Paard hangt aan teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juliaa_

Paard hangt aan teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 17:45

De laatste tijd merk ik steeds vaker dat mijn paard gaat hangen. Ik probeer dan even sneller te gaan lopen, maar dit helpt niet. Ook probeer ik de teugels los te laten en weer vast te pakken(kneepjes geven zeg maar) maar ook dat helpt niet.

Ook heb ik laatst aan mijn instructrice gevraagt en die zij hetzelfde. Maar het helpt nog steeds niet echt goed.
Hebben jullie misschien nog goede oplossingen??

Groetjes

Marvel

Re: Paard hangt aan teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:49

Teugels lekker los gooien en gaan rijden op je zit! Wel goed voorwaarts uiteraard. Doordat je paard nu niet in je handen kan gaan hangen, moet deze wel op eigen vier benen gaan lopen.

xxbanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:55

Steeds een ophouding maken en been geven tegelijke tijd.

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:17

los geven, hebben ze ook niks om aan te hangen.
niet heel de tijd los gooien maar alleen als die gaat hangen.
succes

Noompje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 23:47

ja ik ken het probleem.... op les moets ik dan zomaar op eens mijn teugels loslaten, in het begin ging ze helemaal door haar voorbenen(op dr bek dus) ik schrok me dood! toen deed ze het een tijdje niet meer maar ja of dan nou de goede oplossing is....
en na een tijdje deed ze het gewoon weer... toen met een wat langere teugel gaan rijden maar dat vond mevrouw wel fijn dus als ik ze weer iets korter nam ging ze weer hangen:S
nu zijn we heel veel met overgangetjes bezig en dat help ons nog het beste

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 07:14

als jij niet vasthoudt kan je paard niet hangen. lossere teugels en flink aan het werk zetten.
veel overgangen,tempowisselingen en wendingen rijden.

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 07:48

loslaten nodigt ook uit om op de voorhand te lopen, aangezien ze dat van nature al doen.
als je instructrice je geen afdoende antwoord kan geven, zou ik eens iemand anders vragen voor je probleem

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 07:53

Misschien wel,maar dat ligt ook aan jezelf. Idd iemand die je lesgeeft zou hierbij kunnen helpen

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 07:59

doet ze het hangen misschien meer als ze moe begint te worden? Paarden die veel op de voorhand lopen gaan vaak hangen. Wat voor mij goed werkte was achteruit stappen en dan wegdraven. En niet terughangen. Veel tempowisselingen rijden op je zit en niet terughangen.

Ik had soms dagen dat ik hem op 2 pinken kon rijden en soms dat het leek of er een blok beton aan mn armen hing. Die van mij begon meestal als hij erg moe werd. Die vond zijn hals dragen erg moeilijk, die was na een kwartier kletsnat als hij niet in mn handen kon hangen omdat we veel schakelden in tempo enz.

Het blijft een lastig probleem, succes!

**Edit paar posts onder mij wordt gezegd dat ze moeilijk op het achterbeen kan komen, dit zou best
weleens kunnen kloppen. Mijn paard deed het alleen als hij moe werd :P
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 24-02-11 08:34, in het totaal 1 keer bewerkt

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 08:13

Ik zou bij hangen juist eerder een overgang of schijnovergang terug laten maken als losgooien zodat ze nog meer op de voorhand gaan hangen, juist proberen het achterbeen eronder te rijden, en als dat niet lukt door te schakelen naar voor dan op een andere manier..dus wat meer terug laten komen,niet met trekken maar door rustig te zitten, wat ophoudingen te geven en je paard te laten wachten..
Er zijn meer manieren, en niet ieder paard reageerd er hetzelfde op..
Succes ermee..

