Hoe zit ik ooit normaal in galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Hoe zit ik ooit normaal in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 19:43

Hallo bokkers! :)

Sinds een paar dagen is bij mijn merrie eindelijk de knop om en gaat de galop met sprongen vooruit.
Ik ben er hartstikke blij mee, het heeft me veel tijd gekost en nu gaat het me ook eindelijk belonen.
Er is alleen 1 probleem: Ik kan niet normaal zitten in het zadel.
Daarom galoppeer ik de laatste tijd in verlichte zit. Niks mis mee, maar ik moet ook weer normaal kunnen zitten.
Ik heb, wanneer ik galoppeer, vooral problemen met m'n benen. Die zwabberen alle kanten op (beugels op goede lengte),
en ik kan mijn hakken gewoon NIET uitdrukken. Druk ik ze wel uit, dan stuiter ik alle kanten op.

Ik begin over ongeveer twee weken weer met lessen, ben er tijdelijk mee gestopt, wil er wel mee verder uiteraard.
Hebben jullie misschien tips voor mijn zit in galop? Ik wil mijn paard zo goed mogelijk ondersteunen, omdat ze de galop nog zo lastig vindt!

Alvast bedankt ;) !

daphnijntje

Re: Hoe zit ik ooit normaal in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 19:55

Hmm lastig ,
Lekker achterover zitten en druk je kont in eht zadel.
Niet nadenken over heo je zit gewoon blij zijn emt je paardje dan kan je het vanzelf uitziten ..
Suc6

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 20:06

Tja ik probeer zo vaak te ontspannen, maar omdat ik me er zo op focus, lukt het niet.
Daarnaast ben ik ook continu bezig met dat mijn paard door blijft galopperen en recht blijft ipv dat ze helemaal scheef loopt.
Zo lastig allemaal :=

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:53

hee amber <3

ik had het eerst ook heel erg, toen ben ik gaan oefenen met doorzitten, aanspringen en helemaal niks proberen te veranderen in je houding. Dat ging in het begin moeizaam, maar uiteindelijk heb ik nu een hele stabiele zit in galop :D

Lottexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:56

Ik zou vooral veel oefenen zonder beugels/ zonder zadel dan moet je wel blijven zitten.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 21:11

Bedankt, ik ben me vadaag heel erg gaan concentreren op recht zitten en hakken goed uitdrukken, en het ging al iets beter.
Soms had ik nog wel m'n stuitermomentjes, maar dan denk ik er weer teveel aan denk ik! ;)

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:15

idd beugels er af en gaan met die banaan!!! }> hahaha, een beetje flauw, maar ik heb het zelf ook nog niet zolang geleden moeten doorstaan en ik moet zeggen dat het voor omstanders lachwekkende taferelen opleverde....

dieke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:17

Inderdaad, als mogenlijk: zonder beugels/zadel. :+

doorzitten in draf, gaat dat je goed af?

Succes :o

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:21

Probeer eens je zadel vast te houden, hierdoor ziten sommige mensen wat steviger, En druk je jezelf eigenlijk in het zadel.

Maar dit moet je na een tijdje ook afleren :')

Melody1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:20

Vraag is aan iemand als die het paard aan longeerlijn doet zodat jij lekker kan gaan zitten en je niet bezig hoeft te houden met als je paard wel door blijft springen in de galop. lekker alles laten hangen en gewoon mee gaan met je paard.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:24

Ambiebambieee <3

had ik ook een tijdje gehad met Nance :j
aangezien Nance toch niet zo snel moe word met galopeeren heb ik toen gewoon een heel aantal rondjes achter elkaar, met rij losse teugel moeten galoperen en alleen maar denken 'in paardenbewegingen'.
Daardoor ga je vanzelf ontspannen en blijf je veel losser en steviger zitten in je zadel.

Ik kom snel weer kijken bij jou en Marene! :))

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:26

Of eerst op een paard die een hele comfortable galop heeft oefenen. Heel vaak vragen ze aan mij of ik mijn paard wil uitlenen voor de beginners op de manege. Net een schommelstoel. helaas is het voor jou iets te ver naar mij toe...

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:17

kont goed in het zadel duwen, doen alsof en punaises aan je zadel vast zitten!
en je benen ietsje naar voren steken, zodat je een soort van weerstand hebt (helpt heeel goed tegen briesende paarden :)) ) niet echt als een stoelzit, maar ze een tikkie meer naar voren leggen, je ziet er niet veel van :)

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:20

NicoleHorses schreef:
en je benen ietsje naar voren steken, zodat je een soort van weerstand hebt (helpt heeel goed tegen briesende paarden :)) ) niet echt als een stoelzit, maar ze een tikkie meer naar voren leggen, je ziet er niet veel van :)

Als er punaises aan je zadel vast zitten zou ik zeker mijn kont er niet in duwen :+ .
Wat voor zadel heb je? Is dit de goede maat voor je? De zweetbladen ook?
Ik kon eerst ook echt onmogelijk zitten, maar nu met een ander (dressuur) zadel gaat het prima :) .

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:22

Wat mij goed heeft geholpen om stil te zitten, is zonder zadel of met barebackpad rijden. Maar ik weet niet of dat mogelijk is met jou paardje ;) ?

