Jong paard gaat stil staan. (bezig met inrijden)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laura_power

Jong paard gaat stil staan. (bezig met inrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 07:12

Zoals sommige weten heb ik een 4,5 jarige merrie die ik zelf ging/ga beleren.

We zijn nu al zover dat het zadel erop kan, dat ik er zo hupsakee op kan stappen en ook gewoon lekker kan gaan zitten *\o/*
dat is dus al een enorme stap! en ze liet alles compleet toe! geen bijten, bokken, steigeren, gemeen doen, wat dan ook.
ze vondt het allemaal leuk goed en aardig :j

Laatst ging iemand me helpen, zij ging der eerst van 2 kanten even longeren met zadel en hoofdstel op.
en daarna ging ik erop.

nu is hetvolgende het probleem:
- als ik erop zit wat heel makkelijk gaat, wilt ze wel lopen, maarr......... alleen als degene die hielp haar aan een touw nog vast heeft en echt letterlijk naast haar loopt. ze is zo braaf dus ik kan makkelijk los stappen zonder longeerlijn...... maar hoe kan ik dit aanpakken?

- als de "helper" ook maar 5 stappen vooruit loopt gaat ze gelijkt prompt stilstaan :') ik neem binnenkort officieel les betalend. want degene die nu helpt is gewoon iemand die ik goed ken en die er zelf ook veel ervaring mee heeft.

maar dacht misschien heeft bokt ook weer wa leuke tips! als het maar aardig en onderbouwend blijft :))

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 07:26

Lijkt mij een reactie vanuit onzekerheid.

Als ik het goed begrijp loopt er dus iemand mee, anders blijft het paard stilstaan....? Dus rijden aan de longe kan ook niet? Dat zou imo namelijk de eerste stap zijn waar je nu mee bezig moet.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 07:28

Citaat:
Dat zou imo namelijk de eerste stap zijn waar je mee bezig moet.

heb ik al gedaan! maar omdat ze zo super braaf en rustig is wilde ik graag los stappen.
het gaat niet perse om echt rijden, maar dat ik gewoon zelf, los een rondje kan stappen.

snap je wat ik bedoel? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 07:28

Goed met je stem belonen als ze loopt en blijven praten als diegene wegloopt, maar als ze stopt klakken met je tong :)

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 07:31

Ik zou toch nog eens proberen wat adil zegt. Probeer het aan de longe, jij niks doen (of in ieder geval nagenoeg niks) en de persoon in het midden zorgt met stemhulp voor stap en draf en weer terug (hebben we bij mijn paard ook gedaan en werkte fantastisch, kon al na 3 of 4 keer los draven en zelf weer stoppen)... Je neemt dan de onzekerheid steeds meer weg, en kan je paard niet achter blijven hangen zeg maar, omdat hij meer gestimuleerd wordt om naar voren te gaan... en na een tijdje kun je dat dan ook echt wel los, stemhulpen blijven gebruiken, op zijn gemak stellen en dan komt dat echt wel goed!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 07:32

laura_power schreef:
Citaat:
Dat zou imo namelijk de eerste stap zijn waar je mee bezig moet.

heb ik al gedaan! maar omdat ze zo super braaf en rustig is wilde ik graag los stappen.
het gaat niet perse om echt rijden, maar dat ik gewoon zelf, los een rondje kan stappen.

snap je wat ik bedoel? :o

Oke, ik snap het :j En het rijden aan de longe verloopt helemaal zonder problemen? Dus de persoon die je helpt staat in het midden en jij rijdt er netjes in een cirkel om heen....Moet je veel doen om het paard voorrwaarts te krijgen/te houden?

Nogmaals, de reactie van je paard zegt mij dat ze onzeker is. Ik zou dus gewoon doorgaan met oefenen en daarheen werken dat je alleen kunt rijden. Ga haar niet dwingen of pushen. Probeer het, lukt het niet, persoon er weer naast, weer wat lopen en dan weer kijken of het zonder gaat. Ik noem maar een dwarsstraat!

