druk paard, HELP!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

caza

druk paard, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 13:25

hoi,

ik heb een pony en die isheel druk :( . ik hep de tantarts en ales er al bei gehad (voor de rug ect.) dus daar kan het niet aanligen.
maar ze loop 1 rontje goed en dan is het geleik weer mis. ik kan haar tegen de bakrant aanrijden en ales, maar het helpt niet |(
wat kanik hier aan doen? ze kreigt geen bix.

alvast bedankd

Karlijnxxx

Re: druk paard, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 13:28

Les nemen? Als je moeite hebt met je spelling is het een idee om eerst je bericht in office word te typen en dan spellingscontrole te gebruiken alvorens je hier iets plaatst. Dat voorkomt veel ergenis tijdens het lezen.

caza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 13:29

sorryy! ik heb geen geld voor les. ik moet het zelf betalen van mijn papa en mama.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 13:31

Hoe oud ben je?
Ik zou toch aan je ouders vragen of je in ieder geval een paar lesjes mag volgen voordat er straks ongelukken gebeuren.
Misschien kun je de pony eerst even longeren voordat je gaat rijden, wil ook wel eens een beetje helpen.

FLIP123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:01

Ja inderdaad ga je pony eerst een tijd longeren voordat je erop gaat zitten. Dan kan je pony haar energie kwijt en heb jij daar geen last van tijdens het rijden. Wanneer je neit weet hoe je moet longeren kan ik dat wel uitleggen via pb.

Heb je geen filmpje van jou rijden om je pony?

De pony tegen de kant aanrijden is niet goed, probeer hem/haar op de volte te zetten. En telkens wanneer je pony te hard gaat het hoofd naar binnenhalen, want dit remt af. Je moet natuurlijk dan wel op de hoefslag blijven dus de pony mag jou hand niet volgen. Maar dit klinkt misschien een beetje vaag. mocht je vragen hebben pb maar.

babygirlxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:33

longeren dat zal denk ik het beste wezen voor die tijd dat hij even zijn energie kwijt kan,
en als hij onder het zadel druk is, en hij gaat jou wat te hard even op de volte rijden en rij je weer verder en zo ga je door want in een volte moeten ze vaak wat rustiger lopen

Renate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 17:16

ik zou hem als het lukt zeker iedere dag een half uur longeren en ook voor het rijden zodat de meeste energie eruit is en goed je aandacht bij hem houden zodat hij nietop andere dingen gaat letten en zich niet gaat vervelen onder het rijden want dan gaat hij meestal vervelend doen.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 17:46

Mijn paard is ook erg druk,en schrikkerig heeft echt voorjaar in de bol!ik longeer hem voorlopig eerst een tijd voordat ik er weer opga,(hij heeft ook lang stilgestaan dat speelt ook mee natuurlijk)

eelk148

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 17:51

ik zou ook les nemen, en misschien als je pony ervandoor gaat misschien op de volte sturen

en longeren helpt ook voordat je gaat rijden, dan is hij alvast wat energie kwijt

suc6

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 19:38

caza schreef:
sorryy! ik heb geen geld voor les. ik moet het zelf betalen van mijn papa en mama.

Maar in je profiel staat dat je 20 jaar bent, dan is het toch heel normaal dat je het zelf betaalt?

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:55

mika11 schreef:
caza schreef:

Maar in je profiel staat dat je 20 jaar bent, dan is het toch heel normaal dat je het zelf betaalt?

helemaal mee eens :+

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 17:55

mika11 schreef:
caza schreef:

Gezien het taal- en verhaalniveau gok ik dat dat de leeftijd van de oudere zus is, van wie dit account oorspronkelijk was. TS heeft het account 'overgenomen' (schrijft ze in het profiel).

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:28

Gewoon op de volte zetten, zodra hij rustig loopt weer de hoefslag op.
En zelf ontspannen blijven zitten en niet teveel in de mond trekken, daar zou hij waarschijnlijk ook alleen maar sneller van gaan lopen :)

kahvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:08

Moet je nou echt zeuren over schrijfniveau? Wel eens van Dyslexie gehoord?

