Té sterk, loopt naar de uitgang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_aussi

Té sterk, loopt naar de uitgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 20:54

Als mijn merrie geen zin heeft om te rijden, dan loopt ze constant naar de uitgang. Het is dus niet altijd maar wel regelmatig. Als ik haar op een volte stuur dan loopt ze zo door mijn hulpen heen richting de uitgang. Ik blijf dan voltes rijden tot dat ze wel doet wat ik wil. Maar dit is echt een gevecht omdat ze zo ontzettend sterk is. Dit weet ze ook donders goed. Ik rij op dit moment bitloos dus trek haar niet in de mond. Haar nekspieren oefenen veel meer kracht uit dan ik met mijn benen en mijn armen. Ook tijdens het uitstappen dan neem ik wel eens mijn telefoon op als hij afgaat. Dan blijft ze maar rondjes draaien om die uitgang waardoor ik altijd gelijk weer ophang. Zijn er meer mensen met dit probleem en hoe heb je dat opgelost? Of heeft iemand tips hiervoor?

aeolusnr1

Re: Té sterk, loopt naar de uitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:06

Bitloos is zeker niet verkeerd, maar hier is het echt heel verkeerd.
Je bent nu bezig je paard net te leren hetgeen je echt niet wil, hij leert nu hoe sterk hij is, en nog veel erger hij leert nu ook jouw onmacht te kennen, dus tjaaa heel verkeerd dus.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 21:09

Als ik het juist uit jouw bericht opmaak, dan zeg je eigenlijk dat ik dit probleem met een bit moet oplossen?

Ik denk niet dat dit een juiste oplossing is. Dan ga ik via een pijnlijke weg dit probleem oplossen, dus door haar in de mond te trekken. Niet mijn manier eerlijk gezegd.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:11

zou je niet even terug kunnen gaan longeren? Misschien kun je daar al wat dominantie problemen oplossen?

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 21:13

Aan de longe is er geen probleem. Na dat ik haar die voltes heb laten lopen wat dus niet goed lukte ben ik er af gestapt, en heb ik haar aan de longe gedaan. Hier liep ze keurig haar rondjes.

Jurrian1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:17

goed les nemen?
die kan zien wat er gebeurt en wat er op zo'n moment 'fout' gaat

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 21:18

Maandag heb ik weer les. Maar dan is het maar net de vraag of ze het dan ook doet. Soms kunnen mensen van bokt een verhelderende blik geven. ;)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:19

Mmm, ik herken het probleem wel hoor, ik rij mijn fjordje ao af en toe op touwhalster en dan moet ik weer van 0 beginnen, alsof hij bijna niet ingereden is. Ik zou zeggen: heel streng zijn en zelf erg goed opletten. Niet te dicht naar de kant/ uitgang rijden en bij het kleinste al een cirkeltje gaan rijden naar de binnen kant. Of stoppen en dan weer aanzetten. Ik heb de mijne ook wel een tik gegeven omdat hij zo hard naar de uitgang ging, maar dan moet je echt wel weten wanneer.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:20

Ze neemt een loopje met je, en met succes. Dit succes moet je dus doorbreken.

Waar zit jouw uitgang?

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:23

wat gebeurt er als je een dressuur zweep in de hand neemt om je been hulp te ondersteunen met een lichte tik( meer een aanraking) na twee x negeren van jou been/teugel/stem hulpen, meestal is het dan iets duidelijker , mocht ze dan nog doordrukken kun je in ieder geval even duidelijker zijn.
dus de zweep niet erbij om te slaan maar om te ondersteunen?

wat je ook kan doen is haar net omgekeerd laten draaien op de volte dus als de poort links is draai jij ook links, ipv rechts, zo herhaal en doorbreek je haar patroon waar ze graag naar toe wilt, moet ze nu tot vervelens toe naartoe, zodat je de verleiding minder verleidelijk maakt.
en door het linksom draaien ook al kom je dan de bakrand tegen daar moet ze gewoon korter draaien. zo leert ze misschien dat ze als ze persé haar zin door drijft ze het zichzelf een heel stuk moeilijker maakt.

succes

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 21:23

Ergens maakt het me ook onzeker, omdat ik denk dat ze het helemaal niet leuk vindt om te rijden. Ze komt wel altijd naar me toe als ik stal binnen kom. Dus ik snap er niks van. Wel heeft ze ook haar veulen nog binnen staan dus hier kan het ook mee te maken hebben. Had laatst bijna het probleem dat ze onder de draad door wilde terwijl ik nog op haar rug zat. Sindsdien doe ik altijd de 2 draadjes dicht maar moet ik elke keer afstappen als ik klaar ben met rijden. Normaal doe ik te paard het bovenste draad los en dan stap ik buiten even uit.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:24

