hooi, stro, doorn).

Vera_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:43

Bij mij op de manege zijn ook een aantal paarden die daar last van hebben.
Misschien zijn het vliegen?

Anders rijdt ik hem gewoon met iets strakkere teugel,
en anders kan je hem misschien met een martingaal rijden?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:51

Pollenallergie KAN inderdaad. :-) De bloemetjes komen weer uit, gras groeit weer goed, wegebree groeit weer hard, madeliefjes en paardenbloemetjes zijn weer in de bloei.... :-)
Observeer je paard (langer dan een half uur) op stal en in de wei of hij een loopneus heeft (lijken op waterdruppels)
Of je paard regelmatig de neus af wil vegen aan zijn eigen knie, aan jou of andere zaken waar hij zijn neus aan kan afvegen (om die jeukende druppels weg te vegen).
Kijk of je paard regelmatig proest in de wei of op stal (of onder het zadel) (om die loopneus vrij te maken)

_Sim_ schreef:
Kan ook een pollenallergie zijn. Schudden ze ook vreselijk met hun hoofd en willen ze vaak met hun neus ergens langs schuren.

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 18:54

Dankjewel voor al jullie reacties,
ik zal zo goed mogelijk antwoord geven op alle vragen:

-ik heb hem voor aankoop 2 x gereden waarbij hij het niet erg deed, hij liep niet perfect in de krul daar is hij natuurlijk ook jong voor
-ik heb hem voor aankoop laten keuren ja
-pollenallergie verwacht ik niet, het is vooral tijdens de gallop en bij de draf bijna niet,
ik zal je tip toch opvolgen en kijken of dit het zou kunnen zijn.

ik heb hem net weer gereden mijn zusje heeft me geholpen (dat vind ik altijd fijner rijden omdat iemand die er langs staat dingen vaak beter ziet) in de draf was hij heel braaf en het schudden was er (bijna) niet alleen af en toe wat zoeken naar mijn hand. In de gallop was het op het begin zo, toen heb ik (op aanwijzing van mijn zusje) de teugels wat strakker genomen en ben wat strenger doorgekomen (dus mijn hand wat strakker vasthouden) hier reageerde hij goed op, hij liep veel rustiger op een aantal kleine hoofdschuddingen na.

Dus dat was heel positief! en ik hoop dat, dat het is en dat wanneer ik zo doorrijdt het snel beter zal gaan. Morgen komt ook mijn instructrice en zal ik haar ook het een en ander vragen.

Ik hoop dus dat het gewoon jongigheid is en dat ik het op deze manier kan oplossen, wat denken jullie?

lydiawess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:00

mischien moet je hem even na laten kijken bij de tandarts!
heeft mijn pony ook gehad, had hij tog wat last bij zen tanden!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 01:45

Als het idd geen lichamelijke klachten zijn bij je paard, zoals pijn of allergie, kan het ook zijn dat jij in sommige gangen minder aanleuning geeft dan dat je paard nodig heeft.
Je zegt dat ie nog jong is, dan kan het heel goed zijn, dat ie nog aanleuning mist en die blijft zoeken.
Wanneer je dan net iets te losse teugels hebt, gaat je paard je hand opzoeken, maar kan zich hier niet in laten omdat hij van jou geen begeleiding krijgt dat ie ook daadwerkelijk goed loopt op die manier. Zo blijft hij zoeken met zijn hoofd door omhoog en omlaag te blijven schudden.

Geen idee of dit bij jou paard het geval is, aangezien ik hem niet zie lopen, maar het valt te proberen natuurlijk

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:51

Mijn paard heeft dit ook heeel erg gehad, en waarschijnlijk speelden meerdere factoren een rol;
- We hadden een slecht passend zadel helaas
- Ze was zoekend naar verbinding
- Ze zat vast in haar rug
- Moeite met balans
- Wolfstanden

Deze dingen lijken allemaal verschillend, maar het hangt met elkaar samen!!
Nu haar wolfstanden zijn getrokken, we een nieuw zadel op maat hebben gekocht bij een zadelmaker, ik veel met haar longeer, en er een osteopaat is geweest, schud ze noooit meer!

Wel gaat het rijden nog niet super, omdat ze nog steeds wat vast zit, maar schudden is verleden tijd!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:53

Headshaking syndroom? Dus last van pollenalergie, hooikoorts?

