Helemaal niet alleen naar buiten..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annemaarel

Helemaal niet alleen naar buiten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 22:20

Ja mensen, een paard is een kudde dier BLA BLA.
Snap ik maar het moet haalbaar zijn een stukje alleen te lopen toch.?

PLIEES help (:
Als we naar vanaf de buitenbak de hoek om willen gaan loopt ze een stuk en staat ze gelijk op de handrem, nee staat niks engs verder.
Zet een ander paard een paar stappen naar voor, is alles OK.
Even later loopt ze weer voorop, gewoon open weg, niks aan te zien. Weer op de handrem.

En tik word het alleen maar erger van, loopt ze naar achter en weet ze ook niet waar ze dr benen nog kwijt moet.

Op de terugweg niks aan de hand.

Ulrika

Re: Helemaal niet alleen naar buiten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:25

heeft ze wel genoeg vertrouwen in jou? als er eerst een ander paard voor loopt en ze loopt dan wel door komt dit namelijk zo op mij over...en anders gewoon proberen en bij iedere stap belonen

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:26

Drama drama drama..... wie heeft DE oplossing voor dit probleem???

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:26

Gewoon net zolang stilstaan met 1 optie vooruit. Net zolang tot ze er flauw van is. Al sta je er een dag.
Als ze niet bang is, wil ze gewoon niet weg bij stal.
Aanhouder wint.
Niet boos worden, drijven of drammen, niks...ze gaat uiteindelijk echt wel vooruit.
Al loopt ze achterwaarts naar stal: weer vrolijk overnieuw beginnen met een tas vol versnapperingen en glimlach.
Meest efficiente manier imo

edit: ze kiezen uiteindelijk allemaal de weg van de minste weerstand als ze weten dat ze hun zin niet krijgen ;)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:28

Mltex, je mag mijn paardje wel lenen hoor, voor mij part doe je er de hele zomer over!!! (en dit meen ik nog serieus ook)

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:29

suuzepuus schreef:
Mltex, je mag mijn paardje wel lenen hoor, voor mij part doe je er de hele zomer over!!! (en dit meen ik nog serieus ook)

Heule erge gevallen mensen vragen voor wisseldiensten :') :D iets van 4 uur op 4 uur af (ruiter dan he) _O-

Ik heb nooit langer dan 5 uur gestaan, was wel met -10 en toen ik paarden nog leuk vond #)

duckydive

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:33

Voorwaarts op blijven lossen. Als een paard achterwaarts gaat ben je alle controle kwijt, dus zodra hij aanstalte maakt kun je hem het beste opsluiten. Verder gewoon rustig blijven. Die van mij probeert het soms ook, maar als je regelmatig ook gewoon aan de hand op vreemd terrein komt bouw je vanzelf zijn vertrouwen uit.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:37

Wahahah maare hoe was het op dag 2???
weer hetzelfde??
ik ben niet van plan 40 uur per week op het zelfde stukje weg te staan.... gaan mensen rare dingen denken vrees ik!!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:37

mltex schreef:
suuzepuus schreef:

Heule erge gevallen mensen vragen voor wisseldiensten :') :D iets van 4 uur op 4 uur af (ruiter dan he) _O-

Ik heb nooit langer dan 5 uur gestaan, was wel met -10 en toen ik paarden nog leuk vond #)

Ik heb ook zo'n paard die dan gelijk in zijn achteruit gaat.... en ja kilometers als het moet (zelfs dravend) ..
En of je nu een sloot of draad tegenkomt, geen probleem (tja voor het paard dan, wel voor mij natuurlijk ;)).
Ik heb het opgelost door veel aan de hand te gaan wandelen, elke x een vaste route.
Op een gegeven moment ben ik het laatste stuk opgestapt en zo steeds eerder totdat ik het hele rondje onder het zadel kon doen. Vandaar uit heb ik het rondje verder uitgebreid.
Dit zegt niet dat ze nooit op de rem zal gaan, maar het is wel een heel stuk verbeterd.

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:46

hier het zelfde probleem en nu t weer zomer wordt is het tijd om hier flink aan te trainen. Dus ik blijf even mee lezen. Laatst hier ook een interesant topic hier over gelezen, maar kan m nu niet echt gemakkelijk vinden via mn telefoon. Zoek m morgen voor je!

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:50

suuzepuus schreef:
Wahahah maare hoe was het op dag 2???
weer hetzelfde??
ik ben niet van plan 40 uur per week op het zelfde stukje weg te staan.... gaan mensen rare dingen denken vrees ik!!

Joh, laat die mensen maar denken toch? In mijn ogen getuigd het alleen van veel geduld en door zettingsvermogen!

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:51

Ik heb hier pas nog een soortgelijk topic over geopend. Misschien heb je wat aan de tips? Mijn paard doet het in combinatie met steigeren, je moet hier voorzichtig mee omgaan en je paard absoluut niet straffen, omdat dit eigenlijk angst en/of stress is. Paarden doen nooit zomaar dingen 'express'. De tips die ik van mijn gedragstherapeute mee heb gekregen zijn: Begin eerst een super klein stukje met naar buiten gaan, evt aan de hand, en dan weer terug. Dit bouw je steeds verder op, je paard mag hierbij geen verzet tonen want dan ben je over zijn grens heen gegaan. Op een gegeven moment merk je dat je paard zich steeds minder gaat verzetten, ook kan je hem evt belonen met wat lekker. Bijv grazen of biks. Als dit goed gaat kun je weer evt. met een ander paard samen buitenrijden.

