alleen buitenrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Caitje__

alleen buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 13:55

Hallo,

Mijn paard is bijna 7 en nu 2 jaar ingereden.
Ik heb veel buitenritten gemaakt met andere paarden erbij en dan vind hij bijna niks eng, hij schrikt weleens als een ander paard schrikt, maar anders niet. Kan voorop lopen zonder dat hij het eng vind.

Maar als er geen ander paard bij is, vind hij alles eng en wilt zo snel mogelijk terug naar stal.
Als ik afstap als er iets eng is, kom ik er niet meer op, dus dat kan niet.
nu wil ik graag wat vaker op buitenrit, omdat hij de bak niks aan vind, maar ik weet niet hoe ik het het beste kan aanpakken.

Er kan niemand lopend/fietsend mee, maar ik wil oefenen om alleen naar buiten te gaan.

Moet ik dan gewoon gaan, of wachten tot er eindelijk iemand mee kan? En dan weer minstens 4 weken wachten tot het weer kan?

Wie kan mij helpen?

Groetjes Caitlin

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:58

Ik zou proberen om het heel langzaam op te bouwen, zodat je paard leert dat het niet gek is om alleen met jou op stap te gaan. Kun je bijvoorbeeld eens beginnen om met hem te gaan wandelen? Daarna bijvoorbeeld een "ritje" naar de wei maken en weer terug naar stal (al is het maar twintig meter bij wijze van spreken).Als dat goed gaat, kun je dat kun je dan steeds verder uitbouwen. :)

_Caitje__

Re: alleen buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 14:02

Met wandelen vind hij ook niks eng. Ik heb al een keer geprobeerd het zo uit te bouwen, maar zodra hij de stal/paarden niet meer ziet, gaat ie steigeren en draaien. Dit doet hij met wandelen niet.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 08:24

Ik zou een combinatie doen van grondwerken om het vertrouwen in elkaar te vergroten en je paard relaxter tussen de oren te krijgen. En toch af en toe even oefenen met van de kudde weggaan. En niet meteen een buitenrit willen maken, maar je begint met 1 sec. weg van de andere paarden totdat dit goed gaat en zo steeds verder uitbreiden.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:41

Het paard heeft dus niet genoeg vertrouwen in jou als je er op zit.

Span je zelf niks aan? Denk je zelf niet van: ojee, daar gaan we weer.

Door dezelfde 'energie' (kalm) te blijven als dat je op de grond bent, zal je paard je energie overnemen net zoals hij dat doet als je voor hem loopt. Als je er op zit voel je de spanning van het paard, en neem je dat snel over. Terwijl het dus net andersom moet. Een leider verandert niet van energie omdat een lagere het wel eng vindt. De leider weet wat eng is en niet, want mede daarom is hij/zij de leider.

Ik heb heel lang niet buiten gereden met mijn paard vanwege haar hoef. Ik ben er gisteren opgestapt, met een lang teugeltje zoals ik 2 jaar geleden (toen ik nog wel meer buitenreed) deed. Zij was wat drukker, maar ik bleef hetzelfde. Ze schrok zowat van elk vogeltje, nog een keertje weggegaloppeerd van een pony, maar alles binnen 3 sec. meteen weer rustig en weer een lang teugeltje.

Dus toch even bij jezelf kijken, hoe kalm jij eigenlijk bent. En bluffen werkt niet, ze voelen je spierspannning;)

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:47

Ik ga met bobvenstaande mee. Je paard vertrouwt niet genoeg als leider als je op zijn rug zit.

Ik heb vroeger hetzelfde gehad met mijn merrie. Het heeft bij mij ook jaren geduurd voor ik wist wat het was. Ik ging er altijd vanuit dat ze zich aanstelde ofzo tot ik me ging verciepen in het gedrag en de psyche van paarden. Ik ben begonnen met grondwerk en dat scheelt al een hoop. En buiten schrikt ze nu nog wel eens of vindt ze nog wel eens iets eng maar ivp er vandoor schieten of ergens echt niet langs te gaan lukt het nu wel. Met geduld dat scheelt ook heel veel! Niet erop los meppen met zweep schiet niks op. Weest geduldig en begeleid hem erlangs. Je zult zien dat je paardje er steeds beter op reageert. Zolang jij maar rustig blijft, al duurt het een minuut voor hij erlangs gaat. En laat hem er maar naar kijken. Hij mag even stil staan, niet terug naar achteren (vluchten) hij mag even staan, kijken en dan moet hij er langs. Je zult zien dat je band en vooral het vertrouwen steeds beter wordt.

