Hoe krijg ik mijn paard goed aan het been?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

angelzambezi

Hoe krijg ik mijn paard goed aan het been?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 20:03

Hoihoi!

Ik heb een probleem met mijn pony, ik moet haar de heletijd blijven aandrijven waardoor het een onrustig beeld wordt, als ik niet blijf drijven gaat de gewoon in stap als ik draaf enz.
hoe kan ik dit op lossen? ik rij al met spoortjes, met zweep kan ik niet rijden als ik dat wel doe flipt ze...

Xxx Angelzambezi

Aardbei445

Re: Hoe krijg ik mijn paard goed aan het been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:05

Je moet proberen om veel overgangen te rijden en je pony goed bezig te houden. Je spoortjes moet je eigenlijk ook niet gebruiken om hem voorwaarts te schoppen... Maar als je veel overgangen rijdt zal het waarschijnlijk al wel veel fijner worden :)

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:14

Net als wat fempsie zegt zijn sporen niet bedoeld om het paard actief aan het been te maken... in mijn ervaring krijg je juist door sporen het tegengestelde effect... een paard wat lui aan het been is.

Ik zeg sporen af en veel tempo-wisselingen gaan doen, en goede begeleiding daarin is ook niet mis.
makkelijker gezegd dan gedaan... maar waar een wil is is een weg

lucybakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:14

Waarschijnlijk is jou pony al dood voor het been omdat je bij elke pas moet aansporen isd het voor beide een gewoonte geworden. Begin overnieuw met je pony. Begin met halthouden en tik hem aan met je kuit om weg te laten stappen. Geen reactie, tik met je spoortje, nog geen reactie beste schop geven, reageerd hij daar wel op, belonen en terugnemen, Dit alles herhalen tot hij goed reageerd op 1 keer been. Dit ook herhalen van stap naar draf. Probeer in de draf je benen echt stil te houden. Wil hij terugkomen in tempo 1 keer been geven. Dit heeft je pony dan snel genoeg door en je merkt dat hij lichter aan de hulpen zal worden. Tempowisselingen kun je op deze manier ook meenemen. Succes!

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:15

Heel veel overgangen rijden. Geen lange zijde hetzelfde rijden. En rij ook overgangen binnen dezelfde gang. Tussen verzamelde draf, arbeidsdraf, middendraf en uitgestrekte draf zitten nog veel verschillende tempo's. In het begin is het voldoende om je pony 2 á 3 passen voorwaarts te rijden om hem vervolgens weer terug te rijden. En rij vooral veel verschillende overgangen achter elkaar. De eerste paar keren zal je pony het moeilijk vinden en is hij misschien sneller moe. 20 minuten rijden is dan voldoende. Hij moet ten alle tijden reageren op je been. En geef vooral niet iedere pas been!!
Wel jammer dat hij zo reageert op een zweepje. Dit kan namelijk een heel goed hulpmiddel zijn in deze training.

angelzambezi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 20:20

Bedankt allemaal! ga het morgen proberen! het moet gewoon goed komen :D

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:21

Het kan zeker goed komen maar je moet vreselijk consequent zijn én blijven!!
Succes!!

angelzambezi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 20:24

HelgaV schreef:
Het kan zeker goed komen maar je moet vreselijk consequent zijn én blijven!!
Succes!!

Bedankt!
Maar nog een vraagje, iemand (ff de naam kwijt) zei sporen af. Doen of niet doen?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:26

angelzambezi schreef:
Bedankt allemaal! ga het morgen proberen! het moet gewoon goed komen :D

Maar het kost wel tijd, dat krijg je niet in 1 dag voor elkaar.
Je pony is het gewend, 'dood aan het been'.
Het is voor jezelf ook moeilijk om af te leren om bij elke pas te drijven, op een gegeven moment gaat dat automatisch.
Sporen idd afdoen, dat helpt niet meer, daar raakt je pony aan gewend.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 08-04-11 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:27

Dat is ieder voor zich. Ik ben niet per definitie tegen het gebruik van sporen. Wel tegen verkeerd gebruik ervan. In mijn ogen zijn sporen voor verfijning van de hulpen en niet om het paard voorwaartser te maken/krijgen.

angelzambezi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 20:29

Horse321 schreef:
Dat is ieder voor zich. Ik ben niet per definitie tegen het gebruik van sporen. Wel tegen verkeerd gebruik ervan. In mijn ogen zijn sporen voor verfijning van de hulpen en niet om het paard voorwaartser te maken/krijgen.

Oke, de sporen gaan dus af. eerst zo.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:28

Ten eerste je paardje leren te wennen aan een zweep, het paard mag daar niet echt van schrikken.
Sporen zijn niet bedoelt om je paardje voorwaarts te krijgen, dat werkt zelfs niet echt, dus weg ermee en als je ze later weer wil gebruiken geen probleem, maar leer eerst je paard op een lichte beenhulp voorwaarts te gaan, en dan pas weer met spoortje.
Zeker niet andersom.
Ieder paard kan dit leren , dus ook het jouwe.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 00:12

OPG-->RT-P

corinezomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 11:47

oh wat ben ik blij met dit topic heb er namelijk ook last van :o

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:20

dat had ik eerst ook, als ik stilstond wou ze niet meer vooruit. Gewoon echt de HELE tijd overgangen rijden, echt heeeel veel.

