Buitenritprobleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSimoontjee

Buitenritprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 19:21

He,
Mijn pony wil niet verder dan de oprit...
Ik wil dan de oprit af maar dan gaat ie stilstaan en achterruit lopen.
Hoe meer been ik geef hoe sneller en hoe verder hij achterruit gaat.

Wat moet ik doen?
Op de harde manier met zweep en sporen?
of op de zachte manier met een klop op de hals en een goed woord?

GROETJES

Evaaaaaa

Re: Buitenritprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:23

zelfde probleem,
bij mij werken allebei de manieren niet.
De enige manier is om met een vriendje te gaan buitenrijden.
En als je die niet hebt, uitvoerig belonen voor elke stap die zij/hij in de goede richting zet.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:24

Staan er pony's in de wei waar je pony misschien terug naar wilt?

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:30

ga met een vriendje met je pony naar buiten, of laat iemand met het halstertouw meelopen, of eventueel nog iemand erachteraan met een longeerzweep die m een beetje opjaagd. laatste is niet de aardigste maar wel de effectiefste

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:30

Als je paard niet verder gaat dan de oprit wanneer je er opzit, moet je het is een keer proberen wanneer je naast je paard staat aan een halster. Laat iemand anders aan de andere kant van de oprit staan die het paard roept. En loop met je paard naar die richting, evt. met wat lekkers. Als het paard aan de overkant is belonen. Niet erop stappen meteen want dit is niet zo fair! Volgende keer hetzelfde doen en dan een keer met jezelf erop. Dus ik zeg op de zachte manier;)

Turbolove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:32

Heb dat probleem in het begin gehad.

Wat ik dan deed, was afstappen en aan de hand mee nemen, en uitvoerig belonen, dan weer opstappen, meestal liep mijn pony dan wel verder, en bij elke pas die hij zet, belonen.
Of idd zoals amziss zegt, eerst paar keer ernaast proberen, en heel veel belonen

suc6

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:37

Je kan eerst aan de hand een stuk meenemen en dan opstappen.
Of als hij omdraait, ga je achterwaarts de oprit af. Laat hem maar een stuk achteruit lopen. Moet hij zelf weten. Zodra hij omdraait met de neus de goede kant op, belonen en drijven. Doorlopen!
En anders eerst een aantal keer samen met iemand gaan rijden. Sommige vinden het heel erg moeilijk om alleen het erf af te moeten. Moeten ze echt leren. Het helpt soms ook als er iemand lopend meegaat of op de fiets. dat je pony niet denkt at hij helemaal alleen is.

Tsjebbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:56

mijn vorige paard had het zelfde probleem....

de eerste keren liep ik er altijd naast... tot we een heel stuk verder waren... dan opstappen en een stukje verder proberen en belonen...

ik denk gewoon oefenen oefenen oefenen...

succes

arvistables

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:31

kijk of iemand met zijn eigen pony mee wil, een paard is een kuddedier dus zal dan wel volgen.
en een keertje mopperen of stemverheffen kan ook. Ben geen voorstander van een zweep want je paardje heeft geen idee waar hij voor gestraft wordt ben ik bang.
neem hem anders mee aan een halstertouw en laat iemand met een dubbele longe erachter lopen.
ook een milde manier van dwingen.

xSimoontjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 17:47

OKe dankjewel allemaal:)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 07:26

Ik heb dit ook gehad met een van mijn bijrijdpaardjes. Ik ben gewoon afgestapt, ben een klein stukje doorgelopen, en voorbij een bepaald punt op de oprit weer opgestapt en dan ging het wel. Na een tijdje ging ze toen ook al vanaf het begin. Wat het is geweest weet ik nog niet, maar irritant was het wel!

xSimoontjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 08:55

Mensen goed nieuws
Het is gelukt

Ben er ff afgegaan en had hem verder meegenomen.

Toen wou di ewel weer

de volgende keren ging hij ook wel ! :D :D :D :D
Bedankt voor al jullie hulp!! ;) ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 09:01

Fijn dat het nu gelukt is en idd er af stappen is nooit een schande zoals zoveel mensen vaak denken, maar laat het de pony jou gaan leren vertrouwen zodat als er eens een eng iets is jij er bent om hem er doorheen te leiden , want dat geeft vertrouwen en dat is paardrijden, vertrouwen in mekaar hebben , dan zal hij het op den duur ook gaan doen als je erop zit.

gwnanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:50

Hangt af van een paard.
Als het een gevoelig paard is, kan je het beste goed belonen als ze een stap naar voren doet. als ze naar achter gaat negeren, maar blijf consequent.

