Extreem sterk paard. Ten einde raad...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Extreem sterk paard. Ten einde raad...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 22:44

Het betreft een 4,5 jarige merrie.
Heb haar nog niet zo lang. In het begin ging het redelijk, ze was sterk maar niet extreem, ging soms wat hangen en duwen, maar kon eraan gaan rijden.
Ze is dan spierbevangen geraakt en alle miserie is daarmee begonnen. Om een lang verhaal even kort te maken.

Nu is het probleem dat ze extreem sterk is geworden. En ik bedoel daarmee echt extreem.

Het gaat zo op linkerhand in stap: Redelijk normaal nagevelijk zonder teveel druk, gaat van haarzelf beetje teveel hangen (laat haar dan zelf extreem los op dat moment). Maar trekt enorm op linkerteugel, maar wil toch over haar rechterschouder gaan vallen, dus neemt teveel stelling naar links. Neem je wat meer je rechterteugel erbij om haar zo wat rechter te maken dan trekt ze er zich volledig uit op links. Tot dat ze eigenlijk enkel maar aan het sterrekijken is en gaat blokkeren. Ik trek zelf niet en laat als zij even loslaat altijd los, en zelfs redelijk extreem om haar zo te belonen!

Rechterhand in stap: Ze kan niet buigen naar rechts. Rechterteugel kun je niet aannemen want dan trekt ze haar hoofd gewoon eruit op links. Probeer je haar heel voorzichtig wat rechter te maken terug zich eruit trekken op links, ze moet van mij geen mooie stelling hebben, mag bij het buigen zo lang of zo kort zijn als ze zelf gemakkelijk vind. Vraag je door met je been dan zet ze haar achterhand richting muur (iets schouderbinnenwaarts- achtig iets maar met buitenstelling)

Draf linkerhand: Op goede dagen kan ik kleine stukjes draf aanhouden, welliswaar over haar schouder en absoluut niet recht te krijgen.
Draf rechterhand: 3 passen goed dan sterrekijken...
Galop linkerhand: Begin ik nog niet aan.
Galop rechterhand: Al helemaal niet.

Ze wordt momenteel 1x per week gereden door prof ruiter (rijdt intermediare II en heeft trainingstal, hij rijdt ongeveer 8 paarden per dag). Ruiter in questie zegt zelf dat hij nog nooit een paard heeft gereden die in stap al zo sterk is en zo moeilijk te rijden is. Sommige dagen komt hij ook niet verder dan stap alleen. Goede dagen kan hij links langere stukken draven, rechterhand korte stukken; Linkergalop korte stukken. Rechtergalop begint hij nog niet aan....

Paard is overlaatst nagezien door fysio. Zat rechts met blokkade is inmiddels verholpen. Fysio heeft tijdje later paard opnieuw bekeken en blokkade is weggebleven. Maar geen verbetering in het werk.
Paard heeft passend zadel (fysio is ook zadelpasser)
Tanden zijn nagezien. (Wolfstanden getrokken geweest en ze had kleine haken en die zijn nu weg) Geen verbetering in het werk.

Aan de longe loopt ze met haar neus over de grond en laat ze soms los (meestal loopt ze er net tegenaan). Maar soms trekt ze gewoon haar mond aan de bijzetteugels kapot. Bijzetteugels staan zeer los. Paard loopt trouwens zeer graag op haar voorhand, smijt als het ware al haar gewicht letterlijk naar voor. En ga dan ook gaan schakelen. Wat ze zeer goed doet. Paard draaft trouwens zeer ruim, heeft er misschien iets mee te maken.

