3 jarig paard loopt niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovemario

3 jarig paard loopt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 14:17

beetje rare titel, sorry daar voor, weet geen goede titel.

sinds kort heb ik een 3 jarige fries.
hij is zadelmak, alleen moet nog veel leren.

hij loopt alleen achter andere paarden aan, wil er niet achter weg, en ziet ie geen paard neemt ie een noodstop( zelfs vanaf galop) en wil dan voor geen mogelijkheid verder lopen. niet op stem, niet op been, niet op zweep( nee ik mishandel hem niet door het keihard te schoppen of slaan!)
wat kan ik daar aan doen? want vind het gruwelijk iriitand dat ik niet alleen kan rijden.

wimbraun

Re: 3 jarig paard loopt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 14:25

Je paard is zoals je schrijft: jong maar wel al zadelmak.

Hoe zadelmak? Een paard is een kuddedier, dat moet leren dat jij (ruiter of menner) deel uit maakt van zijn kudde. Waarbij jij de leider bent waarin hij een heilig vertrouwen kan en mag hebben.
Verder is de Fries niet echt ontworpen om als rijpaard te dienen, hoewel daar wel aan gewerkt wordt.
(pas de afgelopen 25 jaar overigens).
Verder is het aan jou om het paard er van te overtuigen dat hij jou kan vertrouwen en dus kan stappen en draven.
Galopperen wordt vaak vluchten! Dat kan een paard heel goed dus dat leert hij later wel op beheerste wijze te doen.
succes

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 14:26

3 jaar is vroeg, zeker voor een fries! Kent ie de commando's aan de longeerlijn? Begin opnieuw of beter nog gooi hem nog een halfjaar op de wei!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 14:35

Bij zadelmak maken moet hij gelijk de drie bassisgangen leren. Stap, draf en galop. Als je dus op hem rijdt, moet je altijd, de eerste weken, iemand bij je in de bak hebben, die hem mee een lange longeerzweep kan raken, zodat hij voorwaarts blijft. Zelf ook een zweepje bij je hebben, waarmee je op de schouder ( echt!) tikt. Voorwaarts is het meest belangrijke voor een jong paard. De ruiter echter, moet er natuurlijk wel genoeg kaas van hebben gegeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 14:41

Joh, zo'n jong paard is nog harstikke onzeker. Die van mij is ook jong en ook nog onzeker alleen. Geef zo'n dier de tijd en neem les. Een zadelmak paard moet nog heel wat leren voordat het een volwaardig rijpaard is. Geef de teugels uit handen aan iemand die wel weet wat met hem te beginnen, want schijnbaar kun je dat zelf niet. Niet doormodderen, maar vraag hulp aan iemand irl, het liefst een goede instructeur.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 14:44

hij was al zadelmak.
hij is bijna 4.
heeft altijd achter andere paarden aan gelopen, dus vandaar dit gedrag denk ik.
heb zelf regelmatig friese paarden ( ook andere rassen) beleerd en doorgereden.
Hij geeft helemaal niks op de zweep. t gaat een half rondje goed, en dan maakt ie een noodstop.
hij kent alle comando's maar hij wil gewoon niet.

heb al les, en die heeft de longeer zweep er bij, maar dat helpt gewoon niet. en ze is er natuurlijk niet elke keer bij( heb 1 keer per week les, en rij hem 3 keer per week)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 14:47

Ik zou toch echt zorgen voor iemand die er iedere keer bij is. Dan maar aan de longeerlijn en 'longeren met iemand erop' en dat steeds meer gaan uitbouwen tot 'rijden met een touwtje eraan'. Ik denk niet dat je op deze manier verder komt namelijk. Het paard begrijpt helemaal niet wat je bedoelt.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 14:49

waarom snapt ie het wel als er andere paarden bij zijn dan?

Huberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 14:53

Ik heb ook eens zo'n paard gehad. Vanalles gedaan om alleen met hem een ritje te maken. Wilde alleen op bekend terrein lopen. Wel achter andere paarden aan, maar niet alleen. Een gevorderde ruiter erop gezet. Dan liep hij wel, maar als diezelfde ruiter de tweede keer erop zat was het precies weer zo, niet willen lopen.
Conclusie: er waren meer paarden en hij is weer weggegaan. Misschien laf van mij maar ik ben ook niet zo'n held. Wil wel genieten van de paarden. Probleempaarden is niets voor mij.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 14:54

ik denk dat je paard gewoon erg onzeker is en daardoor niet zo goed alleen durft.
ik zou werken aan het vertrouwen in jou, en oefenen steeds verder van een ander paard vandaan te rijden.

Lisafox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 14:55

Hij volgt gewoon heel simpel de andere paarden, ik zou gewoon lekker met hem gaan wandelen en longeren. als hij dan stap, draf en galop erin heeft zitten, dan pas echt bezig gaan.

Unicyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 14:57

Johanna59 schreef:
Bij zadelmak maken moet hij gelijk de drie bassisgangen leren. Stap, draf en galop. Als je dus op hem rijdt, moet je altijd, de eerste weken, iemand bij je in de bak hebben, die hem mee een lange longeerzweep kan raken, zodat hij voorwaarts blijft. Zelf ook een zweepje bij je hebben, waarmee je op de schouder ( echt!) tikt. Voorwaarts is het meest belangrijke voor een jong paard. De ruiter echter, moet er natuurlijk wel genoeg kaas van hebben gegeten.

