Ik ben ten einde raad..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vanky

Ik ben ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 20:00

en ik hoop dat jullie een oplossing weten.

Sinds 2008 heb ik een eigen pony, super leuke pony en in de omgang super braaf.
Met rijden wel een heethoofd, maar dat wou ik zelf. In het begin hebben we veel problemen gehad, ze was aan het steigeren en we zijn 2 keer gevallen. We hebben de osteopaat laten komen en die heeft gehopen, ik heb een hele poos probleemloos van haar kunnen genieten, toen ze weer begon hebben we de osteopaat nog een keer laten komen. Vanaf toen ging het mis..
De eerste 3 weken hebben we rustig aan gedaan, lekker lang en laag gereden. Maar naarmate ik haar steeds meer op ging pakken (met behulp van mijn instructrice) werd ze drukker en kwam meer tegen de hand. Als ik nu wat van haar vraag komt ze met een klap omhoog. Als of ze dan te veel spanning krijgt. Zelfs als ik haar lang en laag rijd of soms bitloos blijft ze het doen.
Zaterdag reden we terug van de groepsles bij de ponyclub en ging het weet mis, de hele tijd steigeren tot ze er bij neer viel.
Ze zakte zo onder me weg, ik was heel erg geschrokken en heb met haar naar huis gewandeld.
maandag en dinsdag heb ik nog wel even gereden, maar veel durfte ik niet te doen, bang dat ze weer omhoog kwam.

Straffen heeft geen zin en lichaamelijk is ze in orde.

Weten jullie wat ik hiermee aan moet?

concetto

Re: Ik ben ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:03

Mmmm opnieuw laten behandelen en dan een poosje op rust zetten?
Lijkt alsof je pony erg veel pijn heeft, misschien heeft ze door de vorige behandeling veel pijn gehad en ben je te vroeg weer begonnen?
En anders toch verderop zoeken: Fysio, tandarts enz..

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:06

Misschien foto's laten maken? Klinkt inderdaad als of er toch echt iets goed mis is..

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:08

speelde het pas echt op toen je begon met wedstrijd rijden?
misschien bouwt hij teveel spanning op. Er is duidelijk iets mis.. ze geven lichamelijke problemen laat aan, dus sluit dat niet uit. tenminste nog niet.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:10

Knert schreef:
speelde het pas echt op toen je begon met wedstrijd rijden?
misschien bouwt hij teveel spanning op. Er is duidelijk iets mis.. ze geven lichamelijke problemen laat aan, dus sluit dat niet uit. tenminste nog niet.

Kan ook inderddad een reactie zijn.
Misschien is de amazone ook anders gaan rijden omdat ze op wedstrijd moet.
Vooral die kleine hete beestjes zijn erg gevoelig voor veranderingen en communicatie tussen ruiter en pony.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 09:02

Nee, het is na het wedstrijdseizoen begonnen. Volgende maand laten we de tandarts voor controle komen omdat ze een afgebroken kies heeft die vaak gecontroleerd moet worden.
Ze heeft na haar laatste behandeling anderhalve week rust gehad (ze adviseren een week)

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:23

Heb je een filmpje van het rijden, ik ben benieuwd hoe het eruit ziet.
Misschien kan ik je dan helpen.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 11:35

HBZ schreef:
Heb je een filmpje van het rijden, ik ben benieuwd hoe het eruit ziet.
Misschien kan ik je dan helpen.

Deze is van een paar maandjes terug. Hier had ze ook een erg slechte dag. Sorry heb hem met mobiel gemaakt, heb alleen springfilmpjes met goede kwaliteit

Ik rijd nu trouwens niet meer met dit zadel omdat hij erg slecht ligt omdat ze is afgevallen.

http://www.youtube.com/watch?v=rHTFXLt3seE

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:41

Kan het niet helemaal lekker zien door het zonnetje wat in je filmpje schijnt maar het lijkt alsof ze linksachter niet helemaal lekker meeneemt. Hoe reageert ze erop als je op haar rug drukt?

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 12:07

Ze geeft geen reactie als je op haar rug drukt. Ik weet trouwens niet wat het is, maar mijn moeder reed haar een keer en toen stond de linker kant van haar achterhand 2 cm hoger ofzo..

Aniikaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 19:34

Ik vind je filmpje er helemaal nog niet zo slecht uit zien :) Alleen je been vind ik storen, je mag je been stiller houden en proberen goed je hakken uit te drukken.
Nu even over je probleem. Het eerste waar ik aan dacht was dat er misschien wel iets niet goed zit, wat de osteopaat/fysio niet kan voelen of zien, dus misschien kan je daar foto's van laten maken?
Want misschien heeft je paard ongemerkt heel veel pijn en gaat dat goed zolang je niet veel vraagt. Maar zodra je dan op gaat pakken je paard pijn krijgt en daardoor zo gaat doen?
Ik denk niet dat je er weer te snel op gestapt bent als ik het zo lees.
Over haar linkerkant van de achterhand hoger, heeft er misschien ook wel mee te maken. Ik denk dat foto's laten maken, misschien wel wat opleverd!
Verder ken ik jou, je paard en de verdere situatie niet, maar ik hoop dat je er wat aan hebt! ;)

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 19:42

Wat bedoelen jullie eigenlijk allemaal met te snel opgestapt?

