Wanneer ze het moeilijk vind of ze word moe een probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny_S

Wanneer ze het moeilijk vind of ze word moe een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 08:53

Hoi

Ik rij een friese merrie van 5,5 jaar, staat winter periode op stal, is ze gewend (lente-zomer in de wei).
Rij haar 3 keer in de week of longeer haar 1 van die dagen. We hebben nog geen niveau, we zijn sinds juni vorig jaar bezig en met de vorst een maand niet gereden.

Maar zodra ze moe begint te worden of ze vind de oefening niet leuk meer dan gaat ze voor de minste geringste aan de kletter.
Met gevolg dat ik er weer af lig.
Ik rij zonder sporen, maar wel met zweep.

Denken jullie dat het verstandig is om meer te gaan longeren en dan bijvoorbeeld langer dan normaal zodat haar conditie beter wordt of denken jullie dat 3 dagen te weinig is en daardoor steeds haar conditie op zelfde blijkbaar laag niveau blijft.

Ze heeft wel een dominant karakter maar door consequent te zijn waren we al beter naar elkaar toegegroeit, dus ik baal als een stekker

brand maar los, bedankt

Duhelo

Re: Wanneer ze het moeilijk vind of ze word moe een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 09:07

nou,als ik enkel op de wc zat en er enkel 3 X per week uit mag om te werken, zou ik ook voor het minste aan de kletter gaan,

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 09:07

Aanpakken die pown! Ik zou haar de volgende flink laten rennen maar dan op jou voorwaarden. Net zo lang tot jij vind dat ze mag stoppen en zij er al lang zat van is. Desnoods een kwartier. Ze moet leren dat jij bepaald wanneer ze mag lopen en zij niet. Als ze aan de kletter gaat kun je haar lastig stoppen maar wel doordrijven. Bereid je wel geestelijk voor op een heftig rij-uurtje. Als je dit een paar keer herhaald leert ze wel dat aan de kletter gaan meer ellende voor haar oplevert dan voordeel en dan stopt ze er rap genoeg mee. En als ze niet zoveel conditie heeft is dan jammer dan, dan zweet ze maar wat meer en heeft ze desnoods de volgende dag maar spierpijn, eigen schuld dikke bult! Wel goed uitstappen he!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 09:19

@duhelo: tussendoor worden ze nog wel losgegooit in de bak

@troi: ik denk soms ook 'geen conditie?? maar wel genoeg om het op een rennen te zetten haha'

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 09:39

een kort sprintje heb je geen conditie voor nodig he ;)
als ze tussendoor voldoende vrije beweging en contact met andere paarden heeft (wat versta je onder losgooien, een kwartiertje per dag? een kwartiertje per dag dat ze niet werkt? enkele uren per dag met andere paarden?) zou ik ze harder aan het werk zetten, maar met iets dat ze beter kan
dus stel ze kliert bv in de zijgangen, en ze springt weg, dan laat je ze maareffe goed vooruit draven tot je er zelf genoeg van hebt.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 09:49

met alle paarden tijdens het mesten, maar dus niet enkele uren nee

bedankt

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:44

Waarom laat je haar moe worden dan, je hebt dan de grens bereikt en zij zegt tot hier en niet verder.
Dus hou je training kort en leerzaam en ga niet door tot het uiterste , daar is het paard nog niet aan toe, 5.5 is ook nog erg jong, maar ook met een ouder paard is het belangrijk dat je niet door gaat tot ze aan de kletter gaan , maar stopt waar het wel goed gaat en zoek geen discussie op , zeker met een paard wat alles nog moet leren.

En miss de oefeningen die zij niet leuk vind ligt miss ook aan dat jij de oefening niet goed uit kan leggen en te veel druk zet.