Als je paard wel wat kan hebben zou ik gewoon streng zijn :) want tenslotte is hij ej aan het uitproberen..

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 10:48

Goed zo! Ja, ik vind ook dat je echt geen lozer bent om gewoon even het paard op het gemak te stellen voor kabouters hoor. Je stapt af, zegt niks, beloont niet, je loopt gewoon even ernaast. Dat schept vertrouwen. En je zult zien, dat het echt wel helemaal over gaat.
Ben het totaal niet mee eens dat een paard aan het uitproberen is. Waarom zou een paard uitproberen, alsof een paard zo denkt zeg.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 10:55

Persoonlijk zou ik er echt niet afstappen. Alleen als je zeker weet dat hij niet verder wil uit angst.
Is het eigenwijsheid, dan zou ik hem toch echt een keer aanpakken.
Mijn paard wilde bij mij ook niet van de oprit, en heb haar toen een keer op pad gestuurd met iemand die meer ervaring had. Sporen mee, zweep mee, in draf de oprit af en geen kans geven om stil te staan.
Was twee keer nodig, daarna heeft ze nooit meer stil gestaan op de oprit of tijdens buitenrit.
Moest de eerste keren nog in draf weg, maar nu kunnen we lekker rustig op pad zonder zweep of iets.

Mijn jonge paard was bang om weg e gaan, dit hebben we verholpen door een ervaren paard mee te nemen. Dan wel proberen om steeds voorop te lopen, maar als het niet lukt dan het andere paard voor laten gaan.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 12:48

daNiielle_ schreef:
Persoonlijk zou ik er echt niet afstappen. Alleen als je zeker weet dat hij niet verder wil uit angst.
Is het eigenwijsheid, dan zou ik hem toch echt een keer aanpakken.
Mijn paard wilde bij mij ook niet van de oprit, en heb haar toen een keer op pad gestuurd met iemand die meer ervaring had. Sporen mee, zweep mee, in draf de oprit af en geen kans geven om stil te staan.
Was twee keer nodig, daarna heeft ze nooit meer stil gestaan op de oprit of tijdens buitenrit.
Moest de eerste keren nog in draf weg, maar nu kunnen we lekker rustig op pad zonder zweep of iets.

Mijn jonge paard was bang om weg e gaan, dit hebben we verholpen door een ervaren paard mee te nemen. Dan wel proberen om steeds voorop te lopen, maar als het niet lukt dan het andere paard voor laten gaan.

Dus, dan slá je hem het terrein af begrijp ik? Terwijl je niet weet wat er in die kop omgaat? Nou knap hoor, zo;n machtstrijd aangaan. Vind ik meer teken van zwakte en denk niet dat je daar vertrouwen bij je dier mee kweekt. Het probleem is veel simpeler en vriendelijker op te lossen zoals ik al schreef.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 15:27

Nou nee, ik ben geen voorstander van slaan.
Ik had een paard dat het puur deed om uit te testen, dat was geen makkelijke. Dus opstappen, even warmlopen in de bak, en dan aandraven en het terrein af. Voel je een moment van twijfel, been eraan en misschien een klein tikje.
Mijn paard wist zo wel dat er niet zoveel aan de hand was, en doordat wij er niet zo opzaten van 'hooooo braaaaf, toe maar paardje', wist ze ook dat er echt niks bijzonders was. Je moet je eigen zekerheid wel over kunnen brengen op je paard!

Die van mij loopt bijvoorbeeld nu optochten mee, aan het begin was ik gestressed, ging het totaal niet...toen bij mij het moment kwam van 'zo en nu doen we normaal alsof we lekker thuis aan het rijden zijn', werd mijn paard ook helemaal ontspannen. :)

Heb ooit een pony gehad die er een spelletje van ging maken..... Ik vind iets eng...baas stapt wel af en loopt met me mee! Dat kwam niet echt ten goede op de wedstrijden bijvoorbeeld.