Verder ga ik even met mijn ouders overleggen over foto's maken. Bedankt voor jullie advies!

Aniikaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 19:55

Daar wordt mee bedoelt dat je te snel opgestapt bent na het langskomen van de osteopaat. Maar ik denk dat je lang genoeg hebt gewacht, nadat je er weer op bent gegaan, want meestal mag je 4 dagen niet rijden en je geeft aan dat je er pas na anderhalve week weer bent opgegaan, toch? :)

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 20:46

Kruip er niet meer op tot je weet waarom ze het doet!! Dit klinkt toch echt wel als een fysiek probleem, maar zelfs als dat niet zou zijn, het is gewoon veel te gevaarlijk om op een paard te gaan zitten dat zo omhoog gaat dat ze onder je weg klapt, niet alleen voor zichzelf, maar ook voor jou! Blijf er dus af!!!! Ik zou haar zeker nogmaals laten controleren door een dierenarts, en kijk eens een keer wat ze doet aan de longe, eerst laat je ze gewoon lekker los lopen in de piste, loopt ze dan regelmatig, kan ze lekker gek doen, bokken zonder moeite, lekker wegsprinten? Dan zet je ze aan de longe (zonder hulpteugels!) en laat je haar daar lopen, eerst op grote voltes en dan op steeds kleiner, tot je op een volte van 10 meter zit, kijk even hoe ze daar reageert, als ze reactie geeft, onthoudt dan goed welke reactie op welke kant! (Maak er eventueel een video van, kunnen we mee kijken) Dan ga je ze aan de longe stilletjes vragen te buigen (liefst zonder hulpteugel, gewoon door zachtjes te vragen met de longe, als je toch een hulpteugel gebruikt, dan gewoon een losse rek waar ze niet op kan hangen of blokkeren, maar best ZONDER) en kijk je hoe ze daarop reageert. Doe dit een paar keer deze week en varieer met sneller starten (minder opwarming) en rustiger aandoen. Varieer dan ook met beginnen met vragen te buigen aan de longe, dan los, dan helemaal los... etc... En blijf alles bijhouden, en vertel ons of er iets specifiek is dat je opvalt! Op die manier kan je zelf een duidelijker beeld krijgen van wat er aan de hand is én kan je de dierenarts ook een duidelijker beeld geven!

Heel veel succes, ik blijf je volgen!

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 20:49

Aniikaa schreef:
Daar wordt mee bedoelt dat je te snel opgestapt bent na het langskomen van de osteopaat. Maar ik denk dat je lang genoeg hebt gewacht, nadat je er weer op bent gegaan, want meestal mag je 4 dagen niet rijden en je geeft aan dat je er pas na anderhalve week weer bent opgegaan, toch? :)

Klopt. :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:54

vind trouwens de hand-mond verbinding niet constant.. dus los-rukje-los-rukje. Lijkt mij niet lekker als ie toch al vaak naar de tandarts moet. je ziet hem er ook wel iets op reageren.

Maar verder,.. had wat ergers verwacht. Vind je er leuk opzitten en sjouwt lekker weg. Al mag het iets actiever (mits het geen lichamelijjk probleem blijkt te zijn).

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:08

Even iets anders, gedraagt je pony hetzelfde als je bv gaat buitenrijden oid?

Zoey_julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:10

jeetje wat eng zeg. ik weet niet goed wat je hieraan kan doen. veel succes ermee!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:26

Zoey_julia schreef:
jeetje wat eng zeg. ik weet niet goed wat je hieraan kan doen. veel succes ermee!

:j 8)7

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:38

Vanky schreef:
Deze is van een paar maandjes terug. Hier had ze ook een erg slechte dag. Sorry heb hem met mobiel gemaakt, heb alleen springfilmpjes met goede kwaliteit

Ik rijd nu trouwens niet meer met dit zadel omdat hij erg slecht ligt omdat ze is afgevallen.

http://www.youtube.com/watch?v=rHTFXLt3seE

Met welk zadel rij je nu dan?

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 09:44

Met mijn wintec VZH. :j

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 14:02

Knert schreef:
vind trouwens de hand-mond verbinding niet constant.. dus los-rukje-los-rukje. Lijkt mij niet lekker als ie toch al vaak naar de tandarts moet. je ziet hem er ook wel iets op reageren.

Daar voor hebben we nu ook 2 keer in de week les daarvan 1 keer privéles, het gaat al stukke beter :)

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 08:59

Bedankt voor jullie mailtjes en privéberichten! :D

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 21:10

Vanky schreef:
Met mijn wintec VZH. :j

Wel eens laten nakijken of het nog goed ligt?

sofiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:05

Groot lichamelijk onderzoek zou ik zeggen!, En gewoon weer rustig gaan opbouwen, zodat je echt goed merkt wanneer en waarbij (bv welke oefening, hulpen) ze raar gaat doen.