rechtrichten vs rijden...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

swaatje

rechtrichten vs rijden...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 16:36

Hey hallo,

Vandaag een eerste lesje gehad met mn verzorgknol. Bleek dat het arme dier zoals de instructrice en ik al vermoedden zo stijf als een oude houten deur is..haha.. Heb dus geleerd gekregen hoe ik met hem kan oefenen zijn binnen been meer onder te zetten en hoe hij leniger kan worden door oefeningetjes aan de hand. Nu vroeg ik haar of ik helemaal niet meer kon rijden tot de tijd dat hij dit goed onder de spreekwoordelijke muts heeft...Zij gaf aan van niet... Ik merk dat ik hier wat in twijfel...

Ik heb vorig jaar het hele jaar alleen maar geoefen dmet hem om te ontspannen onder het zadel ( ex renpaard dus ik heb de link zadel= volgas eruit moeten krijgen) wat overigens prima gelukt is.. Hij kan nu zelfs als een stofzuigertje door de bak stappen met mij op zn rug... *D

Ik zou het ergens jammer vinden om twee weken of langer niet meer op zn rug te zitten om dit erin te houden. Niet dat ik denk dat hij in twee ween vergeet wat hij in een jaar heeft geleerd maar op basis van continuïteit vind ik het zadel en iemand op zn rug belangrijk. Ik zou zo ook kunnen werken aan zijn lengte buiging en nageeflijkheid... Tuurlijk snap ik dat mijn gewicht wel een extra moeilijkheid voor hem vormt. Ik zal dan ook geen uur deze oefeningen doen op zijn rug ( ik rijd sowieso nog niet langer dan een half uur met hem omdat ik merk dat de aandacht dan gewoon verslapt en hij gaat irriteren... Dan stap ik effe, rijd nog 5 minuutjes door en stop met een positief einde...ik hoop dit dit jaar uit te bouwen tot een vol uur rijden...)...

Wat denken jullie?

groetjes...

Air

Re: rechtrichten vs rijden...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:39

Als hij echt zo stijf is is het misschien fijn voor hem om eens gemasseerd te worden. Dan komen alle spieren weer wat losser en kan je er beter aan beginnen.

Want er zit wel een voordeel aan eerst aan de hand werken, en je krijgt zelf meer inzicht in hoe de benen moeten sporen ed. en hij wordt al wat losser en krachtiger.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:40

Als het goed is voor mijn paard zou ik echt geen moeite hebben met 2 weken niet rijden.

Onze pony staat nu bij elkaar al langer dan een half jaar niet meer onder het zadel door zadel problemen en nu door schimmel.

Je hebt echt een doel om te trainen dus zou ik daar lekker mee aan het werk gaan :j

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:52

met mijn verzorg paardje rijde we al paar maanden niet i.v.m rechtrichten vind belangrijker dat zij dalijk weer helemaal soepel en in balans is als we weer gaan rijden. Dan op een stijf en scheef paard te blijven door rijden. En je paardje zal heust niet in 2 weken alles verleren wat je haar geleerd hebt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:54

Rechtrichten doe je overigens ook onder het zadel!
Zonder rechtrichten geen correcte nageeflijkheid.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:56

Zou juist wel lekker blijven rijden. Niet elke dag, maar 2 x in de week ofzo, doe je als extraatje de oefeningen aan de hand en eventueel met dubbele longeerlijn werken als je daar handig in bent. Knappen ze vaak heel erg van op!
Maar als je alleen maar met losmaken bezig bent (wat dus erg moeilijk is voor je paard aangezien ie zo vast zit) en m verder niets geeft gaat dat ook voor hem snel vervelen en associeren met niet leuk. Juist voor de afwisseling zou ik er ook nog op gaan zitten. Maar wel je focus op het losmaken houden.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:56

Air schreef:

idd, onderdeel van het rijden

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:00

Als je het voor de continuïteit wilt doen kun je met rijden gewoon werken aan ontspanning en veel rechte lijnen.

Dan vraag je er op niets wat hij misschien nog niet kan, maar zit je er toch regelmatig op.