Ik ben ten einde raad.
Iemand ervaring met zo'n paard?

midgie

Re: Extreem sterk paard. Ten einde raad...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 00:34

Miss je eigen eens gaan verdiepen in het rechtrichten, als hij door zo`n goede ruiter gereden word zou zij dit ook moeten weten en dat een 4 half jarige nog alles moet leren.
Het probleem ligt dus niet bij het paard maar bij de ruiter die het dier traint, het kapot trekken van de mond aan de bijzet is ook erg triest , dat jullie dat laten gebeuren, dus ik zou zeggen laat vooral de zogenaamde goeie ruiter er niet meer op rijden en neem eens les van iemand die jou echt kan helpen hoe je een paard soepel maakt.
Miss is dit wel de juiste persoon om jou verder te helpen.
http://www.victor-y-horses.be

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 00:42

Paard moet weer vertrouwen gaan krijgen in de hand en heeeeeeeeeeeeel goed losgewerkt worden aan alle kanten, dit met een zeer fijngevoelige hand van de ruiter die precies weet wanneer wel en wanneer niet een hulp te geven en supersnel weer loslaten en het paard de gelegenheid geven om e hand te volgen in het voorwaarts neerwaartse. Dit zijn geen paarden die fijn worden van de gemiddelde sportruiter omdat die vaak met teveel druk rijden en veeeel te veel met voorwaarts rijden bezig zijn en daar wordt dit probleem alleen maar erger van. Voorwaarts rijden kan pas weer als het paardzichzelf kan dragen enhierbij licht in de hand blijft. Pas dan komt er een voorwaartse reactie vanuit gedragenheid. Voordat het paard dit kan zal het alleen maar meer op de hand gaan hangen van voorwaarts rijden. Deze paarden hebben iemand nodig die veel ervaring heeft met het rijtechnisch oplossen van een vastgereden lichaam en iemand met heeeeeeeeeeeel veel geduld en nog veeeeel meer gevoel.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 00:55

Mindfields schreef:
Paard moet weer vertrouwen gaan krijgen in de hand en heeeeeeeeeeeeel goed losgewerkt worden aan alle kanten, dit met een zeer fijngevoelige hand van de ruiter die precies weet wanneer wel en wanneer niet een hulp te geven en supersnel weer loslaten en het paard de gelegenheid geven om e hand te volgen in het voorwaarts neerwaartse. Dit zijn geen paarden die fijn worden van de gemiddelde sportruiter omdat die vaak met teveel druk rijden en veeeel te veel met voorwaarts rijden bezig zijn en daar wordt dit probleem alleen maar erger van. Voorwaarts rijden kan pas weer als het paardzichzelf kan dragen enhierbij licht in de hand blijft. Pas dan komt er een voorwaartse reactie vanuit gedragenheid. Voordat het paard dit kan zal het alleen maar meer op de hand gaan hangen van voorwaarts rijden. Deze paarden hebben iemand nodig die veel ervaring heeft met het rijtechnisch oplossen van een vastgereden lichaam en iemand met heeeeeeeeeeeel veel geduld en nog veeeeel meer gevoel.

En hier ben ik het helemaal mee eens!
Met als toevoeging om veel overgangen en schakelingen met hem te rijden waarbij je oppast dat hij vooral niet over zijn tempo gaat.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 08:46

Bedank voor de reacties,

De ruiter die er 1x per week mee komt rijden is geen gemiddelde ruiter. En is zeer bewust dat dit een paard is van 4,5 die door de spierbevangenheid helemaal opnieuw moet beginnen.
Paard wordt zeker niet geforceerd of in de krul getrokken. Het probleem is dat we haar eigenlijk niets kunnen vertellen want als we heeeeeeel voorzichtig iets vragen krijgen we enkel tegenovergetelde effect. Ruiter heeft ook al veel ervaring met zulke paarden. Krijgt ze vaak op training en vertrekken heelhuids en goed aangereden terug naar huis.
Paardje wordt ook zeker niet teveel vooruit gereden. Aan de longe schakel ik veel naar voor toe. Waar dat ze dan ook 3 of 4 passen kan overdraven. Dit doe ik want in het begin van het opbouwen na spierbevangenheid kon ze niet meer draven. Het was ofwel stap of galop. En in draf was het blokkeren. Zonder bijzetteugels.
Onder het zadel kan ze gewoon nog niet overdraven en draaft ze op een gemiddeld tempo waarbij ze gewoon in draaft. Paard is trouwens ook niet extreem voortwaarts.
Zelfde verhaal in stap. In vrijheid kan ze 3 passen overstappen, maar onder het zadel kan ze nog maar net in stappen.

