Druk fries paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

charlotte_L

Druk fries paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 22:34

Hallo allemaal,

Mijn opa heeft een friese merrie van 8 jaar Guusje <3 . Ik rij af en toe op haar omdat ze gewoon echt niet lekker rijd.
Benen kan je niet gebruiken tenzij je een sprintje wilt trekken. En ze geeft je elk moment het gevoel dat ze er vandoor gaat. Het ligt niet aan de ruiter want ze doet het bij iedereen en haar vader + moeder waren blijkbaar ook zo. Maar er is toch wel iets?
Dingen die we al geprobeerd hebben:
-Longeren van te voren.
-Haar eens lekker laten rennen.
-Haar goed aan het werk zetten.
-Met slof rijden.

Dingen die we sowieso niet en wel doen:
-Niet minder krachtvoer geven.
-Vaak en genoeg rijden.
-Veel overgangen voltes etc rijden.
-Les krijgen.
-Ze loopt genoeg vrij.
-Zadel, hoofdstel etc gecontroleerd.

Weet iemand nog iets?

mika11

Re: Druk fries paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:42

Wie is dan de vaste ruiter van de merrie?
Als er meerdere mensen op rijden, maar het paard heeft geen eigen ruiter die haar de basis leert, is het logisch dat ze het niet snapt.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:43

Misschien zit er teveel energiewaarde in het voer dat ze krijgt. Of heeft ze last van haar rug of een ander gedeelte van het lichaam waardoor ze de beendruk wilt ontlopen. Of misschien krijgt ze toch te weinig beweging. Of snapt ze het gewoon niet.
Het kan aan heel veel dingen liggen.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:46

Mag ik vragen waarom er niet minder krachtvoer gegeven wil worden?

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 22:50

mika11 schreef:
Wie is dan de vaste ruiter van de merrie?
Als er meerdere mensen op rijden, maar het paard heeft geen eigen ruiter die haar de basis leert, is het logisch dat ze het niet snapt.

Haar verzorgster ik rij er af en toe op.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 22:51

HorseTopShop schreef:
Misschien zit er teveel energiewaarde in het voer dat ze krijgt. Of heeft ze last van haar rug of een ander gedeelte van het lichaam waardoor ze de beendruk wilt ontlopen. Of misschien krijgt ze toch te weinig beweging. Of snapt ze het gewoon niet.

Ze is gekraakt. Van top tot teen bekeken door een dierenarts. En pas nog gemasseerd.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:51

Maar wat is dan het niveau van de verzorgster en kan zij wel de merrie goed rijden. En met les?

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 22:52

R.X. schreef:
Mag ik vragen waarom er niet minder krachtvoer gegeven wil worden?

Hebben we al een keer geprobeerd. Ze werd te dun en van de dierenarts moesten we min deze portie krachtvoer geven.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:54

beauisvancie schreef:
HorseTopShop schreef:

Ze is gekraakt. Van top tot teen bekeken door een dierenarts. En pas nog gemasseerd.

Dan blijft de rest nog over.
Misschien andere brok gaan voeren waar minder energiewaarde in zit. Of goed door laten rijden door een ervaren iemand.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 22:54

mika11 schreef:
Maar wat is dan het niveau van de verzorgster en kan zij wel de merrie goed rijden. En met les?

Ik weet niet wat haar niveau is ze krijgt les van een instructrice die Z1 rijd en als het niet goed gaat en het half uur is om blijft ze gewoon les geven

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 22:55

We hebben met de dierenarts van alles besproken ze krijgt nu het voer dat ze nodig heeft om op het goede gewicht en gezond te blijven. Iets anders is er gewoon niet.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:58

Maar blijkbaar gaat het dus helemaal niet goed, anders had je die problemen niet.
Wat zegt je opa er van?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:00

Ben bang dat dit toch echt aan de ruiter(s) ligt. Zo te lezen heeft dit paard of nooit een goed basis gehad en dus niet goed ingereden of wordt ze nu niet goed gereden.
Tja hoe helpt de instructeur hierin? Bedoel wat zijn zijn/haar visies daarover hoe gaat die er mee om. Want als je niet met deze persoon verder komt zul je toch eens verder moeten kijken naar iemand die op dat vlak gewoon meer ervaring heeft of betere begeleiding kan geven.

Suus88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:02

misschien meer op je zit gaan rijden, rijden jullie veel aan de teugel enz? misschien is het nog teveel voor der en moet der even wat rustiger aan gedaan worden qua oefeningen? ik gok nu maar wat he..

