Galop gaat niet goed, wat doe ik fout?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

Galop gaat niet goed, wat doe ik fout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 22:38

Hallo Bokkers,

Zoals de titel zegt heb ik met mijn paard problemen met de galop en het zit hem vooral in het aanspringen. voordat iedereen in dit topic advies/tips gaat geven wil ik even het volgende melden: het paard is helemaal door de medische molen gehaald en door verschillende deskundige personen nagekeken, zowel hoefsmid, DA, osteopaat, zadelmaker, etc. Tuigage is ook dik in orde. Het probleem is dus echt rijtechnisch en de fout ligt bij mij, paard is verder kerngezond en aan het tuig ligt het ook niet. Een reactie hierop geven is voor mij ook niet echt zinvol.

Ik wil met mijn paard binnenkort wedstrijden gaan rijden (en binnenkort betekent bij mij zodra we er klaar voor zijn). We gaan met grote stappen vooruit want qua karakter en onder het zadel is het al nooit een makkelijke geweest. Het is absoluut geen paard die maar alles doet wat jij wilt maar we zijn op de goede weg.

Stap en draf gaat super, ze loopt lekker los en voorwaarts. Hier absoluut geen problemen mee, maar dan komt het, de galop. Ik denk dat de fout rijtechnisch bij mij ligt, eigenlijk weet ik dat voor 80 % zeker.. alleen wat? Daar kom ik niet echt uit.

Normaal geef je de hulp voor galop (buitenbeen achter de singel, binnenbeen op) en dit gaat vaak niet zonder te bokken, als ik klik met mijn tong en haar aanmoedig, zonder mijn beenhulp te gebruiken bokt ze bijna niet. Maar op welke manier ik haar ook in galop krijg, ze gaat als een ongeleid projectiel door die bak heen, waardoor ik soms toch weer licht in paniek raak. Ze gaat namelijk écht knoert hard. Eenmaal een paar voltes/rondjes verder krijg ik haar weer terug, het stuur zit er al die tijd ook nog wel redelijk op.

Eerst dacht ik aan een balans probleem zoals vaker op Bokt wordt verteld. Maar paard is immers 7 (niet dat ze dan geen balans probleem kunnen hebben hoor) en als er iemand anders opzit, gaat ze keurig in galop, weliswaar nog niet dat 'dresuurgalopje' maar wel veel beheersder.

Wat doe ik fout? Waar moet ik op letten? En geef ik mijn paard de juiste hulpen om goed in galop te gaan?

Ik heb overigens les van een goede instructrice en die helpt me ook, alleen vind ik het fijn om ook andere meningen en tips te horen, en ik wil me in mijn paard verdiepen en het probleem.
Tevens ga ik ook een week op vakantie en heb niet elke dag les, dus wat tips en adviezen zou ik leuk vinden om eens uit te proberen en te verbeteren waar dat kan.

Sorry voor het lange verhaal.
Alvast bedankt voor de reacties! +:)+

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:48

Heb je dit ook aan de longeerlijn of alleen onder het zadel?
Ik lees verder even mee want dit is ook bij mij van toepassing ;)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:50

Je geeft zelf ook al aan dat je lichtelijk in paniek raakt als ze te hard gaat. Heb jij geen spanning op het moment dat je aangalopeert omdat je bang bent dat ze zo gaat vliegen? Als jij (onbewust) gespannen bent kan je paard daar zo op reageren. En als die andere ruiters die spanning niet hebben verklaart dat waarom je paard het bij hun niet doet.

Ik heb in het begin met mijn paard ook veel van die vliegpraktijken gehad. In het begin was het een gecombineerd probleem, ik rijd veel mee in groepslessen en dat was ze niet gewend. Later kwam het voornamelijk uit mijn spanning voort. Nu ik mijn spanning onder controle heb hebben we ook veel minder vliegpraktijken. Soms vliegt ze nog wel eens weg, maar dat is gewoon het karakter van mijn paardje. Voorheen raakte ik dan in paniek en kon ik eigenlijk wel afstappen vanwege de ontstane spanning, maar tegenwoordig neem ik haar lachend terug en gaan we weer verder waar we gebleven waren.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:53

vervelend.....zou het kunnen dat je ( onbewust) misschien wat met je boven benen knijpt?
Of in de overgang je handen te hoog houd?
Dat zijn mijn foutjes n.l.
Ik ga snel te ver voorover zitten, knijp met mijn bovenbenen ( het idee dat ik beter in balans ben) en tilde onbewust mijn handen op.
Zijn wel allemaal seintjes om vooral erg hard te gaan :+

Heb je ook les?
Een leraar kan ter plekke zien wat er fout gaat, dat kunnen we vanachter de pc onmogelijk inschatten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:54

Dus hij galopeert wel aan, maar gaat snoei hard.
En bij anderen gaat het een stuk beter, oke, paard kan het dus redelijk, dus jij doet iets anders dan de anderen.
Maar wat? Dat zou je instr. je moeten kunnen vertellen.