Midge: Je betreurd het dat we haar haar eigen mond laten kapottrekken aan de longe. Het is niet zo dat ik dit wil. Ik zet de bijzetteugels op zijn langst. Ze draaft met haar neus over de grond. En kan als ze haar hoofdje naar boven brengt gewoon een normale houding aannemen. Maar ziet ze iets in de verte en kijkt ze dan komt ze ertegen en eenmaal dat ze ertegen komt ontspand ze zich niet meer. We laten haar dan ook zo snel mogelijk stoppen met lopen. Wat op zo'n momenten ook niet gemakkelijk is.
We zijn er natuurlijk van bewust dat ze niet recht is. Ze is 4,5! Dat kan dan ook gewoon nog niet. Ik heb me verdiept in het rechtrichten maar ze moet wel toelaten dat we eraan werken natuurlijk.
Jammer dat je al zo reageerd zonder dat je het paard ooit hebt gezien en de lengte van bijzetteugels en de ruiter niet kent en mij niet kent en ook niet weet wat ik afweet van rechtrichten. Gewoon om de persoon die mij zogezegt wel kan helpen aan te prijzen.

Mindfields: Jammer dat je zo ver woont... Heb al veel goede verhalen opgevangen.
Wat bedoel je met terug vertrouwen winnen in de hand van de ruiter. Probleem is niet ontstaan door trekken en sleuren in haar mond. Kon er goed mee rijden voordat ze spierbevangen is geweest. En nu is er helemaal niets meer mee te doen. Is dus ontstaan door er net niet mee te kunnen rijden.
Stuur je trouwens ook een pb.

JPS: Zou graag beginnen met schakelen maar stukjes draf zijn te kort om er iets mee te kunnen doen. :)

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 08:58

Ik be het met Mindfields eens, met als kanttekening, dat je niet alle spieren los kunt rijden. Je kunt het paard helpen, zeker na spierbevangenheid, door haar door een kundig gediplomeerde masseur te laten behandelen. En dan bedoel ik niet iemand, die in een week een papiertje heeft gehaald, maar bv iemand van Happy Athlete. http://www.happy-athlete.nl/Intro.html

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 09:05

luve- rozes: Paard is al 2x nagezien door erkend fysiotherapeut. En volgende week komt ze nogmaals als check- up.
Fysio denk zelf dat probleem ontstaan is door 2 dingen; 1st en vooral omdat ze jong is en alles nog niet helemaal bevestigd was en nu een deel niet zo goed meer begrijp en omdat ze al haar kracht heeft verloren door de spierbevangenheid.
Fysio is zelf ook rijtechnich goed onderlegt en kijkt ook altijd hoe het paard wordt gereden. En als enige opmerking kreeg ik dat ik teveel naar voor val en het daardoor haar moeilijker maak. Wat wel een feit is. Maar profruiter valt helemaal niet voorover en heeft eigenlijk net hetzelfde probleem.
Vind de methode van happy athlete wel heel interessant jammer dat er niemand dit beoefend aan de belgische kust.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 09:13

Ik weet natuurlijk niet wat een fysio in Belgie doet, en ken de werkwijze ook niet van alle Fysio's in Nederland, maar degene DIE ik ken, masseren niet zoals ik deze masseuse te werk heb zien gaan. En ik heb het resultaat mogen aanschouwen, bij een jong paard, die overal stevige problemen had, schouder schoft gebied, bekken gebied, rugspieren. Het verschil was opmerkelijk. De schade was in dit geval veroorzaakt door een zadel prutser.Het gedrag toonde overeenkomsten met jouw paard.

