Bitloos op het strand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NeverGiveUp

Bitloos op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 21:29

Hoihoi,

ik wou even snel wat vragen..
Ik ga binnenkort met een hoop mensen van mijn stal een strandrit maken.
Ik rijd nu bitloos omdat hij nogal gespannen is, en bitloos sneller ontspand. Met bit is het heel hard kauwen en kop scheefzetten.
Er is niks met zijn tanden ofzo, het is denk ik meer slechte associatie.. Hij pakt het bit wel makkelijk aan.

Buiten zonder bit gaat ook prima, hij is heel voorwaarts maar loopt niet door me heen en reageert meestal gelijk op teugeldruk of 'ho'.
Als hij wat drukker is moet ik wat meer druk geven maar als ik dat zou doen met bit begint hij weer heel hard te kauwen enzo.
Ik wil dus eigenlijk helemaal geen bit meer in!

Maar iedereen vind het dus onverantwoord om zonder bit het strand op te gaan, want áls hij ervan doorgaat neemt hij alle paarden daarin mee, en heb ik totaal geen controle meer. (Ik zei toen dat als hij ervan doorgaat hij echt niet meer reageert op een bit, ze zij toen 'Echt wel.'
Toen zei ik dat ik erover zou denken..

Moet ik me er niks van aantrekken en doen wat ik wil? Of is dat gewoon echt onverantwoord?

Vinden jullie dat ik gewoon een bit in moet doen? En zal ik dan een of ander recht kunststof bitje kopen voor een keertje?

Groetjes Jessie
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 20-03-11 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

xLianneZorro

Re: Bitloos op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:47

Ik lees dit Topic even mee :tooth:

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:49

Ik vind dat zo'n onzin. Je zit op een dier van een paar honderd kilo. Als hij wil gaan, dan gaat ie, ook als je er wel een bit in hangt.
Ik heb overigens met regelmaat op het strand gereden met mijn paard, bitloos. Geen enkel probleem

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:49

gewoon zonder bit meegaan
test echter wel eens op voorhand hoe hij loopt met een of twee andere paarden mee, dat kan een groot verschil zijn dan alleen.
maar als ze gaan, bit of niet, dan gaan ze toch

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:51

Je zou kunnen doen: bitje met korte teugeltjes, lekker over de hals laten hangen. daaroverheen een bitloos hoofdstel en daar gewoon lekker mee rijden. Dan kun je "voor het geval dat" de bit-teugels oppakken om hem wat meer te remmen als nodig. Of doet hij ook al "naar" als je alleen het bitje in zijn mond hebt en het verder niet aanraakt?
Maar over het algemeen zou ik het gewoon proberen, die anderen zouden toch zeker hun paard in toom moeten kunnen houden als jouw paard ervandoor gaat?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:53

Lekker zonder bit ;)
Je geeft zelf aan dat ie daar zelfs beter naar luisterd en uiteindelijk... met of zonder bit ze gaan toch wel als ze echt willen ;)

adaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:55

ik zou me er eerlijk gezegd niet zoveel van aantrekken wat anderen zeggen. als jij denkt dat je paard als het dier zou schrikken ook niet zal luisteren naar het bit, dan zou ik gewoon lekker geen bit in doen. ik vind het in ieder geval niet onverantwoordelijk om bitloos te gaan. en ik zou zeker geen bit kopen voor 1x omdat de anderen het niet vinden kunnen. als jij de andere paarden erin meeneemt als jou paard schrikt lijkt mij ook een teken dat ze hun paard niet goed aankunnen. plus dat hun zelf wel een bit in hebben. en hun paard dus zo stil kunnen zetten aan hun reacties te zien. en als jij al aangeeft dat je paard in het bos ook goed luisterd denk ik niet dat het een probleem gaat worden. sommige paarden worden zelfs veel vervelender van het bit. mijn mening is dus: gewoon lekker bitloos gaan als jij denkt dat dat lukt. niet teveel van de anderen aantrekken.
alvast veel plezier op het strand ;)
groetjes :D

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:58

Ik heb het net iets anders, maar misschien dat mensen in dit topic het misschien weten:

De vorige eigenaresse van mijn haf reed bitloos. Uiteraard ben ik hier verder mee gegaan, maar buiten wordt ze enthousiast en wil ze graag voluit. Hoe los ik dit op, want heb het idee dat ik haar niet kan houden. Vorige keer was ik alleen maar bezig haar in stap te houden.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:00

op de grond meer oefeningen doen. eerst op de grond alles beheersen, dan pas erop.

