Knijpen, zagen met teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bolletje

Knijpen, zagen met teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 13:36

Wat mij overal opvalt is dat iedereen bij mij op stal, knijpt. ligt zagen en sommigen zwaar zagen met de teugels?
Nou is mij altijd geleerd een paard wat ontspannen is komt vanzelf naar beneden. Maar door knijpen( spelen) met je teugels, trek/knijp/vraag je hem toch eigenlijk naar beneden? Dan is dit toch niet uit onspanning? Maar juist wijken voor een pijnljjke shurende druk in de mond. En als de paarden dan naar beneden dan nog houden ze hun handen niet stil. Is dit nou een correcte trainingsmethode tegenwoordig?

Air

Re: Knijpen, zagen met teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 13:38

Je hebt helemaal gelijk, en in mijn ogen is dit absoluut geen correcte trainingswijze.

Vaak worden er dan ook nog sporen bij ingeprikt want ja het paard is niet voorwaarts genoeg... :+

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 13:41

Wat is correct en wat is de juiste manier?
Rome is ook op tig manieren te bereiken.

Zagen behoort niet tot de juiste wegen (maar ook dit is een weg, ja). Er zijn paarden genoeg die niet naar beneden komen (uit zich zelf) en dus vaak ook niet volledig ontspannen met de juiste aanspanning (dat is je doel). Dus met "naar beneden vragen" is niets mis mee, alleen hoor je dat mijn inziens niet te doen door zagen, trekken, rukken en plukken. Maar door op het juiste moment op de juiste manier weerstand te bieden en deze ook weer op de juiste momenten en manieren weer weg te nemen.

Paardrijden is een kwestie van nemen, geven, weerstand bieden en weer toestaan. En dat allemaal op het juiste moment!

KaatjeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 13:42

Maar .. nou komt het ;-)

je moet je paard wel vragen om naar beneden te komen, want anders lopen ze liever in hun eigen houding (uitzonderingen natuurlijk altijd mogelijk!) dat is in mijn optiek het doel van knijpen in de teugels. telkens een kneepje in de teugel om te vragen naar beneden te komen, door daarna weer los te laten nodig je het paard dus uit naar beneden te komen zonder contact met de paardenmond te verliezen.

zagen is dus een zwaaaaaaaaaaaaaaaar overdreven vorm van kneepjes en dus níet de bedoeling, dan dwing je het paard naar beneden waardoor in de meeste gevallen de ontspanning verdwijnt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 13:47

KaatjeV schreef:
Maar .. nou komt het ;-)

je moet je paard wel vragen om naar beneden te komen, want anders lopen ze liever in hun eigen houding (uitzonderingen natuurlijk altijd mogelijk!) dat is in mijn optiek het doel van knijpen in de teugels. telkens een kneepje in de teugel om te vragen naar beneden te komen, door daarna weer los te laten nodig je het paard dus uit naar beneden te komen zonder contact met de paardenmond te verliezen.

zagen is dus een zwaaaaaaaaaaaaaaaar overdreven vorm van kneepjes en dus níet de bedoeling, dan dwing je het paard naar beneden waardoor in de meeste gevallen de ontspanning verdwijnt.

De juiste houding bekomen doe je door het paard naar de juiste balans te rijden, zowel horizontaal als verticaal.
Sommige paarden komen naar beneden terwijl ze scheef zijn, maar veel paarden komen ook NIET naar beneden als ze scheef zijn.

Een paard naar beneden kneden is nooit nodig. Sterker nog, kop in de krul is absoluut geen nageeflijkheid en heeft ook niks te maken met de juiste aanspanning en ontspanning(aanspannen van de buikspieren waardoor de lange rugspier kan ontspannen, ondertredend achterbeen).

En hoe prettig voelt kneden voor een paard? Waarom gaat een paard dan omlaag? Niet door ontspanning iig.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 17:11

Ik ben het ook met air eens. Een paard moet vanuit zich zelf zakken, vragen door kneepjes is ook niet van ontspanning maar wijken voor druk in de mond.

Ik begrijp iedereen wel waarom ze zo rijden, dit is de snelste manier waardoor het snel mooi oogt. Of het goed is is punt 2, maar als ze gewoonweg niet beter weten, en het zo te horen krijgen van instuctrices.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 18:09

bolletje schreef:
Ik ben het ook met air eens. Een paard moet vanuit zich zelf zakken, vragen door kneepjes is ook niet van ontspanning maar wijken voor druk in de mond.

Ik begrijp iedereen wel waarom ze zo rijden, dit is de snelste manier waardoor het snel mooi oogt. Of het goed is is punt 2, maar als ze gewoonweg niet beter weten, en het zo te horen krijgen van instuctrices.