Ook daar liep een fysio bij, die deze problemen niet vond.Tis jammer dat je niet zo iemand in de buurt kunt vinden.
Laatst bijgewerkt door luve_rozes op 15-03-11 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 09:14

Als het aan de longe blijkbaar ook al slecht gaat én een goede ruiter die het een extreem geval vind, dan verwacht ik toch dat je nóg wat meer de medische kant op moet.
(stukjes die goed gaan aan de longe- komen misschien omdat ze dan haar lichaam toch iets scheef maakt.)
Massage lijkt me ook heel effectief zoals is voorgesteld.
Ik denk dat je moet oppassen dat je dit niet gaat forceren.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 09:24

misschien moet je eens filmen zodat het voor iedereen wat duidelijker wordt?

ik begrijp uit je verhaal niet waarom je niet kunt draven? omdat ze sterrekijkt, of om een andere reden?

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 09:35

back to basic: start met grondwerk!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 09:48

De fysio komt volgende weel maandag, zal dan aan haar uitleggen dat de behandeling van haar eigenlijk weinig heeft geholpen. De fysio staat ook in contact met de dierenarts die haar volledig (rx en klinisch) heeft gekeurd. Komen ze er niet aan uit zoek ik verder. Eventueel happy athlete als dat mogelijk is.

loulou: Zal het even filmen voor je. Vandaag heeft ze een dagje rust, morgen aan de longe (film ik even voor je) en dan de dag erna heb ik les van de profruiter. Zal vragen aan vriendin als ze dit ook kan filmen. Als het een complete rampdag wordt dan zal profruiter er waarschijnlijk wel even opgaan en ik zal dit dan ook filmen.

Het is indd zo dat ze zodanig begint te trekken dat ze sterrekijkt en dan gaat blokkeren omdat ze gans die rug gaat wegdrukken.Of ze gaat dan gaan lopen. Als ze dan redelijk nagevelijk is dan is ze wel weer normaal voorwaarts,niet overdreven. Ze laat haar lijf dan nog helemaal los, maar dat is nog niet zo verwonderlijk. Maar het moeilijke is dat je haar daar niet kan houden omdat ze begint te sleuren aan die teugels.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 09:54

Misspippin: Grondwerk wordt al gedaan, samen met oefening die ik doe gekregen van de fysio.
Dit houdt in: Balkjes stappen op een hoogte van 20 cm: De ene dag doet ze dit op haar sokjes en de andere dag maakt ze brandhout.
Oefeningen zoals wortels nemen links en rechts ter hoogte van haar flank (doet ze eigenlijk erg goed) , dan van de flank naar de grond toe wortels nemen. Ze spant daarbij mooi buikspieren aan en welft haar rug.
Wortel nemen tussen haar benen van hoog tussen haar benen naar laag tot aan de hoeven. Doet ze redelijk, wil wel altijd nadien haar onderhals er helemaal uitdrukken om zo terug te rekken.
Verder links recht laten ondertreden met achterbeen. Doet ze prima. Eigenlijk onder het zadel ook. Ze zou zelfs eerder die achterbenen onder de massa, zijwaarts gaan zetten dan dat ze haar in haar hals buigt.

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:21

Dit is geen grondwerk

ChocoBesnier schreef:
Misspippin: Grondwerk wordt al gedaan, samen met oefening die ik doe gekregen van de fysio.
Dit houdt in: Balkjes stappen op een hoogte van 20 cm: De ene dag doet ze dit op haar sokjes en de andere dag maakt ze brandhout.
Oefeningen zoals wortels nemen links en rechts ter hoogte van haar flank (doet ze eigenlijk erg goed) , dan van de flank naar de grond toe wortels nemen. Ze spant daarbij mooi buikspieren aan en welft haar rug.
Wortel nemen tussen haar benen van hoog tussen haar benen naar laag tot aan de hoeven. Doet ze redelijk, wil wel altijd nadien haar onderhals er helemaal uitdrukken om zo terug te rekken.
Verder links recht laten ondertreden met achterbeen. Doet ze prima. Eigenlijk onder het zadel ook. Ze zou zelfs eerder die achterbenen onder de massa, zijwaarts gaan zetten dan dat ze haar in haar hals buigt.