Sabinee__

Het is jouw paard, neem aan dat jij hem het beste kent.
Ik ken genoeg paarden die bit vastpakken en er net zo hard vandoor gaan dan zonder.
Of gewoon door het bit heen lopen.

Wat ik onverantwoordelijker vind is dat je met een groep op pad gaat dat blijkbaar de paarden niet onder controle heeft.
Dat ze er allemaal allemaal achteraan gaan als er 1 wegrent ..

Elanor

De vraag stellen is hem beantwoorden denk ik. Je moet gewoon heel eerlijk naar jezelf zijn: heb jij je paard als het puntje bij het paaltje komt onder controle met een bitloos hoofdstel? Alleen als het antwoord 'ja' is kun je verantwoord een strandrit maken met een bitloos hoofdstel, zo simpel is het. :)

Zeggen dat áls hij gaat, hij ook met een bit niet te houden is, is een drogreden: als je weet dat je je paard als het puntje bij het paaltje komt niet kunt houden, moet je helemaal niet buiten een omheining gaan rijden.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 20-03-11 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 22:01

Hahahah horsefan die is echt goed, dat ga ik tegen ze zeggen!
'hoezo zou ik alle paarden erin meenemen, jullie hebben toch gewoon allemaal een bit, dus jullie kunnen ze toch gewoon stopzetten?''

Nou als er spanning in zijn lichaam komt begint hij te kauwen, hard kauwen bedoel ik dan he, je hebt ook ontspannen kauwen dit is meer hysterisch.

Maar aan deze reacties heb ik wat, ben ik echt blij mee!
Op de grond ben ik druk bezig, heb grondwerk lessen.

adaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:13

mooi dat je wat aan mijn reactie hebt :P

@lous: heb je al eens een keer een bit in gedaan? je zou natuurlijk gewoon kunnen proberen of dat werkt. gebruik je een martingaal? (ik zou eerlijk gezegd niet weten of dat kan met bitloos) als je pony zijn of haar hoofd de hele tijd omhoog gooit kan dat misschien helpen. bij mij helpt het in ieder geval wel heel erg om mijn verzorgarabiertje een beetje rustig te houden. (ik weet niet goed hoe dat bij hafjes werkt) of eerst eens lekker met je pony gaan wandelen in het bos. gewoon dat jij er naast loopt. of wil hij/zij dan ook voluit? veel succes ;)

(oh ik weet trouwens niet of dit mag, in iemand anders topic. als het niet mag, sorry)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:17

Aan de hand heeft ze niet de neiging om te gaan galopperen, maar soms kan ze wel de pas er goed inzetten. Ik rijdt met een kaakgekruist hoofdstel, dus een martengaal zou eventueel kunnen. Misschien dat ik dat dan maar eens ga proberen.

Maar liever rijdt ik natuurlijk gewoon bitloos, is wel het fijnste voor haar.

adaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:23

okee, ja ik zag het net in je profiel. k heb dat filmpje eens bekeken. ik weet niet wat een kaakgekruist hoofdstel is :P
ik voel me nu heel wijs :+ iemand van 14 tegen iemand van 27.
maar ben ik hier legaal bezig? mag je bij iemand anders topic op anderen reageren?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 22:25

Dan hoor je het vanzelf wel hoor :P
Denk niet dat het wat uitmaakt.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:28

horsefan96 schreef:
okee, ja ik zag het net in je profiel. k heb dat filmpje eens bekeken. ik weet niet wat een kaakgekruist hoofdstel is :P
ik voel me nu heel wijs :+ iemand van 14 tegen iemand van 27.
maar ben ik hier legaal bezig? mag je bij iemand anders topic op anderen reageren?

