bang voor de zweep.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annika123

bang voor de zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 18:55

hee medebokkers.

ik heb een paard dat erg bang is voor de zweep.
niet alleen een longeerzweep (daar kan ik me nog iets bij voor stellen)
maar ook een dresuurzweep en gewoon een heel klein beginnerszweepje,
hoe kan ik de zweep vriendelijk naar hem toe laten komen?
dat hij niet snel weg rent als ik eraan kom, of als ik de zweep klaar leg voor het rijden, dat hij niet daar naartoe wil komen?

bedankt!
groetjess

Romy1710

Re: bang voor de zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:04

laat hem het zweepje eerst gewoon een keertje zien. dan ga je gewoon rijden zonder zweep. en dan ga je het opbouwen. en probeer je aan je pony te laten merken dat je niks kan met het zweepje dus als je er mee rijd moet je het zweepje niet gebruiken en als je pony opegeven moment wat rustiger is als je met je zweepje rijd kan je hem langsaam gaan gebruiken. groetjes

Romy1710

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:04

hoop dat je er wat aanhebt

Annika123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 19:13

dankjewel!

naomi4394

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:52

Kan je niet met sporen gaan rijden ipv met zweep?. dat doe ik ook bij mijn verzorg pony, die is ook heel bang voor zweepjes....

patricia6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:56

moet je perse met een zweep rijden?
Zo nee laat hem dan lekker weg, is wel zo rustig toch.

kwakernoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:59

Heb je een zweep nodig? Zo niet dan zou ik er ook geen moeite voor doen om hem te laten wennen

Ann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:59

De mijne is ook weg zodra ze een zweep ziet, en dat is nou eenmaal zo, is toch niets aan te doen.. en alleen maar rustig toch, zonder zweepje? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:00

Ik ben van mening dat een paard gewoon met zweepje benaderd/gewerkt/bereden/gelongeerd etc moet kunnen worden. Is kwestie van desensibliseren. Je kunt dat wel achterwege laten en het probleem vermijden door met sporen te gaan rijden, maar waarom zou je? Werk met je paard naar dat vertrouwen toe. Zit je er meteen niet meer mee als je bv eens buiten gaat rijden en je rijdt langs water en een visser besluit op dat moment z'n hengel binnen te halen, heb je geen last meer van die stalgenoot die precies als jij wilt gaan rijden z'n paard met zweep gaat longeren etc.
Ik zou zo'n probleempje lekker aanpakken en eraan gaan werken.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:03

Mijn pony piept m er ook tussen uit als er een zweepje te dicht in de buurt komt. Ik rij eigenlijk altijd zonder en als ik 'echt' wil werken, doe ik spoortjes om.
Als je perse met zweepje wilt rijden kun je proberen hem zo veel mogelijk ontspannen te rijden en in het begin slechts enkele minuten de zweep erbij te pakken zodat ie kan wennen. Laat je hand dan stil staan, zodat het niet te veel wiebelt. Als hij daaraan gewend is, kun je ook proberen de zweep langer erbij te houden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:07

Hoe komt hij bang voor de zweep, miss daar eerst achter zien te komen?
Als hij werkelijk als straf middel is gebruikt of word gebruikt dan is dat logisch.
Maar je kan het wel leren dat ze de zweep niet meer als straf gaan zien, heel veel geduld hebben en gaan desensibiliseren en vooral de zweep gaan gebruiken waarvoor hij dient te worden gebruikt,
Want waarom zou het wel normaal zijn dat hij voor de longeer zweep bang is?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:08

Mijn paard was in het begin ook bang voor de zweep. Maakte niet uit welke, ze vond zwepen eng. Oke dan rij ik zonder zweep. Ze was voorwaarts genoeg, dus dat kon wel. Later toen ze wat meer gewend was kon ik wel rijden met een kort zweepje. Vasthouden was al genoeg. Ook kon ik toen wel longeren met zweep. Heel langzaam is ze wel gewend aan een zweep, later zelfs een dressuurzweep. Nu zijn er tijden dat ik haar kan rijden zonder zweep, of wel een zweep vast heb, maar 1 of 2 hoef bij te tikken. Ook bij longeren heb ik wel een zweep, maar ook die hoef ik niet altijd te gebruiken.
Als jouw pony bang is voor de zweep, rij je toch gewoon zonder. Probeer met poetsen te zorgen dat er een zweepje in de buurt ligt. Probeer heel voorzichtig of je dichterbij kan komen met de zweep. Stapje dichterbij en ze blijft staan; belonen. Zo ga je telkens door tot dat je heel voorzichtig haar lijf kan aanraken met de zweep. Ook dit weer stapje voor stapje en steeds als ze niet wegloopt of schrikt; belonen. Dit bereik je niet in een week. Dit kan best een paar maanden duren. Heb geduld. Als de pony jou vertrouwd zal ze het wel leren.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:09

Niet met zweep rijden omdat het paard het eng vind is natuurlijk alleen maar het uit de weg gaan van het probleem.

Ik zou het zo aanpakken:

Neem een bezemsteel (dus geen zweep, zo is jouw associatie ook gelijk anders) en zet die tijdens het poetsen naast/in de buurt van het paard. Dit blijf je een aantal keer herhalen en als het paard hiermee op zijn gemak is pak je de bezemsteel en laat je hem de steel onderzoeken met zijn ogen, neus en evt. mond. Blijf dit wederom een aantal keer herhalen totdat het paard ermee vertrouwd is. Daarna ga je de bezemsteel over zijn lijf laten glijden. Als dat ook oke is dan vervang je de bezemsteel door een dressuurzweep en laat je die over zijn lijf glijden. Als dit weer oke is dan ga je de zweep over zijn lijf laten glijden terwijl hij in stap naast je loopt. Daarna doe je hetzelfde onder het zadel. Zo help je hem stap voor stap van zijn angst af.