Of na de grondoefeningen even buiten uitstappen ofzo?

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:24

Air schreef:

tis een verzorg paard dus kan hier niet over beslissen en ze doet graag de oefeningen voor je. Wissel het ook af met werken aan dubbele longerlijn.

terug on topic TS kan inderdaad ook afwisselen

kmeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:47

ik ben het met roosje01 eens maar ook idd een verzorg paard blijft moeilijnk omdat je nooit zelf kan beslissen omdat hij altijd nog van iemand anders is. dat blijft altijd moeilijk. maar ik zou de oefening toch vaak blijven herhalen. en elke keer kleine goede stukjes zodat ze het op me gegeven moment als prettig gaat ervaren kwa buiging dan.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:09

Rechtrichten begin je (in de academische rijkunst) aan de hand, maar uitzonderingen zoals bij jou kunnen prima.

Mijn intructrice zegt ook, er leiden meer wegen naar Rome. Je kunt dus prima 5 keer per week leuk bakwerk doen en als afwisseling en als bij oefeningen. Maakt het paard sterker maar je hoeft er niet je hele schema voor om te schoppen.

Mag ik vragen bij wie je lest?

NickyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:14

Gewoon lekker rijden met afwisseling, dus geen twee dagen achter elkaar rijden. Veel buitenrijden en rechte stukken galloperen zodat hij de kracht opbouwt om lenig te kunnen zijn! Dit klinkt misschien raar maar om zijn achterhand dusdanig onder te zetten heeft het paard een bult kracht nodig. Werk je ook met de dubbele longe? Dit werkt zo ontzettend fijn. Hierdoor kan je je paard laten oprichten en lang laten worden zonder hem vast te zetten met bijzetteugels. Als je meer wilt weten moet je het maar zeggen. Ik geef ook les op die methode namelijk ( Academisch meets common sense)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:33

Zou het geen drama vinden er naast te lopen.

Maar de titel impliceerd dat het of of is.
Terwijl de meeste mensen ook gewoon recht richten onder de man, zoals meerderen hier al opperen.
Dus dat is ook nog een optie.

Hoe oud is je verzorg paard?
Wat kan hij allemaal? Wat heeft hij ooit gekund?
Want daarvan is ook afh. wat wijsheid is.

Longeren met dubbele longe kan ook wel praktisch zijn.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:37

Persoonlijk vind ik naast het rijden, werken in de rounpen aan de pessoa een hele fijne manier om recht te richten.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 21:19

poe.. veel reacties.. SUPER ZEG!!! :)

Even een antwoord in zijn algemeen aan ieder...
Het is indd mn verzorgpaard, ( heb ook eigen paardje maar heeft nekblessure opgelpen op de wei die maar niet overgaat... zucht) maar ik mag er alles mee doen alsof het mn eigen paard is. De eigenaresse is slechts één keer komen kijken afgelopen zomer en stond versteld dat het zo goed ging. Had vanaf dat moment zoiets van, oke..je doet maar met hem wat je wilt...dat komt wel goed...zij heeft namelijk alleen maar met hem door de bak gevlogen en ik reed met hem langs een verschrikkelijk enge tractor natuurlijk die voorbij kwam.. niks aan het handje... :)

Het is een engels volbloed, ex renpaard. Heeft een ongeluk gehad op de baan, heeft het geluk gehad dat hij goed is hersteld maar was niet sterk/ goed genoeg meer voor de rensport. Dus leverde hij nog wel een leuke cent op in de verkoop. De huidige eigenaresse heeft hem toen gekocht. Een half jaartje heel ongeregelmatig gereden ( heeft kindjes gekregen) en heeft toen een adv. op marktplaats gezet wie hem kon rijden/ verzorgen....naja, dat werd ik dus...

