Bitloos rijden = hangen: meer mensen dit probleem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isegrim

Bitloos rijden = hangen: meer mensen dit probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 22:08

Wij rijden met Finnegan (tinkerruin, bijna zes jaar oud) vrijwel altijd bitloos. We hebben een sidepull met rawhide neusriem (zie onderste plaatje in mijn profiel). Wat opvalt is dat hij met een bitloos hoofdstel (en we hebben er een paar verschillende geprobeerd) heel erg de neiging heeft om 'in het hoofdstel te gaan hangen'. Hij laat dan zijn hals hangen en lijkt te leunen in het hoofdstel. Dat is uiteindelijk wel op te lossen door veel overgangen te rijden etc, maar het duurt lang voordat hij loslaat. En je hebt nogal veel gewicht in je handen.

Vandaag heb ik weer eens met (dubbelgebroken) bit gereden, gewoon voor de afwisseling. En dan hangt hij totaal niet. Ik heb nauwelijks gewicht in handen en het enige probleem met bit is dat hij soms achter de teugel kruipt, maar dat kan ik vrij makkelijk oplossen door wat meer voorwaarts te rijden.

Zijn er meer mensen met deze ervaring? Ik zou eigenlijk liever bitloos rijden, maar blijkbaar verleidt dat hem ertoe om lekker op zijn hoofdstel te gaan leunen.

Tips zijn welkom!

aeolusnr1

Re: Bitloos rijden = hangen: meer mensen dit probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:19

Als het paard gaat hangen , is dat gewoon een teken dat de basis nog net onvoldoende is bevestigd in het paard, dus eerst met bit en supperconsequent rijden.
Nageeflijkheid vragen en ook loslaten dus zacht zijn met de handen , maar toch ook op tijd , kunnen en durven te corrigeren.
Bij de overstap naar bitloos , niets toegeven , paardje moet net zo nageeflijk blijven lopen.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 22:38

aeolusnr1 schreef:
Als het paard gaat hangen , is dat gewoon een teken dat de basis nog net onvoldoende is bevestigd in het paard, dus eerst met bit en supperconsequent rijden.

Als dat zo zou zijn, zou hij met bit toch evengoed gaan hangen lijkt mij?

Citaat:
Nageeflijkheid vragen en ook loslaten dus zacht zijn met de handen , maar toch ook op tijd , kunnen en durven te corrigeren.
Bij de overstap naar bitloos , niets toegeven , paardje moet net zo nageeflijk blijven lopen.

Als ik met bit rijd, ben ik altijd zeer voorzichtig met mijn handen. Ik heb wel contact, maar nauwelijks gewicht in mijn handen.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:52

Het is ook mijn ervaring dat bitloos meer uitnodigt tot hangen. En zie het om me heen ook veel, ook op de plaatjes hier op Bokt. Maar dat wil niet zeggen dat het niet te voorkomen is. Je draagt zelf al goede oplossingen aan.

Welke bitloze hoofdstellen heb je geprobeerd? Er is nogal veel verschil tussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:55

Zou hij op een touwhalster ook zo gaan hangen?

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 23:02

Pas op, met een touwhalster hoor je niet met aanleuning te rijden. Dat is te scherp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 00:06

Kan zijn, ik weet niets van bitloos rijden ;) Maar het lijkt me dat je met een touwhalster een paard wat makkelijker 'licht' krijgt dan met een ander type bitloos hoofdstel.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 00:14

Ja, dat klopt wel. Maar het is zelfs te scherp om aanleuning op te nemen. Je kunt een paard er wel afgebogen mee laten lopen, maar zonder aanleuning. :)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 00:15

ik heb dit in het begin een beetje gehad, maar nu niet meer. mijn pony ging juist eerder aan het bit hangen en trekken (tegenin gaan) en met het bitloze hoofdstel (kaakgekruisd) niet. Met het touwhalster hangt hij al helemaal niet, maar daarmee rijden we dan ook zonder enige druk. (rijd dan met neckrope, touwhalster functioneert alleen als 'nood stuur/rem')
TS je geeft zelf al een aantal goede oplossingen zoals veel overgangen rijden, ik denk dat als je het hangen consequent tegengaat door je paard veel bezig te houden het vanzelf minder zal worden?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 00:23

Is idd een rijtechnisch probleem, dat hij niet gaat hangen op het bit is omdat dat een naar gevoel geeft, maar op den duur zal hij ook op het bit gaan hangen.
Probeer als hij gaat hangen het achterbeen te activeren zodat hij meet voorwaarts word, niet een hoger tempo maar voorwaarts in zijn achterbeen, dan zul je voelen dat hij losser word in je hand.
Dus aan de gang gaan met het rechtrichten en leer daar ook de theorie van dat maakt het duidelijker waarom hij gaat hangen en hoe je het zelf op kan leren lossen .

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 09:37

Motje11 schreef:
Het is ook mijn ervaring dat bitloos meer uitnodigt tot hangen. En zie het om me heen ook veel, ook op de plaatjes hier op Bokt. Maar dat wil niet zeggen dat het niet te voorkomen is. Je draagt zelf al goede oplossingen aan.

Welke bitloze hoofdstellen heb je geprobeerd? Er is nogal veel verschil tussen.

Kaakgekruist (vond ik niet fijn wegens gebrek aan release), sidepull met gewone, brede neusriem en de huidige.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 09:42

Ik zie meer paarden hangen in bitloze hoofdstellen, sommige zijn nog jong, anders moeten de overschakeling voor zichzelf maken.
Goed voorwaarts blijven en vooral op je zit rijden. Als een paard echt erg gaat hangen, help het ook wel eens als je onverwachts alle teugel loslaat.