Erna_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:36

is jouw paardje bekent met longeren met 2 lijnen? kun je haar net iets meer begrenzen als ze zijwaarst gaat.
mijn paardje heeft ook erg de neiging om zn onderhals als evenwicht te gebruiken. met de dubbele longe lukt het me redelijk om hem in de bocht en in de overgangen van stap naar draf( en terug) lang en laag te houden. ik ben daarbij ( wil ik wel vermelden) zo zacht mogelijk in mijn hand en gebruik mijn stem om mijn hulp te verduidelijken voor hem.

je kunt dit uitbreiden door hier en daar een balkje neer te leggen en daarover heen en omheen te sturen.

vind jouw paardje een moeilijk geval, maar tot zover als ik het begrijp is ze het vertrouwen onder het zadel een kwijt en misschien ook wel haar evenwichtsgevoel. ik weet het niet precies, dus voel je niet aangevallen, is niet mijn bedoeling

hedwig111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:59

Als ik dit verhaal aanhoor dan denk ik dat je paard door de spierbevangenheid al haar krachten kwijt was en daardoor met een immens balansprobleem te kampen kreeg.Ze kon gewoon niet volbrengen wat er van haar gevraagd werd.Indien het mijn paard was zou ze vanaf vandaag nog enkel aan de dubbellonge,en enkel dubbellonge zonder hulpteugels, lopen waardoor je haar wat meer helpen kan om haar balans te behouden.Aan die dubbellonge mooi aan die buitenteugel laten lopen,stelling naar buiten in het begin, dat ze zich extreem recht maakt,dit gaat haar vertrouwen geven want ze kan haar balans behouden.Veel schakelen van stap naar draf en omgekeerd en deze overgangen mooi op die buitenlonge maken dat ze zeker niet naar binnen valt.En na verloop van tijd zijn de nodige spieren ontwikkelt waardoor je gelijkaardig werk onder zadel kan aanvatten.Galop stel je uit tot het drafwerk mooi bevestigd is anders ben je zo terug naar af.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:09

Helaas kan ik je verder niet helpen, maar wil toch ff kwijt dat ik vind dat je netjes reageert op alle reacties en fijn dat je er al veel aan doet om je paard te helpen. Respect.

Ik hoop dat jullie er uit komen!

Maylea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:15

mis kan een filmpje er op zette zodat we snappen hoe ze rijd

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 22:20

MissPippin schreef:
Dit is geen grondwerk

ChocoBesnier schreef:

Van spelletjes spelen vanaf de grond (als ik het even zo mag noemen) zal ze niet sterker worden. Is allemaal wel leuk maar niet echt nuttig in dit geval. Paard en ik hebben geen dominantieprobleem. Is geen dominant paard, eerder onzeker en nog speels en heeft wat leiding nodig. En die krijgt ze ook.

Erna_89: bedankt voor je reactie. Ik heb haar al enkele malen aan dubbele longe gelongeerd als ze net terug mocht werken na haar spierbevangenheid. Maar vond dit toen te moeilijk voor haar. En heb haar dan eerst beginnen los longeren. Is misschien wel een goed plan om dit terug eens te doen. En kijken hoe ze nu reageerd.
Paard is eigenlijk wel in het werk zeer rustig, ze trekt aan de teugels en protesteerd maar maakt haar niet nerveus...
Wel heeft ze indd problemen met haar evenwicht. In het begin kon ze zelfs niet meer draven. Enkel galop en stap. Deed envoudige wissels aan de longe. Gek geval.