Wat me zoal te binnen schiet. Klemmen, jij niet in balans, te veel aan teugels trekken, te weinig je paard ondersteunen, te plots de hulpen geven, benen optrekken, te veel binnenhand etc.
Maar aangezien we het niet zien kunnen, heel lastig. Misschien doe je wel geen een van die dingen, of allen of iets heel anders of doe je juist iets niet.

Mijn paard loopt ook met mijn instr. keurig en met mij erop stuk beroerder, ergo.. ik doe iets fout, maar zie maar eens te vinden wat (we weten nu wat, heeft half jaar gekost) en het dan op te lossen (gaat nu nog weer tijden duren.)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 22:55

eridinges schreef:
Heb je dit ook aan de longeerlijn of alleen onder het zadel?
Ik lees verder even mee want dit is ook bij mij van toepassing ;)

Ik longeer niet vaak, maar onder het longeren gaat het aardig goed.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 22:56

alison_belle schreef:
vervelend.....zou het kunnen dat je ( onbewust) misschien wat met je boven benen knijpt?
Of in de overgang je handen te hoog houd?
Dat zijn mijn foutjes n.l.
Ik ga snel te ver voorover zitten, knijp met mijn bovenbenen ( het idee dat ik beter in balans ben) en tilde onbewust mijn handen op.
Zijn wel allemaal seintjes om vooral erg hard te gaan :+

Heb je ook les?
Een leraar kan ter plekke zien wat er fout gaat, dat kunnen we vanachter de pc onmogelijk inschatten

Ja, ik heb regelmatig les. ;)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 22:59

Falona schreef:
Je geeft zelf ook al aan dat je lichtelijk in paniek raakt als ze te hard gaat. Heb jij geen spanning op het moment dat je aangalopeert omdat je bang bent dat ze zo gaat vliegen? Als jij (onbewust) gespannen bent kan je paard daar zo op reageren. En als die andere ruiters die spanning niet hebben verklaart dat waarom je paard het bij hun niet doet.

Ik heb in het begin met mijn paard ook veel van die vliegpraktijken gehad. In het begin was het een gecombineerd probleem, ik rijd veel mee in groepslessen en dat was ze niet gewend. Later kwam het voornamelijk uit mijn spanning voort. Nu ik mijn spanning onder controle heb hebben we ook veel minder vliegpraktijken. Soms vliegt ze nog wel eens weg, maar dat is gewoon het karakter van mijn paardje. Voorheen raakte ik dan in paniek en kon ik eigenlijk wel afstappen vanwege de ontstane spanning, maar tegenwoordig neem ik haar lachend terug en gaan we weer verder waar we gebleven waren.

Moet er ook bijzeggen dat ik een heet paard onder me kont heb, maar als ik weet hoe ik dingen etc op de juiste manier moet doen, haar super lekker aan het lopen heb, alleen die galop gaat niet lekker, en ik vraag me echt af wat ik moet verbeteren.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 23:12

sja, dan kan ik alleen nog bedenken dat je de tips van je leraar beter op kan volgen.
Nogmaals, het is niet in te schatten als je het niet kunt zien.

succes

Dressuurgek

Re: Galop gaat niet goed, wat doe ik fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 23:33

Ik denk echt dat je zelf niet in balans zit waardoor je paard vluchtgedrag gaat vertonen. Sommigen zijn daar gewoon heel gevoelig op.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 00:45

idd je houding zal waarschijnlijk niet optimaal zijn , maar dat kunnen we idd niet echt beoordelen vanachter de pc.
Maar ik denk dat er ook nog dingen moeten geoefend worden, het verzetten van de voorhand, het verzetten van de achterhand, en ook een beetje wijken, en idd een paard dat goed aan de hulpen is.
Net voor je galop vraagt, paar pasjes wijken van het binnenbeen met binnenstelling heel weinig stelling uiteraard, dan buitenbeen idd naar achter, en wat vraag je daarmee ????? idd , je vraagt daarmee de achterhand naar binnen (travers) , en van daaruit vraag je dan het aanspringen in galop.
nooit boos worden maar opnieuw proberen, je paard moet wel aan het been zijn en moet vertrekken wanneer je het vraagt.
Op deze manier kan hij echt niet anders dan goed aanspringen.
Gaat hij veel te vlug, ok dan vraag je een turn-around, roll-back, naar buiten toe, dus naar de omheining van de bak toe , en je vertrekt weer in galop de andere kant uit, weer te vlug opnieuw en opnieuw en opnieuw draaien tot hij rustig blijft, op dat moment belonen met losse teugel , even de druk eraf halen.
simpel héééééé

