rijden met een boomlooszadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

rijden met een boomlooszadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 17:05

Hoi,
Ik rij al een tijdje op een boomloos zade, vanwege rugproblemen van het paard, waardoor er geen ander zadel op past. maar ik vind dit nog steeds heel lastig, ookal rij ik 2/3x per week op dat zadel. Ik doe mijn beugels best kort, anders verlies ik ze. En ik steek mijn voeten heel erg af, terwijl ik dat op een 'normaal' zadel niet doe. Ook in galop, val ik soms naar voren. En ik beweeg heel erg mee, van voor naar achter, is alleen in galop. En mijn moeder wijst me er dan op dat ik naar voor zit (als ze erbij is). En ook vaak als ik zo aan het meebewegen ben. Maar dat mee bewegen heb ik ook echt niet door, en als ze me erop wist kan ik nog steeds niet normaal zitten :+
Maar hoe kan ik stil gaan zitten, want het ziet er nogal stom uit :o
Ook beweeg ik heel erg mijn handen mee, met lichtrijden in draf.
Ik rij ook nog 1x in de week op de manege, op een normaal zadel. Maar ik merk nu dat ik ook daar naar voor ga zitten, en mijn voeten afsteek. Is er een tip hoe ik beter op dat boomloze zadel kan rijden?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 17:08

Ligt het zadel wel goed? Het kan zijn dat je voorover gaat zitten omdat het zadel naar voren kantelt. Ja dat kan ook bij een boomloos zadel, bijvoorbeeld als de pommel te breed is. Verder kan het best zo zijn dat het zadel gewoon niet bij jou past.
Een tip is misschien om wat vaker zonder zadel of zonder beugels te gaan rijden. En zitlessen nemen. Zo krijg je een onafhankelijke zit en dan zul je waarschijnlijk ook beter op je zadel zitten.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 17:09

Wat voor boomloos rij je? Ik rij zelf op een Trekker Pro. Sommige mensen rijden er zo op weg, anderen niet. Dan is het echt wennen. Een klein deel lukt het nooit.

Ik kan alleen zeggen: les nemen en ontspannen

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 17:14

Ja het zadel ligt wel goed. Ja ik kan wel een keer proberen in galop zonder beugels te gaan rijden. Maar hij gooit heel hoog op, dus dat werkt ook niet echt mee. In draf zou ik er dan zo af stuiteren volgens mij. :o
Volgens mij is het een barefoot cheyenne, waar ik mee rij.
Les heb ik op dit moment niet, ivm met verhuizing van stal. En de instructrice kon niet meekomen. Maar volgende week komt iemand bij lesgeven, en als dat goed gaat krijg ik wel weer les.

Jenny__

Re: rijden met een boomlooszadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:23

Is er al een osteopaat bij je paard geweest?
Want dan spoor je namelijk de oorzaak op en nu rijdt je hem met een boomloos zadel terwijl je daar het probleem niet mee weghaalt. Het paard blijft rugpijn/problemen houden..
En dat is niet helemaal eerlijk tegenover je paard, ik zit namelijk zelf op dit moment in dezelfde situatie. Al rijd ik hem op dit moment niet.
Als het probleem opgelost zou kunnen worden, dan zou je hem misschien wel met een 'gewoon' zadel kunnen rijden en dan is gelijk jouw probleem opgelost ;)

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 20:39

@Jenny_
We hebben al meer dan 12 zadels geprobeerd, maar geen zadel ligt goed. Je merkt het ook met rijden, dat hij stijf word, en zijn achterkant niet meer goed meeneemt. Met een boomloos zadel loopt hij gewoon goed. Dus het is niet dat hij last van zijn rug heeft. Maar dat geen een zadel hem past ;)
Osteopaat is niet geweest, maar de fysio kwam wel elke maand, toen we dus nog met het normale zadel reden.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:49

Beugels niet zo kort maken en achterover gaan zitten.Je billen niet naar achteren steken maar onder je zetten.
Verder je knieën goed aansluiten dan draai je automatisch ook je tenen naar binnen.