Wat de vraag betreft, hoe meer rust jij in je handen en houding hebt hoe meer rust in het paard, heb ik ook moeten leren!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 22:42

Zonder les kan je nooit leren paardrijden, dan kan je wel wat op een paard zitten en meehobbelen, maar nooit echt zelf gaan rijden.
En ja leren paardrijden kost idd centen.
Persoonlijk vind ik dat een goede recreatie ruiter net zo goed moet kunnen rijden als een wedstrijd ruiter.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 23:02

Bedoel je met wedstrijdruiter dat je dingen als travers of nog moeilijkere oefeningen moet kunnen?
Dat snap ik niet, dat je je paard ontspannen en over de rug moet rijden, ook al je recreatief rijd snap ik, maar meer ook niet.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:35

NeverGiveUp schreef:
Bedoel je met wedstrijdruiter dat je dingen als travers of nog moeilijkere oefeningen moet kunnen?
Dat snap ik niet, dat je je paard ontspannen en over de rug moet rijden, ook al je recreatief rijd snap ik, maar meer ook niet.

Waarschijnlijk wordt er bedoeld in bedwang houden, wanneer je Z rijdt, zegt dat niet alles over hoe je met een bokkend paard in het bos om weet te gaan.

Aan de TS, zet je pony aan het werk zodat ie z'n aandacht bij jou moet houden. Rij veel oefeningen en overgangen en blijf zelf vooral rustig, een paard voelt je prima aan.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:27

kahvy schreef:
Moet je nou echt zeuren over schrijfniveau? Wel eens van Dyslexie gehoord?

Wat de vraag betreft, hoe meer rust jij in je handen en houding hebt hoe meer rust in het paard, heb ik ook moeten leren!

Je hebt het oorspronkelijke bericht nooit gelezen, dus hier kan je niet over oordelen, de TS'er heeft het heel netjes aangepast na mijn berichtje.

@ ts: Gaat het al beter met de tips die je hebt gehad?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:46

Als je een paard ontspannen over de rug kan rijden, wel dan is een oefening als travers eigenlijk bijna niks meer, dan zal dat zeker ook wel lukken hoor.
Er zijn er heel veel die zeggen dat hun paard goed over de rug loopt, en er zijn er nog veel meer die dit echt nooit klaar krijgen.

NeverGiveUp schreef:

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:51

Dan vind ik wedstrijdruiter niet zo'n goed voorbeeld, aangezien die dat vaak ook niet voor elkaar hebben. (Ik ook nog láng niet hoor daar niet van)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:13

Je moet je niet zo vlug aangevallen voelen hoor "never give up" Maar een travers is eigenlijk een vrij makkelijke oefening, en volgens mij behoort echt iedere ruiter dit te kennen.
Ik probeer dat al een beetje in de eerste maand inrijden dus vlak na het zadelmak maken , en echt bijna alle paarden kunnen dit dus een beetje laten zien al in de 2de maand v/h inrijden.
Schouder verzetten (voorhand) , en achterhand verzetten "travers" zijn basis oefeningen, je hebt dit ook nodig om correct aan te springen in de juiste galop bv. En in een later stadium heb je dat ook nodig om een galopwissel goed te kunnen uitvoeren.

daphnesheila

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 19:54

het handigst is om gewoon lessen te nemen!
en anders gaan smeken bij je ouders (heb ik ook gedaan! en na een tijdje mocht ik ook ;) )
groetjes

cynthia25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:07

misschien eerst longeren, maar ik vind les wel noodzakelijk.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:14

iedereen praat hier wel over longeren maar mij is het afgeraden omdat mijn paard er nog meer conditie van kreeg wat ie al te veel had.
Als je er op zit ga 'm aan het werk zetten, volte vergroten volte verkleinen. stap / draf. tegen een bak rand aan zetten wil niet, trekken wil niet. werk op je zit. Zet 'm aan het denken. Geef ;m geen vrijheid dat ie weer gaat denken ik kan nu weer elk moment weg. Als ie ontspannen is belonen. werk zo verder ik heb er ook last van gehad. voor vragen mag je best pb'en :)

trust5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:15

Hallo ,

Ik zou je kunnen helpen ,
Ik wacht eerst wel even je berichtje af,

Vriendelijke groetjes van Diane (trust5)