Electric Dancer is nu 7 ( wordt 8 dit jaar) hij kan vrij weinig echt goed behalve kei harde galop.. haha.. ik heb hem afgelopen zomer geleerd te ontspannen onder het zadel.. alleen dat al heeft genoeg moeite gekost kun je je voorstellen... ;) en kan nu alleen op en afstappen, hij loopt nu ook super aan de longe hoewel hij natuurlijk hier ook moeite heeft met de volte te lopen, maar wat ik met super bedoel is dat hij ontspant en goed luisterd naar de commando's... verder is hij ontzettend nieuwsgierig en leergierig.. als je hem één keer iets hebt gevraagd en beloont met een snoepje zit het er meteen in...heb dit nog nooit meegemaakt met een paard... :)

longeren met de dubbele longe heb ik wel eens gezien maar nog nooit zelf gedaan.. Lijkt me ook zinvol indd, een paard voelt lichte druk achter zijn billen/ achterbenen en zal hierdoor ook geneigd zijn deze iets meer onder te brengen...

Ik vind het geen drama om ernaast te lopen.. hopelijk is dat duidelijk!!! haha.. echt niet maar ik zou het jammer vinden om ook twee weken niet te rijden als dat wel ook een optie zou kunnen zijn.. zoals ik eerder ook al aangaf rijdt ik sowieso niet intensief met hem... Ik wil dat alles vanuit ontspanning gebeurd bij/ met hem zodat hij ook rijden/ werken koppelt aan onstpanning ipv stress zoals dat eerder wel het geval was...

Ik zou indd graag twee keer per week rijden als afwisseling. Hij leert best snel ( viel de instructrice ook op) en raakt dan snel verveeld... Gaat dan lopen etteren en dat is gewoon zonde...Als je hem kort iets vraagt vind hij het leuk, doet hij ontzettend zijn best en blijft het motiverend voor ons allebei.. Als ik nu twee weken alleen maar ga rechtrichten weet ik nu al ( want ik ken die rooie ondertussen wel) gaat hij zitten vervelen omdat hij iets nieuws wil doen..haha..

Ik zelf rijd nu 20 jaar.. nooit op hoog niveau gereden maar wel verschillende jonge paarden zadelmak gemaakt/ licht ingereden of ansgtige paardjes over hun angsten heen geholpen..ik ben echt niet iemand die beweert alles te weten hoor... ik leer ook nog ontzettend veel bij elke dag weer, en sta voor alles open... Dus ook hierin vind ik het prettig meerdere meningen te horen om zo uiteindelijk een voor het paard en voor mezelf zo goed mogelijke keuze te maken... :)

heel erg bedankt in ieder geval allemaal!!!

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 21:26

Air schreef:
Als hij echt zo stijf is is het misschien fijn voor hem om eens gemasseerd te worden. Dan komen alle spieren weer wat losser en kan je er beter aan beginnen.

Want er zit wel een voordeel aan eerst aan de hand werken, en je krijgt zelf meer inzicht in hoe de benen moeten sporen ed. en hij wordt al wat losser en krachtiger.

Wat ik wel vaak doe voor en na het rijden ( en hij vind het heeeerlijk) is zijn beentjes strekken... ik vraag om een hoefje en bij zn voorbenen strek ik ze langzaam naar voren ( waar hij altijd heel onstapnnen van gaat hangen haha) en bij zn beentjes achter strekt hij ze zelf al helemaal uit, ik ondersteun zijn been dan alleen maar..echt zo leuk om te zien... :)

Ik merk wel dat hij een gevoelige rug heeft, voelde de instructrice ook met haar hand...Heb ook een boomloos zadel en het lijkt wel alsof hij hieronder veel soepelerd loopt... misschien indd maar eens een rug massage doen bij hem... lekker warme lampjes erop...

bedankt voor de tip!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:29

Je rijdt ca 20 jaar, dan is rechtrichten onder het zadel allicht wat voor jou, zeker voor je snel verveelde paard.

Dus op volte, sb, traver, gewoon in stap, slangenvoltes, paard gymnastiseren.
Dus leren buigen.
Dan wel af en toe stelling naar buiten.
Net zolang tot hij recht gericht is.
Als gehoorzaamheid wijken inbouwen..

Neem aan dat je met 20 jaar rijden, die oefeningen kent.

Als in stap geperfectioneerd, dan in draf ook allemaal mogelijk.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 21:32

Sjolvir schreef:
Zou het geen drama vinden er naast te lopen.