en ik heb geleerd, aanknijpen --> geen reactie ---> schopje ---> geen reactie ---> schop, als ze dan nog niet reageren moet je echt proberen je paard 'doormidden' te trappen.

succes ;)

xxxx'

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:23

@ asmara : als jij het zo doet zou ik me niet verbazen dat je paard lui aan het been wordt.. Jeetje dat je paard dat toestaat zeg :n

Inderdaad veel overgangen rijden, en veel variatie door middel van oefeningen (voltes, van hand veranderen etc). Je kan niet verwachten dat ze na één les alweer actief loopt, dit is een kwestie van consequent blijven en volhouden, dan heb je binnen no time een lekker voorwaarts paardje :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:25

Asmara schreef:
dat had ik eerst ook, als ik stilstond wou ze niet meer vooruit. Gewoon echt de HELE tijd overgangen rijden, echt heeeel veel.

en ik heb geleerd, aanknijpen --> geen reactie ---> schopje ---> geen reactie ---> schop, als ze dan nog niet reageren moet je echt proberen je paard 'doormidden' te trappen.

succes ;)

xxxx'

Daar stomp je je paard dus enorm mee af. Je hoort niet te rijden met geschop, laat staan met doormidden te trappen. :n
Gelukkig staan er betere tips in dit topic.

angelzambezi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 12:19

Bedankt allemaal!
Ik ga woensdag weer rijden, sporen heb ik meteen van mij laarzen gehaald. Dus die zitten er al niet meer op.
Is het het beste om gewoon 1uur/3 kwartier te rijden, of korter/langer?

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:26

hmmm, ik ben ook niet zo van het schoppen en dergelijke...moet toch leuk blijven ook voor mevr./ mr. Paard. Ik heb de beestjes die ik tot nu toe heb gereden ook met mn stem geholpen... Door grondwerk maar ook met longeren leren ze dit. Je mag op proeven geen stem gebruiken maar als je in de bak bent aan het oefenen kun je zo ook je paard leren lichtere hulpen te herkennen en hierop te reageren...

verder is je zit ook van belang, drijven met je zit voor voorwaarts, druk van achteren voor halthouden of gas terug nemen...

Succes!

b_o_k_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:28

maakt denk ik niet zo heel veel uit, zou het alleen niet té lang doen. En gewoon veel overgangen rijden. Ik zou wel gewoon stoppen als je merkt dat het steeds beter gaat, niet pas stoppen op moment dat je merkt dat ze even wat minder goed op je been gaat reageren

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:29

Sporen afdoen, je kuiten onder je heup leggen en dan knijpen en stemhulp stap draf etc. Veel
tempowisselingen (naar bijna stap en voorwaarts wegdraven)

Het duurt even maar je zult merken dat het dan VEEL beter gaat dan mét sporen en zweep.
Als hij het doorheeft geen stemhulpen meer geven ;)

En dan niet gelijk uuuuren rijden, als het goed gaat belonen door minder werken ;)

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:57

Wanneer een paard afgestomd is voor de spoor, moet je deze echt af doen. Niet meer gebruiken.

Zelf doe ik op z'n moment wanneer ze zonder spoor niet voldoende luisteren naar het been het volgende:

1. max 2 keer been geven dan 1 goede tik met de zweep
Dit alleen gebruiken bij geen reactie op het been, heeft hij/zij wel reactie dan niets doen.
dit hoef je maar een paar keer te doen en het probleem is opgelost, daarnaast moet je wel je binnen hand openen in de overgang, zodat het binnenachter been naar voren kan gaan ( dat is namelijk de motor)

En veel overgangen rijden.

Maar je geeft al aan dat een zweep geen oplossing is. Dus je hebt niet veel aan mij tip.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:05

Misschien dat asmara's post "bruut" overkomt, maar zo heb ik het toch ook geleerd

eerst kuit aanspannen, indien geen reactie, iets sterkere hulp (hak lichtjes duwen) en indien er dan nog geen reactie komt of een tik met de zweep of eens serieus met je hakken inkomen.
Je paard moet reactie vertonen op je hulp indien dit niet het geval is, kan je nooit overgangen rijden...

Als mijn paard een beetje "lui" is en mijn been negeert, hoef ik maar 1 keer sterk in te komen met mijn been en ze reageert zelfs op het aantrekken van mijn zit om een overgang te maken.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:14

Overgangen overgangen overgangen.

Net zoals petitparis zegt, zo doe ik het ook, denk maar niet dat mijn paard niet meer reageert op mijn been :=

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:21

petitparis schreef:
Misschien dat asmara's post "bruut" overkomt, maar zo heb ik het toch ook geleerd

eerst kuit aanspannen, indien geen reactie, iets sterkere hulp (hak lichtjes duwen) en indien er dan nog geen reactie komt of een tik met de zweep of eens serieus met je hakken inkomen.
Je paard moet reactie vertonen op je hulp indien dit niet het geval is, kan je nooit overgangen rijden...

Als mijn paard een beetje "lui" is en mijn been negeert, hoef ik maar 1 keer sterk in te komen met mijn been en ze reageert zelfs op het aantrekken van mijn zit om een overgang te maken.

zo doe ik het ook, al sla ik die extra vetgedrukte stap over, na 1 x geen reactie op het been
is flink inkomen met spoor of zweep en de bak rondvliegen. bij reactie been/spoor eraf, dan snappen ze heeellll vlug wat been is ;)