Niet nageven? Taai en dauwerig aan de voorkant..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tjuppie

Niet nageven? Taai en dauwerig aan de voorkant..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 00:24

Hallo bokkers,
Een lastige vraag van mijn kant.. Ik hoop op serieuze en nuttige reacties van jullie.
Ik heb een paard staan (in training) dat nog nooit normaal nagegeven heeft. Paard was echt slecht te rijden is al enorm vooruit gegaan, dus daar ben ik ook tevreden over, maar al vanaf het begin heeft hij nog nooit echt gekauwd op het bit of gewoon nagegeven. Hij is in behandeling bij een fysio (die ik erg goed ken) en die zegt ook dat hij eigenlijk niet echt iets heeft bij de atlas, enz. en ook wel gewoon moet kunnen buigen. Paard is volgens hem gewoon echt verreden en deze 'stugge' voorkant is erin gereden. Dat geloof ik direct, maar toch zit het me niet helemaal lekker. Paard heeft wel bekkenproblemen, maar dat is inmiddels al erg verbeterd en dat gaat hard vooruit nu paard sterker wordt. Hij dauwde erg op de voorkant, wil slecht op het achterbeen, terwijl hij qua bouw alles mee heeft. Logisch gezien het bekkenprobleem, dus ik heb de focus daar erg op gelegd de afgelopen tijd. Dat is inmiddels dusdanig verbeterd, dat ik me afvraag waarom hij nog steeds niet fijn smeuïg in de mond is en nooit wil nageven. Taai vind ik hem. Ik begin dus langzamerhand te denken dat dit probleem niet alleen van achter komt, maar misschien ook wel van voor?
Goede tandarts is er bij geweest, is allemaal behandeld en oke nu. Dat heeft ook nooit iets geholpen.
Paard loopt dus wel in 'de krul', op zijn manier. Kan op verschillende hoogtes ingesteld worden inmiddels, maar nog steeds laat hij in geen enkele houding echt los. Ook de neus kan er wel gewoon uit, halsstrekken is ook goed, loopt met de neus over de grond. Dit neus eruit doen was in het verleden wel een probleem. Hij liep altijd in een valse knik.

Wat denken jullie? Komt dit toch van achteruit? Zou hij misschien artrose op atlas/halswervels kunnen hebben? Ik denk zelf aan de 2e/3e halswervel. Paard heeft op een andere plek wel artrose (misschien handig om te weten ivm aanleg). Kan dit een 'kaakprobleem' zijn? Is het een idee om die atlas/hals op de foto te zetten? En wanneer jullie denken dat het probleem zelf-oplosbaar is; HOE?? Misschien bitloos proberen?

Nogmaals; tandarts en fysio zeggen dat hij gewoon 'normaal' zou moeten kunnen functioneren, dus die kunnen me niet meer helpen. Zelf heb ik voldoende rij-ervaring (internationaal) dus dat kan het probleem niet zijn.

Mindfields

Re: Niet nageven? Taai en dauwerig aan de voorkant..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:32

Niet bitloos proberen, gaat zo'n paard alleen maar meer op hangen, vooral als er een kaakgekruist hoofdstel gebruikt wordt.

Ik zou hem zelf graag eens voelen maar ik denk dat ik zo al kan zeggen dat dit probleem puur een voorkantprobleem is, en dat de rest van zijn lichamelijke problemen er uit voortkomen dat hij niet echt loslaat in kaak en nek(en dus de rest van de nageeflijkheid in het lijf niet in werking gesteld kan worden, waardoor het achterbeen niet tot dragen kan komen en hij dus nog meer steun zoekt op de hand, vicueuze cirkel dus). Die cirkel moet dus doorbroken worden. Dit kan alleen met een zeer fijngevoelige hand die zeer consequent is in vragen en loslaten en hem steeds weer met precisie uitlegd waar wel en waar niet.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:45

Gezien je verhaal en alles wat je al hebt geprobeerd en laten nakijken, denk ik dat het voor het uitsluiten van artrose, geen slecht idee is om de atlas en verdere hals op de foto te zetten.
Laatst bijgewerkt door JPS op 12-03-11 00:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:46

Inderdaad, eerst wel de medische kant uitsluiten natuurlijk!

