Paard heeft moeite met galop wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Regenpier

Paard heeft moeite met galop wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 14:15

Hai allemaal,
Mijn paard/pony heeft veel moeite met de galop. Ze kan alleen heel hard, als je haar iets langzamer wilt Laten gaan valt ze uit galop. Ook kan ze niet heel lang in galop blijven. Vooral niet als ik afwissel met rechtuit en dan bijv. Een volte. Ik moet haar dan flink helpen om in galop te blijven. Soms springt ze ook niet meteen aan, hoogstwaarschijnlijk komt dit als ik net niet de goede hulp geef. Op de linkerhand krijgt ze na een tijdje ook een soort kamelengalop. Ze word dan heel lang in haar hals en ook erg 'zwaar'
Het paard is nu 20 jaar, maar zo doet ze niet en zo is ze eigenlijk ook nog niet. Verder heb ik 2 keer per week les.

Hoe denken jullie dat ik deze puntjes kan gaan verbeteren?

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:23

Ik denk dat het belangrijk is om medische oorzaken/fysieke klachten uit te sluiten en een andere instructeur te zoeken. Als jij twee keer in de week les hebt en je instructeur kan je met dit probleem niet adviseren of verder helpen, dan denk ik dat hij/zij niet capabel genoeg is.

swaatje

Re: Paard heeft moeite met galop wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:27

kan zijn dat ze indd last heeft van rug/ schouders/ heupen...
Dacht eerst dat het om een jong paard zou gaan maar las dat ze/ hij 20 is...vergeet niet dat galoperen zwaar is voor paarden, zeker als ze extra balans moeten houden met een ruiter op de rug... Eerst effe checken of ze nergens last van heeft door de DA. Als er geen duidelijk oorzaak is oefeningetjes doen zoals overgangetjes en dit over een paar rijden uitbouwen tot steeds langer galopperen...

veel succes!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:34

JPS schreef:
Ik denk dat het belangrijk is om medische oorzaken/fysieke klachten uit te sluiten en een andere instructeur te zoeken. Als jij twee keer in de week les hebt en je instructeur kan je met dit probleem niet adviseren of verder helpen, dan denk ik dat hij/zij niet capabel genoeg is.

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Het is voor ons zo vanachter de computer nogal lastig te zeggen hoe je dit moet verbeteren omdat het door heel veel oorzaken kan komen. Van medisch, tot niet aan het been zijn, tot scheef zitten van de ruiter. Ik ga dus mee in bovestaande reactie, sluit medische zaken uit en ga daarna opzoek naar goede instructie.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:39

Aukelizzy schreef:
JPS schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Het is voor ons zo vanachter de computer nogal lastig te zeggen hoe je dit moet verbeteren omdat het door heel veel oorzaken kan komen. Van medisch, tot niet aan het been zijn, tot scheef zitten van de ruiter. Ik ga dus mee in bovestaande reactie, sluit medische zaken uit en ga daarna opzoek naar goede instructie.

Bij gebrek aan gedegen informatie, moet je dingen soms kunnen zien om er een advies over te kunnen uitbrengen..
Laatst bijgewerkt door JPS op 04-04-11 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:42

ik denk,.........dat het aan jou ligt.
Je laat hem eigenlijk zelf lopen en vergeet te rijden.
Er gaat alleen maar energie uit, in plaats dat het er in blijft.
Een paard is als een boog, je moet hem spannen. Als je
hem aan de voorkant zo lang laat, dan loopt alle energie er zo
weer uit. Aan je been zetten en meer opsluiten.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:57

Ik denk dat je medisch het paard moet laten bekijken, een oud paard kan al jaren wat vast hebben zitten ( een jong paard net zo goed hoor) en dat kan in het rijden voor problemen zorgen.

Waarom wil je paard niet langzaam galoperen, bij een jong paard die net ingereden is zeggen wij vaak dat het paard de balans nog niet juist heeft en bang is om omtevallen daardoor gaan ze harder lopen, ook heb ik zelf een jong paard gehad die de bekken scheef had staan en daardoor heel hard liep, nadat deze zijn rechtgezet en ik haar achter hand goed heb getraind en haar spieren juist zijn ontwikkeld kon ze wel rustig galopperen.

Dus ik denk dat je na je paard moet laten kijken, niet alles ligt aan de ruiter hoor!
Veel dingen wel maar soms kun je er ook echt niets aan doen.

En wat betreft jou instructeur, daar heb ik zo mijn twijfels bij!. Deze had al lang moeten zien dat er iets niet lekker was of jou met het probleem moeten helpen. En dan vindt ik persoonlijk 2 keer in de week les zonde van mijn geld. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

succes

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:02

Is het soms de bruine uit je profiel? En is dat soms een draver?

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 15:04

Ja die is het, maar het is een te klein uitgevallen kwpn

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 15:08

Met mijn instructrice is helemaal niets mis! Ze geeft heel goed Les en heeft me al met veel dingen geholpen. Met de galop zijn we al lang bezig, mijn paard is al sterk verbeterd! Medisch is ze ook in orde. Mijn instructrice zegt dat mijn paard nog niet genoeg kracht heeft voor de galop. Toen we haar kochten had ze al jarenlang gemend. Daarvoor heeft zo ook onder de man gereden maar dat was al lang geleden.

