3 jarige dwars

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cryssie

3 jarige dwars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 20:18

Wie weet kunnen jullie mij helpen.

Ik heb een 3 jarige (bijna 4 jaar) dat bijna een jaar onder het zadel is. We doen het rustig aan.
Alles ging goed. Ze loopt zelf al goed nagevelijk in stap en draf.
Alleen sinds een aantal dagen, gooit ze haar hoofd heel hoog de lucht in en gaat als een speer er van door. Je hebt letterlijk niets meer in mijn handen. De rem functioneerd ook niet meer :D
Ik heb les en heb wel wat aanwijzingen, maar ben benieuwd naar meer ideeen.
Wie weet wat.

Even een update aangezien veel mensen het allemaal erg vinden dat ze zo vroed is ingereden.
Ze is pas met 3 ingereden en niet bij 2!!! Nadat ik er voor het eerst ben opgestapt en heb weggestapt wilde ik haar lekker op de wei zetten om te genieten met haar maatjes. Helaas ze werd stront vervelend. Ik ben er toen weer opgestapt en ze werd vrolijker, ze was aan het genieten.
Ik rij niet lang met haar. Ze krijgt voldoende rust. Alles is gecheckt en ze is heel erg gezond. geen last van rug enzo. Zadel zit perfect!
Laatst bijgewerkt door Cryssie op 29-03-11 20:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Steffi_H

Re: 3 jarige dwars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:20

Volgens mij moet ze eerst eens nagekeken worden of het niet aan lichamelijke problemen ligt. Als dat uitgesloten is kunnen er naar mijn mening pas tips gegeven worden...

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:21

Hier ga je heel erg veel commentaar over krijgen. Ik vind het niet gek dat een driejarige die een jaar onder het zadel is jou helemaal beu is.. arm beestje..

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 20:21

Oh vergeten bij te zetten. Alles is gecheckt. Zadel zit goed en lichamelijk ook al onder handen genomen en er was niets aan de hand

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 20:22

Eddy_Rocks schreef:
Hier ga je heel erg veel commentaar over krijgen. Ik vind het niet gek dat een driejarige die een jaar onder het zadel is jou helemaal beu is.. arm beestje..

Hoe bedoel je daarmee, omdat ze zo jong is of wat anders???

Kelly1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:23

Niet heel veel verstand van,maar krijgt ze genoeg rust?
Net als mensen moeten dieren ook rust krijgen als ze weer iets nieuws leren.(om het allemaal een plaatsje te geven)
succes

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:23

Hoe oud was je merrie wanneer ze is opgeleerd? En verder kan ik daar geen tips op geven mits ik het paard van hieruit niet kan bezig zien...

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:24

ik neem aan dat ie dit jaar 4 word?

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 20:24

Ja ze krijgt voldoende rust, echt waar!
Ze word in mei 4 jaar

Cossie

Re: 3 jarige dwars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:26

Wellicht heeft je pony last van haar rug?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:26

ik zou hem een jaar op de wei gooien, en hem het jaar in laten halen

jullie hebben hem met 2 jaar al ingereden begrijp ik.
oke dat je met 2.5 een keer erop zit (praat het niet goed maar voorruit voor een keer.)

maar met 2 jaar ingereden en al met 3 een jaar onder het zadel |( .

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:27

Misschien begrijpt ze niet wat je van haar vraagt en is dit haar manier om het te tonen. Was het bij een bepaalde oefening? Of was het echt uit het niets?

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 20:28

StalNollie schreef:
ik zou hem een jaar op de wei gooien, en hem het jaar in laten halen

jullie hebben hem met 2 jaar al ingereden begrijp ik.
oke dat je met 2.5 een keer erop zit (praat het niet goed maar voorruit voor een keer.)

maar met 2 jaar ingereden en al met 3 een jaar onder het zadel |( .

