Plotseling problemen met opstappen met jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marjoleins01

Plotseling problemen met opstappen met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 11:57

In september vorig jaar is mijn paard zadelmak gemaakt.. Tot een aantal weken nooit wat aan de hand tot nu...
Als ik bij ons op de stoep op wil stijgen, wil ze niet stil staan. Als ik haar iets teugeldruk geef of ho zeg gaat ze schudden met haar hoofd en is nu al 2 keer op de achterbenen gaan staan. Ik ben er vrijdag af gevallen en heb een beetje de schrik gekregen. Ik heb haar een flinke tik gegeven met de zweep, waarna ik er weer op ben gegaan, maar de hele tijd begint ze ongeduldig te worden en zodra ze begint te schudden met haar hoofd (het voorteken dat ze weer op de achterbenen wil staan) moet ik dus oppassen. Wat moet en kan ik doen? Ik probeer onder het rijden ook halt te houden, dit gaat redelijk... Ik durf eigenlijk niet meer zo goed, maar wil perse vandaag rijden.. Heb me voorgenomen om het te proberen, maar mocht ze het weer doen, ik haar maar weer naar een trainer breng..
hebben jullie tips??
Laatst bijgewerkt door Elles op 04-04-11 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast. "Hellup" beschrijft niet waar het topic over gaat.

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:07

is er niets medisch met je paard aan de hand?
ik zou even een tandarts laten komen en je zadel na laten kijken.
als het paard omhoog komt kan dat namelijk heel goed aan een niet goed passend zadel liggen, een jong paard veranderd heel erg snel qua bespiering.
en het hoofd schudden kan ook voortkomen doordat er iets mis is met het gebit.

dus ik zou zeggen eerste even na laten kijken voordat je het paardje eventueel weg zou brengen

mijkemeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:09

Hoi, misschien heeft ze last van het bit of van haar tanden.
Heb je al gekeken in haar mond?
Het zou ook zomaar kunnen zijn dat ze last van haar rug heeft of zadel.
Er zal wel iets dwars moeten zitten bij haar anders doen paarden niet zo.
Laat er anders een tandarts of dierenarts naar kijken dan kan je misschien bepaalde dingen uitsluiten of juist mee te werk gaan.

Succes!!

marjoleins01

Re: Hellup :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 12:11

Ze wil niet hebben dat je aan haar mond komt... Een wormspuit geven is al een drama... Ik heb er ook over nagedacht hoor.. Het zadel heb ik nog niet zo lang en die past goed. Ik voel ook elke keer of ze last heeft van haar rug door haar te masseren en kijken of ze daarop reageert...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:12

Wat hierboven gezegd wordt is idd goed om eens te doen.

Verder kan ik je als tip meegeven het opstappen eens rustig te oefenen. Laat desnoods iemand haar eerst vasthouden. Wat je kunt doen om te voorkomen dat ze omhoog komt is de teugels ongelijk op maat te maken, het liefst de rechterkant strakker, zodat ze met haar hoofd dus scheef staat. Als ze dan wilt verstappen kan ze alleen maar naar jou toekomen en dit kun je dan weer corrigeren met je lichaam.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:13

Dat je paard niet wil hebben dat je aan haar mond komt is voor mij al een teken. Sommige paarden zijn hier moeilijk mee maar in combinatie met je OP lijkt het mij verstandig hier een DA bij te halen die ook tandarts is.

Zo kan je sederen en dan de tanden goed na laten kijken. Ik zou tot die tijd niet rijden maar eerst kijken of daar het probleem zit.

Edit: hoe is ze met eten, laat ze dingen vallen uit haar mond? En wat doet ze met het bit in doen of bv als je met je vinger in haar mond wil zitten?

Misschien kan je eens kijken hoe ze reageerd als je er een bitloos hoofdstel op hangt.
Laatst bijgewerkt door MarliesV op 04-04-11 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

tijgerr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:15

Doet ze het overal of alleen op de stoep? Mijn oude pony had ontstoken tandvlees en ging er ook vandoor zodra ik de teugles op pakte.. zou er voor de zekerheid een tandarts bij halen! :)

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 12:21

nee ze laat geen eten vallen en het bit kan ik ook normaal in doen. In september is er een tandarts geweest (helaas was ik er niet bij) en toen heeft ze ook behoorlijk rotzooi lopen schoppen...
Bah, eindelijk een beetje op de goede weg en nu dit... hoe duur is een tandarts eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:22

marjoleins01 schreef:
nee ze laat geen eten vallen en het bit kan ik ook normaal in doen. In september is er een tandarts geweest (helaas was ik er niet bij) en toen heeft ze ook behoorlijk rotzooi lopen schoppen...
Bah, eindelijk een beetje op de goede weg en nu dit... hoe duur is een tandarts eigenlijk?