Een paard gaat niet voor niets aan de kletter, zorg dat je dat moment niet krijgt. luister naar wat het dier te vertellen heeft, en zeker met een dominant paard is dat werken aan vertrouwen en respect, maar ik denk dat het niet aan dominantie ligt maar meer aan jou techniek en hoe je de hulpen aanbiedt en het onzekeren gedrag van je paard zorgt er voor dat hij weg vlucht, dat is een natuurlijke reactie waar het paard niets aan kan doen op dat moment, maar jij als begeleider kan dat wel voorkomen.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 11:58

midgie schreef:
Waarom laat je haar moe worden dan, je hebt dan de grens bereikt en zij zegt tot hier en niet verder.
Dus hou je training kort en leerzaam en ga niet door tot het uiterste , daar is het paard nog niet aan toe, 5.5 is ook nog erg jong, maar ook met een ouder paard is het belangrijk dat je niet door gaat tot ze aan de kletter gaan , maar stopt waar het wel goed gaat en zoek geen discussie op , zeker met een paard wat alles nog moet leren.

En miss de oefeningen die zij niet leuk vind ligt miss ook aan dat jij de oefening niet goed uit kan leggen en te veel druk zet.

Een paard gaat niet voor niets aan de kletter, zorg dat je dat moment niet krijgt. luister naar wat het dier te vertellen heeft, en zeker met een dominant paard is dat werken aan vertrouwen en respect, maar ik denk dat het niet aan dominantie ligt maar meer aan jou techniek en hoe je de hulpen aanbiedt en het onzekeren gedrag van je paard zorgt er voor dat hij weg vlucht, dat is een natuurlijke reactie waar het paard niets aan kan doen op dat moment, maar jij als begeleider kan dat wel voorkomen.

Bedankt voor je reactie
Om een beetje conditie op te bouwen, moet je af en toe wel 5 minuten over de grens gaan vind ik anders blijf je hangen op een half uur toch.
Denk dat dit bij hun zelf ook doen om fitter te worden.

maar wil ook graag weten of wat langer longeren verbetering geeft

dat over vertrouwen daar ben ik ook echt mee bezig, maar ben de laatste 2 keer net te laat met stoppen waardoor het mis gaat
en dan zijn we echt net op een half uur en ik vraag eigenlijk best weinig, want ben al blij dat ze een volte netjes rond maakt of dat ze netjes rechtloopt, dus streng qua oefeningen ben ik niet volgens mij

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:15

Conditie kun je opbouwen door te gaan wandelen of longeren, maar met trainen over de grens gaan daar raakt ze dus gestrest van en dat heeft dan niks meer met conditie te maken,
Zorg dat als je traint spier technisch goed aan het werk ben en weet wat het paard beweegt, dan volgt de conditie echt vanzelf.
Let ook op de ademhaling, als je paard grote neusgaten heeft dan snakt hij naar zuurstof , dus blijft niet door gaan als je dat opmerkt , maar ga terug naar ontspanning zodat hij weer op adem kan komen, bedenk hoe jij zelf je conditie op bouwt dan blijf je ook niet door gaan als je merkt dat je longen om lucht vragen.

Dus interval is prima, maar over drijf het niet, je paard geeft aan dat jij te veel wil door weg te rennen, waarom zou je daar niet naar luisteren? dat geeft het paard meer vertrouwen door hem met respect te trainen dan hem ergens doorheen te dwingen, met dwingen kom je er ook, maar dan doet het paard het niet voor jou, maat s;uit zich juist af door of te gaan rennen of te staken , steigeren of wat op dat moment voor hem zijn instinct hem zegt

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 12:35

midgie schreef:
Conditie kun je opbouwen door te gaan wandelen of longeren, maar met trainen over de grens gaan daar raakt ze dus gestrest van en dat heeft dan niks meer met conditie te maken,
Zorg dat als je traint spier technisch goed aan het werk ben en weet wat het paard beweegt, dan volgt de conditie echt vanzelf.
Let ook op de ademhaling, als je paard grote neusgaten heeft dan snakt hij naar zuurstof , dus blijft niet door gaan als je dat opmerkt , maar ga terug naar ontspanning zodat hij weer op adem kan komen, bedenk hoe jij zelf je conditie op bouwt dan blijf je ook niet door gaan als je merkt dat je longen om lucht vragen.