@wen en jelle: :j

Siami

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 07:33

Het paard stil laten staan, helper afstand laten nemen (paar passen richting longeer opstelling) vervolgens gewoon longeren. Luisterd ze niet naar de stemhulp van degene die longeerd, even de longeer zweep erachter zodat ze zich echt in beweging zet, als ze 1 pas zet gelijk met je stem belonen.
Ook altijd zelf je stem gebruiken, dus als je in beweging wil duidelijk zeggen - in stap- (de ruiter) vervolgens moet degene die longeerd je hierbij ondersteunen. Als ze dit snapt de helper steeds minder laten doen vervolgens ga je de stemhulp combineren met kuitdruk, vervolgens laat je de stemhulp weg.... Als ze dit aan de longe snapt kan je ook los want ze weet dan war je van haar verwacht!
Laatst bijgewerkt door Siami op 17-02-11 07:36, in het totaal 1 keer bewerkt

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 07:35

Dotty: als je dat klakken met je tong doet, leer je dat dan niet aan? Dat als ze door moet lopen dat je dat dan steeds moet doen?

WenenJelle: ja dat is echt helemaal waar. ik ben het er ook mee eens! maar ik vroeg me af of er hier misschien een tip voor was.. iets anders? om wel los een stukje te lopen :D

adil: ja dat gaat goed, nee ik hoef er zelf niet veel voor te doen! ze loopt/rent/beweegt graag :D

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 07:39

Ik rij aan de longe tot draven goed gaat en ik eens heb gegaloppeerd. Veel galopwerk aan de longe doe ik niet, is best lastig voor jonkies.
Aan de longe wordt de rol van de "longeerder" stilaan minder, dus in overgangen meer en meer met je been overnemen, longeerzweep minder aanwezig.
Als dat allemaal goed gaat, even halthouden op de cirkel waar je longeert, helper komt de longe losklippen en gaat weer naar het midden (en neemt de longeerzweep weer op)

Dan hetzelfde rijden alsof de longe er nog aan zou hangen, dus dezelfde cirkel. Als ze niet vooruit gaan, kan de helper even tussenkomen, door paard aan te sporen met longeerzweep. Als ze goed geleerd zijn aan de longe hoeft dit maar een heel kleine beweging/stemgeluid te zijn.
Zo op dezelfde manier, in het begin neemt de helper ze wel vast om van richting te veranderen.

Als dit allemaal goed gaat, kan je eens proberen de lange zijde op te sturen, maar meestal moet je met kleine stukjes beginnen, paarden zijn best onzeker dan :j

laura_power

Re: Jong paard gaat stil staan. (bezig met inrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 07:41

ja dat is ook een goed idee. daar had ik nog helemaal niet aan gedacht haha. wat stom.
bedankt! :D

hoe gaat dat bij jou? na hoelang heb je de longeerlijn losgemaakt ongeveer?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 07:45

Afbeelding :P

je kunt twee dingen doen

heb je geduld genoeg wacht je gewoon af, er is geen paard wat een uur op dezelfde plek blijft staan
op het moment dat jij denkt dat ze nooit een pas zal zetten neemt ze haar eerste stap

tweede is om haar op stemhulp te laten reageren
als het goed is kent ze dat al van het longeren
verder zou ik in eerste stantie op de longeercirkel blijven rijden maar dan zonder longeerlijn
dat is bekend en daar voelt ze zich zeker
van daar uit zou je de ruimte steeds groter kunnen maken tot je door de hele bak gaat

jessje

Dat hangt echt van paard tot paard af :) Tussen 2x erop (hangen en paar passen stap niet meegeteld, dus echt draven) en meer dan 10x erop, afhankelijk van hoe braaf en makkelijk ze zijn...
Maar om het zo te doen moeten ze het "longe-systeem" wel goed kennen :)

Vippie

Idd pure onzekerheid en onwetendheid, ze snapt gewoon nog niet wat jij wilt. Logische reactie en heel simpel op te lossen. laat degene die haar begeleid ipv naar voren naar schuin achter lopen in haar drijvende cirkel, dat is veel logischer voor een paard (met longeren drijf je haar ook voorwaarts in die cirkel).