Nee dat is niet waar. Ze is pas bij 3 jaar ingereden en niet bij 2. Ben gekke henkie niet. Toen stond ze lekker op de opfok :P

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:29

Ik zou haar lekker een jaartje het land in gooien, blijkbaar is ze er toch nog niet helemaal aan toe..
Ze is beleerd dat is mooi, maar meestal is het dat ook fijn voor de paarden dat ze dit dan even lekker kunnen verwerken.. aangezien ze nog volop in de groei zitten.
Of doe extra rustig aan.. 1x in de 2 weken even een half uurtje.
Ze is nog jong.. je hebt nog alle tijd :)
Oja.. dat gedrag is natuurlijk ook, omdat ze nu lekker beginnen te puberen.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 20:29

Steffi_H schreef:
Misschien begrijpt ze niet wat je van haar vraagt en is dit haar manier om het te tonen. Was het bij een bepaalde oefening? Of was het echt uit het niets?

vanuit de stap naar de draf pakt ze goed. Blijft netjes en dan ineens gaat haar hoofd de lucht in.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:30

hou goed in je hoofd dat de pony nog jong is, ik heb ook een 3 jarige die ik nu voorzichig aan het inrijden ben maar dit doe ik echt spelender wijs enkele rondjes kan ze nu los stappen de draf en galop heb ik nog nooit geprobeerd vandaag heb ik voor de 2e keer los door de wei gestapt waar ik soort spelletjes doe met mijn stemhulpen dat ze reageert.. ik denk dat je zon beestje wat speelser moet behandelen het moet leuk blijven maar toch moet jij baas zijn.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 20:32

Grace schreef:
Ik zou haar lekker een jaartje het land in gooien, blijkbaar is ze er toch nog niet helemaal aan toe..
Ze is beleerd dat is mooi, maar meestal is het dat ook fijn voor de paarden dat ze dit dan even lekker kunnen verwerken.. aangezien ze nog volop in de groei zitten.
Of doe extra rustig aan.. 1x in de 2 weken even een half uurtje.
Ze is nog jong.. je hebt nog alle tijd :)
Oja.. dat gedrag is natuurlijk ook, omdat ze nu lekker beginnen te puberen.

Ik heb het geprobeerd, maar ze werd stront vervelend na al 1 week stil staan. Nadat ik voor het eerst ben opgestapt en weggestapt was mijn bedoeling haar lekker op de wei te zetten en laten geniet, maar helaas dit wilde ze echt niet. Het is een meisje dat graag in beweging blijft

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:33

ooh oke mar dan is je openingspost nogal onduidelijk, daar staat dat je een 3jarige hebt die nu een jaar onder het zadel is.
beetje verwarrend

heb je genoeg aanleuning vaak zijn jonge paarden erg zoekend
heb je een goed passend bit
en als je je paardje anders net wat meer doorpakt wat doet hij dan

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:34

Als het het veulen uit je profiel is dan word ze in mei pas 3 jaar toch?
Mei 2008 staat er?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:36

Een paard van bijna 4 moet wel gewoon gereden kunnen worden 4 a 5 keer per week. Wat ze doet is wel een vorm van verzet en soms komt zoiets gewoon boven borrelen en ben je het niet altijd voor. Hoe is ze aan de longe als je haar bijzet, accepteert ze dan het bit en de aanleuning wel?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:39

midgie schreef:
Mei 2008 staat er?

Dat dacht ik ook... Weet niet of dit hetzelfde paardje betreft. Dan is ze inderdaad nog erg jong als ze al een jaar onder zadel is.

Als het inderdaad een bijna 4 jarige betreft kan het natuurlijk allerlei oorzaken hebben: Overvraagd, zadel dat niet goed meer past, tanden, puberen enz..
Laatst bijgewerkt door Aukelizzy op 29-03-11 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 20:40

Ik heb in het beginpost het 1 en ander erin gezet om het duidelijker te maken. Het komt idd gewoon boven borrelen. Aan de longe accepteert ze het bit en geeft aanleuning. Onder het rijden doet ze het ook netjes. Ze buigt netjes ook naar links en rechts. Wegdraven doet ze super, maar na nog geen bakrond gaat haar hoofd de lucht in.
Ik zorg dat ze geen aanleuning op de bakrand heeft. Rij dus op 2e of 3e hoefslag.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:41

zijn de tanden al nagekeken?

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 20:41

Aukelizzy schreef:
midgie schreef:
Mei 2008 staat er?

Dat dacht ik ook... Weet niet of dit hetzelfde paardje betreft.

het betreft hetzelfde paard, maar is een fout van mij. Ze is echt in 2007 geboren :D. Wil zelfs nog een link van paardenfokken erbij zetten om echt te laten zien dat ze van 2007 is :P

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 20:42

ikke20 schreef:
zijn de tanden al nagekeken?

Zoals hierboven al staat. Alles is gecheckt. Dat kijk je als eerste ;)