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 08:14

Mijn ene merrie heeft er ook een handje van, idd veel schakelen en veel verschillende overgangen rijden! v.b. tot bijna stap en weer actief weg, daarna een keer terug naar HH en weer actief paar pasjes stappen en weer draven, eventueel pasje achterwaarts en weer wegdraven! Veel slangenvoltes en wendingen! Je paard word zwaar, niet omdat hij veel moeite heeft om zijn hals te dragen, maar omdat hij moeite heeft om op het achterbeen te komen, neem ook regelmatig een pasje schouder voor mee op allebei de kanten, zodat je steeds weer het binnen achterbeen activeert ! De manier steeds onverwachts los gooien, lijkt mij niet helemaal de manier ;) Maar het is voornamelijk zaak om het achterbeen sterker en sneller te maken en dan zal je zien dat hij ook duidelijk lichter in de hand zal worden!
En idd als je er met je eigen instructie niet uit komt, probeer eens iemand anders, word je nooit minder van, eens een wind uit een andere hoek! :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 08:46

Je zal wat meer moeten technisch moeten gaan trainen, jou instructrice zou je daar mee verder moeten kunnen helpen, het paard loopt erg op zijn voorhand , je zou aan het rechtrichten kunnen gaan werken, de zijgangen aan leren zodat het paard sterker word in zijn achterhand en let ook op hoe jij in het zadel zit, miss klem je te veel , heb je te veel in je handen , is moeilijk te zien zo natuurlijk, maar zoek iemand die jou wel op een juiste manier les kan geven en je kan helpen rechtricht oefeningen te doen en ook kan vertellen waarom het paard zo loopt. de fout ligt in elk geval bij jou,
Sneller lopen lost niks op als het paard niet voorwaarts is, dan blijft hij duwen en zal alleen meer gaan hangen en meer op de voorhand lopen,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 08:52

midgie, ik zie nergens staan dat het paard op de voorhand loopt?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 08:54

Een paard wat hangt in je handen loopt altijd op de voorhand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 08:58

Die van mij hangt wel eens maar op de voorhand lopen doet ie toch echt niet :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 09:00

Anthea, dan hangt hij waarschijnlijk omdat hij opgericht moet lopen ofniet? :P
Dat is de enige mogelijkheid die ik zie dat ze kunnen gaan hangen, en dat heeft
weer te maken met het laten zakken van de achterhand en het achterbeen dragen.
Dat is ook weer een andere moeilijkheidsgraad maar lijkt me niet dat TS hiermee bezig is.

Dat vosje op je profiel heeft neerwaartse voorbenen maar zijn schoft is wel hoger
dan zijn kont. Het zal LIJKEN dat hij niet op de voorhand loopt omdat hij van voren
dus iets overbouwd lijkt. Ziet er bijna altijd uit als een mooie opwaartse draf.

Anyway.. dit was geen discussietopic maar praktijkproblemen.

TS. Actief maken, schijnovergangen (bijna stap en actief weg op het been) achterwaarts en
goed voorwaarts wegdraven. Veel voltes enz. hebben bij mij persoonlijk niet zo geholpen omdat
hij juist graag in die oefeningen graag wou dalen met de hals maar het is te proberen!! Nooit
terug gaan hangen.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 24-02-11 09:06, in het totaal 2 keer bewerkt

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 09:00

Anthea schreef:

Kijk eens naar je profiel foto`s, alle paarden die daar lopen onder het zadel lopen op de voorhand,
De druk in je handen betekend dat je paard niet voorwaarts is in zijn achterbeen, dus ook jou paard wat hangt loopt op zijn voorhand.
Miss tijd voor een lesje recht richten ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 09:01

svdijk86 schreef:

Een op gericht paard hangt ook niet dat is dan een fout gereden oprichting,
oprichting kom niet vanuit je hand maar vanuit de achterhand.