Jenny__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:19

Oke.. ik las: vanwege rugproblemen van het paard, waardoor er geen ander zadel op past.
ik dacht dat je bedoelde bij rugproblemen, medische oorzaak.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:24

misschien zou je zo'n seatsaver met kniewrongen kunnen kopen? Dat geeft iets meer stabiliteit :)

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:25

Misschien eens kijken naar een WOW? Heb goede verhalen gehoord, dat het echt bijna op ieder paard passend te maken is :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:28

Ik zou zeggen, neem zitles! Dat is het enigst wat je kunt helpen.
Ook ben ik benieuwd, bij boomloos rijd je vanuit je knieen licht. Je knijpt dus met je knieen, duwt jezelf zo ietwat omhoog (met steun van hoe het paard je omhoog gooit) en gaat rustig weer zitten. Je onderbeen hangt ontspannen af. In galop moet je inderdaad goed meebewegen met je bekken. :j
Een boomloos zadel zit zoals je al gemerkt hebt heel anders dan een gewoon zadel, dus je zult wel moeten investeren voordat je echt alle voordelen merkt.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:30

Met welke beugels rij je?

Ikzelf vond de fenders helemaal niets. Pijn in mijn enkels o.a.
Met gewone beugels en beugelriemen (Barefoot) is het helemaal super!!

Moest ook heel erg wennen en zat niet stabiel.
Maar nu zit ik ook veel stabieler zonder zadel :D
Dus mijn evenwicht en zit is verbeterd! mocht ook wel :o

De pommel moet je wel echt testen door "kaal" op zijn schoft te leggen.
Uitleg hierover op boomloosrijden.nl

Ook moet je goed opletten dat het zadel recht ligt. Ook nadat je bent opgestapt.
Het schuift makkelijker en ik zie wel een zadel scheef liggen.
Ook een boomloos zadel moet goed liggen, anders is het nog niet goed voor de rug.

Succes

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:33

Ik heb zelf een Thorowgood via www.happyhorseadvies.nl, zij kan voor bijna elk paard wel een passend zadel vinden. De Thorowgood zadels werken met een verwisselbaar kopijzer, ideaal! Misschien dat zij een gewoon boomzadel voor je kan regelen?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:36

Waarom moet de ts nou weer meteen over op seatsavers of terug met een boomzadel?
Als iets niet lukt, niet meteen opgeven TS.
Je paardje geeft aan gelukkig te zijn met boomloos, nu moet jij er nog mee leren rijden.
Het kan bv zijn dat je op een ander model beter zit, dat is ook heel persoonlijk.
Maar allereerst eens achter zitles aan bij iemand die ervaring heeft met dit soort zadels denk ik. :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:38

Wel eens met miss_malfoy, maar het is wel een mogelijkheid om net wat stillere benen te hebben en een wat rechtere zit, sommige mensen kunnen nooit helemaal "wennen" aan een boomloos zadel omdat hij erg vrij is.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:39

Miss_Malfoy schreef:
Waarom moet de ts nou weer meteen over op seatsavers of terug met een boomzadel?

Omdat ik de indruk kreeg dat TS zelf liever een boomzadel zou hebben ;) .

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:53

Slofje schreef:
Wel eens met miss_malfoy, maar het is wel een mogelijkheid om net wat stillere benen te hebben en een wat rechtere zit, sommige mensen kunnen nooit helemaal "wennen" aan een boomloos zadel omdat hij erg vrij is.

Klopt. Ik denk dat ik na een klein half jaar (3/4 keer in de week) echt gewend was.
Ik zou nu niet anders meer willen. Uiteraard met uitzondering als een boomzadel beter voor het paard zou zijn....