Ben blij dat ik zo'n instructrice nooit gehad heb ;)

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 20:15

Voelt half bokt zich nu aangesproken dat niemand reageert?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:16

bolletje schreef:
Voelt half bokt zich nu aangesproken dat niemand reageert?

Het is gewoon weg geen discussie punt. Iedereen (ook de mensen die het wel doen) weten dat het geen juiste manier is....

vivione

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:17

nee dat is niet goed KLEINE kneepjes met je hand geven wel dat kan geen kwaad.
Ik doe dat ook en het is nou nie dat mijn paard meteen nageeft dat deed hij in het begin niet eens maar nu heeft hij het geleerd te goed zelfs want hij gaat te diep om eronder uit te komen

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:20

vivione schreef:
nee dat is niet goed KLEINE kneepjes met je hand geven wel dat kan geen kwaad

Is eigenlijk ook geen goede manier....
Je moet (lichte) weerstand bieden en op JUISTE momenten weg halen. Met kneepjes geven geef je weerstand en haal je die direct weer weg, oftewel paard zal nooit begrijpen wat jij er mee wil. Kan het zelfs als vervelend gaan ervaringen en dus maar in de krul gaan lopen (niet hetzelfde als nageeflijk, ontspannen met de juist aanspanning).

niemand heeft ooit gezegd dat paardrijden makkelijk is. :)
vivione schreef:
Ik doe dat ook en het is nou nie dat mijn paard meteen nageeft dat deed hij in het begin niet eens maar nu heeft hij het geleerd te goed zelfs want hij gaat te diep om eronder uit te komen

Je hebt ge-edit: Maar jij rijd je paard dus gewoon met "truucjes" en niet met oefeningen...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:25

vivione schreef:
nee dat is niet goed KLEINE kneepjes met je hand geven wel dat kan geen kwaad

Dus geef je steeds een ophouding terwijl je de achterhand actief wil maken/houden om het paard aan de teugel te rijden ... Lijkt mij vrij lastig op die manier.

TS: Er is een centraal aan de teugel topic. Lees die eens door of iig de laatste paar pagina's, dan kom je al een heel eind.
Alleen "de kop in de krul" kun je op de manieren verkrijgen als beschreven in het openingsbericht.
Het aan de teugel gaan vanuit de nageeflijkheid draait om het juiste gebruik van de rug - de reden daarvan is om de ruiter beter te kunnen dragen.

Rij je alleen het paard met z'n kop iun de krul, maak je hem eerder scheef en vast in z'n lijf.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 26-03-11 20:27, in het totaal 2 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:25

Helaas is handen goed stil houden heel moeilijk af te leren.
Spreek ik uit eigen ervaring.
Ik heb ook lang gereden met 'kneepjes, licht zagen etc'.
Nu heb ik een ander paard wat super gevoelig in de mond is, zij gaat echt stuiteren als ik dat doe.
En ik heb een andere instructrice die bezig is mij te leren rijden met 'stille hand'.
De laatste maanden gaat het gelukkig steeds beter, maar bij spanning etc gaat het soms weer mis :(
Ik merk nu wel goed, dat het 'stuiteren' van mijn paard nog maar af en toe gebeurt in plaats van heel vaak. Dus ik ben op de goede weg.
Stille hand betekent trouwens niet, dat je niks met je handen mag doen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:27

mika11 schreef:
Helaas is handen goed stil houden heel moeilijk af te leren.
Spreek ik uit eigen ervaring.
Ik heb ook lang gereden met 'kneepjes, licht zagen etc'.
Nu heb ik een ander paard wat super gevoelig in de mond is, zij gaat echt stuiteren als ik dat doe.
En ik heb een andere instructrice die bezig is mij te leren rijden met 'stille hand'.
De laatste maanden gaat het gelukkig steeds beter, maar bij spanning etc gaat het soms weer mis :(
Ik merk nu wel goed, dat het 'stuiteren' van mijn paard nog maar af en toe gebeurt in plaats van heel vaak. Dus ik ben op de goede weg.
Stille hand betekent trouwens niet, dat je niks met je handen mag doen.

De beste leer meester, een paard wat het absoluut niet accepteert. Leer je het vanzelf (en op de snelste manier) wel af.
Je laatste zin klopt helemaal, een stille hand is een nageeflijke hand. :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:36

Ja dat klopt, een nageeflijke hand.
Ik heb nu een paar keer meegemaakt dat mijn paard zich helemaal bij de kaak ontspande en helemaal losliet.
Ze boog zelf helemaal af zonder dat ik wat hoefde te doen.
Dat voelt heel anders dan een paard met kneepjes/zagen rond te laten lopen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:38

mika11 schreef:
Ja dat klopt, een nageeflijke hand.
Ik heb nu een paar keer meegemaakt dat mijn paard zich helemaal bij de kaak ontspande en helemaal losliet.
Ze boog zelf helemaal af zonder dat ik wat hoefde te doen.
Dat voelt heel anders dan een paard met kneepjes/zagen rond te laten lopen.

