Zijn 'training'' bestaat uit 3 keer per week rijden: 1 keer les, 1 keer voor mezelf rijden(half uurtje) en 1 keer het bos in. Verder longeer ik hem 1 á 2 keer per week met dubbele lijnen en komt hij elke dag buiten.
Hij is sinds afgelopen winter is hij de baas van de kudde op wei en sindsdien gedraagt hij zich ook wat stoerder tegen mij, maar ik ga er zo consequent mogelijk mee om en eigenlijk gaat dat in de omgang wel goed.
Ook dekt hij erg veel, terwijl hij een jaar geleden gecastreerd is, waardoor hij sinds kort wat vast zit in zijn rug. (Zijn zadel is aangemeten, dus dat is de oorzaak niet)
Dit uit zich tijdens het rijden op de linkerhand bij het aanspringen in galop in soms eens een bokje. Geen gevoelige rug rijdens poetsen of zo..
De DA is erbij geweest en vertelde me dat het niets was waar ik me zorgen over moest maken. Alleen dat ik het natuurlijk in de gaten moet houden.
Ook gaat hij regelmatig naar de tandarts, toevallig ook vanmiddag. Omdat hij aan het wisselen is rij ik hem met regelmaat bitloos.
Gisteravond heb ik les gehad met mijn paard en hij explodeerde gewoon tijdens die les! Hij begon zelfs te steigeren, dat heeft hij nog nooit eerder gedaan. Ook gooide hij zijn achterhand naar binnen en maakte zich klaar om te bokken. Toen heb ik hem voorwaarts gereden en werd hij weer rustiger, maar totaal niet ontspannen!
Hij leek zo boos! Natuurlijk viel dit de instructrice ook op, zij vertelde me dat het aan het weer zou liggen en dat meerdere paarden er last van hadden. En inderdaad waren een aantal andere paarden in de les ook onrustig.
Vorige week in de les was hij ook erg gespannen en ik concentreer me juist op het ontspannen rijden, maar tevergeefs de afgelopen 2 keren. In het bos is er echter niks aan de hand, dat vind hij echt helemaal te gek! En hij is dan heel braaf.
Maar de reactie van mijn paard gisteren vond ik wel erg heftig, normaal is het echt een coole kikker namelijk.
Ik vraag me dus af; herkennen jullie dit gedrag en hebben jullie tips gebaseerd op de omschrijving?
Ik hoop dat een buitenstaander misschien begrijpt wat hij me duidelijk probeert te maken... Ik heb namelijk echt geen idee meer! Ik probeer aan alles te denken aangezien het een jonkie is en er ook rekening mee te houden. Maar nu weet ik het even niet meer?
Moet het allemaal (nog) rustiger aan of is het gewoon een fase waar hij door heen moet?
Zouden jullie een osteopaat of masseur aanraden voor zijn rug?
Ik hoop op een hele boel bruikbare tips!
Alvast bedankt. 
Haha daar had ik niet over nagedacht.
Veel succes nog met je paardje