Varieert behoorlijk, van €5.- tot €100.-
Hier op bokt zijn genoeg topics waarin naar tandartsen wordt gevraagd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:24

Als er geen lichamelijke oorzaak is dan gewoon de slof eraan bij het opstappen, wel in de bak zodat ze niet op de klepper kan gaan. Hoofd van je afdraaien en teugels op maat. Het kan zijn dat ze nu gewoon aan het puberen is en ze moet niet doorkrijgen dat je bang word want dan krijg door jouw spanning ook problemen met het rijden zelf, prachtig paard maar wel eentje met een kop erop.
Als je de slof er niet aan wilt dan samen met iemand anders die haar vasthoud opstappen. Slof is ook alleen maar bedoelt om het hoofd naar beneden te houden tijdens het opstappen, ook dan de eerste paar keer iemand erbij, niet gaan treuzelen als ze wat gaat wiebelen en gewoon direct erop en gaan zitten. Als je je been in de beugel zet en je haakt dan weer af dat dribbelt ze de volgende keer nog erger zodat je er helemaal niet meer op komt, succes.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:28

Als je er een tandarts bij haalt dan iemand die niet electrisch vijlt want dat levert vaak veel stress op, een goede gebitsverzorger doet het met de vijl en is vaak helemaal geen verdoving nodig. Dus aan de telefoon eerst zelf vragen hoe ze werken, zelf een spuit sedalin geven een uur van tevoren is niet erg. Zorg wel dat je er in vervolg altijd bij bent als er wat medisch met je paard gebeurt, juist daar kan veel fout gaan in omgang.

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 12:47

Ff een paar telefoontjes gepleegd.. Vanavond komt Marielle van der Hoeven, uit Den Ham.. Heb haar de problemen uitgelegd en ook dat mijn paard niet de makkelijkste is maar ze wil vanavond nog komen kijken... Hoop dat er dan iets wordt gevonden waardoor ik weet waar de problemen vandaan komen... Hou jullie op de hoogte..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:52

Succes!

bentheee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:53

Mijn pony van nog geen 4 deed precies hetzelfde, we hebben zadel rug en hals laten nakijken, de tandarts is geweest en nog steeds deed hij het. Uiteindelijk hebben we een lage neusriem gekocht, toen ging het iets beter en gisteren zagen we dat er een tand uit zijn mond was en daaronder zag het er behoorlijk geirriteerd uit! Maar het rijden ging gisteren eindelijk weer goed.

Dus kijk eerst eens of er toch niet iets aan de hand is!!!

mijkemeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:55

Super dat er iemand komt kijken.
Hoop voor je dat het probleem snel opgelost word.
Dit voor het paard beter en voor jou! +:)+

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 14:30

Ik ben ook heel erg benieuwd hoe het gaat vanavond.. Omdat ze ook al zo lastig is geweest bij het vorige tandartsbezoek en bij het geven van wormspuiten...

Meisje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:08

Ik hoop dat Marielle een oorzaak kan vinden voor dit gedrag.
Heb je nog meer problemen met rijden? Is het alleen met opstappen of merk je dat er een link ligt met de teugeldruk?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:46

Deze gebitsverzorger staat niet op de algemene lijst van gebitsverzorgers, zegt niets maar zou er toch met mijn neus bovenop zitten, heb wel gehoord dat ze 75 euro vraagt en dat vind ik veel geld maar misschien is ze het waard, succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:57

Allereerst een osteopaat erbij halen!
Het paard heeft duidelijk aan dat ie pijn heeft.

Wie heeft trouwens beoordeeld dat het zadel goed past?

Zoey_julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:19

ik zou een trainer erbij halen.
en kijken of hij ergens pijn heeft.

succes

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 16:23

Waar bokt wel niet goed voor is.. Ik begin zo bij de tandarts, hoop eigenlijk dat het zoiets is, dat kan worden opgelost.. Ik ben bij een zadelmaker geweest en 3 mensen hebben destijds gekeken of het zadel goed lag.. Ze doet het alleen bij opstijgen, als je haar te strak pakt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:46

marjoleins01 schreef:
Ik ben bij een zadelmaker geweest en 3 mensen hebben destijds gekeken of het zadel goed lag.. Ze doet het alleen bij opstijgen, als je haar te strak pakt...

Wanneer was het laatste bezoek bij de zadelmaker?
Je paard is nog jong en dus in de groei, waardoor zijn conformatie verandert en het zadel al snel niet meer goed past.

Die 3 mensen, zijn die werkzaam op de zadelmakerij?

Als ze volledig los staat, en jij de teugels ook gewoon los laat hangen, blijft ze dan wel stil staan wanneer je wilt opstappen?

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 17:14

Ik heb het zadel ongeveer in oktober/november gekocht.. Nee, 1 van de zadelmakerij, 2 van de stal waar mijn paard in training was. Deze mensen waren erg kritisch..
Ik durf eerlijk gezegd niet te zeggen of ze stil blijft staan wanneer ik wil opstappen...

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 17:17

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 17:30

marjoleins01 schreef:
Ik heb het zadel ongeveer in oktober/november gekocht.. Nee, 1 van de zadelmakerij, 2 van de stal waar mijn paard in training was. Deze mensen waren erg kritisch..
Ik durf eerlijk gezegd niet te zeggen of ze stil blijft staan wanneer ik wil opstappen...

Dat is (bijna) een half jaar geleden. Het kan dus zijn dat het zadel niet meer goed ligt.

'Mensen van stal' weten over het algemeen niet zoveel van zadels, dus daar zou ik niet al te veel waarde aan hechten. ;)

Dus je bent nog nooit helemaal los en vrij staand opgestapt?
Probeer dat eerst eens. Misschien dat ze dat dwangmatige eromheen als zeer vervelend ervaart.

Mocht het zadel goed passen, en de tandarts heeft z'n werk (goed) gedaan, en je paard blijft klachten houden, dan toch zeker een osteopaat erbij halen!