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 15:13

Oja voor de duidelijkheid, ik rijd nog niet op een hoog niveau, rij nu ong. 3 jaar. Ik ben nu bezig dat mijn paard nagefelijk word.

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 16:43

Nog tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:47

LoveMariska schreef:
Nog tips?

Als jouw instructrice zo goed is als jij zegt dat ze is, en zij zegt dat je paard nog niet genoeg kracht heeft voor de galop, welke tips wil je dan nog hebben?

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 16:50

Met welke oefeningen Ze meer kracht kan krijgen

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:55

Pff.. Problemen met de galop... Ik weet er alles van :+

Mijn pony was 5 jaar, maar onder het zadel nog echt heel groen, was eigenlijk alleen als menpony gebruikt, in galop aanspringen deed ze niet. Als ze dan toch aansprong kwam er eerst een bok en dan ging ze heel, heel, heel hard. Na een paar weken bleef die bok weg, maar het hard gaan heeft toch nog een hele tijd geduurd. Ik deed steeds kleine stukjes galop, aanspringen, belonen en na 5m weer draven. Pony was ook van geen kanten recht te richten, dus om die dingen te kunnen verbeteren deed ik veel tempowisselingen, voltes openen en sluiten, schouderbinnen etc.

Een andere pony die ik een tijdje gereden heb was 23 en kon ook alleen maar heel hard in galop. Rechte stukken gingen nog wel, maar zodra er een bocht kwam ging het mis. Met hem ben ik begonnen met rechte lijnen te galopperen en dan steeds een heel klein stukje verder de hoek in te gaan, dat steeds uitbouwen en uiteindelijk kon die ook netjes galoperen.

Waren beiden fjorden van 1,44 met een dikke bos manen, misschien dat dat het was, haha :))

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 06:09

Kijk,, dat is nou precies mijn probleem! Ik zal het ook eens gaan proberen!
Oja, bij die 2e, wat ging er precies fout in de hoek?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 08:47

Snel als een plank erdoorheen of gewoon in draf vallen.

Ik zou je instructrice trouwens eens om oefeningen vragen om de achterhand sterker te maken, die kan vast wel moet goede dingen komen die bij jullie niveau passen.

mijkemeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:57

Lastige situatie vanaf hier inderdaad.
Gewoon aan je instructrice om tips en trucs vragen, daar is zij tenslotte voor.
Hoop dat het allemaal wil lukken voor je!

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 12:33

Oké!

wicky_fonske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:39

ik denk dat je nu al genoeg tips hebt maar een klein vraagje heb je je paard al eens proberen te late galoperen aan de longe of los in de bak (mss ligd het aan zadel ofzz...)

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 12:50

Ja, wel geprobeerd ja, maar ze snapt niet wat longeren is, ze heeft dot nooit bij de vorige eigenaar gedaan. ( ze heeft daar ong. 15 jaar gestaan) en we zetten haar op zaterdag wel altijd buiten op de manege, maar ze staat normaal altijd de hele dag in de wei, dus in de paddock gaat ze niet rennen. Als je haar dan een beetje opjaagt, gaat ze heel verend en mooi draven maar niet in galop.

Verder heb ik denk ik wel genoeg tips tot zover. Morgen heb ik les en zal ik het er nog eens over hebben met mijn instructrice. Daarna vraag ik misschien nog wat aan jullie!

Ellen91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:21

Ik heb dit probleem ook gehad en nu gaat het prima, ik hou haar een beetje in met de teugels zodat ze niet te hard gaat en ondertussen hou ik mijn been eraan, zodat ze niet terug valt in draf.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:52

Hetgeen hieronder al werd gezegt ben ik het helemaal mee eens, de fout zit heel waarschijnlijk voor het grootste deel bij jou, maar om nu dit nog te gaan correct trainen met een paard van deze leeftijd ????? Tjaaaa ik zou zeggen uitkijken naar een jonger en beter paard.
Maar idd of je instructie goed is , daar twijfel ik ook aan, als 2x perweek les niet tot een plossing kan leiden, dan is of de instructie niet goed, of het paard niet capabel meer, of jij bent gewoon nog helemaal niet ver genoeg gevorderd om dit te kunnen aanbrengen, dus waarschijnlijk hier een beetje een combi van alle 3 de dingen.

Johanna59 schreef:
ik denk,.........dat het aan jou ligt.
Je laat hem eigenlijk zelf lopen en vergeet te rijden.
Er gaat alleen maar energie uit, in plaats dat het er in blijft.
Een paard is als een boog, je moet hem spannen. Als je
hem aan de voorkant zo lang laat, dan loopt alle energie er zo
weer uit. Aan je been zetten en meer opsluiten.

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 06:17

Gisteren tijdens de les deed ze het erg goed! Ik heb er niet meer speciaal aandacht aan gegeven met mijn instructrice, ik heb nu vooral aan een ander heel belangrijk leerpunt van mij gewerkt; mijn houding.

Oja, het is trouwens geen privé les maar groepsles!

xSterreee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 15:09

Ik heb het probleem ook een beetje.
Mijn pony doet echt haar best en dan gaat ze hard om maar niet te laten zien dat ze het moeilijk vind.
Nu gaat het een stuk beter omdat ik haar heel ontspannen heb.
Ik denk dat alles een kwestie van geduld is.
succes! :D