Paard bang voor tractoren en vrachtwagens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Keoma

Paard bang voor tractoren en vrachtwagens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 09:59

Hee allemaal,

Ik rijd sinds een paar maanden een leuke friese merrie bij, maar op den duur wil ik er ook mee naar buiten.
Het is echter een enorme aansteller. Ik loop nu regelmatig een blokje om en kleine dingen vindt ze al een stuk minder eng.
Het enige waar ik echt tegenaan loop is dat ze enorm bang is voor tractoren en vrachtwagens. Ze wil dan meteen wegrennen en dat resulteert in rondjes draaien midden op de weg. De vrachtwagens enzo stoppen dan wel want die hebben geen zin in blikschade maar is er een manier waarop ik haar hieraan kan laten wennen? Het is gewoon hartstikke gevaarlijk zoals ze nu doet.
Hopelijk hebben jullie nog goede tips (:

Jenny_S

Re: Paard bang voor tractoren en vrachtwagens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:44

ik lees mee, want ga hetzelfde probleem krijgen

pat85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:14

Hoi!
Ik heb dit ook gehad ja erg vervelend als ze dat doen...
indien je de mogelijkheid hebt, probeer met een ander goed verkeersmak paard een rondje buiten te doen dat scheelt een hoop.
Wat je ook kan doen (ook weer als je de mogelijkheid hebt)
iemand met een tractor ofzo opsjorren en met je paard regelmatig er langs lopen.
Eerst als de tractor / vrachtwagen 'uit' staat, laten snuffelen enzo,
als dat goed gaat dan eens op afstand erlangs gaan als de motor draait,
als dat goed gaat weer eens wat dichter erlangs en zo opbouwen.

Wat ook kan helpen is ernaast lopen en dan een rondje doen

succes

Shaartje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:26

Het is inderdaad denk ik een kwestie van "wennen" laat je paard die 'enge' dingen zoveel mogelijk meemaken, zien of ruiken. Of probeer er iets positiefs van te maken. Ik hoop dat je de mogelijkheid hebt om te kunnen oefenen bij tractoren en vrachtwagens. Denk dat dat het beste werkt. Succes!

Keoma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 13:12

We hebben een tractor op het erf staan, opzich vindt ze die niet heel eng dus ik kan wel een keer vragen of de staleigenaar die even aan wilt zetten. Ik ga altijd aan de hand naar buiten want ik durf het gewoon niet aan om er nu op te gaan zitten buiten. Daar werken we zegmaar naartoe.
Maar het levert nu gewoon gevaarlijke situaties op, en ze raakt zo in paniek dat ik er ook niet iets positiefs uit kan halen. En als er een keer een chauffeur komt die net wat minder sociaal is en gewoon hard doorcrosst zijn paardje en ik straks plat. Ik ga in ieder geval oefenen op het erf en kijken of er iemand een keer een rondje mee naar buiten wilt. Bedankt (:

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:41

Met een rustig, bomproof paard mee naar buiten nemen, dat scheelt een hoop. Als het andere paard er op een gemakje langs loopt, zal jouw merrie waarschijnlijk ook een stuk relaxter reageren.

Keoma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 13:47

Ik moet zeggen dat ze niet heel erg reageert op andere paarden, als die schrikken schrikt zij niet per definitie bijvoorbeeld. Net als dat ze ook totaal niet op eten reageert. Wat dat betreft is ze heel erg met zichzelf bezig zegmaar. Kan het even niet anders onder woorden brengen haha. Wat denken jullie, zou ze dan wel goed reageren op een (rustig) paard dat mee gaat?

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:56

Vaak ligt dat heel anders :j En vriendin van mij heeft een paard, dat is echt een watje. Die ging altijd met een haflinger naar buiten, en na 3/4 keer keek hij nergens meer naar.
Ook die reageerde niet als het andere paard wel schrok. Maar die rust van het andere paard deed hem wel gewoon goed. :j
Je kan het altijd proberen.

Keoma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 10:39

We zijn laatst met een ander paard naar buiten geweest maar daar besteedde ze geen aandacht aan. Ook als dit paard wegging liep zij gewoon stug door dus dat werkt niet echt, misschien met meer paarden?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:42

Mag ik weten hoe deze merrie heet. Klinkt alsof ik haar ken. Mag ook via pb.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:44

Mijn haflinger is precies zo. Naar buiten met een ander paard kan helpen, maar hoeft ook totaal geen nut te hebben als hij eenmaal iets in zijn hoofd heeft. Hij kan ook extreem in zijn eigen wereld keren.

Ik ben veel met hem naar buiten geweest. Alleen maar aan de hand.
Ik heb hem echt overal naar laten kijken. Als er een vrachtwagen of een tractor aankwam dan seinde ik van tevoren al of ze vaart wilden minderen en ging zelf op een plek staan waar hij het allemaal kon zien, maar niet te dicht in de buurt was.

