Nagefelijk met overgangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Nagefelijk met overgangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 15:08

Ik rij al een hele tijd een friese dame. Heb van de zomer ook les gehad en ging steeds beter. Heb na de winter weer enkele keren gereden gaat ook weer goed.
Nu is het zo dat als ik stap, ze lekker relaxed is en dan mooi nagefelijk loopt.
Tegen het eind van het uur (dus na ong. 45 - 50 min. rijden maar wordt inmiddels ook al steeds iets sneller!) kan ik haar in draf ook mooi nagefelijk laten lopen, dit wel in een slakkentempo maar vindt ik niet zo erg. Als ik het tempo wat wil verhogen komt ze weer omhoog en krijg haar pas weer laag in het zelfde lage tempo als voorheen.

Ik weet dat dit alles met evenwicht te maken heeft, dus hoe krijg ik het voor elkaar dat ze met overgangen en hoger draftempo ook nagelijk blijft?

Oja lichamelijk is ze gezond. Het hoofdstel en zadel is ook niks mee aan de hand is kort geleden allemaal nog gecontroleerd. Ben momenteel nog op zoek naar instructie vandaar dat ik hier mijn vraag stel!

Niceee

Re: Nagefelijk met overgangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:47

Klinkt als een bekend probleem, ik heb er ook last van gehad. Heel flauw, maar de oplossing is oefenen, oefenen, oefenen. Veel overgangen rijden en je paard lekker 'los' maken tijdens het rijden. Wat ik ook fout deed is mijn handen wat naar voren brengen als ik een overgang wilde maken (dit deed ik onbewust), hierdoor verloor ik telkens de aanleuning in de overgangen. Met handen op de plaats houden gaat het dan vanzelf een heel stuk beter. Weet natuurlijk niet of jij dat ook doet, maar ik dacht ik zeg het even als tip.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:53

Ik lees even mee, precies het zelfde probleem. :o

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:03

Ze zal in de draf meer moeite hebben met het voorwaartse, je zou in stap kunne gaan oefenen met schouder binnen en travers om het achterbeen sterker te gaan krijgen waardoor ze meer voorwaarts kan gaan worden,

Wees tevreden met wat ze nu aanbied, en blijf gymmen, train niet te lang , want 50 min concentratie is voor ons zelfs moeilijk , dus zeker ook voor een paard.

Idd een instructrice zoeken die jouw kan helpen met rechtrichten oefeningen.

Only_Gold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 10:02

Bedankt voor de antwoorden.
Schouderbinnen en travers lukt ook nog niet eigenlijk, wel mee geoefend maar de link lecht ze nog niet echt.

Ik ben ook al tevreden met wat ze nu doet, maar als ze in draf en later in galop ook mooi gaat lopen dan ben ik natuurlijk nog blijer! En instructie, ja dat loopt nog niet zo hard.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:11

Kijk eens op de site paardenbegrijpen.nl staat veel over schouder binnen en traver en waarom juist die oefeningen erg belangrijk zijn .

Only_Gold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 10:23

Oké dank je! Ik zal eens gaan kijken.

karlijn_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 23:20

Zorg ervoor dat je paard voorwaarts en aan het been is. Als dat goed zit, dan kun je wat beginnen te vragen. Zorg er hierbij voor dat je paard niet van tempo veranderd en de impuls b;ijft behouden. Eerst voorwaarts, dan neerwaarts! Als dat namelijk niet goed zit, dan gebruikt het paard onvoldoende zijn ruspieren, en duikt het op de voorhand.
Zorg dat je paard voorwaarts blijft tijdens de overgangen. Dus bijv. overgang draf-stap, goed je been erbij houden. Schijnovergangen helpen ook. Zorg ervoor dat je paard de impuls behoudt, dan worden de overgangen ook beter.

Only_Gold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 15:21

Bedankt voor je reactie karlijn_92:
Voorwaarts is ze ook wel en ze reageert ook goed op de hulpen die ik geef.
Het probleem is alleen dat als ik in draf vraag om nagelijkheid, dat ik het wel steeds meer en langer krijg maar dat het tempo om te janken is (lekker traag) en als ze dan zo mooi loopt en ik wil iets sneller dan komt ze omhoog met haar hoofd.