Dus interval is prima, maar over drijf het niet, je paard geeft aan dat jij te veel wil door weg te rennen, waarom zou je daar niet naar luisteren? dat geeft het paard meer vertrouwen door hem met respect te trainen dan hem ergens doorheen te dwingen, met dwingen kom je er ook, maar dan doet het paard het niet voor jou, maat s;uit zich juist af door of te gaan rennen of te staken , steigeren of wat op dat moment voor hem zijn instinct hem zegt

duidelijk verhaal

denk je dat ik er iemand bij moet zoeken ivm 3 dagen, ben bang dat het te weinig is?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 13:56

Ik ben het volledig eens met Midgie. 3 x per week rijden en de rest van de tijd op stal is wel weinig beweging voor een paard. Meer buitengang houdt de spieren ook soepel, misschien dat ze daarom ook heftig reageert als je eens wat meer vraagt.
Buitenritten zijn ook een goede manier om conditie op te bouwen, heb je de mogelijkheid om met haar naar buiten te gaan?
Succes!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 14:00

helaas is het een onopgevoede knol die ook nog schrikt van alles wat beweegt haha dus dat is helaas geen optie
hoop in de toekomst wel hoor

ja zal het ook spierpijn zijn?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:08

Spierpijn is eerder na zware inspanning, ik denk meer aan stijfheid omdat ze zoveel stil moet staan. Als wij een paar dagen lang niets anders hebben gedaan dan zitten en liggen en een keer een loopje maken naar de keuken of wc (als je ziek bent bijvoorbeeld) dan voel je ook stijfheid als je weer gaat bewegen, dat is niet zo zeer spierpijn. Daarom ben ik ook voor dagelijke buitegang (wei of paddock) voor meerdere uren op een dag, het liefst minimaal 8 uur, liever nog 24/7.
Over het buitenrijden, begin met wandelen aan de hand. Zorg er dan wel voor dat ze ook goed naar jou luistert als je haar aan de hand hebt. Als dat nog niet het geval is, dan eerst daar aan werken. Misschien dat schriktraining jullie ook gaat helpen. Je kan hiervoor een dagcursus doen, maar het is ook prima zelf te organiseren in je eigen bak. Misschien dat meer stalgenoten geinteresseerd zijn.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:13

Als ik zo vrij mag zijn...Ik denk dat we hier met een foute conclusie te maken hebben...Ik heb in mijn leven toch al behoorlijk wat paarden gehad om te rijden, van allerlei formaten, rassen, leeftijden, verschillende karakters enz. en ik heb werkelijk waar nog nooit meegemaakt dat een paard aan de kletter is gegaan omdat hij of zij moe was?

Ik bedoel: Moe en slap paard en aan de kletter gaan, dat klinkt op zich al krom....Paarden die moe worden, worden trager, reageren niet meer scherp op hulpen en raffelen een oefening af of raken geïrriteerd.

Ik denk dus dat jouw paard om een andere reden aan de kletter gaat. Wat dat betreft past het idee "te moeilijk = aan de kletter" veel beter. Wanneer voor een paard iets te moeilijk wordt, hebben paarden verschillende manieren om dat aan te geven. Sommige paarden maken zich erg sterk, andere staken, weer andere komen omhoog of beginnen te bokken/uitslaan enz. enz. En je hebt paarden die aan de kletter gaan. Vaak, maar dat is puur mijn persoonlijke ervaring, komt dat door de volgende kettingreactie:

Oefening wordt ingezet (ben je duidelijk genoeg?) -> Paard vindt het te moeilijk -> Paard raakt in paniek omdat ze het allemaal niet meer snapt "Help, wat wil je van me?" (vraag je af: Wat doe jij op dit moment, hoe begeleid je jouw paard?) -> Paard wil de situatie letterlijk ontvluchten en wil er vandoor.