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 16:27

Niet er naast gaan lopen want dan denk hij dat als hij dat vaker doet dat je er steeds weer gaat naast lopen.
Ik zou gewoon 1 keer heel erg boos worden en net zolang door gaan met proberen totdat hij het doet.
Dit is duidelijk uitproberen. Laat hem maar achteruitlopen hij loopt vanzelf ergens tegenaan dat hij schrikt..
Dan gaat hij zeker naar voren.
Als er een erge discussie komt op het moment dat jij netzolang door gaat tot hij braaf is dan zou ik even diep in en uit ademen.
En vergeet niet je handen naar voor te doen wat er ook gebeurd.
-------------------------------------------------------------------------------------------
P.S .(Dus dit is geen uitproberen: Ik ken iemand die ging dus ook afstappen en dat paard deed het steeds weer zodat ze ging afstappen en nu kan ze dus niet meer buitenrijden omdat ze dan de hele tijd meot afstappen)
Ik houd dit toppic even in de gaten .
Heel veel +:)+

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 17:59

nee, je moet ook niet gaan praten van 'hooo paardje, rustig maar paardje"
Dan bevestig je de angst. Ik stap gewoon af, neem paard aan de hand en loop zonder wat te zeggen er naast en stap na de kabouter weer op. En dat heb ik 2 keer hoeven doen...

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:03

Niet af mogen stappen vind ik echt onzin! Als mijn paard iets eng vind, dan stap ik gewoon af en lopen we een stukje verder. Opstappen en weer verder rijden.. Heb nooit problemen dat ze niet naar buiten wil, of extra gaat lopen klieren.
Je paard extra bang maken door boos te worden, of zover achteruit te laten lopen dat hij ergens tegen aan knalt, dat is vragen om ongelukken...
Fijn dat het je gelukt is TS :D

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 19:26

marise83 schreef:
Niet af mogen stappen vind ik echt onzin! Als mijn paard iets eng vind, dan stap ik gewoon af en lopen we een stukje verder. Opstappen en weer verder rijden.. Heb nooit problemen dat ze niet naar buiten wil, of extra gaat lopen klieren.
Je paard extra bang maken door boos te worden, of zover achteruit te laten lopen dat hij ergens tegen aan knalt, dat is vragen om ongelukken...
Fijn dat het je gelukt is TS :D

Zelf weten!!
Maar hij vind het niet eng..
Dit is uitproberen en hij heeft gemerkt dat dat bij jou lukt.
Je zegt dat je nooit een probleem hebt als je naar buiten wilt...Waarom heb je dan dit toppic?
Je maakt je paard niet bang door hem naar achter te laten lopen maar hij merkt gewoon vanzelf dat hij niet meer naar achter kan dus is er nog maar 1 kant waar hij heen kan ...NAAR VOOR:D
Als je zelf het antwoord weet op dit toppic , waarom plaats je hem dan?

groetjes daphnijntje

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 19:36

euhm mss moet je beter kijken dat IK dit topic NIET geopend heb!

En hoe kan jij vanaf hier zien, dat het paard van TS geen angst heeft? Best knap ;)

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 20:05

Sorry foutje van mij :o (ik dacht even dat jij het geopend had :o )
Wat zou hij eng moeten vinden dan?
Ik neem aan zoals ik las dat ze vaker naar buiten gaat.
Dus dan moet het gewoon uitproberen zijn hij blijft het steeds doen als je afstapt want dan doet hij het nu alleen nog maar hier, en later doet hij het ook ergensanders dus stapt ze weer af... dan heeft het paard het trucje wel door hoor!

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 20:20

Geeft niet ;) Maakt voor paard niet uit of je de hele rit op zn rug zit, of dat je ook stukjes naast loopt. Het wordt wat anders, als je afstapt en terug loopt. Maar een stukje naast en dan weer erop is niks mis mee :) Ik rij heel veel buiten met mijn paardje, maar een fiets op het ruiterpad, dat is eng, een koe die nooit in die wei staat. Schapen die ineens in de wei ernaast staan.. Stap ik even af en daarna weer op dan maakt dat echt niet uit. Als je maar door gaat en niet terug naar huis en lekker in de wei zet of een bak met voer geeft ;)
Dus dat TS aan de hand het erf af gegaan is en daarna verder is gaan rijden, is niks mis mee. Paard wil nu wel het erf af :D