Maar de titel impliceerd dat het of of is.
Terwijl de meeste mensen ook gewoon recht richten onder de man, zoals meerderen hier al opperen.
Dus dat is ook nog een optie.

Ja, mijn instructrice opperde het alsof het rechtrichten is met niet rijden... ik ben zelf van mening dat je ook kunt rijden en rechtrichten ( of niet) met daarnaast de oefeningetjes aan de hand erbij... Dus met gewicht van ruiter en zonder gewicht van ruiter.. want daar gaat het om...

Ik denk graag zelf ook na, ipv blind doen wat iemand me zegt.. haha ( ja, eigenwijs is daar een vies woord voor misschien..) maar vroeg me ook oprecht af wat jullie hier van denken... :j

groetjes.. rian..

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 21:34

Sjolvir schreef:
Je rijdt ca 20 jaar, dan is rechtrichten onder het zadel allicht wat voor jou, zeker voor je snel verveelde paard.

Dus op volte, sb, traver, gewoon in stap, slangenvoltes, paard gymnastiseren.
Dus leren buigen.
Dan wel af en toe stelling naar buiten.
Net zolang tot hij recht gericht is.
Als gehoorzaamheid wijken inbouwen..

Neem aan dat je met 20 jaar rijden, die oefeningen kent.

Als in stap geperfectioneerd, dan in draf ook allemaal mogelijk.

Ja, klopt ik ken alle oefeningen, als ik erop zit.. ;) maar heb nog nooit eerder met een paard aan de hand gewerkt, dus ernaast lopen etc. dit is compleet nieuw voor me...( moet ik me dan schamen...? weet het niet...)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:38

Ik bedoelde ook gewoon erop... ;)

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 21:44

aaaaahh... pfew...haha..t werd al warm hier...

Nee, ik wil het gewoon graag goed doen, dus mijn onzekerheid komt meer vanuit het feit dat mijn instructrice aangaf dat ik beter niet kon rijden tot het rechtrichten aan de hand goed ging.

naja, gelukkig ben ik niet de enige hier die daar ook anders over denkt... Ik denk namelijk net als jouw sjolvir dat het ook goed te combineren is; handwerk en onder het zadel. Tuurlijk onder het zadel niet te lang, is gewoon ook moeilijk voor 'em... is hij nu pas ook klaar voor aangezien hij een heel jaar nodig had om eerst eens te leren ontspannen.. dus stap twee is nu logisch om vanuit de ontspanning naar een gezonde INspanning te gaan.. hoe hij zijn lijf moet gaan leren gebruiken om te dragen ipv te scheuren...

yep ik ben eruit...bedankt voor je toelichting... ;)

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 14:14

update: vandaag geoefend met rechtrichten aan de hand.. gaat nog maar heel stroefjes hoor.. Ik krijg hem naats me gewoon niet zo aan het lopen als ik wil... Heb ook even met dubbele longe geprobeerd, voor het eerst bij hem.. Ging SUPER!!! Eerste rondje effe een bokje "Wat is dat vervelende ding achter mn billen?!?!" maaar hij liep al meteen vanaf de eerste pas een stuk verzamelder...Kreeg hele mooi ronde billen door zn achterbenen onder zich te plaatsen, heb heel vaak "goed zo knul" kunnen zeggen... ;) nadat hij ging ontspannen kwam er ook nog een beetje stelling bij als kadootje... Tuurlijk linksom beter dan rechts maar ja, rechts is ook zn lastige kant... Dus meneer heeft zich heel netjes gedragen en goed zn best gedaan...
twee appels vond hij zelf ook wel een strak plan aan het eind van het werk...

Ik probeer van het weekend gewoon weer aan de hand en daarna dubbele longe...

groetjes, rian...

