Moeite met wijken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deliana27

Moeite met wijken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 16:37

Hoi allemaal. :wave:

Ik en mijn pony zijn vorige week zaterdag gestart in de L1 en met succ6 want we hadden direct 1 wp en ook nog een 1ste prijs. :D
Maar alleen op het wijken voor het linker en het rechter been had ik een 5 omdat ze over het schouder valt. Heeft iemand tips om te zorgen dat Naomi niet over haar schouder valt ? Ik doe altijd wel een poging om goed te begrenzen maar daar is ze lang zo gevoelig niet op dan op het andere been. heeft iemand tips ?

Hou het a.u.b. wel een beetje netjes! :P

kleinvosje

Re: Moeite met wijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:39

Je moet waarschijnlijk je pony wat rechter houden in het wijken. Bij wijken heeft je pony alleen wat stelling naar de andere kant dan de rijrichting, en geen lengtebuiging. Probeer hem dus goed recht te houden en begrenzen op de buitenschouder!

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 16:54

Bedankt voor je reactie:D

kmeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:52

ja idd ik zou rechter beginnen. meschien iets schouder voor beginnen. of als hij er dan nog doorheen wil vallen is hij niet scherp genoeg aan je beenhulpen en teugelhulpen en moet je hem daar eerst sneller op maken.

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 19:19

@kmeijer hoe bedoel je voor schouder beginnen ?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:29

Deliana27 schreef:
@kmeijer hoe bedoel je voor schouder beginnen ?

Er staat schouder voor, dat is wat anders dan voor schouder beginnen ;) .

Als je niet weet wat dat is even je instr. vragen.

Wat ook een oorzaak kan zijn, is teveel binnnenteugel.

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 19:44

Okee ja daar had mijn intructrice ook al over.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:46

zoals kleinvosje zegt, recht houden. Zeker als hij makkelijk over de schouder valt gewoon oefenen zonder stelling.

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:47

Vaak ligt het probleem bij de ruiter, ik heb er zelf ook moeite mee.
Binnenteugel haal ik vaak naar me toe terwijl je daar juist lucht moet geven...
En goed begrenzen met buitenteugel en buitenbeen :)

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:49

Wat ook kan helpen ( zo leer ik het mijn jonge paarden aan ) is van de C naar een hoekletter bij de A te rijden en dan proberen het wijken in te zetten. Zo gooien ze de kont nooit voor.

Om jou probleem te verhelpen is afwenden en korte stukjes wenden. Dus C afwenden 2 meter wijken, rechtzetten met je buitenhand. En dan weer inzetten. LAAT HAAR DE FOUT MAKEN, EN DAN VERBETEREN. Probeer haar niet voor te zijn dan leert ze er niet van.

Succes!
Laatst bijgewerkt door Ramzi op 05-04-11 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:50

Dat klinkt logisch, ga ik ook even proberen van de week :D

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 08:38

idd zoals er al vele goeie tips gegeven zijn.
iets minder stelling vragen
minder met binnenteugel
mssn ook je binnen been net ietsje meer naar achter ????
buitenbeen mssn net iets minder naar achter ????
buitenteugel net ietsje meer begrenzen, jouw hand net iets hoger
jij als ruiter mooi rechtop zitten, dus niet naar beneden kijken
de voorwaartse beweging goed in werking houden

Dit is een algemene opsomming, ik kan jouw hier vanachter mijn pc niet zien rijden natuurlijk, er kan altijd nog meer aan de hand zijn.
Daarom is het noodzakelijk om dit te corrigeren samen met jouw instructie, die ziet wat er gebeurt, kent ook jou en jouw paard, weet wat jij rijtechnisch al aankan, en het is dan zaak om elk onderdeeltje afzonderlijk te gaan verbeteren. Dus niet heel die mikmak tesamen opsommen en zeggen doe dit en dat en dat allemaal samen , want dat is teveel en kan dus nooit lukken.

