problemen met de linker galop en aan de teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elsjuuh

problemen met de linker galop en aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 19:08

ik krijg mijn haflinger met geen mogelijkheid in de linker galop. mijn instructrise zegt zelfs dat op de manieren die we hebben geprobeerd ze niet een meer rechts aan zou kunnen springen, maar dat kan ze dus wel ;(

mijn andere probleem is dat iedereen mijn haf aan de teugel krijgt, behalve ik ;( hoe zou ik dit kunnen doen?

heeft iemand ervaring met deze problemen of tips??

Lisafox

Re: problemen met de linker galop en aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 19:14

Hoe oud is je paard en wat heb je geprobeerd om haar in de linkergalop te krijgen?

Aan de teugel komt van ontspanning, als ze bij andere het wel doet en dan niet onder dwang. Dan kan het komen dat ze nog niet genoeg ontspannen is.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 19:19

Heb ook een haflinger die vroeger nooit in de linkergalop wou. Tegenwoordig is die beter dan zijn rechter :+ Ben ook benieuwd wat je allemaal geprobeerd hebt.

Elsjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 19:26

@LisaYaeli ze is 10 jaar

@wouterpaard we hebben zo veel geprobeerd dat ik er zelf niks meer van snapte: via gebrokenlijn en dan als je bij de hoefslag komt aan springen, eerst een stukje proberen te wijken en dan als ze dat deed aan springen, met stellingen en op kleinevolte en nog veel meer

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:40

Mijn paard was ook 9 toen ik hem kocht dus geef de hoop niet op. Wij hebben het geleerd door een schuine lijn te rijden van A naar E en dan aanspringen. Heb je het ook geprobeerd met een grondbalk in de hoek en dan als die erboven is de hulp geven?

Is die al een keer naar de fysio geweest misschien ligt daar het probleem.

Lisafox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:45

Misschien moet je even kijken met de fysio, net wat wouterpaard zegt.

Finnean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:49

Lukt het ook met longeren/fluisteren niet?

Aan de teugel rijden kun je ook een poosje proberen met een Thiedeman.. ?

Elsjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 15:52

@ wouterpaard dat met de balk ga ik zeker proberen.
ze is nog niet naar de fysio geweest maar we weten wel dat er iets vast zit

@Finnean
longeren is echt een drama dan staat ze voor me te stijgeren enz.
ik heb het ook al met slofteugel geprobeerd maar dan gaat ze heel erg hangen. en met passoa bit lukt het wel maar ik wil het eigenlijk zonder zo'n hulpmiddel kunnen

anoekreuvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 17:12

op de kleine volte zetten en dan goed op je kont gn zitten en de juiste hulpen geven;)
aan de teugel is een gevoel dat je moet krijgen, vraag de rest eens hoe zij het doen;)

YOURLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 17:18

mij hebben ze verteld, dat als je in de verlichte zit gaat staan, het paard zich
beter zou bewegen. Dan de hulp en probeer het eens om een harde(re) stemhulp
te gebruiken. bijvoorbeeld, HUP of HÉ

Elsjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 19:32

oke bedankt voor de tips ik ga het proberen

Elsjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 19:57

iemand nog tips?

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:24

Nou, ik volgde dit topic al vanaf het begin omdat ik hetzelfde probleem heb, en ik leg nu dus op X, op de A-C lijn, een balk.
Ik spring aan in een hoek (rechts) en galoppeer een halve volte -dus over de balk- en dan stel ik hem om naar links.
Dat doe ik eigenlijk al voor de balk zodat hij op de balk van galop wisselt.
NOU HET HELPT!
Nu kan ik gewoon oefenen op de linkergalop, thank god dat dit mijn oplossing is.
misschien ook wel de jouwe ;)

Elsjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 10:49

ik ben de laatste tijd niet zo veel meer in de bak bezig geweest maar ik ga het proberen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 11:03

Elsjuuh schreef:
ik krijg mijn haflinger met geen mogelijkheid in de linker galop. mijn instructrise zegt zelfs dat op de manieren die we hebben geprobeerd ze niet een meer rechts aan zou kunnen springen, maar dat kan ze dus wel ;(

mijn andere probleem is dat iedereen mijn haf aan de teugel krijgt, behalve ik ;( hoe zou ik dit kunnen doen?

heeft iemand ervaring met deze problemen of tips??

Ik denk dat het verstandig is om een andere instructrise te nemen, want hier heb je blijkbaar niks aan.
Bedenk ook dat je pony hier lichamelijk moeite mee heeft, dus kan het helpen om het aan de longeerlijn te oefenen.
Vaak zijn de paarden scheef die dit probleem vertonen en dat is goed te corrigeren maar kost tijd en training
Of pijn, dat moet je natuurlijk uitsluiten,een zadel zou hier ook schuldig aan kunnen zijn.
Het aan de teugel gaan is een gevolg en geen trucje. Wanneer je ongemerkt je pony ergen tegenwerkt door bijv spanning dan kan ze niet aan de teugel gaan.
Ook iets om samen met een instructeur te doen dus.
(ga iig niet met kneepjes werken, want het gaat voornamelijk om de rug en niet om de voorkant. er is overgens een centraal topic voor dus die kan je ook doorlezen en van leren)

Elsjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 11:19

oke bedankt

dekraanhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:05

Hoi,
Mijn friese ruin van bijna 5 had ook een probleem met linkergalop.