Melody1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 17:09

Mischien kan je hem ook met passoa longeren dan zorgt er in iedergeval voor dat achter hand actief is en je paard aan voorkant wat gaat zakken zegmaar.

ik vind dat je er best nog wel is op kan gaan zitten hoor, door lekker afwisselend te doen blijft ook leuk voor hem.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 08:22

rhian schreef:
update: vandaag geoefend met rechtrichten aan de hand.. gaat nog maar heel stroefjes hoor.. Ik krijg hem naats me gewoon niet zo aan het lopen als ik wil... Heb ook even met dubbele longe geprobeerd, voor het eerst bij hem.. Ging SUPER!!! Eerste rondje effe een bokje "Wat is dat vervelende ding achter mn billen?!?!" maaar hij liep al meteen vanaf de eerste pas een stuk verzamelder...Kreeg hele mooi ronde billen door zn achterbenen onder zich te plaatsen, heb heel vaak "goed zo knul" kunnen zeggen... ;) nadat hij ging ontspannen kwam er ook nog een beetje stelling bij als kadootje... Tuurlijk linksom beter dan rechts maar ja, rechts is ook zn lastige kant... Dus meneer heeft zich heel netjes gedragen en goed zn best gedaan...
twee appels vond hij zelf ook wel een strak plan aan het eind van het werk...

Ik probeer van het weekend gewoon weer aan de hand en daarna dubbele longe...

groetjes, rian...

Ze moeten juist niet verzameld lopen maar voorwaarts. Achterhand moet eronder en als ze dan recht worden gaan ze ontspannen en gaat het hoofd zakken. Vaak zie dan ook dat de gangen ruimer en soepeler worden en word hij heel ligt in je hand.
Pas als je paard voorwaarts is en recht kun je gaan verzamelen.

Pessoa, leuk touwtjes apparaat maar als ie vast zit zit ie vast. Tijdens het werk kan ik niet de lijnen korten of langer nemen, of het dier naar binnen of buiten laten kijken zonder dat ik het paard eerst weer stil moet zetten.

Mijn advies is om iemand te zoeken met verstand van rechtrichten. Meestal kom je dan uit op de lessen van Antoine de Bodt of een leerling van hem.
Deze lessen kun je mooi combineren met de grondwerk lessen.

Wel fijn te horen dat je al iemand hebt die kon zeggen dat je paard scheef is. Meestal kijken ze er niet naar is mijn ervaring.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 16:30

Cowgirl schreef:
Ze moeten juist niet verzameld lopen maar voorwaarts. Achterhand moet eronder en als ze dan recht worden gaan ze ontspannen en gaat het hoofd zakken. Vaak zie dan ook dat de gangen ruimer en soepeler worden en word hij heel ligt in je hand.
Pas als je paard voorwaarts is en recht kun je gaan verzamelen.

Pessoa, leuk touwtjes apparaat maar als ie vast zit zit ie vast. Tijdens het werk kan ik niet de lijnen korten of langer nemen, of het dier naar binnen of buiten laten kijken zonder dat ik het paard eerst weer stil moet zetten.

Mijn advies is om iemand te zoeken met verstand van rechtrichten. Meestal kom je dan uit op de lessen van Antoine de Bodt of een leerling van hem.
Deze lessen kun je mooi combineren met de grondwerk lessen.

Wel fijn te horen dat je al iemand hebt die kon zeggen dat je paard scheef is. Meestal kijken ze er niet naar is mijn ervaring.

Nouja, dat voorwaarts zit wel goed bij hem... ;) probleem was dat hij dan uit elkaar viel... ( weet het niet anders te verwoorden... :+ ) en hij zijn achterhand telkens of naar achter duwd of naar buiten gooit in de bochten...

Hmm, ben zelf niet zo fan van allerlei toeters en bellen aan het hoofd van een paard... Ieder zn ding, maar voor elec en mij is het geen goeie.. mijn mening... Ja, die instrcutrice van mij heeft les gekregen van Marijke de Jong als ik me niet vergis... Zij heeft er geloof ik ook wel verstand van, dus volgens mij zit het wel goed...

Ja, ik geloof in de mix van een beetje van dit en een beetje van dat... Iedereen zegt wel iets waar je iets van kunt leren. Zolang het paard er maar beter van wordt en wij het allebei ook nog es een beetje leuk vinden...Ik vind het wel leuk om weer nieuwe dingen te leren in ieder geval... :j

bedankt voor je reactie!