Voorwaarts met overgangen is ze wel, met als gevolg dat ze gaat sterrenkijken. Schijnovergangen ga ik ook meer mee bezig!
Wat kan nog meer helpen?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:27

Miss dan in de draf niet te veel willen, wees blij dat het tempo laag is dan kun jij aan de techniek werken en zo het paard meer gymmen zodat ze wel voorwaarts kan in haar achterbeen, wees niet gefocust op het tempo maar ga aan de gang met het voorwaarts en dan komt het tempo echt vanzelf

Only_Gold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 16:27

Dat ze zo loopt ben ik ook absoluut tevreden mee, geen twijfel over mogelijk. Maar iets meer voorwaarts zou wel mooi zijn. De hele les zo langzaam wordt niemand blij van natuurlijk!

Hoe kan ik nog meer gaan gymmen met haar? Springmateriaal e.d heb ik geen beschikking over.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:38

Ja gymmen is recht richt oefeningen doen, zoals schouderbinnen en traver aan leren, eerst zelf weten hoe je die hulpen geeft leer het je paard vanaf de grond, dan is het vanaf het zadel een stuk fijner voor jezelf maar zeker ook voor het paard.
Met voorwaarts bedoel ik geen tempo, miss eens wat meer theorie gaan leren.

Only_Gold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 15:28

midgie schreef:
Met voorwaarts bedoel ik geen tempo, miss eens wat meer theorie gaan leren.

Sorry?? Rij al een eeuwigheid dus lijkt me niet nodig.
Meer reacties in de trant worden niet geacepteerd en direct gemeld.
Ik vraag om info, niet zulke reacties!

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:13

lekker voorwaarts rijden. Misschien eerst werken aan de overgangen en de tempowisselingen voordat je haar écht nagefelijk wilt rijden.

_haflinger

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:18

Een tip voor de overgangen die ik ooit meekreeg. Ga oefenen met het volgen van de hand. Dus in stap hals strekken, paard moet iedere keer dat jij meer teugel geeft de hand volgen. Dan weer oppakken, dan nog eens, tot het goed gaat. Dan draaf je aan, opent daarbij je hand, zodat het paard ruimte heeft om voorwaarts te gaan, maaaar, hij heeft dus geleerd, om wel de hand te blijven volgen en niet zijn kop in de lucht te steken. Het kan even moeite kosten, maar het is iets wat eenmaal aangeleerd vrij goed werkt. Even dat oefenen (ik deed het altijd op de volte) en dan viel het kwartje, oja, sorry baas, hand volgen, da's waar!

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:37

o god hier heb ik ook altijd last van
maar volgens mij is het bij het paard waar ik op rijd gewoon koppigheid en ontzettend eigenwijs :P
in stap lukt het altijd prima
en zodra ik ga draven gooit ie zn hoofd omhoog!
terwijl ik hem genoeg los rijd met veel voltes en overgangen etc. ..

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:42

Flink voorwaarts gaan rijden en even misschien niet perse letten op nageeflijk lopen. Een paard wat niet super goed aan het been is (dus bij been zo weg kan gaan in hardere gang of veel voorwaartser), is niet nageeflijk.. die loopt nep in de krul en dat is slechter dan niet nageven.
Bedoel dus eigenlijk een beetje wat hier boven werd gezegd: voorwaarts rijden en dan niet in tempo.. maar dus dat paard goed achterbeen gaat gebruiken en meteen weg is bij been.. dat is voorwaarts.
Midgie brengt het wat bot wellicht.. maar ik denk dat het inderdaad goed is om je te verdiepen in wat dit is en daar veel op trainen. Zal je goed gaan helpen! Verder veel bezig gaan met rechtrichten, maar dat is lastig aanleren zonder les.
Heel goed dus dat je les gaat nemen!! Dan zal je daar goede hulp bij krijgen denk ik. Succes! Gaat vast snel beter!!

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:47

Ja lekker voorwaarts rijden in de draf, motor zit vanachter.
Begrenzen met je buitenhand en licht stelling vragen binnen, met je binnenbeen naar je buitenhand toe rijden.
Idd, lekker overgangen rijden en tempowisselingen, schouderbinnenwaarts, slangevoltes.
Ik denk dat je haar beter voorwaarts in draf kunt laten lopen en gymnastiseren en dan nu nog hoofd omhoog, dan in slakkengangetje zonder impuls nageeflijk/gebogen hoofd.