Dressage4U

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 09:03

Veel tempowisselingen rijden. Zodra je paard sneller gaat dan jij wil, maak je een ophouding en laat je je paard terug komen in tempo. Vergeet niet dat jij degene bent die het tempo bepaald. Als je paard weer in het tempo loopt wat jij wil hebben geef je je beenhulp en daarop moet je paard weer voorwaarts gaan. Je paard mag nooit meer voorwaarts gaan dan dat jij wil en zodra je paard weer inniatief neemt om te gaan hangen en/of te veel tempo te willen dan geef je weer een ophouding en ga je terug in tempo. Eigenlijk is het heel simpel.
Op jouw ophouding moet je paard terugkomen in tempo en op jouw kuithulp moet je paard naar voren gaan. Als je dit consequent volhoudt dan zal je zien dat het hangen aan de teugels over is.
En vergeet niet dat er voor trekken aan de teugels altijd met z'n tweeën moet zijn. Het paard wil trekken maar jij bent degene die de teugels aan de andere kant vast houdt.
Nooit mag je de teugels losgooien. Altijd contact houden met de paardenmond. Er is voor een paard niets pijnlijker als een los-vaste verbinding. Hij krijgt dan iedere keer rukjes in de mond en dat is zeer dieronvriendelijk.
Succes!

ps: Je kunt beter een goed paardenboek kopen en dat bestuderen dan op een forum advies vragen. Of zoek een hele goede instructeur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 09:06

Midgie, misschien lezen. :) Er staat paardengeschiedenis. Dat zijn mijn paarden helemaal niet, en het zijn foto's van zo'n 4 jaar geleden. Sommige zelfs ouder. :) Verder heb ik al hele fijne instructrices en heb ik absoluut niks met NH. :D

Die van mij gaat idd hangen als ie aan het werk moet :D Het is nog een jonkie, snapt er niks van en moet het nog allemaal leren, dat is z'n uitweg. :P

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 09:08

midgie schreef:
s_en_z schreef:

Een op gericht paard hangt ook niet dat is dan een fout gereden oprichting,
oprichting kom niet vanuit je hand maar vanuit de achterhand.

Ik had toevallig mijn post al aangepast. Ik zeg ook niet dat dat correct rijden is
of dat het hoort. Maar inderdaad, wat jij zegt klopt. Opgerichtheid komt vanuit
de achterhand, het dragen van het achterbeen, het kantelen van het bekken en
het hierdoor bol worden in de rug. Dan zal het paard zijn hals ook mooi blijven dragen
en ontspannen in de oprichting lopen.

ik ken mn huiswerk, ik zeg alleen dat dat vaak voorkomt in de praktijk. Dat het paard
"omhoog" moet en daarom gaat hangen ;)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 09:11

Mocht al het bovenstaande nou niet werken... Kan je met fietsbanden gaan rijden. De binnenkant van de fietsband is licht elastisch en werkt goed bij paarden die hangen in de teugels.

Juliaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 09:35

Bedankt, ik zal aan tempowisselingen gaan werken!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:03

ieder paard dat hangt loopt idd op zijn voorhand.
elk paard loopt van nature uit al op zijn voorhand, en om een mens/ruiter te kunnen dragen is het net de kunst het paard te leren op iets meer de achterhand er onder te rijden, en zo dus een deel van het gewicht meer op de achterhand te krijgen. Das echt iets dat geoefend moet worden en dat echt niet zo makkelijk is, geen enkel paard doet dit uit zichzelf.
Er zijn wel rassen/type paarden die er speciaal op geselecteerd zijn en er ook naar gefokt zijn, die dit dan ook veel makkelijker gaan doen.

Anthea schreef:

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:05

annebe schreef:
Mocht al het bovenstaande nou niet werken... Kan je met fietsbanden gaan rijden. De binnenkant van de fietsband is licht elastisch en werkt goed bij paarden die hangen in de teugels.

Fietsbanden, heb ik nooit eerder van gehoord en klinkt ook heel onlogisch, juist dan gaat het paard nog meer hangen ,aar dan in d ebanden, je moet technisch goed gaan rijden dan zal het paard licht worden van voren.