Hedwig111: Zoals hierboven vermeld heb ik haar enkele malen aan de dubbelde longe gewerkt maar vond dit te moeilijk op dat moment.
Maar zal dit weer opnemen. Probeerde haar toen ook op buitenteugel te laten lopen maar ik werd toen ongerust van al die buitenstelling dat ze toen aannam... Dus dat is eigenlijk niet zo erg dan.
Klein probleempje is vanaf ze iets erg moeilijk vind in draf gallopeerd ze vanzelf aan. Dit is wel al veel beter. Maar met dubbele longe zal ze het wel nog lastig krijgen dus zal er waarschijnlijk veel aangegallopeerd worden.

Myfairytale: Danku :)

Maylea: Heb haar vandaag gefilmt aan de longe. Zal eens kijken hoe ik dat kan uploaden. Was geen rampzalige longedag, niet heel duidelijk voor jullie dus, maar goed voor mij en paard :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:29

Is er recent een veearts bij geweest? Ik lees wel over fysio maar ik doe dat persoonlijk liever andersom. Eerst helemaal na laten kijken door een VA.

Die rx en klinische keuring waarvoor de DA geweest is, was dat voor dit probleem? Of heb je het nu over de aankoopkeuring?

Filmpje zou misschien wel fijn zijn om je verhaal wat te verduidelijken. :j
Ik ben wel benieuwd.

Vervelend probleem hoor en niet iets waar je zomaar even vanaf bent, tenzij er een duidelijke oorzaak zou zijn.

Wat krijgt ze te eten? Voeding kan al een heleboel uitmaken vwb de spierspanning.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:42

Wat lastig!
het moet vooral frustrerend zijn omdat je niet echt een oorzaak vindt.
ik ben ook wel eens benieuwd naar het filmpje. Volgens je beschrijving is het idd wel extreem erg.

Moest je ooit op zoek zijn naar een veearts/chiropracticus in België: ik weet iemand die goed is

veel succes!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 22:55

Er is al meerdere malen veearts bijgeweest. Dit bij de aankoop (klinisch en rontgenologische keuring). Daarna voor vaccinatie en daarbij hoort altijd check-up.
En daarna bij spierbevangenheid.
Daarna (een week erna) had ze diarree en was bezorgt door die recente spierbevangenheid en DA is dan nogmaals langsgeweest.
En daarna had ze drukplekken van een schoftbeschermer en ik dacht dat het schimmel was (haha) en heb toen ook DA erbij geroepen.
Ze ziet er eigenlijk heel normaal gezond uit hoor. Goed in haar vel, niet te mager en niet te dik.

Ze krijgt om te eten 1 schep PAVO nature's best en een hand lucerne erdoorheen. Op werkdagen krijgt ze nog een kwart schep Cavalor performix (sportvoer) en een schepje slobber. Verder krijgt ze 2x daags veel droog hooi.

Azar: Ik denk dat ik weet wie je wil zeggen. Is ook de dierenarts die haar gekeurd heeft bij aankoop. Dierenarts komt uit brugge.

Ben bezig met filmpje aan de longe op yt te plaatsen, maar is geen extreem filmpje was een goede dag. Heeft 1 x beginnen trekken bij aanspringen rechtergalop, weet zelfs niet als het erop staat. Heb ze zelf nog niet bekeken. Maar wat je wel ziet is een paard die er juist iedere x tegenaan wil gaan hangen. Maar touwtjes zijn te lang om haar volle gewicht erin te leggen. Bewust zo lang daarvoor.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:57

ChocoBesnier schreef:
Van spelletjes spelen vanaf de grond (als ik het even zo mag noemen) zal ze niet sterker worden. Is allemaal wel leuk maar niet echt nuttig in dit geval. Paard en ik hebben geen dominantieprobleem. Is geen dominant paard, eerder onzeker en nog speels en heeft wat leiding nodig. En die krijgt ze ook.

