Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Bokker____ schreef:Hallo iedereen ,
ik heb een vraag ivb de slofteugel. Ik rijd voor iemand een jong paard en ik doe dit met een slofteugel. Maar doordat heel veel mensen negatieve commmentaar hebben hierop en zeggen dat je je paard kan verpesten wou ik vragen of ik wel goed rijd hiermee. Er is mij nog nooit op gewezen dat ik dit goed/slecht doe. Dus als ik rij probeer ik mijn slofteugel niet te strak te houden. Mijn haar loopt natuurlijk aan de teugel maar niet overdreven. Ze gan haar hoofd eigelijk nog vrij bewegen en gaat af en toe zelfs van de teugel. Maar nu is dus mijn vraag is dit juist goed dat ze nog kan bewegen een beetje of moet ik mijn slof dan iets strakker nemen of doe ik het echt heelmaal fout ?
Alvast bedankt voor de uitleg
Tigra_ schreef:Denk dat je deze vraag beter aan je instructeur kunt vragen. Dat is zo via paar zinnen niet te zeggen dan moet je echt iemand zien rijden.
Maar als je zelf niet weet of je hem goed gebruikt lijkt het me niet de goede oplossing zonder begeleiding.
aeolusnr1 schreef:Tjaaa zoals al is vermeld, een slof is op zich niet verkeerd als hij echt goed gebruikt wordt, in het andere geval is het heel erg verkeerd.
Maar bij het opleren en inrijden van een jong paard ie dit eigenlijk niet de juiste manier van werken, een gewoon gebroken bitje, zeker niet die dikke, eerder een net iets dunner, en trachten naar die nageeflijkheid te rijden zonder telkens te trekken, dat is de manier van opleren van een jong paard.
Bokker____ schreef:Bokker____ schreef:Hallo iedereen ,
ik heb een vraag ivb de slofteugel. Ik rijd voor iemand een jong paard en ik doe dit met een slofteugel. Maar doordat heel veel mensen negatieve commmentaar hebben hierop en zeggen dat je je paard kan verpesten wou ik vragen of ik wel goed rijd hiermee. Er is mij nog nooit op gewezen dat ik dit goed/slecht doe. Dus als ik rij probeer ik mijn slofteugel niet te strak te houden. Mijn haar loopt natuurlijk aan de teugel maar niet overdreven. Ze gan haar hoofd eigelijk nog vrij bewegen en gaat af en toe zelfs van de teugel. Maar nu is dus mijn vraag is dit juist goed dat ze nog kan bewegen een beetje of moet ik mijn slof dan iets strakker nemen of doe ik het echt heelmaal fout ?
Alvast bedankt voor de uitleg
Ik denk dat iedereen mij verkeerd begrijpt. Het paard word NIET opgeleerd , het is al opgeleerd. Maar ik denk dat ik deze vraag beter niet hier had gesteld want het is en blijft een vraag. Ik heb op hulp gevraagd en niet op negatieve kritiek.
Bedankt ...
x HBZ schreef:Heb je geen foto of filmpje van het rijden met slofteugel, dan wil ik je wel helpen met daarop een goede feedback te geven, bij gebruik van een slofteugel moet je wel letten of het paard niet de verkeerde knik aanneemt, wat houdt dit in dat het paard bij de 5e wervel achter de oren buigt en niet bij de 2 a 3e wervel.
Alvast bedankt Bokker____ schreef:HBZ schreef:Heb je geen foto of filmpje van het rijden met slofteugel, dan wil ik je wel helpen met daarop een goede feedback te geven, bij gebruik van een slofteugel moet je wel letten of het paard niet de verkeerde knik aanneemt, wat houdt dit in dat het paard bij de 5e wervel achter de oren buigt en niet bij de 2 a 3e wervel.
Een foto heb ik wel. Ik zal een zoekenAlvast bedankt
manonalberts schreef:Bij goed gebruik zijn hulpteugels, daarvoor zijn ze ook gemaakt.
Ik rijd nu ook een 3-jarige en mijn instructrice rijd haar zelf ook met slof. Zij is hier bij jonge paarden een groot voorstander van
Elco schreef:NOT DONE..Er zijn zelfs stallen waar het niet eens is toegestaan om met slof te rijden..En je mag ook pas met slof rijden als jezelf al met stang en trens hebt gereden of onder toezicht van iemand die hier ervaring mee hebt..Als je niet weet hoe je er precies mee om moet gaan en zeker bij een jong paard is dit echt funest voor het paard..