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:47

Altijd

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:47

Ja ik ga daar al vanuit maar had het er dus niet bijgezet meteen. :D

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:54

Mindfields, ook ik geloof niet dat hier bij bitloos een oplossing ligt :-)

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 01:19

Mag ik vragen welke paardentandarts je hebt geraadpleegd?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 01:47

Heb er ook zo een, de probleempjes liggen echt in héle kleine dingen. Mijn been ietsjes langer houden, ietsjes kortere teugellengte, rustiger ademen... Wat meer stappen en halthouden geeft mijn paard ook de rust om zijn balans beter te vinden.
Mijn paard moet bijvoorbeeld ver onder zijn tempo lopen, pas bij het oprichten kan er weer wat tempo bij, bij een ander paard zou dat misschien wel averechts werken.
Heb je ook (prive)les van iemand die je directe aanwijzingen geeft?

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 09:57

Bedankt voor jullie reacties.

@Mindfields; jammer dat het zo ver weg is, want ik denk dat dit bij uitstek iets is waar jij iets aan zou kunnen doen. Denk ook wel dat dit iets is wat nog tijd kost, want hij lijkt het zelf nog niet te snappen. Ik ben het er mee eens dat een consequente, fijngevoelige hand het enige is wat het kan oplossen (daarom had de eigenaar dat ook nooit zelf gekund), maar het probleem is dat bij het vragen --> hij nooit loslaat. Dus ik kan hem eigenlijk niet laten voelen wat de bedoeling is.
Op wat voor manier zou jij dit paard longeren? Op de gogue gaat hij hangen en dauwen, dus dat werkt niet en doe ik dus ook niet. En zou grondwerk slim zijn?

Ik denk dat hij nog nooit nagegeven heeft en daarom gewoon steeds in z'n oude patroon vervalt. Eigenaar heeft hem zijn hele leven al, dus hij heeft waarschijnlijk nooit iets anders gedaan.
In dat hele lage tempo ben ik inderdaad begonnen en begin ik elke dag ook weer in. Op zich ben ik in het vwnw wel een heel eind, daar is hij hele stukken wel licht, maar nageven kan ik het nog niet noemen. Ik leer hem nu langzamerhand dat hij niet steeds steun op de hand moet zoeken, dus dat hij zichzelf moet dragen. Dat is wel gigantisch verbeterd, maar het begint me te frustreren dat hij nog steeds niet fijn los in de kaak ed. is. Ik vraag me gewoon af wanneer het moment gaat komen dat hij dat wel een keer gaat doen. Als het maar één keer is, dan kan ik daar op voortborduren en gaat hij het misschien snappen. Maar ik kan hem nog helemaal niet iets oppakken, dan zet hij direct de kaak vast en blijft niet op het achterbeen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 09:59

Waar woon je? (morgen ben ik in Steenwijk)

Ik krijg regelmatig paarden hier die echt niet weten wat nageven is, dus ik ken het probleem. Ik werk zelf aan de longe alleen nog met dubbele longe, omdat je dan met twee handen kunt voelen en reageren, met een hulpteugel kun je zelf niet inwerken en kan het paard alsnog gaan hangen.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 10:58

Nadat je al het medische uitgesloten hebt, kun je natuurlijk wél eens kijken wat er gebeurd als je bitloos rijd. Kies gewoon voor een halster, dat maakt niets uit, het gaat er even op dat hi zonder bit rijdt. Kijk eens of hij dan de ontspanning wel kan opzoeken. Ik vind het gek dat iemand hierboven zegt dat ze dan alleen maar meer gaan hangen. Daar ben ik het echt niet mee eens. Voor sommige paarden kan bitloos juist dé oplossing zijn van een probleem, en dan denk ik, waarom zou je het niet een keertje proberen. je verliest er echt niks mee toch?
Succes!

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 14:08

Nou heb probleem zit 'm natuurlijk in dat hij niet door de kaak wil, dus hij 'geeft' zich zeg maar nooit echt. Dus het is de vraag of hij zonder bit wel door de kaak komt.
Maar goed, ik studeer nog even verder en heb geduld. Hij gaat wel vooruit. Maar langzaam..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 14:13

Ik zit even te bedenken, je zegt dat hij stofzuigt als hij moet halsstrekken. (nouja, zo noem ik het dan)
Hoe zit het met jou? Hoeft helemaal niets met je handen te maken hebben, misschien zit jij onbewust stijver dan je bedoeling is, en gaat je paard daar op vast zitten.

