Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
_Mikey_ schreef:Ik doelde met 'rijtechnisch' ook op de rijtechniek/ervaring van je bijrijdstertje. Als de pony in principe gehoorzaam is heeft een scherper bit geen zin. In dat geval ligt het namelijk aan het (gebrek aan) techniek en ervaring van je bijrijdstertje. Een scherp bit in onervaren handen is nooit een goed idee. Pijnlijk voor het paard, en na verloop van tijd door inconsequent gebruik (door onervarenheid) een dode of harde mond bij de pony.
Dus, ook al wil je het niet horen: laat dat scherpe bit zitten en bestel priveles tot je bijrijstertje de pony wel aankan op vreemd terrein.
xApple schreef:Mijn fjord is ook redelijk sterk en mijn oppaskindje rijdt
er ook weleens op. Dan doe ik haar de thiedeman om, en gaat
het heel goed. 90% hangt hij los maar zo kan ze vele male
beter remmen en sturen. Mijn pony heeft zo net wat meer 'ontzag'
voor haar.
Sonja schreef:Ha dat klinkt als Romy in de bocht![]()
Milena had die grappen vroeger ook. En ie waren bij haar heel simpel te verhelpen, stomweg met een bijzetje, net voor de loodlijn bijgezet. Dan kun je er elke loslopende idioot op laten rijden. Geef ik haar echter geen bijzetje dan gaat de kop in de lucht en naar voren, en gaat ze met 180 km per uur achter de rest aan.
AngelSpirit schreef:Dit is misschien confronterend; maar ik kreeg het idee van uw vorige posts dat u lijkt te ontkennen dat het misschien aan de rijvaardigheid van uw dochter/bijrijdertje ligt. Wat ik zou doen:
Een privéles met een goede instructeur, de situatie uitleggen aan die instructeur met hoe of wat en er samen naar kijken. Of als je perse geen privéles wil, vraag dan iemand die er heel veel verstand van heeft om mee te kijken naar je dochtertje/bijrijdertje in de les. Want als moeder kijk je er toch anders tegen aan.
Scherper bit zou ik niet doen, want zoals je al eerder vermeldde dat het door het hangen de mond van de pony verhard kan worden, waarom zou dat ook met een scherper bit niet lukken? De eerst keren zouden succes kunnen boeken, maar op langer termijn werkt het niet en ik ben dan bang dat ze dan alleen nog maar sterker wordt (dus dat het scherpere bit een negatief effect krijgt) als ze een keertje niet dat bit in heeft.