Toen ik net met mijn pony op les op een andere plek (overdekte bak) zat wou ze ook telkens naar de uitgang en die lerares zei dat ik er maar langs moest sturen en gewoon als ze het deed weer doen alsof er niets was, hierdoor bleef ze het doen en toen ik 3 weken later een andere kreeg heeft die direct gezegt dat ik (ze deed het alleen op rechterhand) zweepje in linkerhand en als ze dan naar links wou draaien als we reden (naar de deur en stil staan) direct tik op de buitenschouder zodta ze absoluut wist dat het niet mocht.
Heb het 1 les moeten volhouden.. Streng zijn.. opletten .. tik als ze niet luisterd en nu doet ze het nooit meer :)

Je moet gewoon echt een keer streng zijn.
Rijd jij een volte en wijkt ze van de volte af en gaat naar uitgang direct tik op de buitenschouder TENMINSTE ligt eraan :')
Als je op de rechterhandrijd en ze draait opeens naar links dan zweep links.
Als je pony naar binnen afwijkt en dan wegloopt zweep in binnehand en anders andersom. Je zweepje moet een ''blokkade muur'' zijn ;)

Je kan telkens het toelaten ,maar dan krijg je een paard die op een gegeven moment vanalles gaat uitproberen en weigeren en dan als je dan gaat straffen is het nog ''zieliger'' omdat ze het niet begrijpt (mocht immers eerst wel)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:24

Als je zo nog een tijdje verder aanmodderd dan is je paardje helemaal niet meer te sturen, en zullen er nog meer problemen naar boven komen, en komt zo'n paardje als onhandelbaar bestempeld op de verkooplijst te staan.
Ik train paarden, ik doe ook aan gedragscorrectie bij paarden, en dit komt echt veel voor, en het erge is dat wanneer de ruiter/begeleider het paar ineens van in het begin goed zou opgeleid hebben deze problemen helemaal niet zouden hoeven voor te komen, of zeker niet in die mate.
Neem dit niet als een verwijt op, dit is niet aanvallend bedoelt, maar ik spreek echt al uit jarenlange ervaring.
Een paard met bit opleiden is niet verkeerd, en als het dan nageeflijk en heel behoorlijk loopt, overstappen op bitloos kan dan best wel, maar ook dan moet ht paardje net blijven lopen zoals het opgeleid is geweest, dus nageeflijk, en correct aan de hulpen, en zonder verzet.
Als een jong paardje op de weide een stap verkeerd zet zal hij ook door de opvoedende andere paarden gecorrigeert worden, en ook dat is echt niet altijd pijnloos, paarden moet je benaderen zoals een paard een ander paard zou corrigeren.
Doe dat nooit uit machtswellust, ook niet wanneer je boos bent, maar stel grenzen, wees consequent en vooral ook eerlijk, paarden hebben echt geen probleem met een correctie, maar ze moet wel eerlijk zijn.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:26

Hoe rijd je met haar, kan het zijn dat ze zich verveeld?

Als je ingang aan de lange zijde zit, kun je voltes inzetten net ervoor. Dan ineens een keer rechtdoor rijden, houd haar wel naar binnen ingesteld maar geef niet de hulpen vd volte. Wissel af wanneer je wel en niet een volte inzet, dat maakt het onverwachts. Hou haar naar binnen ingesteld, spoor haar aan vóóredat je voelt dat ze de andere kant op wil instellen of langzamer wil gaan. Als ze dat negeert, neem tijdelijk een zweep en tik haar aan op dat moment.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 21:26

Als ik de zweep erbij pak aan de buitenkant en ik geef haar een tik, dan gaat ze alleen maar harder lopen waardoor ze zich nog sterker maakt.

Dat is inderdaad wel een goed idee om het eens uit te proberen. De bak ligt horizontaal en dan is de uitgang iets naast het midden aan de rechterkant.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:29

Ik zou de zweep aan de binnenhand houden, dit is de inbuigende zijde waar je de aandacht wilt.
Hoe ver ben je met dressuurmatig rijden? En zit er een stijgende en afwisselende lijn in de oefeningen?
Een paard dat zich verveelt en niet voldoende aan het werk gezet wordt, heeft alle tijd dit soort dingen uit te vreten :)

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:30

als je bij bitloos blijft wat ik goed begrijp, heb je dan al meerdere bitloze systemen geprobeerd?
er zijn er die net ietsjes scherper/duidelijker inwerken , misschien kan dat , tijdelijk, ook een oplossing zijn totdat ze weet dat jij sterker bent dan je paardje.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:31

Als het bit haar zeer doet dan heeft ze dat toch zelf veroorzaakt. Kan je niet met beide rijden. Luistert ze niet dan pak je het bit erbij. En daarbij een zweepje om haar schouder aan te tikken als ze uitwijkt. Paarden zijn lieve beesten maar ook intelligent. Nu rijden jullie niet samen maar neemt zij jou mee op pad. En dat gaat van klein naar steeds erger.