Dit is mijn topic trouwens:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=8&t=1429592
Laatst bijgewerkt door Cath op 16-03-11 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Annemaarel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 22:53

He kijk, allemaal leuk enzo. Aanhouder wint. MAAR ik heb niet elke dag de tijd 5uur stil te staan hoor!
maar toch bedankt, aanhouder wint! Weet ik, ik blijf ook proberen :)

Annemaarel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 22:53

@Cath_16 sorrie niet kunnen vinden (A)

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:55

De link staat onder mijn verhaal. :)

Annemaarel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 22:57

@Cath_16 zit het net indd te lezen :)

Annemaarel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 23:03

@Cath_16 ik heb et gelezen, maar alles wat er genoemd word helpt echt niet.. Allemaal al geprobeerd.
Slofteugel eraf halen heeft bij mij echt geen enkel nut trouwens, want voor mn eigen veiligheid.. Pff tis een paard met buiten een mond van staal, niet grappig meer or!

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:06

Je moet het ook rustig opbouwen, steeds een stukje verder naar buiten. Ik ben dit ook nu aan het oefenen en moet zeggen dat ik na 1 week al wat voorruitgang merk. Hier gaan echt pas weken, of een maand doorheen voordat je paard weer helemaal braaf is, en je verschil merkt.
Paarden denken zo (dit is wat de gedragstherapeute mij heeft verteld): In dit geval paard vind buitenrijden eng, of wil niet weg van stal etc, dus stopt met lopen. Ruiter spoort aan, paard komt in conflict gedrag en wil niet naar voren dus verzint iets anders om niet naar voren te hoeven. In dit geval stilstaan/achteruit.

Dit moet je oplossen door ervoor te zorgen dat je paard hier geen rede meer toe ziet door dit te doen. Daarom moet je het buitenrijden leuk maken, en steeds verder opbouwen zonder stress of weerstand. Zie tips in mijn andere post.

Oja en ook als je je teugels strakker neemt, ervaart het paard ook extra spanning en kan dan dit gedrag meer of extremer vertonen.
Laatst bijgewerkt door Cath op 16-03-11 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Annemaarel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 23:10

@Cath_16
Kijk tis omdat ik gewoon van de zomer alleen naar buiten wil, maar heb het nooit eerder geprobeerd. Heb haar ook 2 maanden dus moet eerder aangeleerd zijn dan bij mij. Heb dat met die slof nog werking gehad?
Ik ben ook bereid er de tijd voor te nemen hoor! Elke keer na het rijden gewoon weer proberen..

Annemaarel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 23:13

2 Edits;
- Ja ik rijd met slof omdat ze anders niet te houden is, geen commentaar hierop ajb.
- Ik ben bereid de tijd ervoor te nemen, maar ben hiervoor eigenlijk nooit alleen gaan proberen en heb haar 2maanden. Ze doet het niet alleen op de heenweg ook terug, als we de hoek weer ommoeten (het zijn eigenlijk 2 stukken) weer vol op de handrem.. BAH, ik kan er zo boos om worden, JA ik weet dat ik dat juist niet moet doen.. lukt het me niet vraag ik iemand haar losjes vast te pakken, ik probeer het wel zelf.. maar lukt het niet dat ze toch steun heeft van iemand ernaast. Dit gaat redelijk oke, maar moet wel iemand zijn die als leider overkomt op haar (vanmiddag een redelijk onzeker meisje ernaast gehad.. ze doet het wel maar liever niet)

grace1989Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:14

*D in het topic van Cath_16 staat ook mijn ervaring.
Ik ben nu herstellende van een gebroken enkel en ik ga het straks ook weer relaxed opbouwen.
Mijn paard is niet zo'n held en doet in de bak heel goed haar werk.
Het is dus niet dat ze niet wil werken maar weinig vertrouwen heeft als ze het zelf moet doen.
Aan de hand is het probleem weg dus we gaan langzaam weer opbouwen.

Heel veel succes en je geduld zal worden beloond.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:16

Met slofteugel werd mijn paard nog meer gespannen, dus die laat ik nu af. :) Doordat ik die onbewust korter ging nemen werd ze dus gespannen en vertoonde dit gedrag nog meer.

Probeer eerst anders 30 meter of minder als je naar buitengaat, en dan dit steeds verder opbouwen aan de hand het liefst. Evt dus met lekker grazen/beloning. Je zult echt zien dat dit helpt. :)

Annemaarel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 23:16

@grace1989
Hihi in de bak is er ook niks aan de hand, ook in de buitenbak heb ze wat steun nodig met enge hoekjes.. Als de ander er nog niet langs is geweest IK OOK NIET weet je wel x)

Aan de hand loopt ze gewoon braaf mee (bij mij, en dominant overkomende mensen)

Annemaarel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 23:17

@Cath_16 ik laat mn slof altijd los hangen behalve in de galop omdat ik haar anders niet kan handelen, dan is ze ook gewoon zon zombie van HARD HARD HARD (: vind het wel grappig maar moet voor mijn veiligheid een rem op zitten..

Aan de hand is ze gewoon braaf.

Annemaarel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 23:18

ik lees morgen alles door en reageer weer ik ga mn bed opzoeken :)