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 16:06

bedankt voor al jullie tips en meningen,

ik heb net les gehad en het ging alweer een stuk beter,
in stap en draf was het schudden zo goed als over.
en in de gallop waren het enkele keren wanneer ik mijn hand
wat dichtkneep waardoor ze weer omlaag ging.
ik denk dus dat het gewoon jongigheid is.
wel laat ik de tandarts komen, dat is altijd goed dus
die ga ik bellen om even te kijken en bij te schaven.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:14

mijn paard van toen 4 deed het ook met stappen en in de galop. ik heb de tandarts er bij gehad en hij had wat kleine haken maar niet ernstig. toen heb ik op advies van mijn tandarts een ander bit genomen.
en hij heeft het daarna nooit meer gedaan

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:04

Ander bit kan idd helpen!!
Dan niet een scherper bit oid hoor :P Dat zou ik juist afraden

snoozel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 11:56

Probeer eerst je er niet teveel van aan te trekken en gewoon doorrijden, en vooral handen stilhouden! (probeer het wat te negeren, je paard voelt het als je je er druk om maakt)
Dat is vaak het grootste probleem, dat de ruiter teveel met de handen beweegt en daardoor komt het hoofd van het paard uit stabiliteit en begint ie ook te schudden enzo.
Ook gebeurd dit veel omdat het paard zich 'verveelt'. Zorg dat je afwisseling houdt in het rijden, dus veel overgangen, constant van hand veranderen, wisselen van stap naar galop en dan naar draf of iets in die aard, en laat het paard werken!
Dan is het paard volledig gericht op jou omdat het op dat moment weet dat je elk moment iets anders kan vragen.

Als na dit alles het probleem nog niet opgelost is, dan kan je kijken of er iets fout is aan rug etc. maar denk wel dat in deze tijd er al veel vliegen rond je paard vliegen en dan is het redelijk normaal dat ie af en toe slaat met zijn hoofd. Dus spray ook een goede vliegenspray en waarschijnlijk is dat niet het grootste probleem, maar zorg ervoor dat ie geen enkele reden heeft om te slaan met zijn hoofd!

En zo'n martingaal... ik weet het niet, ik ben er niet zo voor, eenmaal dat je daarmee begint te klooien, kan je niet meer zonder (of het paard kan niet zonder), want als je het dan afdoet, dan schudt ie zijn hoofd er helemaal af! :P

Femkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:23

Hoi,

Wat misschien ook kan helpen is een massage. Misschien zitten de spieren vast en wanneer of is er een spierprobleem elders in het lichaam. Het kan wonderen doen, dat heb ik bij verslag van de dag een hele tijd terug uitgebreid geschreven. Mijn paard doet het super na de massage. Alleen moet je wel een goede masseur hebben. Mocht je dit een idee vinden dan hoor ik het wel.
gr. Femke

m_smeets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:38

Fijn dat het al beter gaat met schudden.

Ik rijd een paard dat alleen in de zomer schudt in draf en galop (dus niet in stap en niet in de winter). Pollenallergie en dit is te voorkomen met een simpel neusnetje dat je aan de neusriem bevestigt. Het kost volgens mij 2 euro. Dus als je het schudden niet helemaal kwijt raakt, dan kan je nog altijd een netje proberen, kan geen kwaad en is goedkoop.

En misschien heeft de tandarts het zo allemaal opgelost :-)

Succes!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:25

Schud je paard zo dat ie je teugels uit je handen trekt, of is het alleen met het hoofd?
Als het het eerste geval is, kan je als dit helpt zo door rijden of een martegaal aanschaffen.
Als het alleen schudden met het hoofd is, is het gewoon speels. (ofwel jongigheid)
Want als je paard dit doet is het alleen maar goed. Het is wel vreselijk iritant, maar dan speelt je paard gewoon met zijn bit.
Mijn verzorg paard is 7, en doet dit laatste geval. Zodra ze het bit inheeft, gaat ze met haar hoofd schudden. (Heel vervelend als je riempjes vast maakt! x3) En begint ze er mee te spelen.
In dit geval moet je het dus zo laten, want als een paard met zijn bit speelt is het leergierig enzo. (Heb ik gehoord tenminste)

bonikaodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:29

ik doe bij mijn paard altijd een vlecht in als we gaan rijden, want ze heeft een hele dikke voorpluk en zonder vlecht ziet ze dus vrij weinig omdat haar haar in de weg zit, en dan begint ze te schudden met haar hoofd.

ik heb verder niet het hele forum gelezen dus weet niet of dit al gezecht was.

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 17:21

hij schudt ook alleen met zijn hoofd en niet de teugels uit mijn handen.
ik rijd hem ook vrij los en zacht. het gaat steeds beter al is het nog niet helemaal
weg. ik verwacht dat het gewoon jongigheid is.

ik heb nog een andere vraag waar jullie misschien ook wel antwoord op hebben,
mijn paard is nog niet lang en laag gereden, moet ik hier wel naar toe werken of gewoon meteen wat meer richting opwerken omdat hij dit nu al uit zichzelf doet?

en hij heeft geen grote voorpluk die hem zou kunnen irriteren dus dat is het niet, toch bedankt!!

AnneB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:44

Komt waarschijnlijk omdat hij jong is en nog niet voldoende aanleuning heeft, werk daaraan! Elk paard heeft goede aanleuning nodig anders gaan ze ook struikelen en zichzelf aanleren dat ze mogen schudden, en dat rijdt echt niet fijn!!!

Laat ook zeker zijn mond nakijken voor wolfstandjes/ruinetanden, daar hebben ze op deze leeftijd ook veel last van.