Juntos heeft het ook gedaan en dat is over gegaan omdat hij de kans niet meer kreeg. Ik stuurde hem meters eerder al naar de andere kant. En dan uitbouwen tot je wel langs de uitgang komt.
En nog een tip, stap nooit af bij de uitgang. Nu kan ze het ervaren als het eindpunt van de training.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:31

Als ze harder loopt dan zet je meer druk op je binnenteugel ;)
Als mijn paardje druk is wil ze alleen maar hard en als dat niet mag dan zou ze het liefst staken als ik haar inhoud dussss... ik geef haar haar zin met een maar... ik zet haar gewoon op de volte en hoe dan ook ze blijft op die volte. (Als ze echt wegwilt ben ik strenger met mijn hulpen ,meer buitenbeen eraan houden en binnenteugel meer druk op) Eerst zit ze nog helemaal met het '' ik ga druk zijn en hard lopen! '' idee in haar hoofd ,maar door de voltes stopt ze ermee ookal kreeg ze eigenlijk wel haar zin door hard te mogen lopen.

DUs laat je paardje maar hard lopen , niet opjagen , niet tegenhouden alleen op de volte blijven.
Wie niet luisteren wilt.. moet maar meedoen! (ipv voelen := )

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 21:32

Ik neem aan als ik haar op een volte zet dat er dan geen verveling heerst. Mijn instructrice zegt dat ik elke zijde een andere oefening moet doen. Zowel figuren als overgangen rijden en dit gaat prima. Zoals ik al aangaf is het niet elke keer maar regelmatig wilt ze naar de uitgang. Als ik de uitgang eenmaal voorbij ben dan is er niks aan de hand. Het probleem ligt vooral als ik voordat ik de uitgang nader haar wil laten afwenden.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 21:35

Goeie tip om daar in ieder geval niet meer af te stappen. Voortaan ga ik dat eens aan de andere kant van de bak doen! En idd, ze moet die volte lopen. Hoe dat maakt niet uit, als ze die volte maar loopt.

Dat ik meer druk zet op de binnenteugel dat klopt, want ik wil haar naar links hebben Onbewust ga ik dan toch aan die teugel zitten.

Dat ik zonder bit ben gaan rijden heb ik ook voor mezelf gedaan. Als ze ervandoor schiet dan wil ik wel eens aan de teugels gaan hangen omdat ik dan angstig ben. Ook heb ik een kaak gekruist bitloos geprobeerd, alleen was dit totaal geen succes. Sidepull loopt ze echt 10 x beter op. Veel meer ontspannen.
Laatst bijgewerkt door _aussi op 10-03-11 21:42, in het totaal 2 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:37

Nee, niet aan de andere kant afstappen, geen vaste plek maken om af te stappen. Als je altijd op X afstapt, gaan ze op voltes ook inhouden :) Is ook een goede tip van dendrofleur, had ik nog niet aan gedacht.

Je hebt wel gelijk huiswerk zo :)

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 21:38

Haha, dat is niet erg. Dan heb je tenminste weer een doel om aan te werken. ;)

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:42

Onze pony heeft dit ook een paar keer geprobeerd. Veel voltes rijden juist bij de uitgang, met veel druk op de buitenteugel en goed druk met je binnenbeen (bijna schouderbinnenwaarts) heeft dit opgelost.

Daarbij als je klaar bent en de bak uitgaat nooit direct de uitgang uit gaan, vooral bij dit soort pony's richting uitgang overgangen maken van stap naar halt, dit zo'n 4 keer, dan bij de uitgang weer een stap of 5 achterwaarts terug de bak in, dan weer naar de uitgang, in de uitgang nog een keer halt houden en dan pas eruit gaan. Wil de pony de laatste keer niet goed halthouden, direct weer 5 passen achterwaarts, todat hij het wel doet.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:50

om even terug te komen op de uitspraak dat ze het niet leuk vind, daar geloof ik niet zo in.
Mijn merrie heeft ook een periode gehad dat ze nergens 'zin' in had en zelf helemaal in staking ging. na alles soorten pijn uitgesloten te hebben heb ik haar eens echt flink aan het werk gezet. en dat nu al een maand of 2, moet zeggen dat ze telkens heel erg tevreden is na het werken en dat die anti houding er nu helemaal af is. Moet het haar dan wel echt moeilijk maken, paarden hebben een uitdaging nodig, elke dag dezelfde rondjes en oefeningen gaat vervelen.
je kan gerust 'moeilijke' oefeningen tussendoor doen. zo doet die van mij nu een perfecte schouderbinnenwaarts en travers terwijl de galop nog helemaal niet zo super bevestigd is, maar als ik alleen de galop zou oefenen maak ik haar daar niet gelukkiger mee.
en vooral heel belangrijk. heel enthousiast belonen als ze het wel goed doet. als ik een oefening vraag en ze doet het redelijk goed, prijs ik haar de hemel in en mag ze even met lange teugel stappen. zo blijft het voor het paard ook leuk.