Mijn paard is volgens Antoine de Both rechtsgebogen, en daar zou het probleem kunnen liggen.

Alle trucjes eerst zelf uitgeprobeerd, zoals gebroken lijn rijden, en in de hoek aanspringen, deze had hij zo door. Verder een balkje in de hoek, daar viel hij om de haverklap overheen, werkte ook niet.
Stelling naar buiten, en in de hoek gauw naar binnen, hij brak zijn benen bijna.
Ik was al snel klaar met alle trucjes via bokt.

Nu heb ik goede instructie, die me precies vertelde wat ik fout deed, en wat ik qua stelling etc moest doen. Ik was al teveel bezig met het feit dat ik zo toch weer
verkeerd zou aanspringen, en ontspande mezelf niet bij het aangalopperen. Ik viel voorover, gooide de teugels wat los, en kneep met mijn benen. Wat de stelling en buiging van het paard was, daar was ik helemaal niet mee bezig, alleen maar met het feit dat ik zo weer ging galopperen.

Nu probeer ik met hulp van instructie, eerst het paard voor elkaar te hebben, veel stelling naar binnen, beetje schouderbinnenwaarts, buitenteugel er goed aan, rustig doorzitten, en op het moment dat hij fijn aanvoelt, de galopshulpen (binnenbeen op de singel-buitenbeen erachter) geven, en als ik het op deze rustige manier doe, en niet precies op een letter of hoek, springt hij fijn aan in de goede galop. Ik kon vanaf toen weer slapen.....(weer wat geleerd)

Hoop dat je hier wat aan hebt, groetjes

Elsjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 09:02

ik heb gister nog weer even geoefend en met balkjes werkt ook niet |(

@dekraanhoeve ik heb precies het zelfde, ik denk steeds dat als het al een hele tijd niet lukt ze toch rechts aanspringt, en die ene keer dat ze links aanspringt drijf ik niet genoeg door.
mag ik vragen wie je als instructeur hebt? (ik weet niet of het voor ons in de buurt is)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 09:19

kan hij wel schoudervoor rechts lopen? Ik denk moeilijk, wending naar rechts valt hij naar binnen?
Als dit zo is eerst dit oefenen tot hij op eigen benen loopt, veel overgangen, dan pas weer galopperen. 8-)

Elsjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 10:29

hoe bedoel je schouder voor rechts?
hij valt wel erg naar binnen

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 10:56

Waar ben jij mee bezig, slechter kan eigenlijk bijna niet hé.
Sorry hoor ik bedoel dit zeker niet aanvallend, maar dit is nu echt een voorbeeld hoe het zeker niet moet hé.
Je zegt zelf dat je weet dat het paard ergens vastzit, maar je doet er blijkbaar helemaal niets aan, en het verbaast je dan nog dat hij niet correct loopt.

Je gebruikt hulpmiddelen (slof) zonder eigenlijk goed te weten waar je mee bezig bent.
Het longeren is echt een basis oefening en zelfs daar gaat je paardje duidelijk in verzet, en zelfs op het gevaarlijke af.
Dit paard is gewoon verkeerd beleerd, toont helemaal geen respect, op deze manier is het heel normaal dat je er gen linker galop mee kan doen, eerst die andere dingen weer op orde krijgen dan pas verder trainen.

Elsjuuh schreef:
@ wouterpaard dat met de balk ga ik zeker proberen.
ze is nog niet naar de fysio geweest maar we weten wel dat er iets vast zit

@Finnean
longeren is echt een drama dan staat ze voor me te stijgeren enz.
ik heb het ook al met slofteugel geprobeerd maar dan gaat ze heel erg hangen. en met passoa bit lukt het wel maar ik wil het eigenlijk zonder zo'n hulpmiddel kunnen

Elsjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 13:24

hulp middelen heb ik een keer gebruikt
longeren en zo heb ik ook wel mee willen oefenen maar mijn vader wil me nooit helpen en alleen lukt het ook niet
hoe leer je je pony dat ze bij je weg moet inplaats van bij je blijven?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:05

Elsjuuh schreef:
hulp middelen heb ik een keer gebruikt
longeren en zo heb ik ook wel mee willen oefenen maar mijn vader wil me nooit helpen en alleen lukt het ook niet
hoe leer je je pony dat ze bij je weg moet inplaats van bij je blijven?

les :Y)
Lijkt me geen overbodige luxe om een x hulp te vragen van iemand met ervaring.
Het gaat voornamelijk om lichaamshouding en de lokatie waar je staat en dat kun je ook met een ander paard oefenen.

enomis28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:03

ik kan je niet helpen met het aan de teugel lopen, maar ik weet wel iets over de linkergalop:
heel veel paarden lopen niet goed op links. dat is niet het probleem van de moeilijke kant, het speelt mee, maar het is hoofdzakelijk iets anders:
veel mensen stijgen altijd op een de linkerkant, waardoor de rug van het paard min of meer scheef gaat hangen, wat hij vervolgens gaat overcompenseren door rechts meer spier te gebruiken. daardoor raakt de linkerkant langzaamaan overbelast en de rechterkant sterker ontwikkeld. dus voor het linkergalop-probleem moet je geen galop trainen, maar aan de andere kant opstijgen af en toe. dat helpt al genoeg.

Elsjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 20:16

oke
ik stijg altijd verschillend op maar ik kan nog wel proberen wat meer aan de andere kant op te stijgen