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 02:13

- Zo stil mogelijk blijven zitten (gallop is al moeilijk, met iemand erop nog moeilijker en helemaal met iemand op je rug die je ook in balans moet houden)
- Als je aanspringt in gallop niet het contact met de teugels weggooien
- Aanspringen op voltes is fijn om mee te beginnen, want dan heb je al de juiste stelling voor de gallop die je vraagt
- Veel paarden (die nog niet sterk genoeg zijn) geven een bokje bij aanspringen, in feite springen ze achter over omdat ze overkruist zitten en dat maakt dat die billen omhoog wippen. Film het eens voor de lol!
- Verklaring voor been of klikken:
0Geef jij been dan eis je dat hij "nu" aanspringt. Misschien komt "nu" niet zo goed uit anders zit je paard verkeerd (wat lijdt tot dat "bokje", hard galloperen/ draven etc)
0 Dat klikje geeft een paard minder druk van het moet nu a la minute!

Verder kan ik je heel erg aanraden om tijdens het longeren/ freestylen de komende tijd veel aandacht te besteden aan overgangen gallop. draf-gallop/ gallop-draf etc. Daar worden ze van achter oersterk door, vinden nog meer balans, de gallop verbeterd en de overgangen ook.

buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 09:52

Naast de punten die hier boven al geneoemd zijn (goed zitten, een beetje angstig zijn) kan te hard gaan ook duiden op balansverlies bij het paard. Als een paard niet helemaal recht is en dus makkelijk op een schouder valt, gaat hij hard om niet om te vallen. Geeft hij meer druk op één teugel? Dat kan duiden op scheefheid. Rechtdoor galopperen is sowieso vaak moeilijker/zwaarder voor een paard dan op de volte. Misschien kun je eerst op de volte oefenen. Als je paard los is, rij hem op de volte. Je zorgt ervoor dat hij correct gebogen is en gelijk aan de beide teugels (als dit niet zo is, wisselend heel licht binnestelling en buitenstelling afwisselen, en niet vasthouden), kleine tempowisselingen rijden zodat hij scherp is aan het been en dan op de volte vóór de hoek aangalopperen. Op de volte houden door met de binnenteugel licht stelling houden maar NIET vasthouden (dan schiet hij naar buiten) en de buitentegel goed maar soepel eraan. En dan vooral werken en gehoorzaam zijn: rondje galopperen, overgang naar draf, aangalopperen, half rondje in galop en weer overgang etc. Dit soort werk heeft twee voordelen; het versterkt de achterbenen en maakt daardoor galopperen makkelijker op termijn en (ook belangrijk) jij bepaalt wat er gebeurt (neemt de leiding terug in galop) en het geeft jezelf meer zekerheid. Zo zou ik het aanpakken, succes!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 14:51

Probeer om een zo licht mogelijke hulp te geven en gewoon goed contact blijven houden.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 16:32

Mijn tip: Longeren en buitenritten maken.
Longeren: Als je gaat longeren moet je ervoor zorgen dat je de eerste keren zonder zadel doet, daarna met en dan misschien eens met jou erop .

Buitenrit: Er moet altijd iemand met de fiets, te voet of met een ander paard erbij zijn. Als je op een zanderige weg, een berm of bergop gaat probeer je eens aan te galoperen. als hij heel hard gaat draven gewoon een ophouding en dan weer proberen. als je paard dan nu heel hard gaat steek je nog eens extra je handen naar voren en geef je hem nog eens benen. er kan niet veel fout gaan, je paard zal er echt niet vandoor gaan rennen dat je hem nooit meer stilkrijgt. Als je eenmaal wil gaan draven niet gaat trekken maar gewoon steeds ophoudingen maken. Daarna goed belonen. dat zal ej paard echt goed doen. Zorg er wel voor dat je gaat staan in de galop(niet te overdreven maar een klein beetje).
Ik hoop dat deze informatie een beetje nuttig was.
Je mag altijd een Pb sturen als je meer informatie wil :)

_Haflinger

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 17:18

Doet het paard hetzelfde aan de longeerlijn?

Zo niet, probeer eerst rustig en ontspannen door te zitten en daarna alleen de beenhulp te geven óf alleen stemhulp:galop en kijk hoe het paard daar op reageert. Je zegt dat het stuur er nog op zit, dus ik zou hem dan op de volte zetten en zodra hij rustig is rechtuit galopperen.

liekemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 17:34

Probeer bij je zelf na te gaan of je:

- Vanuit een ontspannen draf aangaloppeerd
- De teugels niet te strak neemt omdat je weet dat ze paar sec later heel hard zal gaan
- Met je handen mee gaat in de beweging van de gallop en niet beklemmend terug houdt
- Niet voorover valt maar "relaxt" te gaan zitten
- Vanuit stelling naar binnen op volte aangaloppeerd

Dit zijn wat " standaard" punten om na te gaan.