Voelt veel beter op die manier he? :D
Anders mis je alle ontspanning, swung, losgelatenheid, enz...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:43

Kneepjes, vragen, sleuren, zagen, trekken, het is allemaal fout. Dat is mijn mening. :)

Nageeflijkheid komt vanzelf als het paard goed in balans is, recht is en lekker voorwaarts neerwaarts loopt. En dat is inderdaad een heerlijk gevoel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:44

Hmm mijn paard komt niet snel naar beneden maar is op den duur wel ontspannen en loopt makkelijk nageeflijk, is ook op 2 vingers te rijden en ik hoef dan niet de hele tijd weerstand te bieden.
Ik had bij iets meer weerstand bieden/een klein kneepje het idee dat ik aan de teugels trok, maar dan zeiden mijn instructrice of stalgenoten dat ze liep te klieren en dat ik even iets strenger moest zijn. Meerdere mensen vertelden dat mijn paard prima nageeflijk loopt, mooi over de rug en geen valse knik. Maar als ze af en toe even omhoog komt omdat ik bv niet zit op te letten dan moet ik toch weer ietsjes kneden.
Maar rukken of zagen aan de teugels doe ik nooit want dat heb ik wel geleerd dat dat niet goed is.
Ik trek mijn merrie ook nooit meteen in het begin in de krul, iets wat ik wel vaker zie trouwens. Wel krijg ik dus te horen dat ik mijn paard wel iets strenger mag rijden maar na het kneepje moet ik wel meteen loslaten.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:46

Ja, dat voelt zeker anders.
Wel heel erg moeilijk, ik krijg het nog niet voor elkaar om het zo te houden.
Ik ben zo bang het contact dan te verbreken dat ik in feite niks meer doe.
Dus het is nog een beetje zoeken.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:49

Ja hoor. :j
Het kan ook allemaal niet zomaar goed zijn. Jij moet het leren, paard moet het leren te accepteren (een werkwillige doet dit zeer snel). Daarnaast is een juiste ontspanning (dus met goede aanspanning) zeer zwaar, zeker voor een "niet correct" getraind lijf. De spieren moeten dit gaan opbouwen en als ze sterk genoeg zijn, komt het helemaal goed.

Heeft tijd nodig, maar dan gaat het ook steeds makkelijker, simpeler en sneller. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:52

Ik moet bekennen.... Ik ben schuldig.... Ik doe dit bij mijn 1ne paard... Niet zagen, maar wel kleine kneepjes. Waarom? Omdat ik hem nog niet zo lang heb, en hij het zo had geleerd. Anders liep hij niet over zijn rug en zat ik redelijk te hobbelen en te schokken.

Nu heeft hij mij aanvaard als ruiter op zijn rug en kan hij zijn eigen eindelijk ontspannen. Nu loopt hij mooi ontspannen zonder de kneepjes. Welliswaar nog niet opgericht, maar wel al voorwaarts, neerwaarts, en dit is het begin van de oprichting.

Ik heb het dus 2 maand gedaan, eigenlijk als deel van de heropvoeding. Zodat hij niet opeens na 12 jaar zo gereden te zijn geweest opeens volledig moest veranderen. Als ik kan zal ik eens voor en na foto's plaatsen :)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:55

Ik weet nog dat ik een blauwe maandag op de manege gereden heb (met mijn eigen pony) en dat ze ons allemaal stil lieten staan, en pas als we dan onze pony aan de teugel hadden mochten we wegrijden. Als hij er dan weer uitkwam, weer stilstaan etcetcetc.

Ik heb daar 2 of 3 lessen gehad en ben er toen weg gegaan...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:57

Knijpen, kneedjes, frummeltjes, bibbertjes etcetcetcetc

Valt allemaal onder de noemer "zagen"
En is dus m.i. hartstikke fout.

Een elastische hand, bereikt uiteindelijk veel en veel meer.
Helaas zijn er nog mensen die denken te kunnen lesgeven, die dit onwetende ruiters leren doen.. eeuwig zonde.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:58

CM_ schreef:
Knijpen, kneedjes, frummeltjes, bibbertjes etcetcetcetc

Valt allemaal onder de noemer "zagen"
En is dus m.i. hartstikke fout.

Een elastische hand, bereikt uiteindelijk veel en veel meer.
Helaas zijn er nog mensen die denken te kunnen lesgeven, die dit onwetende ruiters leren doen.. eeuwig zonde.

Of ze doen het, omdat het paard dan sneller met de kin op de borst loopt..
Sowieso is instructie niveau in nederland van slechte kwaliteit, op enkele uitzonderingen na natuurlijk.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:59

Idd, ze willen het paard in de krul. En op deze wijze gaat het paard in de krul. Van aanleuning is geen sprake.