Ervaringen mag je altijd delen (ongeacht leeftijd). En als NeverGiveUp er niks tegen heeft dat ik ook mijn probleem hier voor leg (problemen lijken heel erg op elkaar), lijkt mij er niks op tegen.

adaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:34

ja dat is waar. nou ik hoop dat je er wat aan hebt :+
ik heb in ieder geval heel veel aan mijn martingaal. kim (dat arabiertje) heeft 2 jaar stil gestaan in verband met een ongeluk en het gaat heel goed in het bos. geen gerace enzo. doe ik hem af, dan kan ik dr niet houden. dan gooit ze dr hoofd in de lucht en ben ik dr kwijt.
veel succes allebei :P

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:36

Ik zou lekker zonder bit gaan.. Het klinkt ernaar dat je dan veel meer controle hebt omdat je paard daar meer ontspannen mee is.
Ik weet natuurlijk niet waarom je paard geen bit accepteert, maar je zou altijd nog een leerbitje kunnen proberen.. Het schijnt dat paarden die moeite hebben met een gewoon bit, daar veel rustiger op reageren. Is heel zacht en vormt naar de mond. Ik heb er ook een voor mijn tinker, gebruik m alleen als bit alleen, dus met teugels eraan zonder hoofdstel. Maar je kan m ook gewoon aan je hoofdstel bevestigen.
Geniet van je rit, en trek je niets aan van commentaar.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:40

Kun je niet beide hoofdstellen in doen? Dat je je bit altijd nog kunt gebruiken mocht het uit de hand lopen?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:43

Gewoon lekker bitloos gaan joh. Test inderdaad van te voren eens of je een stukje van de groep weg kunt rijden, en maak je verder geen zorgen.

Weet je wat pas gevaarlijk is? Mensen die echt domweg geloven dat ze met een bit en slof hun paard wel zeker weten kunnen houden. Jij staat er tenminste bij stil dat 'ie wel eens aan de haal zou kunnen gaan, heel goed vind ik dat. :)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 22:49

Ik kan makkelijk van de groep wegrijden, dat gebeurt nu ook altijd als ik in een groep rij met van die slome paarden haha, hij loopt zoiezo al snel want hij is heel groot, en dan ook nog zo voorwaarts, hij heeft een geen moeite mee, maar alleen op buitenrit wil hij nog niet. (Komt wel, ik heb hem pas 2,5 maand, met nog vertrouwen komen)
Hij is trouwens wel strand gewend bij vorige eigenaar.

Dankjulliewel!:)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:54

Als hij het gewend is voorzie ik zeker geen probleem. Oké tenzij hij gewend is om op het strand altijd maar hard te mogen, dan heb je wel een probleem...

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 22:59

Ja, die vrouw reed met pelham bit, vond ze nodig omdat hij nogal heet is, uit zichzelf al maar op het strand zijn alle paarden natuurlijk vrolijker, dus het zou me niet verbazen dat hij lekker hard ging terwijl zij in ze mond zat te trekken met dat enge ding.

Zou zo´n recht kunststof bitje niet wat zijn??? Weet niet hoe het heet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:11

NeverGiveUp schreef:
Ja, die vrouw reed met pelham bit, vond ze nodig omdat hij nogal heet is, uit zichzelf al maar op het strand zijn alle paarden natuurlijk vrolijker, dus het zou me niet verbazen dat hij lekker hard ging terwijl zij in ze mond zat te trekken met dat enge ding.

Zou zo´n recht kunststof bitje niet wat zijn??? Weet niet hoe het heet.

Op strand vrolijker? Eerder voorwaartser door meer ruimte om zich heen. Als je paard niet goed te controleren is op je bitloze optoming moet je of niet met die rit meegaan of die pelham er weer inhangen.
Schuif het hele zielig en fijner voor even opzij, je 1e prioriteit is nl de veiligheid van jullie allebei en dat betekent dat de ruiter de eindbeslissingen neemt over richting, tempo, gang, etc. Als de afspraken daarover niet duidelijk genoeg zijn tussen jullie 2 om op een bitloze optoming te rijden moet je een andere optoming kiezen of dit nog niet gaan doen. Hoewel de andere ruiters verantwoordelijk zijn voor hun eigen paarden is het meegaan met een paard wat je niet onder controle hebt onverantwoord naar je mede ruiters toe.