Iets soortgelijks heb ik rechtsom in galop. Ik zet m'n binnenhand terug (omdat ik het moeilijk vind om met linkerhand te werken), waardoor ik m'n heup blokkeer en het paard niet kan doorspringen. Ga ik vanuit galop terug naar draf, krijg ik paard nog niet nageeflijk omdat ik mezelf nog steeds heb geblokkeerd.

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 14:15

Ik herken je verhaal in alle aspecten. Mijn paard heeft precies hetzelfde (letterlijk je hele verhaal is hetzelfde). Inmiddels is ze 18 en is er wat artrose in de nek- maar dat kan het niet verklaren- want ze heeft het altijd gedaan zolang ik haar heb. Probleem bij mijn paard is dat inmiddels de spieren te kort zijn- dat ze scheef is en dat ze niet vanuit achteren loopt. Tandarts zegt ook dat de lagen in de mond wat schuiven dus een zo dun mogelijk bit is het beste. Hoe meer je druk gaat zetten-hoe groter het probleem. Mijn ervaring is erop zitten- en vooral handen stilhouden- ontspannen en wachten tot ze gaat zakken. Kijk ook eens op paardenbegrijpen.nl- misschien dat je daar iets herkent. Ik denk dat in de basis iets is fout gegaan en rij dat er nu maar uit...terug dus naar et allerbegin. Paard moet leren van achteren naar voren lopen op eigen benen. Maar verleiding is zo groot om van voren druk te vragen. Succes.
Ow ja- heb recent enkele centered riding lessen gehad en dat hielp me wel iets.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 14:19

Paarden die graag hangen/duwen longeer ik meestal met pessoa...dat is voor henzelf namelijk niet lekker om op te gaan hangen aangezien ze dan meer druk krijgen vanachter.

Verder durf ik er niets over te zeggen eigenlijk, ik heb er hier een staan die echt ongelofelijk stug in de mond is, en die laat los als ik hem dieper zet. Echt veel dieper. Dat kan een optie zijn, maar dan moet het paard het wel aankunnen en dat weet ik dus niet.

Lastig probleem, hoop dat je een manier vind want ik denk dat het eigenlijk voor het paard zo ook niet fijn is alleen dat begrijpt hij nu zelf nog niet!

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 14:57

@Esther_87; ja met de pessoa heb ik wel eens gedaan, maar hij kan prima in de krul met z'n neus op de borst (zo is hij ook gereden, lekker met slof maar zonder ruggebruik en in valse knik), dus hij ontkomt gemakkelijk aan die druk van voor. Het is OF zonder rug en te hoog van voren (maar ja dat ziet er bij sommige paarden wel 'leuk' uit in de lagere klasses, dus paard weet gewoon niet beter) of duwt naar beneden. Daar tussen in zit/zat niets.

@Janine1990; daar ben ik niet bang voor. Paard is 7 jr door dezelfde gereden/opgeleid. Dus ik ben niet degene die hem dit geleerd heeft en ik heb zelf meer dan voldoende ervaring.

@Siepjes; hij zakt wel hoor, dus handen helemaal stil houden is ook geen optie. Daarop gaat hij duwen en als je maar steeds verder je hand voor doet loopt ie na een tijdje echt de grond in.

Ben nu heel consequent aan het loswerken, links/rechts, voltes, schouderbinnenwaarts, travers (lossigheid in het lijf is goed, het is puur die kaak). En maar vragen-loslaten, eindeloos totdat hij het hopelijk zelf door gaat krijgen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:15

Oh op die manier...mmz dan ben je helemaal de pineut.

Kan je hem via (veel) stelling wel losser krijgen? Soms als je verder doorbuigt naar één kant willen ze aan die kant de kaak nog wel eens loslaten...in eerste instantie zegmaar met de neus richting je voeten, zodat hij leert dat stukje net achter de kaak hol te maken. Daarna kan je stelling vragen waarbij de neus wat hoger blijft, om te leren dat ze ook dan los moeten blijven? Ik doe dat vaak eerst vanuit stilstand, en later in stap naar binnen en buiten buigen.
Buitenstelling in galop op de volte is trouwens ook altijd leuk voor de taaiere paardenvriendjes!
Ik kan het niet beter uitleggen, sorry.

Stomme vraag misschien, maar is het een springpaard geweest?

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 15:19

Ik ben dat inderdaad precies aan het doen nu :D Toevallig. Op de lange zijde heel veel stelling vragen. Dan duurt het nog heel lang voordat hij loslaat, maar dat geeft niet. Misschien kom ik zo weer wat verder. Buitenstelling gebruik ik echt heel erg veel, anders kom ik helemaal nergens. Maar die overdreven stelling lijkt voor hem wel te werken. Dat doet het namelijk lang niet voor elk paard.
Bedankt voor je hulp in ieder geval!

