Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
KaatjeV schreef:Maar .. nou komt het![]()
je moet je paard wel vragen om naar beneden te komen, want anders lopen ze liever in hun eigen houding (uitzonderingen natuurlijk altijd mogelijk!) dat is in mijn optiek het doel van knijpen in de teugels. telkens een kneepje in de teugel om te vragen naar beneden te komen, door daarna weer los te laten nodig je het paard dus uit naar beneden te komen zonder contact met de paardenmond te verliezen.
zagen is dus een zwaaaaaaaaaaaaaaaar overdreven vorm van kneepjes en dus níet de bedoeling, dan dwing je het paard naar beneden waardoor in de meeste gevallen de ontspanning verdwijnt.
bolletje schreef:Ik ben het ook met air eens. Een paard moet vanuit zich zelf zakken, vragen door kneepjes is ook niet van ontspanning maar wijken voor druk in de mond.
Ik begrijp iedereen wel waarom ze zo rijden, dit is de snelste manier waardoor het snel mooi oogt. Of het goed is is punt 2, maar als ze gewoonweg niet beter weten, en het zo te horen krijgen van instuctrices.
vivione schreef:nee dat is niet goed KLEINE kneepjes met je hand geven wel dat kan geen kwaad

vivione schreef:Ik doe dat ook en het is nou nie dat mijn paard meteen nageeft dat deed hij in het begin niet eens maar nu heeft hij het geleerd te goed zelfs want hij gaat te diep om eronder uit te komen
vivione schreef:nee dat is niet goed KLEINE kneepjes met je hand geven wel dat kan geen kwaad
mika11 schreef:Helaas is handen goed stil houden heel moeilijk af te leren.
Spreek ik uit eigen ervaring.
Ik heb ook lang gereden met 'kneepjes, licht zagen etc'.
Nu heb ik een ander paard wat super gevoelig in de mond is, zij gaat echt stuiteren als ik dat doe.
En ik heb een andere instructrice die bezig is mij te leren rijden met 'stille hand'.
De laatste maanden gaat het gelukkig steeds beter, maar bij spanning etc gaat het soms weer mis![]()
Ik merk nu wel goed, dat het 'stuiteren' van mijn paard nog maar af en toe gebeurt in plaats van heel vaak. Dus ik ben op de goede weg.
Stille hand betekent trouwens niet, dat je niks met je handen mag doen.
mika11 schreef:Ja dat klopt, een nageeflijke hand.
Ik heb nu een paar keer meegemaakt dat mijn paard zich helemaal bij de kaak ontspande en helemaal losliet.
Ze boog zelf helemaal af zonder dat ik wat hoefde te doen.
Dat voelt heel anders dan een paard met kneepjes/zagen rond te laten lopen.

CM_ schreef:Knijpen, kneedjes, frummeltjes, bibbertjes etcetcetcetc
Valt allemaal onder de noemer "zagen"
En is dus m.i. hartstikke fout.
Een elastische hand, bereikt uiteindelijk veel en veel meer.
Helaas zijn er nog mensen die denken te kunnen lesgeven, die dit onwetende ruiters leren doen.. eeuwig zonde.