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 23:02

Mijn opa kan het niet veel schelen hij is berijd te doen wat nodig is maar het paard is super voor de kar en daar gaat het hem om. Zoals ik al zei waren de vader en moeder va Guusje ook al zo. Het paard is al zo vanaf het inrijden. Aan het inrijden kan het ook niet liggen want er zijn meerdere paarden van ons ingereden die wel goed konden lopen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:03

beauisvancie schreef:
Mijn opa kan het niet veel schelen hij is berijd te doen wat nodig is maar het paard is super voor de kar en daar gaat het hem om. Zoals ik al zei waren de vader en moeder va Guusje ook al zo. Het paard is al zo vanaf het inrijden. Aan het inrijden kan het ook niet liggen want er zijn meerdere paarden van ons ingereden die wel goed konden lopen.

Je vraagt in je OP waar het aan kan liggen en nu ligt het aan Guusje zelf, want haar vader en moeder zijn ook zo?
Dan kan ik de conclusie trekken dat er gewoon niks aan te doen is.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 23:04

Op je zit rijden moet sowieso anders schiet ze er echt van door. En aan de teugel loopt ze ook altijd. Het paard is ook door mensen uit de z enz gereden en dat was precies hetzelfde verhaal.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 23:04

HorseTopShop schreef:
beauisvancie schreef:

Je vraagt in je OP waar het aan kan liggen en nu ligt het aan Guusje zelf, want haar vader en moeder zijn ook zo?

Ik was gewoon benieuwd of er iets aan te doen was :o

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:05

beauisvancie schreef:
HorseTopShop schreef:

Ik was gewoon benieuwd of er iets aan te doen was :o

Er zijn genoeg oplossingen gegeven in het topic, maar je zegt zelf dat het aan het paard ligt.
Misschien is het gewoon een paard dat beter voor de kar loopt.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 23:07

Ja ik snap het. Maar ik kon het proberen wie weet heeft iemand ooit hetzelfde probleem gehad ofzoiets en heeft tips.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:09

Precies mijn pony! Kon ik ook niet benen aan leggen en ze ging lopen. Heel erg hard onder me uit.
Op de traditionele manier gereden, hierbij knalde ze steeds op de voorhand en was ze na 2 a 3 keer rijden stok en stok kreupel. Mijn instructrice toen reed Z1. (ligt niet aan haar, maar aan de manier van rijden)

Nu rijd ik dmv recht richten en manier van adb. En ze is sinds dien niet meer kreupel geweest. En ik kan gewoon mijn benen aanleggen. En wat er wel het voordeel van is, is dat ik haar met minimale hulpen kan rijden. Ze schiet er niet meer van door, loopt niet meer onder me uit.

Suus88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:10

je zegt dat ze goed aan de teugel rijdt maar is dat het belangrijkste? mij lijkt ontspanning belangrijker dan aan de teugel rijden. dus mijn tip probeer der eerst ontspannen te laten lopen voordat je allerlei oefeningen met der gaat doen. bijv veel volte's gebroken lijnen enz te rijden en rustig overgangen rijden op je zit. zo is het bij de fries die ik rij iig gelukt, wil niet zeggen dat het bij guusje ook lukt natuurlijk, maar is het proberen waard.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 23:12

Ze loopt bij mij trouwens niet vaak aan de teugel maar degenen die er vaak op rijden zeggen dat ze haar aan de teugel laten lopen omdat ze anders niet gehouden word. Rijden op je zit zoals ik al zei word altijd gedaan en veel voltes etc doen we ook allemaal

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:14

Ja de tip heb je gezien. Een ervaren iemand erop, die het paard goed kan trainen.

Je opa gebruikt het paard als menpaard dus ik denk, dat wat hem betreft, het niet nodig is dat het paard dressuurmatig opgeleid wordt.
Af en toe mag er iemand eens op rijden, het paard is hier niet echt voor opgeleid, dan is het logisch dat het paard het niet snapt.
Ik denk dat het verder een braaf paard is, en je opa het leuk vindt dat zijn kleindochter af en toe op zijn paard kan rijden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:15

beauisvancie schreef:

Waarom zou het dan niet aan het inrijden kunnen liggen. Bij mij weten zijn paarden nog altijd individuen en hebben allemaal een andere aanpak nodig dus wat voor 10 andere wel werkt wil niet zeggen dat het voor de andere ook allemaal werkt.

Daarbij dat het paard aan de teugel loopt? Ik denk ook niet dat het zo is een paard dat echt nageefelijk is die heb je onder controle en is ontspannen. Dat lijkt me bij dit paard helemaal niet het geval.