En ach dan staat ze stil, laat haar even denken, drijvende hulp geven en weer voorwaarts al is het maar paar stapjes. is nog best een kunst voor zo'n jong dier om van haar natuurlijke reacties af te stappen, jou in balans te houden en dan ook nog eens op hulpen te moeten reageren die ze nog amper kent.
En idd je stemhulpen gebruiken, hier zal ze het toch de eerste tijd mee moeten doen omdat ze de rest nog niet kent.

Succes, komt wel goed met jullie als ik het zo lees.

Ohja, en vergeet ook niet om dr af en toe een paar dagen "vrij" te geven zodat ze kan verwerken wat ze geleerd heeft, dan leren ze veel sneller.

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 07:57

ik heb een pony van 5 die ik zelf heb ingereden en normaal is ze altijd hatstike druk en wil ze graag lopen!
maar gisteren verzette ze na 1 km opeens geen stap meet verder van huis, uit eindelijk maar om gedraaid. ik heb echt alles geprobeerd!
ik denk dat ze hengstig word want de paarden bij ons op stal reageren ook opeens heel sterk op haar.
maar goed ik ga diet topic dus ook maar volgen ;)

Rensjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 08:10

ik had dit eerst ook met mijn paard dat ik paar maanden geleden ingereden heb.

Wij zijn begonnen met hangen en gaan zitten terwijl er gewoon iemand mee liep, toen dat goed ging zijn we begonnen aan de longe.
Doordat we van te voren al veel gelongeerd hadden was ze goed aan de stemhulpen en van daaruit ben ik mijn hulpen gaan geven.
Dat ging vrij snel goed en toen zijn we eigenlijk al los gaan stappen en draven.

dit ging, zeg maar de eerste 2 weken goed en toen snapte ze het volgens mij gewoon even niet meer.
ze wou niet meer vooruit, stilstaan en niks meer doen met mijn been.

Nou de oplossing:
Ik heb toen les genomen en die man heeft mij geleerd dat ik op mijn binnenbeen moest gaan zitten en binnenstelling moet vragen, tegelijkertijd drijven met mijn binnenbeen. Die drijfhulp moet je niet extra groot gaan maken maar je moet zo hard drijven zoals je het uiteindelijk ook wilt hebben. Op een gegeven moment begon ze het te snappen en kon ik vanuit mijn binnenbeen voltes gaan maken en rechtuit rijden terwijl paardjelief gewoon voorwaarts bleef.

Hoop dat je er wat aan hebt ;)

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 08:42

spatter misschien is dat wel een idee hahaha. ze is gek op wortels namelijk :P
maar dat stilstaan en geduld hebben en gewoon domweg blijven zitten kan ik ook wel is doen. dat ze zelf kan bepalen/kijken waar ze heen wilt lopen. en zo leert ze op een leuke manier mij in balans houden :D zonder dat ik haar dwing linksom of rechtsom te gaan. of sneller slomer te lopen.
goed idee van je, thanks!

vippie ja dat gaat vast goed komen met ons want ze wil eigenlijk heel graag werken merk ik wel haha. stiekemerd. en dat rust geven doe ik zeker! doe het extreem rustig. :D ik vind dat ze nog jong zat is. ondanks de meeste met 3jr. al beginnen!
ik vindt dit een mooie leeftijd <3 stemhulpen moet ik idd nog goed/meer mee oefenen.... maar dat komt wel goed denk ik..
ze vindt het nog wel heel erg lastig met longeren, als ze aan het draven of galloperen is, tot rust of tot stap te komen.
onder het mom van: ""hooooooo maar" met een lage en zware stem. geruststellend.
hier nog tips voor?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 08:48

Het kan ook zijn dat je paard bezig is met verwerken van de informatie die jij vraagt.
Geef dit paard even de tijd.
Anderzijds kan het ook zijn dat je paard jou hulpen niet begrijpt.
Tips geven blijft lastig als je niet weet wat er op dat moment gebeurt.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 08:51

Je moet zorgen dat de helper niet voor haar komt te staan, maar juist aan de
achterkant blijft lopen, dus als een drijvende kracht werkt. Laat jouw helper met
bijvoorbeeld een leadrope of een langer halstertouw aan de achterkant van jouw
paard lopen en laat haar met het touw een beetje drijven zodat je paard begrijpt dat het
moet lopen.