Maar goed, dit is een heeeeeeeeeeeel erg simpel omschreven optie die niet eens van toepassing hoeft te zijn, maar denk er eens over na en omschrijf eens gedetailleerd wat er gebeurd wanneer jij een oefening gaat doen die jouw paard blijkbaar te moeilijk vindt, en wat voor soort oefeningen zijn dit etc. Een omschrijving in dit topic zou de boel al een stuk helderder maken :)

En last but not least, mocht het aan het bovenstaande liggen: Pas je training op jezelf en op het paard aan. Vraag je niet alleen af of het paard er klaar voor is, maar vraag jezelf ook af of jij er klaar voor bent de oefening zo helder en duidelijk mogelijk voor het paard door te voeren. Bouw langzaam op. Durf een oefening af te breken als iets niet lukt, doe iets anders, iets simpels, probeer het dan nog eens en geef je met minimale resultaten tevreden (in het begin). Grenzen moet je verleggen, verschuiven, niet overschrijden...!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 14:17

ja je hebt gelijk hoor wat betreft buitengang, moet alleen de eigenaar van het terrein weten te overtuigen
de paarden weten nu niet beter, al vanaf geboorte en zijn ook erg relaxed op stal wat me verbaasd

en wat betreft schriktraining enzo daar voel ik zeker wat voor zodra we wat verder zijn, lijkt me een goed aanvulling

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:20

Jenny_S schreef:
ja je hebt gelijk hoor wat betreft buitengang, moet alleen de eigenaar van het terrein weten te overtuigen
de paarden weten nu niet beter, al vanaf geboorte en zijn ook erg relaxed op stal wat me verbaasd

en wat betreft schriktraining enzo daar voel ik zeker wat voor zodra we wat verder zijn, lijkt me een goed aanvulling

Ik zou persoonlijk met de schriktraining wachten. Zoals je het paard omschrijft en haar reactie, is er nog sprake van (grotere) miscommunicaties tussen jullie twee. Juist voor schriktraining moet een paard weten wat hij of zij aan jou heeft als "sterke leider". Schriktraining is perfect als aanvulling en het intensiever maken van de band, maar niet wanneer de band nog niet bevestigd is, dan kun je meer kapot maken dan je denkt...!

schipper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:30

En wat zegt je instructeur/ instructrice? Dit klinkt bij mij als een enorme miscommunicatie tussen jullie samen...en wat er al eerder opgemerkt is: zodra ze moe is gaat ze aan de kletter...een paard wat moe is gaat niet aan de kletter! Miscommunicatie, of verkeerde belasting, misschien wel ergens last van, bv rug?
Overleg het eens met degene bij wie je lest!
Succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:20

Jenny_S schreef:
midgie schreef:

duidelijk verhaal

denk je dat ik er iemand bij moet zoeken ivm 3 dagen, ben bang dat het te weinig is?

Miss een andere stal zoeken waar ze ook in de winter buiten kan, want een uur rijden en daarna 23 uur op stal daar krijg je geen conditie van, lekker buiten in de frisse lucht spelen met soort genoten daar blijven ze fit en gezond van.
Probeer in elk geval dat hij een dagdeel naar buiten kan dat is al iets , maar 23 uur in de kast staan word je niet beter van,

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 19:43

@adil: ja ik schreef al wanneer we wat verder zijn, nu nog niet van toepassing

@schipper: het gebeurde tijdens prive les nu en die merkte op dat het wel uitproberen was
en het viel op dat het nu aan het einde gebeurde en daarom dacht ik dat het een conditieprobleem zou zijn
maar ik lees nu van meerdere dat dat onwaarschijnlijk is

het vreemde is dat de 'oefeningen' die ik benoem zijn de normale basis uitvoeringen, zoals een gewone volte, 8tjes, normaal recht over de hoeslag, iets naast de hoefslag dus echt geen moeilijke maar blijkbaar heeft ze daar al zoiets van bekijk het even.