Succes!

maartjehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:01

Dit probleem hebben wij ook.
Wij hebben dit aangeleerd, door eerst alleen in de bak te rijden, terwijl de andere 2 naar buiten gingen.
En toen zijn we het omgaan draaien, de 2 in de wei. En het ene paard naar buiten met begeleiding.Ik liep er toen met een hengstenketting naast.
Ik zou dus alleen wel iemand mee naar buiten laten gaan.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 15:55

Misschien dat ik me onbewust aanspan, maar volgens mij niet. En hij schrikt vooral van rijdende auto's, dus laten kijken is geen optie. Hij mag van mij best schrikken, even rennen, hij is makkelijk terug te nemen meestal. Maar als ie een paar keer geschrokken is, steigert hij en draait op z'n achterbenen om. Als ik dan weer terug stuur en drijf, begint t weer opnieuw, dus weer steigeren en omdraaien. En anders loopt hij wel achteruit en als je dan drijft, gaat hij weer steigeren.

Zonder een paard erbij in de bak is geen probleem, dan doet hij even idioot als anders.
Er kan juist niemand mee naar buiten en met iemand erbij is er ook niks aan de hand. Het is echt alleen als ik erop zit en er is verder niemand bij.
En ik kan wel in de bak gaan rijden, maar dat vind hij echt niet leuk en gaat vervelend doen. Alleen springen vind hij leuk, maar om nou elke keer te gaan springen is niet verstandig met een paard van 1200 kilo.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:38

Tja ik zou toch proberen om iemand mee te krijgen, helemaal alleen lijkt me niet veilig..

Snadra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:02

Moeilijk... als ik me niet vergis gaat het hier om een trekpaard of niet? Ik heb zelf ook eentje en rijd veel buiten, zowel alleen als samen. Uit ervaring weet ik dat ze de eerste paar keren alleen buiten best spannend vinden, maar je wel door moet pakken.. zodra ze door hebben dat ze een loopje met je kunnen nemen zullen ze hier snel misbruik van maken (zeker door hun gewicht tegen je in de strijd te gooien). Toch zou ik als ik jou was om het op te bouwen eerst proberen te regelen of iemand kan mee fietsen, daar hebben ze al wat steun aan. Probeer een aantal keer hetzelfde rondje te oefenen, als deze goed gaat.. zou je het een keer kunnen proberen zonder iemand of door die gene op de fiets achter je te laten fietsen (op een afstandje).

Succes ermee!

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:11

Vindt dit een topic om te volgen, heb hetzelfde probleem met mn percheron.
Nu begin ik morgenmiddag met m'n eerste grondwerkles met hem.
Het probleem schijnt toch bij ons tussen de oren te zitten.

Ben dus heel benieuwd of ik binnenkort met goed nieuws kan komen, wat betreft het buitenrijden.
Misschien ook iets voor jou om te gaan doen.

Gr. Anneke

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:23

packer schreef:
Vindt dit een topic om te volgen, heb hetzelfde probleem met mn percheron.
Nu begin ik morgenmiddag met m'n eerste grondwerkles met hem.
Het probleem schijnt toch bij ons tussen de oren te zitten.

Ben dus heel benieuwd of ik binnenkort met goed nieuws kan komen, wat betreft het buitenrijden.
Misschien ook iets voor jou om te gaan doen.

Gr. Anneke

Ik geloof niet dat het probleem tussen je oren zit ;) Ik denk eerder dat je je paardje (nog) niet goed genoeg begrijpt. Zoals hierboven staat dat paarden een loopje met je nemen is een veel gemaakte fout. Paarden zijn instinct dieren die gaan heus niet even verzinnen hoe ze het jou moeilijk kunnen maken :+ . Op het moment dat je paard veel schrikt , ergens niet langs gaat lees durft betekent dit simpelweg dat hij jou niet genoeg vertrouwd. Maar hier kun je aan werken!

Het is juist goedd dat je gaat grondwerken met je paard. Zo leren julie elkaar beter begrijpen en dat is een eerste stap naar een betere vertrouwensband. Veel succes en vooral veel pezier! :)

Snadra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:49

Ik ben het er helemaal mee eens dat je een goede vertrouwensband moet opbouwen met je paard, maar ik ben het er niet mee eens dat een paard geen loopje met je kan nemen. Die van mij weegt zo'n 1000 kg en als ze ergens echt geen zin in heeft dan zal ze toch proberen haar gewicht in de strijd te gooien hoor! Wanneer je je paard goed kent kun je wel merken wanneer ze echt onzeker is en wanneer ze je uit probeert.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:56

Dat probleem heb ik ook. Ik heb het makkelijkste paard ter wereld, maar als hij alleen weggaat....pffff. Toch gaat het nu echt heel goed. Ik ben zekerder geworden van mezelf. Eerst zat ik erop met een afwachtende houding, zo van 'wat zal hij vandaag weer gaan uitvreten'. Dat was niet echt bevordelijk.
Wat bij mij ook veel heeft geholpen is om veel voorop te rijden in een groep. Daar is hij enorm in gegroeid en daardoor is hij nu alleen ook zekerder.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 14:41

Ille is inderdaad een Trekpaard en is zeker niet de makkelijkste. Als hij schrikt is het niet erg, springt even opzij of rent 3 galopssprongen en staat weer stil. Maar na een paar keer schrikken gaat hij dus steigeren en proberen terug te gaan naar stal, hoe harder ik drijf, hoe harder meneer achteruit gaat.