Voorwaarde is overigens wel dat het paard jou door en door vertrouwt aan de hand.
Mijn haflinger gaat namelijk onder het zadel gerust aan de kletter als hij iets eng vindt. Maar aan de hand vertrouwt hij me en als hij dan iets eng vindt en ik niet, dan is het goed.
Tuurlijk, wel spannend en hij is dan kijkerig, maar hij rent niet weg omdat ik rustig blijf.

Misschien kun je daarom eerst jullie vertrouwensband goed bevestigen met andere dingen.
En inderdaad, op eigen erf laten wennen is altijd goed :j

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:45

Misschien een idee om je paard voor een week of twee bij iemand in het land te hebben die grenst aan een straat waar regelmatig tractorverkeer langs komt?
Op deze manier kan je paard, al grazend, accepteren dat verkeer helemaal niet zo eng is.
Ik heb een 4-jarige die niet bang is voor mega groot verkeer (dankzij wei aan zo'n straat) - maar juist kijkerig is voor een tennisbal die in de bak ligt, of iets dergelijks. Dat moet ze nog even leren. ;-)

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 23:03

Moeilijk...
Ik heb ook zo'n (friese) merrie die panisch is voor grootverkeer.
Waar ze is geboren en opgegroeid stond ze langs een provinciale weg waar continu grootverkeer langs reed, maar dat heeft haar niet geholpen.
Vier maanden lang elke dag wandelen langs de weg leverde me alleen maar blauwe gekneusde tenen op, en nog is ze panisch.
Oefenen met de trekker op het terrein bij stal was prima, maar al het grootverkeer op de weg blijft eng.
Ik ga ook vast niet met haar alleen naar buiten om te rijden.
Alleen met een ander verkeersmak paard ga ik mee, daar houdt ze zich aan vast.
Ze reageert er nog wel op, regelmatig ook heftig, maar ze zal nooit bij het andere paard wegrennen.
In het begin heeft ze een paar keer een spurt gemaakt, maar omdat het andere paard niet mee ging rennen werd ze niet bevestigd in haar angst en stopte ze zo'n 50 mtr. verder.
Nu maakt ze nog wel eens een spurtje, maar stopt dan na 2 mtr. of eerder zelfs.

Mijn raad is dan ook om alleen met andere paarden naar buiten te gaan die verkeersmak zijn.
Daarbij is het heel belangrijk dat jij ontspannen blijft zitten, en de teugels los laat.
Zodra jij ook maar iets aanspant, of je adem inhoudt, dan voelt ze dat direct.
Probeer jij controle te houden door bij voorbaat de teugels korter te nemen dan weet zij meteen dat er iets engs aankomt, en heb jij haar al bevestigd in haar angst.
Neemt ze een spurt en trek jij dan aan de teugels, dan trekt zij alleen maar harder terug en zal ze harder gaan rennen.
Door veel naar buiten te gaan met een ander paard zul je zien dat ze er steeds minder op gaat reageren.
En wie weet reageert ze er uiteindelijk helemaal niet meer op en kan je gaan proberen om alleen met haar naar buiten te gaan.
Zover ben ik helaas nog niet met de mijne, maar ik blijf hoop houden. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 00:36

ik heb het zelfde probleem met mijn paard.... maar dan met honden...vrachtwagens en grasmachines

dat er een hond onverwachts begint te blaffen schiet hij opzij of durft hij een bok-steiger maneuvre uit te voeren

als hij op een vrachtwagen aan eht letten is en er rijd ineens een wagen o.d voorbij, schiet hij ook opzij of bok- steiger maneuvre

met grasmachines is het zeker erg dat hij moet stiiltsaan, dan staat hij gewoon op zijn achterbenen

maarja niets aan te doen ik krijg het er niet uit

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:48

Mijn merrie is ook als de dood voor groot verkeer. Met een bomproef paard dat er zonder problemen langs gaat meerijden heeft geen zin, dan doet ze gewoon hetzelfde. Ik heb het opgegeven haar er mak voor te maken. Zodra ik grootverkeer hoor aan komen, zoek ik de ruimte op (oprit bij een erf) en wacht tot hij langs is gekomen. Meestal blijft ze daar wel braaf staan, en áls ze wilt rennen si dat het erf op waar 9 van de 10 keer niemand is om over te lopen. Op de weg blijven vind ik geen optie, dan hinder ik het verkeer, de vrachtwagen etc. dus doe het op deze manier. Meestal remmen ze wat af en gaan rustig voorbij, en ik zorg dat ze niet teveel hinder van een bang paard hebben. Ik heb het opgegeven haar er mak voor te maken, omdat ik zelf inmiddels ook niet meer groot-verkeer-proef ben.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:58

Ik heb een tijdje een paard getraind die ook echt panisch werd van tracktoren.

En nee niet zomaar ff bang. We reden aangespannen met het paard en kwamen een tracktor tegen die in het land reed naast het pad waar wij reden.
Paard flipte totaal wat resulteerde in een kapot paard, kapot tuig en de kar helemaal aan diggels.