Je zou met longeren hier aan kunnen werken dmv dubbele longe of pessoa.
Pessoa moet je wel rustig opbouwen.

Succes, ook met vinden van instructie ;)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 08:53

scheepie schreef:
Begrenzen met je buitenhand en licht stelling vragen binnen, met je binnenbeen naar je buitenhand toe rijden.
Idd, lekker overgangen rijden en tempowisselingen, schouderbinnenwaarts, slangevoltes.
Ik denk dat je haar beter voorwaarts in draf kunt laten lopen en gymnastiseren en dan nu nog hoofd omhoog, dan in slakkengangetje zonder impuls nageeflijk/gebogen hoofd.

+:)+ allen de hulp teugels zou ik weg laten (kunnen ze op gaan leunen), veel schakelen, geen einden hard lopen, bijvoorbeeld, schouder voor of stelling daar van uit 6 of 8 passen voorwaards en weer terug, en weer zoveel passen weg,enz. 8-)

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:49

montyjansen schreef:
scheepie schreef:

+:)+ allen de hulp teugels zou ik weg laten (kunnen ze op gaan leunen), veel schakelen, geen einden hard lopen, bijvoorbeeld, schouder voor of stelling daar van uit 6 of 8 passen voorwaards en weer terug, en weer zoveel passen weg,enz. 8-)

Eh..hulpteugels?
Ik had het over longeren met pessoa of dubbele longe, ben niet zo van de hulpteugels ;)
TS vroeg nog om andere manieren om te gymnastiseren en dit kan prima met pessoa aan de longe, of dubbele longe ;) .

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:19

sorrie, als hij goed word gebruikt, zodat hij niet gaat hangen voor op het bit.

Only_Gold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 12:29

Longeer spulletjes heb ik wel maar de eigenaresse wil er graag bij zij als ik ga longeren dus mag dat helaas niet alleen doen. Pessoateugels e.d hebben we niet.

Ze had vrijdag even een wat mindere bui, 2x een protest bokje gehad met aanspringen galop! Vorige keer was het er nog maar 1 haha. Maar goed dat gaat ook wel weer over.

Ze is goed aan het been, en ben bezig om dat nog meer te optimaliseren.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:32

Ik zou dan eerst eens voorwaarts rijden en de nageeflijkheid laten zitten. Als ze alleen heel sloom kan nageven dan geeft ze ws. ook niet correct na maar laat ze ws. het gewicht gewoon op voorhangt hangen waardoor achterbeen achter de massa blijft. Rij dus eerst naar voren op 2 teugels en 2 benen en van daaruit gaat ze vanzelf je hand zoeken.

Voor de overgangen kun je zorgen voor een reserve, maar dan moet je paard eerst actief voorwaarts zijn. Stel haar dan ietwat dieper in voor je de overgang rijdt, tijdens de overgang komt ze dan op de juiste lengte.

mychamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:35

kom 1 keer bij mij lessen ;) Dan is het opgelost.

Ik vind trouwens de reacties over travers en schouderbinnenwaarts HEEL raar........
Gymnastiseren oké, maar niet met deze oefeningen als de basis niet goed is..

Het belangrijkste is dat je met een constant contact rijdt, en als jij aan de voorkant de druk wat verhoogd dat je paard ABSOLUUT niet remt... Ze mag niet remmen op jouw teugeldruk, ze moet remmen op jouw zit. Als ze wel remt zonder dat jij dit vraagt, moet ze heeeel duidelijk naar voren..

Only_Gold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 12:39

Chaos schreef:
Rij dus eerst naar voren op 2 teugels en 2 benen en van daaruit gaat ze vanzelf je hand zoeken.

Dit heb ik tijdens de lessen ook vaak moeten doen, maar dan krijg ik juist het tegenovergestelde. Sterrenkijken. Bij het naar voren rijden gaat ze juist omhoog, daarom ook de vraag hoe ik dat kan voorkomen/oplossen.

Chaos schreef:
Voor de overgangen kun je zorgen voor een reserve, maar dan moet je paard eerst actief voorwaarts zijn. Stel haar dan ietwat dieper in voor je de overgang rijdt, tijdens de overgang komt ze dan op de juiste lengte.

Ze loopt wel redelijk netjes nu met draf maar echt diep krijg ik haar niet. Ja met lange teugels maar als ik ze op maat hou dan doet ze dat nog even niet.