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:25

nee :') maar je snapt vast wel wat ik bedoel :D
als je stuitert in je zadel, doet het veel meer zeer, dan dat je gewoon stilzit.
AliesMeijer schreef:
NicoleHorses schreef:

Als er punaises aan je zadel vast zitten zou ik zeker mijn kont er niet in duwen :+ .
Ik kon eerst ook echt onmogelijk zitten, maar nu met een ander (dressuur) zadel gaat het prima :) .

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:26

Haha ja ik snapte het wel hoor, ik kon het alleen niet laten om die opmerking toch even te plaatsen :D .

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 23:07

XLeandrosX schreef:
Of eerst op een paard die een hele comfortable galop heeft oefenen. Heel vaak vragen ze aan mij of ik mijn paard wil uitlenen voor de beginners op de manege. Net een schommelstoel. helaas is het voor jou iets te ver naar mij toe...

Ik heb het op andere paarden niet. Ik heb het alleen bij m'n eigen paardje, sinds kort eigenlijk.
Dit komt omdat ik haar nog erg veel moet ondersteunen, waardoor ik niet echt ontspannen kan zitten.

De rest ook bedankt! Ik heb vandaag flink geoefend met ontspannen zitten en het ging wel iets beter, kon m'n benen al wat langer houden, maar ik vind contact houden met de beugels zo ontzettend moeilijk! :=

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 23:09

AliesMeijer schreef:
NicoleHorses schreef:

Dat lijkt me pijnlijk. := Maar ik snap het punt!
Ik heb een Henri de Rivel dressuurzadel, behoorlijke wrongen en het is precies goede maat.
Ik kan er heerlijk in doorzitten ook, geen problemen! Ook geen zadelpijn of ergens anders last van gehad.
Heb het echt alleen met de galop. :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 23:12

ik zou juist niet zonder beugels gaan zitten,het risico dat je je dan vast gaat klemmen wordt dan groter. bedoeling is dat je ontspannen,dus met zachte billen,afhangende \ontspannen benen zit,waarvan je knieen aan het zadel liggen maar niet aanknijpen. lichte steun houden op je linker en rechter stijgbeugel en verend blijven in je enkels. knieen scharnierend=schokbrekers. voeten recht onder je lichaam plaatsen zodat je in balans boven je paard kan blijven zitten

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 23:14

knollentuin schreef:
ik zou juist niet zonder beugels gaan zitten,het risico dat je je dan vast gaat klemmen wordt dan groter. bedoeling is dat je ontspannen,dus met zachte billen,afhangende \ontspannen benen zit,waarvan je knieen aan het zadel liggen maar niet aanknijpen. lichte steun houden op je linker en rechter stijgbeugel en verend blijven in je enkels. knieen scharnierend=schokbrekers. voeten recht onder je lichaam plaatsen zodat je in balans boven je paard kan blijven zitten

Ja, dat begrijp ik! Maar het is lastig uit te voeren. Ik kan het gevoel niet helemaal meer vinden.
Heb er met mijn merrie altijd al iets meer moeite mee gehad dan met andere paarden, omdat ze vaak haar rug nog wegdrukt in de galop.
Ik wil haar daarom vooral voorwaards rijden, en daar denk ik dan alleen maar aan, waardoor ik dus ga klemmen inderdaad.
Zodra zij meer ontspant kan ik beter zitten, ookal heb ik dan nog steeds weinig steun op m'n beugels, dus dat is nog niet goed. :=

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 01:09

Iemand moet jou in het echt even gaan helpen met zitten, om jouw gevoel van 'goed zitten' terug te halen. Als je dat gevoel weer herkent kun je het ook zelf weer gaan terugroepen. Als dat gevoel minder helder is, zoals nu (je hebt het vaak vervangen ;)) dan is dat heel lastig zelf terug op te roepen. Laat je daar dus bij helpen, bij voorkeur door iemand die daar goed in is, en die op jou let en niet zozeer op het paard.

Ik wil je wel al één tip geven: probeer niet krampachtig een bepaalde houding vol te houden.
Wat je zelf al schrijft, 'als ik mijn hakken uitdruk lukt het niet': probeer dat ook niet.
Als je jezelf teveel in een houding probeert te zetten, roep je spanning op, en kun je juist niet meezitten met je paard. :)
Ga liever voor jezelf na, of je overal ontspannen bent; loslaat. (enkels, knieën, bovenbenen en heupen, bekken, enz.)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 08:23

Het enige wat ik er nog aan kan toevoegen is dat het nemen van zitlessen altijd handig is.
Want wat knollentuin zegt klopt zeker. Maar om dat zonder begeleiding te gaan doen is niet eenvoudig.
Probeer wel aan te denken dat je je zelf lang maakt aan de binnenkant en dat je mee denkt/telt in het ritme van de galop.

xSterreee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 14:51

Ik had in het begin hetzelfde probleem.
Het heeft gewoon tijd nodig, komt goed! :)

xSterreee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 14:53

Oefen anders veel zonder zadel, dan vertrouw je haar meer en je zit word beter.