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:27

Daarom zei ik ook, dan kan een ander model zoals bv de stella een oplossing zijn.
Neem nu mensen die door hun bekken niet zo breed kunnen zitten, die moet je niet in een cheyenne zetten. Dan beter een model dat wat smaller zit. Dat je meteen je been recht af kunt laten hangen.
Maar een seatsaver gaat daar niks aan veranderen.
Ook boomloos is iets persoonlijks, het ene model of het andere kan veel schelen.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 00:25

Ik ben sinds kort de gelukkige bezitter van een Trekker en merk dat er wel verschil in zit en rijden is. Met een boomloos zadel wordt je gewoon meer gedwongen naar je eigen zit en houding te kijken. De vanzelfsprekendheid van steun vanuit het zadel is weg. Ik denk dat je het dan ook moet zoeken in je eigen houding en zit. Dus: zitlessen nemen. Ik vind het in ieder geval erg confronterend het rijden met boomlooszadel Hoewel ik wel merk dat mijn zit en houding met sprongen vooruit gaan.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 09:24

Punt is dat je in een barefoot Cheyenne weinig steun hebt,dus als je geen afhankelijk zit al had dan word het in zo'n zadel erg moeilijk om te dressuren.
De tip van die seatsaver met kniewrongen is weldegelijk een goede tip,ik heb deze nml ook erbij gekocht bij mn cheyenne en ik zat meteen een stuk stabieler.
Nu rij ik in een London en dat bevalt nog beter,maar de cheyenne is verder een prima zadel!

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 09:31

Hoi hoi hier nog een met een paard met een moeilijke rug, EN IK KAN OOK NIET ZITTE OP EEN CHAENNE ! :P je bij mij steekt dat zadel ook erg naar voren, ik ben aan het kijken voor een Freemax Class zadel Air net 17
.. ze zeggen dat dit het perfecte zadel is.. er zitten vrongen in.. dus je benen gaan niet alle kanten op.. Miscchien een iddee??

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 09:52

@Wendie1992: Ik kon eerst ook niet zitten in boomloos. Maar we zijn inmiddels een poosje verder, en nu zit ik zowel met bv een cheyenne, maar ook zonder zadel gewoon goed. Kwestie van oefenen, en je erin verdiepen hoe een boomloos zadel nou werkt. Dan heb je er zoveel profijt van. Nu ga ik bv gerust zonder zadel hard draven, bochten nemen, springen, rengalop doen, heuveltje op galoperen. Gewoon omdat mijn zit zoveel verbeterd is.

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 09:56

ja ik weet niet chaenne ligt ook niet helemaal goed op m'n paard.. maar wat het gekke is, zonder zadel doe ik alles, zowel hard draven als hard galoperen, en zit dan als een huis.. maar met chaenne niet.. heeel raar vind je niet? :P

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 09:58

Waarom probeer je niet eens een ander boomlooszadel? Er is zoooooveel keus!
Ik kan ook niet lekker zitten op een cheyenne en het ligt voor geen meter op mijn pony. Ik rij weer heerlijk op een ghost.

Als je op zoek bent naar meer steun en zit kan je ook eens kijken naar freeform, ook mooie zadeltjes met een redelijk engels uiterlijk. Ook startrekk, trekker en dreamzadeltjes kunnen wel iets voor je zijn.
www.buitenzinnig.nl biedt heel veel verschillende zadels aan, je kant ze ook (bijna) allemaal testen voor weinig geld :j

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 10:03

zijn de pommels goed
zijn de in;lagesgoed
als je der niet in zit hangen de beugelriemen dan recht naar beneden daar waar het hoort?
kan je die op jouw model (geen idee of je een look i like hebt of een echte etc) de beugelriemen verplaatsen ?
ligt je zadel recht of heb je eigenlijk inlage nodig die of voor of achterzijde iets omhoog doet zodat je recht en in balance kan zitten
hoe breed is je pony hoe ben je zelf gebouwd (je heupen .. ben je smal en kan je dus niet breed zitten zonder je knieen naar buiten te draaien en heb je dus of extra inlages of smaller model zadel nodig
of ben je breed ebouwd )

etc etc etc

kom eens met foto's van zowel jij als pony als zadel
dan kunnen we je misschien verder helpen