SlovesA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:18

nou als iemand hem voor je gaat pakken en dan hem aaan jou wilt geven als jij er al op zit,
moet diegene hem achter ze rug houden en hem zachtjes an jou te geven zonder dat hij het ziet.

SlovesA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:19

kijk maar of het werkt;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:19

Die laat zich voorspellen: nee.

Areana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 00:05

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 00:33

Voor de zweep kun je je paard desensibiliseren, zodat hij er niet meer bang voor is.
Je moet alleen wel weten hoe je dat aan moet pakken.
Er bestaan geen afkortingen voor, en het beste werkt het als je via grondwerk het vertrouwen van je paard hebt gewonnen.

Paarden zijn van nature bang voor objecten die bewegen en geluid maken.
Wat is een zweep die jij in handen hebt? Juist, een object dat beweegt en geluid maakt.
En dan hoeft er nog nieteens iets echt engst met de zweep gebeurt te zijn om bang of hysterisch te reageren.
Veel paarden doen dat van nature, maar krijgen dan snel de stempel "mishandelt", en "met de zweep geslagen".

Dus desensibliseren is idd de oplossing.

Maar dan moet je wel weten wanneer je moet doorgaan als je paard wel reageert, en wanneer je kunt stoppen.

Als je paard bang is voor de zweep, neem hem aan een touw en ga met hem lopen, terwijl jij de zweep vasthoudt en hem laat bewegen. Niet wegleggen als het paard spastisch doet. Als je paard dat accepteerd, ga je proberen hem er voorzichtig mee te raken. Weer niet stoppen als het paard schrikt, maar doorgaan tot hij stilstaat en iig zijn lippen likt en nadenkt.
Vervolgens kun je hem met de zweep proberen aan te raken. Ook hier niet stoppen als hij wegrent, pas stoppen als hij stilstaat, en ontspant of nadenkt. Dat kun je zien doordat hij zijn lippen likt, of een keer heel diep zucht.

Zie hier een voorbeeld: meneer in het filmpje heeft een stokje met een plastic zakje vast. Dit zakje kun je wegdenken, probeer het alleen met een stokje. En besef wanneer je door MOET gaan en wanneer je KUNT stoppen.
Als je op het verkeerde moment stopt, maak je de angst namelijk alleen maar erger. Want dan desensibiliseer je het paard. En die leert: ik schrik, eng ding gaat weg, dus in het vervolg hoef ik alleen maar te schrikken en dat enge ding gaat weg.
Nee, dat enge ding, die zweep die blijft. En die blijft tot ik ontspan en stil blijf staan.

En voordat je met de stokjes of met de zweep kunt gaan werken, moet je echt voorbereidend werk gaan doen om respect en vertrouwen vanaf de grond te krijgen. Afkortingen gaan niet werken.

Maar goed, zie hier de filmpjes....

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... VNbjYCWF2M

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... AanGzFhxts

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... eguCqS4YiY

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Jvz-340rOA

En op de filmpjes van dag 1 tm 4 zie je het voorbereidende grondwerk. Links te vinden via het youtube kanaal van Second Chance Equine Association...
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 28-02-11 00:54, in het totaal 3 keer bewerkt

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 00:40

naomi4394 schreef:
Kan je niet met sporen gaan rijden ipv met zweep?. dat doe ik ook bij mijn verzorg pony, die is ook heel bang voor zweepjes....

sporen zijn hier niet voor bedoelt. :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 01:18

Het probleem zeker niet ontwijken, leer je paard de zweep te accepteren.
Dit kan heel eenvoudig, en werkt echt bij elk paard

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 01:30

Leinearthur je hebt gelijk, sporen zijn niet bedoelt voor het wegnemen van de angst voor de zweep :D :D.

Idd ik ga mee met het verhaal over desinsibiliseren.
Dus paard op een prettige manier confronteren met zijn angst om deze weg te nemen

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 02:47

Ik denk ook niet perce dat sporen geschikt zijn om een zweep te vervangen. Imo kan iemand met een beenhouding die niet helemaal netjes is ook veel consequenter zijn met een zweep dan met sporen. Bovendien kan je een zweep eventueel ook gebruiken om de schouder te begrenzen of als aanwijstokje op de billen van het paard dan mag je je wel in hele vreemde bochten wurmen met sporen. En met longeren lijkt het me ook erg lastig om je zweep te vervangen met sporen :P .

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:35

Mijn paard kan ik ook niet met zweep rijden, ik rijd dus met sporen.
Zelfs als iemand anders in de bak aan het rijden is met zweep en die geeft zijn paard een tik, verschiet mijn paard. Heb vanalles geprobeerd maar het werkt niet, dus maar zonder.

Als ik naast het paard sta kan ik alles met de zweep, gebruik 'm voor grondwerk en longeren, dan is er niks aan de hand.
Kan ik 'm overal aanraken en maakt het 'm niet uit als ik 'm eens een tik verkoop.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:36

Kijk waar het vandaan komt dat hij zo bang is! Is ie misschien bij de vorige eigenaar mishandelt en veel geslagen? Want een paard kan een stokje toch niet zo eng vinden? Om m te laten wennen laat je met een ander rustig paard erbij het zweepje rustig zien met iets lekkers, zo ontspannend mogelijk! Mijn verzorgpony was ook bang voor de zweep ik reed gewoon zonder :+ :j

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:38

Als het zo makkelijk kan gef dan ook een voorbeeld van hoe het weggaat? :')

aeolusnr1 schreef:
Het probleem zeker niet ontwijken, leer je paard de zweep te accepteren.
Dit kan heel eenvoudig, en werkt echt bij elk paard