Ik heb hem een keer net zolang stil laten staan tot ie weer normaal vooruit kon lopen, maar heb toen dus wel 10 minuten gestaan, niet erg, maar om de 100 meter 10 minuten stil staan word een beetje vervelend. En hij blijft het gewoon doen.

En als er iemand mee kon dan had ik dit topic niet hoeven openen, maar er kan niemand mee. Tenzij er een vriendelijk iemand in de buurt woont van nieuw en sintjoostland die mee kan/wil.

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:43

Als je ernaast loopt buiten, doet hij het dan ook?
Ja= Dat oefenen!

En anders gewoon buiten oefenen met opstappen!

Suc7!

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 14:49

Nee, dan doet hij het niet.

Paard is een beetje groot om op te stappen zonder krukje, dus dat gaat m niet worden.

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:50

Ik lees even mee, ik zit met een vergelijkbaar probleem. Mijn merrie gaat ook niet in haar eentje het terrein af. Het bizarre is, dat als ik er naast sta, ze rustig meeloopt. Ik ga regelmatig met haar alleen wandelen, dat is geen enkel probleem. Ze loopt met alleen een halstertje rustig mee.
Zodra ik er bovenop zit en maar richting de poort stuur, gaat ze al stilstaan, achteruit lopen, omdraaien, enzovoort.
Toen heb ik geprobeerd om het eerste stuk naast haar te lopen, en dan halverwege op te stappen. Ik kom er best op, geen probleem, maar zodra ik zit gaat ze achteruit terug naar huis.
Het is niet zo dat ik haar meteen haar gelijk geef als ze weigert, als het moet, stap ik af, gaan we toch naar buiten, maar ik zou zo graag gewoon relaxed met haar weg kunnen rijden..
Wie heeft tips?

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 15:00

Ik ben blij dat ik niet de enige ben met dit probleem.

@doriss: Gaat jouw merrie er wel af met een ander paard erbij? Of gaat ze helemaal niet?

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:01

_Caitje__ schreef:
@doriss: Gaat jouw merrie er wel af met een ander paard erbij? Of gaat ze helemaal niet?

Met een ander paard erbij is geen enkel probleem! Ik ga elk weekend naar buiten, maar wel met haar beste vriendje. Ook met andere paarden is er geen probleem..

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:04

Heel herkenbaar! Mijn merrie vind samen niets eng, voetbalvelden waar werd gespeeld en gescoord, rotondes, auto's etc. We grapten nog dat ze wat klein is voor de bereden politie!

Maar alleen is ze heel gespannen, ze is dan niet bang voor verkeer maar vooral voor een zakje in de berm, kleurveranderingen van de weg, strepen etc. Als ik ernaast loop is ze wel gespannen maar dan gaat ze er wel langs.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 15:06

Ille kan ook met elk ander paard naar buiten, al is het een paard die hij niet kent, en is er niks aan de hand. Maar in zijn eentje is het echt een drama.

Aan de hand is Ille echt super ontspannen, gewoon een beetje om zit heen kijken en vooral heel veel knuffelen.

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:23

_Caitje__ schreef:
Nee, dan doet hij het niet.

Paard is een beetje groot om op te stappen zonder krukje, dus dat gaat m niet worden.

Raar! Doet hij het ook als iemand erop zit, een jij ernaast loopt?

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 15:27

Nee, als er iemand anders naast loopt/fietst, meestal ook niet, maar is maar net hoe zijn bui is.

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:27

_Caitje__ schreef:
Ille kan ook met elk ander paard naar buiten, al is het een paard die hij niet kent, en is er niks aan de hand. Maar in zijn eentje is het echt een drama.

Aan de hand is Ille echt super ontspannen, gewoon een beetje om zit heen kijken en vooral heel veel knuffelen.

Bij mij precies hetzelfde.. Ik zou echt niet weten hoe ik dat aan moet pakken.. Een stalgenootje adviseerde om met een zweep het paard toch het terrein af te krijgen, maar dat wil ik dus echt niet! Ik ben er van overtuigd dat het gewoon opgelost kan worden, zonder geweld of ruzies..