Toen heb ik samen met de staleigenaar het paard onderworpen aan een heuse "trekkertraining"
We hebben eerst de trekker in de bak gezet en de motor laten draaien. Toen ze daar niet meer van flipte is de staleigenaar rondjes gaan rijden in de bak. (voor de duidelijkheid; ik zat op het paard).

Na een aantal keer dit gedaan te hebben ging het aanzienlijk beter en het paard rent niet meer weg voor trekkers.

Misschien is dit ook een optie voor jullie?

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:07

ik sta bij een boer dus trekkers zat maar de boer rijd heel rustig en dat scheelt zodra ik de dam af ben en er kom een vrachtwagen bus trekker of moter aan flipt ze compleet met een ander paard gaan heeft geen zin want de mijne is normaal de leider en hangt totaal niet aan andere paarden dus die gaat er gewoon in d'r eentje vandoor, ik ben ermee gestopt ik rij alleen nog maar in de rijbak al mis ik het buitenrijden nog zo het is het me niet waard om te verongelukken.

vivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:41

Heb je een trekker tot beschikking? Misschien kan je kijken of ze er ook bang voor is als hij gewoon stil staat, zonder dat de motor aanstaat. Zo ja? laat haar er aan wennen. Zo kan je het opbouwen tot motor aan. Het kost heel veel tijd...
Het kan ook zijn dat het een trauma is, dat heeft mijn pony. En dat krijg je er echt nooit meer uit...

Succes:D

silver2000a

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 08:58

mijn pony heeft dat ook alseerst schrok ze al als ze ze in de verte zag maar nu niet meer bij mij is het erg onhandig want ik woon op een boerderij misschien kan je aan iemand vragen of hij een paar keer met en tractor of vrachtwagen kan komen eerst uitlaten staan dan aan dan rijden dan over de weg tegen komen :j

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:00

Ik verzorg een pony van 2 jaar en had nethetzelfde probleem :)
Niet zozeer bij tractoren maar ze verschoot gewoon telkens van kleine dingen..
Ik ben er express met haar veel langs gelopen. Zelf rustig proberen te blijven en met veel zelfvertrouwen er langs lopen, als ze vreemd doet gewoon negeren of gerusstellen ( niet dat het gevaarlijk word natuurlijk) en meteen als ze ervoorbij is belonen. Als ze er na een tijdje wel gewoon voorbij wandeld , blijf je er een keer gewoon naastaan, en zo zal ze rustig aan wennen !
Veel succes !

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:07

als je met een ander paard naar buiten kunt moet je dat eens proberen. mijne is bomproof maar wordt beetje zenuwachtig van motoren , is ze eens flink van geschrokken, maar met veel rust en praten is dit al een heel stuk minder. moet er wel bij zeggen dat we rechtstreeks aan een hele drukke weeg staan waar 80 km wordt gereden, en die weg moet ik oversteken.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:09

je paard voor een tijd ergens op een boerderij onderbrengen met een maatje die niet bang is voor tractor's
en zo leren ze dat wel dat die dingen toch niet eng zijn vooral op boerderijen word iedere dag wel met zo een ding gewerkt

Hier imo mijn merrie is doods bang voor koeien
sinds 1 maand staan hier 2 koeien en nu kijkt ze er niet meer heen

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 16:19

Als je gelegenheid hebt om je paard langs een ''drukke'' weg te zetten, zou ik dat zeker doen.
Dan went ze aan de geluiden van het verkeer en dingen die ze tegen kan komen.

Leidenaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 17:00

Mijn paard is nergens bang voor, behalve voor vrachtwagens:S nu is er bij ons in de buurt een industrieterrein waar veel vrachtwagens rijden. Ik weet niet of bij jou in de buurt een industrieterrein is, maar zo ja, neem je paard daar dan na het rijden (dan is de meeste energie er alvast uit) en stap daar wat rond. Ik raad je aan om dat eerst zondags te doen, dan rijden er maar enkele vrachtwagens en kan ze eerst wennen aan geparkeerde vrachtwagens, laat haar eerst tot in den treuren langs lopen totdat ze daar niet meer naar omkijkt.
Ik vind een industrieterrein wel prettig omdat het daar wat rustiger is met 'gewoon' verkeer.

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:56

Mijn paard is ook bang voor vrachtwagens, tractors en alle andere grote voertuigen. (Hij staat nu langs een spoorlijn, treinen boeien hem totaal niks.)
Vroeger kon ik hem naast een vrachtwagen zetten, die stond op het terrein, deed hij niks mee (was ook steeds dezelfde).
Maar hij was wel doodsbang voor zo'n bobcat ofzo iets:P
Maar nu met rijden als ik iets tegenkom, ik trek me er niks van aan. Soms loopt hij er ook gewoon langs en een andere keer is het een ramp. Ik praat dan veel tegen hem en daarna beloon ik hem.
Je moet gewoon wat dingen uitproberen. Bij de één helpt dit en bij de ander dat. Maar 1 ding nooit laten merken dat jij bang bent!