Als de helper aan de voorkant staat dan denkt jouw paard waarschijnlijk dat ze stil moet
staan. Kijk maar eens in de natuur hoe ze dat doen, het leidende paard richt zich altijd op de
achterhand van het onderdanige paard en kan het hierdoor alle kanten uitsturen.

Wij hebben dit met mijn jonge paardje ook gedaan toen ze net zadelmak was en het nog
niet snapte :)
In het begin zal je helper er veel achteraan moeten rennen, kijk daar mee uit dat het geen opjagen
wordt. Maar je zult zien dat de helper al snel meer afstand kan nemen en je haar snel niet meer nodig
hebt.

Succes!!

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 11:16

ja proud wat jij zegt had ik ook voorgesteld, maar degene die me hielp die is gestopt met rijden en met paarden omdat ze bang is geworden door een naar paard.
en daarom durft ze dus ook niet achter me paardje te lopen :p dus ik ga nu les nemen. en dan ga ik gewoon opnieuw beginnen, en ook dat proberen :D

en vanochtend was op animal planet een soort "horse whisperer" en dat was echt interesant.

die man die ging ook naast het paard lopen en dan schuin achter. bij het linker achterbeen dus. en zo leerde hij hem zelf orienteren.
en het paard begon op een gegeven moment ze lippen af te likken. en dat betekend dat ze hun linker hersenhelft gebruiken. en de linkerhersenhelft staat o.a. ook voor partnerschap. dus dat ze samen met je willen worden!
echt heel interessant. en als ze met hun ogen knipperen denken ze na. zo kan je zien of ze het echt opnemen en over de "stof" nadenken.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:20

Ze moet er ook niet recht achter gaan lopen, maar schuin richting de achterhand, dus zeg
maar op ruime afstand van je paard aan de zijkant, maar dan naar dichterbij de achterhand dan
bij de voorhand. Zo staat ze zelf veilig, mocht je paard trappen. En zo kan ze steeds een stukje
verder weg gaan staan, tot ze zelfs in het midden kan blijven staan en met haar lichaamstaal en
energie van het lichaam jouw paard kan blijven sturen en "aandrijven" vanaf de grond :)

Bij mijn paardje heeft het echt heel goed geholpen, toen ze eenmaal snapte dat ze ook kon
blijven lopen met iemand er op was het goed en kon degene die haar in reed al heel snel zelf
rond rijden :)

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 11:27

Oke, maar hoe pak je het dan aan, als ze stil blijft staan? Moet de helper dan een zweepje in de hand nemen, of met stemgeluid?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:30

ohh, wacht even, je hebt een stap overgeslagen bij het inleren
dit gebeurd hier eerst voordat ik er ooit opklim
Afbeelding

Afbeelding
zo leren ze wat sturen is, eerst op halster daarna op bit en ze leren zelfstandig te lopen met stemhulpen die van achteren komen

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:32

Lastig om zo uit te leggen :=
Eigenlijk is het ook handiger om eerst wat grondwerk te doen als voorbereidend werk :)
Dan snappen jullie beiden het principe ook van het vanaf de grond "drijven" en "sturen"
Het heeft gewoon heel veel met lichaamstaal te maken en dat is van achter een beeldscherm
niet zo heel makkelijk uit te leggen. Je zou eens kunnen kijken of je iemand in je buurt kent die
goed bekend is met grondwerk en daar 1 of 2 lesjes bij kunnen volgen ;)

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 11:34

grondwerk doe ik :j :j
en degene waar ik binnenkort les van krijg, die is daar bekend mee :D

spatter ik kan niet met dubbele lijnen.... :(

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:38

Maar bij grondwerk doe je dan toch ook je paard vanaf
de grond sturen en laten lopen, dat doe je dan precies hetzelfde
onder het zadel :j

Alleen gaat de helper dan steeds wat minder doen omdat als het goed is het
paard jouw hulpen gaat begrijpen :)

Wij hebben ook geen dubbele lijnen gedaan hoor, wel gewoon gelongeerd