Het is geen springpaard geweest.. Maar opgeleid door iemand met weinig/geen ervaring en het paard schijnt lastig te zijn geweest. Dus nooit durven loslaten he.. Dat was ook duidelijk te zien in het rijden met de eigenaar. Been eraf en voor vasthouden. Gebeurt natuurlijk veel vaker, maar dit paard is wat mij betreft toch wel een projectje hoor. Hij is erg standvastig :+ Maar goed, er heeft nooit iemand anders op gezeten (ja sporadisch), dus hij heeft NOOIT geleerd om het anders te doen. Das best sneu eigenlijk!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:25

Veel succes ermee ;)
De aanhouder wint haha, maar je hebt er gevallen bij...

Grappige is dat ik dus zelf een (ex-spring) paard heb die ook niet echt los wil laten. In mindere mate wel hoor, maar met name nu we meer oprichting en verzameling beginnen te vragen zet hij zich bovenin graag erg vast. Het is ook zeker iets waar je altijd tegenaan zal blijven lopen, maar het is wel wat te verbeteren hoor...alleen het kwartje moet even vallen. Wel sneu als ze zo vastgereden zijn, werken is dan helemaal niet fijn terwijl ze er soms zo van kunnen genieten als ze lekker mogen lopen en goed in hun vel zitten...wat betreft dat vasthouden, soms helpt het om met wat meer/overdreven tempo eerst nog meer naar je hand toe te rijden. Voor je gevoel te hard gaan, waardoor je meer paslengte creeërt wat weer meer lossigheid in het lijf geeft en misschien zou kunnen helpen bij het ontspannen.

Oja, ook bij het stelling vragen, zorg ervoor dat je tempo behoud! Het is altijd een leuk trucje om stiekem dan maar wat langzamer te gaan omdat het toch zoo moeilijk is...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:33

Heb je wel eens aan flexen gedacht? Dat kan een mooie oefening zijn om hem soepeler te maken in zijn hals/nek.
Wel heeeeel voorzichtig beginnen, dus niet te veel vragen in het begin anders werkt het averechts.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 22:27

@Esther_87; Harder moet hij juist echt helemaal niet. Dan is hij zijn balans en evenwicht kwijt en laat hij al helemaal niet los. Het probleem is het naar de hand toe lopen ook niet. Hij moet juist van de hand af blijven en op eigen benen lopen.

@Aerdenhout; wat bedoel je precies met flexen?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 08:47

Flexen is het in buigen van de hals. Dat kan zowel als je er op zit, maar ook aan de hand.
Je buigt hem dan met zijn hoofd naar zijn buik en rekt daarbij de spieren op.
Dat moet je wel voorzichtig doen in het begin en niet over vragen anders krijgen ze te veel spierpijn en word het probleem erger.
Ik denk dat als je op google kijkt je er vast meer informatie over kan vinden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 08:58

Ik ga mee met "Mindfields" het probleem zit hem heel waarschijnlijk in het niet nageven in kaak - nek en hals.
Maar zoals ook "aerdenhout" al aangeeft het flexen (laterale buiging) is de enige manier om dit probleem aan te pakken, er zijn verschillende technieken om dit te doen.
En na één à 2 weken training zou er toch al zeker een duidelijke verbetering moeten optreden.
En dan nog weer een andere techniek bij het inrijden.
Doe dit niet op eigen houtje, vraag een gediplomeerde instructeur/trainer om je hierbij te helpen.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 09:52

aerdenhout1 schreef:
Flexen is het in buigen van de hals. Dat kan zowel als je er op zit, maar ook aan de hand.
Je buigt hem dan met zijn hoofd naar zijn buik en rekt daarbij de spieren op.
Dat moet je wel voorzichtig doen in het begin en niet over vragen anders krijgen ze te veel spierpijn en word het probleem erger.
Ik denk dat als je op google kijkt je er vast meer informatie over kan vinden.

Ja, dat doe ik al nav de fysio. Maar daar heeft hij dus minder problemen mee, hij kan dan wel gewoon op de juiste manier volgens de fysio. Al vind ik dat hij op stal altijd typisch staat, met z'n kop scheef en de hals raar gebogen. Dus dat is nog lang niet 'normaal'.