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 08:48

@Ramzi goed idee. Ik ga dat eens proberen. :D

@melody93 dat probleem heb ik ook met mijn binneteugel. Maar daar zijn we ook al hard op aan het trainen bij de lessen zodat ik dat minder doen.

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 08:59

@aelusnr1: ik leer juist dat je je binnenbeen zoveel mogelijk op de plek moet houden, mag ik juist niet naar achter leggen van mijn instructie :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 09:03

Het gaat hier echt om milimeters of een centimeter, dus geen grote verschillen hé, het vraagt allemaal veel oefening en bij elk paard net toch net dat ietsje meer naar voor of naar achter.
Daarom is instructie ook nodig, die ziet wat er gebeurt en hoe de ruiter inwerkt.

melody93 schreef:
@aelusnr1: ik leer juist dat je je binnenbeen zoveel mogelijk op de plek moet houden, mag ik juist niet naar achter leggen van mijn instructie :)

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 09:05

Kleine voltes openen (en weer sluiten) is ook een goede manier om het te oefenen. Mijn paard deed het ook altijd scheef, en nu heb ik het een aantal maanden op deze manier geoefend met mn nieuwe instructrice, en het wijken op de rechte lijn nog even achterwege gelaten. En toen ik het een tijde later weer oppakte ging het feilloos!

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 09:12

Okee dat kan ik ook wel eens proberen.:D

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 09:52

Het maakt niet uit hoe je het ze leert, al trek je ze aan het rechteroor! Paarden hebben niet veel hersens en hoe ingewikkelder je het ze maakt hoe minder ze er van snappen. Gewoon als schuin inzetten dan een pasje opzij proberen te zetten, fouten laten maken ( belangrijk!!!) en dan herstellen. Zo elke dag een paar keer doen, dus nog oneindig door blijven gaan. Ze moeten de oefening gaan herkenen.

Als je je paard ook op de schuine lijn zet, en je trekt je binnenhand te veel na je toe zal ze over de schouder naar buiten lopen. Twee handen naar rechts zetten ( of links) en zorg dat je buitenhand net zo hoog en naar je toe blijft staan als je binnenhand.

Succes!

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:04

Ramzi, de eerste keren vanuit een volte inzetten is vaak toch makkelijker. En volte openen en sluiten is gewoon een goede voorbereiding op netjes wijken. Vind ik, en zo heb ik dat ervaren :j

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 14:43

@Ramzi daar was ook ook al mee bezig enzo maar ik denk dat ik ook nog tussen door 'Mavelle' haar idee even ga uitproberen of gewoon er bij doen zodat het telkens makkelijker word.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:16

paar pasjes wijken en dan weer recht uit rijden dan weer paar pasjes wijken en dan weer recht uit.
paard zo recht mogelijk houden tijdens het wijken

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 18:11

Mavelle schreef:
Ramzi, de eerste keren vanuit een volte inzetten is vaak toch makkelijker. En volte openen en sluiten is gewoon een goede voorbereiding op netjes wijken. Vind ik, en zo heb ik dat ervaren :j

Dat klopt maar het nadeel daar van is om het zo echt te leren is dat ze de buitenschoude er teveel uit laten lopen, dus dat doe ik wel om mijn beenhulpen te leren maar niet echt vaak. Ik vind het vooral een warmin up oefening.
Maar zo kan het inderdaad ook, al doe ik het nooit zo.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:04

Ramzi schreef:
Mavelle schreef:

Dat klopt maar het nadeel daar van is om het zo echt te leren is dat ze de buitenschoude er teveel uit laten lopen, dus dat doe ik wel om mijn beenhulpen te leren maar niet echt vaak. Ik vind het vooral een warmin up oefening.
Maar zo kan het inderdaad ook, al doe ik het nooit zo.

Dan open jij naar mijn idee de volte verkeerd :o

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 17:01

Haha ik kijk wel even wat er uitkomt. maar zou ik dat volte sluiten en openen dan wel gaan doen?

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:16

Zowieso is het een goede oefening om je paard sterker te maken, in alle gangen. Je instructrice kan je er vast bij helpen! Ziet ze ook direct of je het goed doet!