Hoe vind ik de juiste balans en hoe kan ze ruimer gaan lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cybalia

Hoe vind ik de juiste balans en hoe kan ze ruimer gaan lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 21:58

Beste Bokkers,

Ik heb een jong paard, nog niet lang onder de man maar ik zit met de volgende proplemen.
Ik weet het ze is jong, moet nog veel leren en het heeft veel tijd nodig.

Maar er zijn wat aspecten waar ik in de training toch echt wat hulp bij nodig heb.

Zoals ze is zo ongelofelijk elastisch dat rechten lijnen lopen lukt bijna niet. Ze draait haar achterhand alle kanten op en ik loop alleen maar appyementen met haar en travers, schouder binnenwaarts, zonder bedoeling ze is heel moeilijk recht te richten en ze valt heel moeiijk te begrenzen. Ze zet haar binnenhand wel eens vast. Ze probeert ook constant onder mn vandaan te lopen en ze loopt nog heel kort. Dit is dan nog niet zo heel erg van belang. Het belangrijkste is dat recht richten en komt dat voorwaartse ook misschien wel weer terug. Ze loopt zo bij meerdere ruiters, amazones op verschillend niveua. Maar alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:04

Ik denk dat je vooral heel veel lange lijnen met haar moet gaan rijden. Niet teveel gaan trekken en plukken, maar gewoon lekker over haar rug naar beneden toe met voldoende impuls. Eerst over de hoefslag, en als dat goed gaat, dan op de 2e hoefslag. Snij de hoeken iets af zodat ze niet uit haar balans raakt in de bochten. Af en toe een volte tussendoor maar niet teveel willen, hou het simpel.
Ze heeft zo te lezen haar evenwicht nog lang niet, en door te gaan oefenen krijgt ze dit vanzelf wel.

WowAmigo

Re: Hoe vind ik de juiste balans en hoe kan ze ruimer gaan lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:06

Veel het bos in? Lekker voorwaarts en rechtuit?

m_smeets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:16

Ik sluit me aan bij storm, het probleem lijkt de balans.

Ik denk dat ik 2 tips heb voor je:

Ze kan haar binnenhand alleen maar vastzetten als jij ook vasthoud. Let dus goed op dat je dat niet doet. Dan gaat ze waarschijnlijk in eerste instantie naar buiten kijken, als je daar niets aan doet dan gaat ze dat vanzelf zelf oplossen. Het loop namelijk helemaal niet fijn als je steeds naar buiten kijkt.
Het zou best eens kunnen zijn dat doordat jij haar scheve lopen probeert te corrigeren, zij uit balans raakt en de andere kant op scheef gaat lopen, jij haar corrigeert, zij weer uit balans raakt, etc. Laat haar maar op haar eigen benen lopen en zelf balans zoeken, geef haar de ruimte daarvoor.

Ga haar eerst voorwaarts rijden en daarna pas recht. Bij het rijden is het belangrijk om eerst de motor van je paard aan te hebben. Laat maar lekker grote passen lopen en doe nog niet te veel met de teugels. Blijf zelf netjes rechtop zitten en rijd veel overgangen zodat zij de achterhand meer gaat gebruiken. Als haar achterhand sterker is en ze grotere passen neemt dan wordt het ook makkelijker om rechtuit te lopen. Bij het recht richten hoort ook een goede verdeling van het gewicht over de voor- (40%) en achterhand (60%). Mij lijkt dat korte passen nemen erg belangrijk om aan te werken. Anders denk ik dat ze snel rugpijn krijgt door verkeerd gebruik van de achterhand.

Dus: Lekker voorwaarts rijden, nog niet teveel met de teugels doen totdat ze voorwaarts is en haar achterhand goed gebruikt en geduldig zijn.

Oja, en uiteraard als je echt hulp nodig hebt omdat je er zelf niet uitkomt je instructeur vragen.

Succes en veel plezier met rijden!

Cybalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 22:54

Ok thanks dat is al nuttige info
In het bos rijden is voor mij geen optie helaas, er is wel iemand anders een paar keer t bos in gegaan om haar voorwarts te rijden.
De dingen in de bak zal ik direct opvolgen en op letten alvast bedabkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:59

Een paard wordt veel sneller sterk van achteren en kan zich dan dus ook veel sneller leren dragen als je juist niet teveel voorwaarts gaat rijden. Ga maar eens onder het tempo rijden juist. Heel erg onder het tempo, en ga dan heeeel langzaam het tempo iets verhogen tot je het tempo tegenkomt waarin ze fijn aanvoelt en ze niet meer zo slingert. Als er al geen balans is, ga dan vooral niet over het tempo rijden want dan raakt ze de balans helemaal kwijt en gaat alleen maar meer op de voorhand lopen en steun zoeken op je hand(eenzijdig of op beide zijdes).