De motor van het paard zit aan de achterkant. Op de schouder tikken met de zweep heeft dus geen enkel nut. Sla dan achter je been, zodat hij begrjipt dat been voorwaarts betekent.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 14:57

Longeren met en zonder jou erop ?
Misschien krijgt hij dan wat meer zelfvertrouwen en kan hij zich meer richten op "de mens" ipv andere paard(-en) .

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 14:59

heb veel probleem paarden gehad. bijv, respectlose paarden, paarden die bang zijn, of die echt gemeen zijn.
heb dit ook wel eens eerder gehad, maar dat was gewoon echt gedult hebben, maar die reageerde wel op een zweepje. en dat doet deze niet.
ik rij 1 dag in de week alleen, en de andere dagen met meerdere. longeren is echter geen probleem.
hij doet het niet alleen bij mij.

stap draf en galop heeft hij er al wel in zitten, en het nageven komt ook al.

tja, of het nou zo onzekerheid is weet ik niet, want het is verder wel een durfal. als ze met zn allen in de bak staan, en er ligt bijv een "hele enge emmer " dan is hij de eerste die er op af gaat terwijl de andere en oudere paarden er dus echt niet heen gaan.
naja, dat is misschien ook meer nieuwschierig heid:P

longeren is geen enkel probleem met hem

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 15:10

Mijn oplossing zou zijn maar daar moet je wel de mogelijkheden voor hebben om hem met een braaf paard mee naar buiten te nemen als handpaard eerst zonder iemand erop en daarna met een ruiter erop. Zo leert een paard vaak dat rijden leuk is. Voorlopig alleen even buiten rijden en niet in de bak dit is vaak heel intensief voor een jong paard al die bochten alleen al.
Maar zoals ik al schreef je moet daar wel de mogleijkheden voor hebben dus een heel braaf paard als begeleiding voor je handpaard en een omgeving waar dit kan.

Groetjes genja

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 15:12

@TS, dat ken ik wel, mijn paardje durft niet zo goed alleen op buitenrit en wil ook het liefst achter een ander lopen (alleen met een buitenrit, in de bak is er niets aan de hand)
maar als ik met een ander ga en het andere paard duft ergens niet langs dan zal die van mij het wel even voordoen.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 15:13

helaas is hij nog niet verkeersmak, en om hem dan als handpaard mee tenemen.. ( er rijden in de omgeving heel veel trekker en vrachtwagens, in het boeren landschap)

maar( spreek uit ervaring want heb heel veel hand paard gereden) is het wel handig als je een paard hebt die het snapt, want dat kan niet ieder paard;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 15:55

lovemario schreef:
longeren is geen enkel probleem met hem

Dan lijkt het me verstandig om alleen in de bak te gaan rijden met iemand in het midden met een longeerzweep.
Ik verwacht dat wanneer je dat even vol houdt je al snel alleen kan rijden in de bak.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 15:58

reageerd ie niet op :S

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 16:08

goh lastig is dit,
Rij je met meerdere paarden altijd achter elkaar aan of is het al goed als ze er gewoon bij zijn en kun je dan gewoon je eigen ding doen?

Buiten rijden was ook het eerste wat in mij opkwam.
Lekkere lange afstanden, leren dat hij voorwaarts moet denken.

reageert hij tijdens het rijden wel goed op hulpen?

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 16:12

ik probeer niet achter andere paarden aan te rijden, maar dat gaat niet :P
dan gaat ie op de rem, en wil niks meer totdat er een ander paard langskomt. wil ik hem er weer achterweg sturen gaat ie weer op de rem.
kan er maximaal 5 meter tussen hebben.

jawel dat wel, als ik er te dicht achter zit kan ik hem redelijk inhouden, als ie er maar niet te ver vandaan komt, maar benen niet supergoed.

hij is niet verkeers mak, en er rijden allemaal trekkers en vrachtwagens hier. geen goed plan :P

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 16:15

Unicyn schreef:
Johanna59 schreef:

De motor van het paard zit aan de achterkant. Op de schouder tikken met de zweep heeft dus geen enkel nut. Sla dan achter je been, zodat hij begrjipt dat been voorwaarts betekent.

O, dat wist ik niet.
Weer wat geleerd. Detail: waar is die persoon dan voor, die er bij hoort te zijn met lange longeer zweep?
Of, misschien schiet onze jarenlange ervaring nu dan toch te kort. Bedankt voor de leerzame tip

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 16:19

:?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 16:23

lovemario schreef:
reageerd ie niet op :S

Maar dat klopt niet als het longeren wel gaat. Dan zou je namelijk langzaam een overgang kunnen maken van longe naar los.
Een keer losgooien en laten voelen wat de longeer zweep kan doen als hij er niet voor wil weglopen lijkt me ook geen overbodige luxe, blijkbaar is hij "doof" voor die hulp en moet je daar wat aan doen.

Lottexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 16:27

Maar als je alleen in de bak rijd dan kan hij toch achter niemand aan lopen?Of ben ik nou zo dom :o