"Spelletjes spelen op de grond" is op hoog niveau wel degelijk te vergelijken met longeren met hulpteugel en dubbellonge, maar zonder die hulpmiddelen. Ja het zover komen kost fors meer tijd, maar paard is dan mentaal en fysiek in staat om dat werk te doen. Voordeel is ook dat paard niet in een hulpteugel kan gaan hangen en alsnog lijf verkeerd gebruikt.
Daarnaast is het met een paard met spierproblemen moeilijker om die te motiveren om bewegingen te maken die pijnlijk kunnen zijn of waarbij paard pijn verwacht. Het "spelen" kan paard het vertrouwen helpen terugvinden dat de gevraagde bewegingen ook uitgevoerd kunnen worden en helpen plezier in het werk terug te vinden.

Qua zwaar op het bit, probeer eens wat er gebeurd als je echt vanaf 0 (teugelgespje op de schoft) teugel gaat vastpakken, op normale hoogte vastpakt en korter maakt. Op welk moment komt er reactie? Sommige paarden zijn zo gevoelig dat die al 3 stappen voor je het merkt reageren, en doordat de ruiter doorvraagt denken dat ze foute antwoorden geven, terwijl die eerste reactie de gewenste was. Die eerste reactie kan zo klein zijn als een spier aanspannen of zelfs maar denken om een richting op te gaan ipv echt een zichtbare beweging/stap.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:58

Ja, dat kan hem wel zijn. Het was in ieder geval iemand uit West-Vlaanderen.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 23:26

tamary schreef:
ChocoBesnier schreef:

"Spelletjes spelen op de grond" is op hoog niveau wel degelijk te vergelijken met longeren met hulpteugel en dubbellonge, maar zonder die hulpmiddelen. Ja het zover komen kost fors meer tijd, maar paard is dan mentaal en fysiek in staat om dat werk te doen. Voordeel is ook dat paard niet in een hulpteugel kan gaan hangen en alsnog lijf verkeerd gebruikt.
Daarnaast is het met een paard met spierproblemen moeilijker om die te motiveren om bewegingen te maken die pijnlijk kunnen zijn of waarbij paard pijn verwacht. Het "spelen" kan paard het vertrouwen helpen terugvinden dat de gevraagde bewegingen ook uitgevoerd kunnen worden en helpen plezier in het werk terug te vinden.

Qua zwaar op het bit, probeer eens wat er gebeurd als je echt vanaf 0 (teugelgespje op de schoft) teugel gaat vastpakken, op normale hoogte vastpakt en korter maakt. Op welk moment komt er reactie? Sommige paarden zijn zo gevoelig dat die al 3 stappen voor je het merkt reageren, en doordat de ruiter doorvraagt denken dat ze foute antwoorden geven, terwijl die eerste reactie de gewenste was. Die eerste reactie kan zo klein zijn als een spier aanspannen of zelfs maar denken om een richting op te gaan ipv echt een zichtbare beweging/stap.

Op hoog niveau 'spelletjes spelen'. Speel wel af en toe spelletjes met haar in paddock. Maar dat is absoluut niet op hoog niveau haha. Heb absoluut ook geen kaas gegeten over 'spelen' op hoog niveau, en kan me dus er ook niets bij voorstellen eigenlijk.

Reactie komt soms heel vroeg en soms heel laat. Kan soms redelijk normaal teugels opnemen op gemiddelde lengte zonder probleem. Ze is dan redelijk nagevelijk, niet los, maar ze volgt dan wel je hand. Wel nog scheef. Maar vind dit niet abnormaal. Reactie komt dan op zo'n moment als je stapje verder gaat en haar iets rechter wil. Maar soms komt de reactie al vanaf wanneer je contact aanneemt teugels lang of kort. En smijt ze haar hoofd in de lucht en heb je niets meer te zeggen. Lang en met neus over de grond is meestal geen probleem maar dat is dan ook echt extreem op de voorhand. Draaf je aan en maakt ze haar dan extreem scheef is ze in staat over haar eigen voorbenen te vallen.
Aan longe loopt ze zoals ze dat nu het gemakkelijkst vind, dus lang en op haar voorhand. Zul je straks te zien krijgen op filmpjes. Maar onder zadel is dit moeilijk. (Onder het zadel is voor morgenavond)