En probeer eens wat meerdere hoofdstellen uit, want het kan goed zijn dat het paard bij het ene bitloze hoofdstel hangt en de ander niet.
De nurtural is een hele fijne. Die is kingekruisd met een stabilisator ...
En anders heb je nog hackemore achtige hoofdstellen of een glucksrad.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 09:43

midgie schreef:
Is idd een rijtechnisch probleem, dat hij niet gaat hangen op het bit is omdat dat een naar gevoel geeft, maar op den duur zal hij ook op het bit gaan hangen.
Probeer als hij gaat hangen het achterbeen te activeren zodat hij meet voorwaarts word, niet een hoger tempo maar voorwaarts in zijn achterbeen, dan zul je voelen dat hij losser word in je hand.
Dus aan de gang gaan met het rechtrichten en leer daar ook de theorie van dat maakt het duidelijker waarom hij gaat hangen en hoe je het zelf op kan leren lossen .

Dit is precies wat ik ook direct dacht bij het lezen van je topic.

Jouw paard heeft tijdens het rijden waarschijnlijk onvoldoende impuls en mogelijk ook balans waardoor hij zwaar wordt aan de voorkant. Geen weerstand bieden dus maar van achteruit activeren en licht blijven met je hand.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 09:47

Staan hier al goede oplossingen.
Overigens reed ik zelf wel met een touwhalster, en met aanleuning.
Die moet namelijk imo zo licht zijn dat het niet uitmaakt of het scherp is of niet.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 09:49

Miss_Malfoy@ dit is niet voor iedereen weggelegt.
Er zijn weinig mensen die voelen of ze zo licht contact kunnen hebben.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 09:57

Hhhm dat is waar ja. Maargoed ik rijd dan ook met een stille hand die verder niks doet. Hoogstens stelling vragen, nagevelijkheid komt van achter.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:29

mijn paard hangt ook op een kaak/kingekruist hoofdstel
op de hack hangt ze totaal niet, en kan ik ze ook min of meer dressuurmatig rijden met losse aanleuning.
Mss idd eens kijken voor een glucksrad/hack met korte scharen/marylot bloem oid

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:28

Ik rijd fanatiek bitloos en mijn paard hangt ook wel, ze mogen een beetje hangen (niet dat je echt iets zwaars heb maar wel wat meer contact dan normaal, je merk er niet echt veel van) maar zodra ze echt veel gaan hangen veel naar voren rijden en veel met een wat langere teugel oefenen dat ze op eigen benen leren lopen ook met zo'n bitloos ding. :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 08:22

Bij mij mogen de paarden niet hangen, ook niet een beetje.
Ik heb net zoveel contact met een bit in als zonder bit.

Een paard op eigen benen late lopen vind ik persoonlijk erg belangrijk of je nou alleen of in een groep rijd.
Je ziet veel anders.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:04

Je paard kan alleen hangen als jij vasthoudt. Waarschijnlijk hangt hij in het bit niet omdat dat minder prettig is dan hangen in een bitloos hoofdstel.

Ik zou eens een tijdje zonder teugels kunnen rijden, wel er aan laten voor de rem wanneer dat noodzakelijk is, maar er verder niet aankomen. Als je paard goed te sturen is op been en zit, kun je de teugels weer een beetje oppakken, met een boogje erin. En zo toewerken naar contact. Bij hangen meteen loslaten en flink door laten lopen. Hangen = zelfstandig werken.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:45

Sassol@ dat is een mooi verwoord en zeer goede tip!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 18:02

Sassol schreef:
Je paard kan alleen hangen als jij vasthoudt. Waarschijnlijk hangt hij in het bit niet omdat dat minder prettig is dan hangen in een bitloos hoofdstel.

Ik zou eens een tijdje zonder teugels kunnen rijden, wel er aan laten voor de rem wanneer dat noodzakelijk is, maar er verder niet aankomen. Als je paard goed te sturen is op been en zit, kun je de teugels weer een beetje oppakken, met een boogje erin. En zo toewerken naar contact. Bij hangen meteen loslaten en flink door laten lopen. Hangen = zelfstandig werken.

Goed idee, ga ik proberen. :) Hij is behoorlijk goed op zit te sturen, been is nog niet helemaal wat het moet zijn (voorwaarts gaat prima, maar begrenzen / zijwaarts begrijpt hij volgens mij niet altijd). Ik doe heel erg mijn best om niet vast te houden, maar dat vind ik erg lastig als hij gaat lopen hangen wanneer ik alleen maar contact wil.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 18:05

Duhelo schreef:
mijn paard hangt ook op een kaak/kingekruist hoofdstel
op de hack hangt ze totaal niet, en kan ik ze ook min of meer dressuurmatig rijden met losse aanleuning.
Mss idd eens kijken voor een glucksrad/hack met korte scharen/marylot bloem oid

Zou ik sowieso ook wel eens willen proberen. Kijken of ik zoiets voor een leuke prijs tegenkom op Equitana. :)

Yaaraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 19:33

aeolusnr1 schreef:

Precies wat ik wou typen. :o

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 19:59

TS: Waarom meteen naar scherper grijpen? Waarom niet eerst je eigen rijden aanpassen, onder leiding van een instructeur, en dan pas naar het tuig kijken.
Onthoud, bijna altijd ligt het aan de ruiter...