het voelt echt aan als onderuit proberen te komen, mij te baas willen zijn
maar wel vaak aan het einde van de rit

@midgie: verplaatsten kan niet, eigenaar van het terrein is ook eigenaar van de paarden maar heeft verder geen rijervaring of iets dergelijks, boeren bedrijf

moeilijk hoor, maar misschien lees ik ergens nog een leuke tip

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:03

Toen ik mijn paard nog maar net had kon ze tegen het eind van een rit (buiten) soms ook ineens overal van gaan schrikken, ging ze overhaast lopen etc, dan werd het haar ook iets te veel. Ik ging er dan naast lopen tot ze weer rustig was of tot we weer thuis waren, liet haar ook wel eens grazen tussendoor. Na een tijdje was dat niet meer nodig. Misschien zou je zoiets kunnen doen, dat je traint maar zelf stopt op een moment dat het goed gaat, dus ruim voor de grens, en dan bijv nog een eindje buiten gaan wandelen om af te ronden. Dan beweegt ze toch nog, dus doe je wat voor de conditie, maar ze hoeft geen hele moeilijke oefeningen meer.Tegelijk bouw je een band op door samen onderweg te zijn.
Als ze buiten echt heel eng vindt zal je wandelen ook heel rustig aan met een klein stukje moeten beginnen natuurlijk dat ze niet alsnog flipt van de spanning.
Meer naar buiten lijkt me zeker ook wel nodig want als ze zo veel binnen staat gebruikt ze haar lichaam en spieren amper, dan is het geen wonder dat ook simpele oefeningen veel van haar vragen.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 10:34

atalanta: bedankt voor je bericht, we gaan aan de wandel

stephaniev

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:35

Ik zou haar zeker meer buiten zetten, het is nog een jong paard met veel energie en ze staat de hele dag uit haar neus te vreten...zou ik ook vervelend van worden! 3x in de week rijden/werken is prima als ze op het land zou staan.(wel elke keer een dag ertussen houden voor het weefselherstel) Bovendien leren ze meer geluiden en bewegingen kennen van andere dieren (bijv vogels) waardoor ze met rijden ook minder snel zal schrikken.
Ik zou zeker niet wachten met rijden tot ze moe is, je moet een jong paard niet gaan leren dat werken niet leuk is en ze elke keer moe wordt en spierpijn krijgt. Hou het leuk en wissel genoeg af met de oefeningen die je doet. Als ze iets niet snapt ga dan over op iets wat ze wel goed kan en veel belonen. En dan kan je de volgende keer weer iets nieuws proberen....blijf niet doordrammen, daar gaan ze het echt niet van snappen. Het belangrijkste is (volgens mij) dat je het leuk houdt en veel belonen als ze iets goed doet. En zeker meer naar buiten!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 11:43

@stepahie: ik begrijp je helemaal, dank je

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:44

Jenny_S schreef:

Ik ken een paard wat op stal super relaxed oogt, maar zodra je erop gaat zitten helemaal explodeert!! :+ Het zegt dus helemaal niks dat hij op stal rustig is..

Je moet meer met je paard gaan doen. De energie moet eruit! Je paard barst van de energie en kan er op geen enkele manier vanaf komen, dan door aan de kletter te gaan. Buiten komt hij bijna niet en gereden word hij ook bijna niet.

Een jong paard moet veel bewegen. Ik zou als ik jou was dus zorgen dat het paard meer buiten komt, of er iemand bijspringt die het dier de overige 4 dagen aan het werk zet, desnoods door longeren en rijden.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 11:47

@tallie: ja ben aan het overwegen iemand er bij te zoeken, lijkt me veel beter voor haar