Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Forcalquier schreef:Dit heeft mijn paard ook gehad, was het uiteindelijk zo zat dat ik haar bij elke weigering in de achteruit heb gezet. Niet vooruit dan maar achteruit, misschien niet de beste manier maar het heeft wel geholpen.
Nona99 schreef:Forcalquier schreef:Dit heeft mijn paard ook gehad, was het uiteindelijk zo zat dat ik haar bij elke weigering in de achteruit heb gezet. Niet vooruit dan maar achteruit, misschien niet de beste manier maar het heeft wel geholpen.
Kan ik idd eens proberen...
De staleigenaar zei, de zweep meenemen, en zolang GOED HARD aantikken tot ze verder gaat, en niet meer omkijkt...
Maar voor die aanpak ben ik niet echt...
Oke ze moeten luisteren, maar om ze nu echt te gaan meppen...
Miekemuis_ schreef:Bij mijn paard heeft niks geholpen buiten een paar flinke lellen.
Je paard heeft duidelijk geen problemen op straat, maar wil gewoon niet van het erf af.
Nona99 schreef:Miekemuis_ schreef:Bij mijn paard heeft niks geholpen buiten een paar flinke lellen.
Je paard heeft duidelijk geen problemen op straat, maar wil gewoon niet van het erf af.
Het straat is idd het probleem niet.
Laatst waren we buiten, rijdt er een auto luid toeterend voorbij...
ze kijkt niet eens op...
Ze krijgt een flinke aai van me en lovende woordjes...
Snuift ze me even: "denk je nou echt dat ik van die 4-wielige idioot ga schrikken?"...
Dus het is enkel echt aan de stal/ andere paarden/het erf plakken...

Nona99 schreef:ja, ze doet het aan de hand ook...
Ben net thuis van stal, en heb me daarnet toch wel vrij hard opgesteld... (ben 2 uur met haar bezig geweest)
Ben met haar aan de hand (gezadeld) van het erf gewandeld.
Voorbij de poort wou ik opstappen, en ze wou meteen omdraaien.
Eerst 2 maal rustig gevraagd, en toen met mijn westernteugel een mep op der schouder gegeven.
Ze liet me toen opstappen, en wandelde weg van stal...
We zijn he veld wegje ingereden, en hebben op het veld leuk gegalopeerd.
Toen terug naar de kant van stal gewandeld, om langs de andere kant het veld in te rijden, daar maakte ze nu toch weer een scene..
Achteruit stappen, bokken, steigeren...
Er heeft haar iemand nogal ruw bij haar teugels gepakt, en haar het baantje in geleid...
Ze deed echt heel nukkig in de veldweg, maar ze is toch voorbij het punt gestapt waar ze steeds omdraaide...
Toen heb ik haar op het veld doen stilstaan, ze wou steeds omdraaien weer naar stal, maar ik heb haar kunnen tegenhouden.
Heb haar toen even laten stilstaan met haar "edele achterkant" naar de stal gericht.
Toen ze iets rustiger werd, heb ik haar zelf omgedraaid en haar terug naar stal laten stappen.
Weer op het erf, was ze duidelijk misnoegd over het feit dat ze in zekere zin "verloren" had.
Ik ben nu bijna helemaal zeker dat er hier geen angst in het spel is, maar dat dit pure dominantie en een machtsstrijd is...

Cassidy schreef:Achterwaarts kan gevaarlijk worden bij een paard dat de neiging heeft om recht overeind te komen, te gaan steigeren omdat hij iets niet wil.
Scherpere bitten zijn lapmiddelen, en lossen bij een echte klever het probleem niet op.
Ja je moet oefenen. Maar je moet wel correct oefenen. Want als je het verkeerde gaat oefenen, haalt het nog niets uit.
Practice does not make perfect. Perfect practice makes perfect.