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 23:03

Je zegt het zelf al het is een jong paard.
Dus ze moet gaan leren in balans te gaan lopen, jij bent de gene die dat aan moet gaan leren,
DE oefeningen schouderbinnen en traver zijn juist hele goeie oefeningen om haar te gaan recht richten, dus miss les nemen in het rechtrichten zodat je het paard sterker kan krijgen om jou te dragen en zo ook in balans leert lopen met jou op de rug, zodat ze op een dag rechtuit kan lopen dus recht gericht.

Cybalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 23:07

Ze is van zichzelf erg voorwaarts en loopt sneller dan dat ik al wil. Hoe ga ik dit combineren dan? Ze loopt als het aan haar ligt onder me vandaan. Als ik haar ruimte geef met de teugels gaat het even goed en dan later pakt ze die ruimte weer om harder te gaan.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 23:09

Cybalia schreef:
Ze is van zichzelf erg voorwaarts en loopt sneller dan dat ik al wil. Hoe ga ik dit combineren dan? Ze loopt als het aan haar ligt onder me vandaan. Als ik haar ruimte geef met de teugels gaat het even goed en dan later pakt ze die ruimte weer om harder te gaan.

Ze gaat harder omdat ze de balans verliest en dan verliest ze in het hogere tempo nog meer balans en dan gasat ze slingeren etc. Dus eerst dat tempo terugschroeven, daar zal ze aan moeten wennen dus dat gaat nog 100x even fout maar dat geeft niet ze mag fouten maken. Gewoon geduldig opnieuw uitleggen wat je wilt en elk stukje dat ze wel goed doet belonen.

Cybalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 23:14

Ik heb trouwens volgende week vrijdag les met haar met een andere instructrice. ik krijg iedere dag bijna hulp van mn vriend die ook instructeur is. Wat Mindfields zegt ben ik nu ook aan het doen, terug nemen bij me houden en ontspanning zoeken, dan veel rechte lijnen en afwenden. Ik ben er alleen indd nog niet uit. Hoe laat ik haar op dat moment haar balans vinden en kan ik alleen de passen verruimen? Voordat ze indd rugklachten krijgt??

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 23:16

Nog niet verruimen tot je kunt verzamelen. Wel schakelen natuurlijk, maar de echte ruimte ga je pas krijgen als ze zichzelf kan dragen. Ga je nu al verruimen dan gooi je haar alleen maar weer uit balans en dus op de voorhand want ze heeft nu je steun daar nog te veel voor nodig.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 23:25

Tja al zeker les nemen, en met les nemen bedoel ik hier wel privéles nemen.
Je paard loopt soms onder je vandaan, daar moet dan zeker aan gewerkt worden.
Je zegt buitenritten in het bos is geen optie, waarom niet dan ? dat is een prima manier om langere rechte stukken te kunnen rijden, in de piste is die luxe en ruimte er niet.
Maar piste-werk is natuurlijk ook heel belangrijk, eerst zorgen voor het nageven op het bit, nageven in kaak, nek en hals, en dan idd zoals hier al vermeld is schouderbinnen en travers dit zijn de meest belangrijke oefeningen zeker bij een jong paard.
Zorg er zeker ook voor dat je na elke buiging ook even rechte stukken houd, geef dan ook de teugel net iets meer toe, beloon telkens wanneer het even goed gaat.
en idd eerst ook het voorwaarts er goed in hebben , ze sterker maken , veel schakelen, achterwaarts, dan pas gaan verzamelen (maar dan ben je toch al ruim een paar maand bezig), en dan pas na het verzamelen meer gaan uitstrekken, je kan die dingen niet zomaar naar goeddunken doen hé , de kracht moet er ook voor opgebouwd worden eerst.
Tis ook daarom dat een lesgever er ook bijhoort.

Cybalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 23:33

Ik heb een keer buiten een ongeluk gehad waarvan ik van geluk mag spreken dat ik nog leef( een hersenbloeding, schedelbasis fractuur en 3 hersenkneuzingen) dus ik durf ook niet en al zou ik toch gaan ben ik zelf TE gespannen om mijn paard te laten onstpannen en draven galopperen zou ik ook niet durven. Daarom is er wel een vriend van me die dat een aantal keer heeft gedaan met haar.

Cybalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 23:34

Ohja en ik neem ook alleen prive les ;)

nachtmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 09:50

Ik begrijp precies wat je bedoelt, mijn paard doet hetzelfde. Het is denk ik idd een balans kwestie. Ook spierpijn kan een rol spelen.. Doet ze het vaker op de linker of rechterhand? Of doet ze het beide kanten op?
Die van mij gaat op de linkerhand ook scheef de hoefslag over..alsof ze traver loopt, maar dan op de niet correcte manier, zonder lengtebuiging. Ze reageerd dan ook niet meer op mijn binnenbeen en probeert weg te rennen. Dit doet ze gewoon omdat ze het moeilijk vind. Een tip die ik kreeg was om haar op de linkerhand (moeilijke hand) telkens licht schoudervoor te rijden, zodat ze niet de kans krijgt om die achterhand naar binnen te gooien. Dit is erg lastig, want die van mij rent ook zo onder me vandaan op het moment dat het moeilijk wordt.
Op het moment dat je paard erg scheef loopt, zorg je dat je haar recht laat lopen, dus als ze met de voorhand naar binnen komt, plaats je de achterhand naar binnen, en als de achterhand naar binnenkomt vraag je de voorhand wat naar binnen. Dan ga je voor je gevoel alsnog scheef de hoefslag over, maar in principe zoek je hierdoor weer de balans op. In het begin zal ze zeker protesteren door weg te rennen, maar de aanhouder wint! Blijf telkens de stelling vragen, ook als ze wegrent.
Wat bij mij ook geholpen heeft is mijn dubbel gebroken bitje omwisselen met een happy mouth stangbitje. Erg vriendelijk bit, ligt heel stil in de mond, maar je kan er net wat duidelijker mee zijn. Nou is het wisselen van het bit niet gelijk DE oplossing, maar ik vertel gewoon dat ik hier een positieve ervaring mee heb gehad, met mijn paard die ook soms onder me vandaan rende.

Succes!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 09:56

Ik zou juist eerst op de grond het probleem oplossen ipv er op. Ik denk dat wanneer ze zo uit balans is, ze haar buikspieren ook nog niet gebruikt en je nu haar rug juist exra belast.
Ik zou eerst op de grond gaan rechtrechten, zodat ze haar rug en buikspieren goed gebruikt en er dan pas weer op gaan.

Cybalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 10:13

@nachtmar: ok mijn paard is dus niet de enige! En bedabkt voor de tips werkt het nu bij jou?
@ jotoma:het probleem is er alleen als ik erop zit. Met de dubbele longe enz loopt gewoon goed

nachtmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:15

Ja het gaat heel goed!
Soms probeert ze nog wel eens scheef te gaan, maar dan zet ik haar gewoon weer wat schoudervoor.
Ik merk dat ze (vooral op de lange zijdes) steeds langere stukjes recht kan gaan.
Ook een fijne oefening is de volte sluiten en weer openen. Dan kan je proberen om de volte weer te openen door een stukje naar buiten te wijken. Dan moet ze het achter binnenbeen goed onder de massa plaatsen en stelling aannemen.
Heeft je paard ook balans problemen in galop?

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:26

Zoek iemand die hem een paar keer per week buiten rijd. Desnoods een half uurtje en dan ga jezelf ook nog een half uurtje in de bak.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:27

Zoek iemand die hem een paar keer per week buiten rijd. Desnoods een half uurtje en dan ga jezelf ook nog een half uurtje in de bak.

Cybalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 14:48

@jjane: ik heb al een vriend die dat af en toe voor me doet.
@nachtmar: ok das mooi! Ja galop heb ik ook dat probleem

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:54

hey,
ik heb ook een bijna zelvde probleempje, ik rij nu al 1jaar met het paartdje maar kan haar passen nog altijd niet verlengen, ze zet heel snelle en korte passen, als ik dan moet veruimen in draf gaat ze gewoon eve korte passen nemen en sneller gaan daarna gaat ze gewoon in galop, ik neem privéles en moet daarbij lichtrijden om dan minder mijn paard aan galop te laten denken en iets meer binnestelling en de hals naar beneden stellen, maar het helpt nog altijd niet? weten jullie mischien wat ik nog kan doen? x

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:47

Ok :). Ik heb het idee dat als je haar op de grond wel goed kan laten lopen het misschien je eigen houding/hulpen zijn. Misschien eens proberen om een kaptoom in je hoofdstel te integreren en dus alleen op je zit en hulpen via kaptoom te rijden.

Cybalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 19:06

Ik weet niet of dat het is hoor, ik geef toe ben geen anky, maar ik heb er al meerdere Z ruiters opgehad. Mijn vriend bijvoorbeeld hij heeft bij de HBC stal gewerkt als stalruiter en veel jonge paarden en hengsten beleerd en doorgereden, die wilt er niet meer op, te apart gevoel en te veel verzet op zijn been. dan heb ik nog een vriend die rijd nu M en die heeft ook veel geslinger enzo met haar. Dus het kan zo zijn. Maar ik zoek het probleem toch eerder even bij haar. En tuurlijk ik ben geen top amazone ik maak best fouten. En kan best invloed hebben hierop maar mijn hulpies hebben het ook

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:20

het is ook niet verkeerd bedoelt, ik wil je helemaal niet afkraken :). Maar als ik het zo zwart op wit lees, dan is het best lastig om te adviseren.. Dus dan eerst de standaarddingetjes uitsluiten!
Misschien is het een idee om je les te nemen of een clinic rechtrichten te volgen. Zo word je begeleid vanuit het zadel en kunnen mensen die er echt verstand van hebben het van de grond zien en jou tips geven. Of anders een goede africhtingstal zoeken?