Misschien kun je proberen om 1 x van iemand anders "les" te nemen, misschien ziet die net even dat puntje wat je huidige instructrice over het hoofd ziet??

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:46

Ik zou trouwens je paard net voordat je aangalopeerd juist iets actiever maken. Zodat niet OPEENS de galophulp komt en hij ertegenin gaat. Bereid hem goed voor.

M_arije

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:48

- Ik denk dat het een kwestie is van tijd. Sommige paarden hebben moeite met beheerst te galopperen.
Heb er zelf ervaring mee.
- Ik zou hem iig direct terug nemen als hij zo hard gaat, want hij mag dat niet doen (anders had je dit niet gepost)
- En kleine stukjes galopperen (half tot 1 rondje) Veel galopperen heeft geen zin, dan snapt je paard het alsnog niet als hij al 10 rondjes keihard is geweest en pas stopt als hij moe is.

- En vooral ontspannen, rustig blijven ademhalen door je buik en je lichaam losjes houden. Klinkt misschien vreemd maar je paard voelt als je oppervlakkiger gaat ademhalen en gaat zelf dan ook steeds harder. Je geeft namelijk paniek aan.

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:54

ik heb een tijdje een paardje gereden van een stalgenootje, ook een heet dier, had presies dezelfde dingen die jij net aangeeft, snoeihard gaan, geen balans enzovoort.. ik kwam erachter, dat als ik met mn been galop aangaf, ze dat te duidelijk vond, en als ik mn hulp kleiner maakte ik heel beheerst kon galoperen. Ook heeft het mij heel erg geholpen mn bovenbenen te ontspannen en gewoon te vertrouwen. Ik hoop dat je er wat aan hebt :)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:07

Wat je kan proberen is om eerst een paar rondjes in de verlichte zit te rijden. Beetje belonen en proberen wat luchtig rond te galoperen. Verlichte zit past wat beter bij de grote galopsprongen die het paard maakt bij die snelheid. De spanning moet er eerst af. Na een paar keer kan je proberen om ontspannen te gaan zitten. Blijf rustig en probeer zo min mogelijk te doen. Een heet paard is scherper op allerlei prikkels. Daarom is het ook belangrijk dat je je been rustig aan houd zodat je hem niet kietelt *\o/*

Linsey_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:53

en als je de teugels wat losser dan normaal laat hangen maar wel contact houd?
Hoe reageerd ze/hij dan?
misschien dat je haar net wat te strak hebt en daardoor niet aan wil galopperen.
Succes ermee!

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:32

mijn pony deed dat ook ...van alles geprobeerd , niets hielp echt...nu heb ik geprobeerd om iets meer naar achter te gaan hangen (iets he) en tadaaa *\o/* , meneer sprong superrustig aan...om niet van toeval uit te gaan doe ik dit nu iedere keer en het gaat super..geen onbalans meer en rustig wegspringen...

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:49

Voorlopig even op de volte aanspringen zodat je meteen controle hebt. Sprint ze weg, meteen op een kleinere volte rijden en zodra ze rustig galopeerd weer groter gaan.

Zelf ontspannen, benen lang maken en ontspannen. Zodra ze netjes op de volte blijft iets je hand meegeven zodat ze wat zakt in ontspanning. Kan zijn dat ze er dan juist uitvalt ipv rustiger gaat galoperen, maar dan gewoon weer opnieuw aanspringen. Niet kwaad worden, rustig blijven.

Ik denk dat ze vooral jouw spanning in je lijf voelt als je aan wil springen, doordat je de galop al een moeilijk punt vind. Ga mee met je zit, beweeg vanuit je heupen. Houd je bovenlijf mooi rechtop.

Vraag desnoods even of iemand wil longeren met jou erop, dan kun je wat gecontroleerder oefenen en diegene kan jou even begeleiden.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 16:33

de mijne kan ook zo racen door de bak in galop. Heeft jouw paard het bit echt tussen de kiezen, of dat niet?

Bij mijn paard ligt het probleem grotendeels/ helemaal bij mij. Ik moet vooral op het volgende letten:
- vanuit rustige draf aanspringen, dus niet eerst middendraf en dan galop.
- hakken goed uitdrukken
-achterover zitten
- bovenbenen aanklemmen, druk met knieën geven als ie versneld.
- Onderbenen NIET aanklemmen, dan gaat ie rennen en bokken
- teugels niet te lange late, maar netjes contact houden
- niet te ruw met het bit, kneepjes geven en ontspannen

Niet dat het altijd zo gaat hoor, vergeet vaak de helft :')