Goede oefeningen om de galop te versterken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loveRoes

Goede oefeningen om de galop te versterken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 14:12

Hai,

Zoals de titel zegt ben ik opzoek naar goede oefeningen om het paard/pony zijn galop te versterken.
Ik rijd nu op een paardje die haar balans onder het zadel nog niet helemaal te pakken heeft.
Nu moet ik eerlijk bekennen dat we met de training de galop ook nog niet echt fanatiek hebben meegenomen.
Wat ik doe, wil ik natuurlijk goed doen.
Zelf zat ik wel al te denken aan veel overgangen, draf-galop.
Hebben jullie misschien nog wat tips zodat we afwisseling blijven hebben?
Aan de longe begint ze overigens wel echt goed te lopen!

Alvast bedankt!

kleinvosje

Re: Goede oefeningen om de galop te versterken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 14:13

Inderdaad veen overgangen draf galop en omgekeerd, maar ook in de galop overgangen rijden, paar pasjes naar voren en weer terug, klein houden en reactie op je kuit krijgen.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 14:21

Persoonlijk ben ik niet zo van de overgangen draf/galop als ze nog moeite hebben om gewoon te galopperen.
Dan zou ik gewoon meer galopperen, galopkilometers maken en ook eerder daar naar voren en terug schakelen, maar ik denk dat dit laatste in jouw geval ook nog wat te vroeg is.
(hoeveel galoppeer je normaal gesproken?)

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 14:22

Inderdaad veel overgangen maken in de galop en draf - galop en proberen kleine voltes te maken in de galop. :)
Wordt dan niet boos als hij / zij eruit valt, maar neem je pony terug in beheersde draf en spring opnieuw aan. :)

GirlinBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 14:29

Ik lees even mee, is wel even interessant.

TS wat bedoel je met galop verbeteren?
Wil je de achterhand van je paard beter er onder rijden in de galop of conditie verbeteren?
Zijn er nog meer oefeningen om de galop te verbeteren, naast de volte galopperen?

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 15:00

Bedankt voor jullie tips, ik kan aan de slag :) .
Wat ik precies bedoel is dat ik wil dat zij haar balans verbeterd, en daarmee moet ze dus beter gaan ondertreden. Ze valt heel erg uit elkaar in de galop als ik haar wat bij elkaar wil rijden valt ze eruit omdat ze het gewoon heel erg moeilijk vind. Veel mensen zie ik dan boos worden op hun paard omdat hij 'het niet doet', maar ze is nog niet heel lang in training dus ik vind het niet zo gek. Het gaat niet om haar conditie, die is uitstekend. Overgangen in de galop zelf zijn dus nog erg moeilijk, als ik haar wat terug wil nemen valt ze al snel terug, en bij een kleine volte ook. Zoals al gezegd heb ik de galop er nog niet heel veel bij gepakt in de training, wel buiten in het bos maar dan valt ze ook uit elkaar. Ga de volgende keer wat meer met de galop werken en ook aan mijn instructrice vragen of we die er meer bij kunnen pakken. Zie namelijk de laatste tijd veel paarden met moeite in de galop.

deeeeeeemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 15:54

voorwaarts en dan weer terug , voorwaarts weer terug.
dat blijven herhalen :D

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 15:58

Het beste is eigenlijk nog naar buiten en heuveltjes galloperen ;)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 16:00

Misschien is bijgezet longeren dan wat?? Werkt echt heel goed!

En ik ben ook eerder vóór het maken van kilometers. Als je constant overgang draf-galop-draf maakt, kan ze straks nog geen volte achterelkaar galopperen...

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 09:50

Hmmm, de winter is weer een beetje afgelopen, dus dan maar lekker veel naar buiten!! Dat vindt zij zelf ook heerlijk :). Maar buiten maak je vooral rechte stukken, houd ze haar balans dan ook (na dus veel rechte stukken) automatisch ook in de voltes?
Zelf ben ik niet zo van het bijzetten, heb liever dat ze het op eigen kracht en benen leert.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:13

Dan zou ik lekker met haar naar buiten gaan en om te beginnen korte rechte stukken en ruime bochten galopperen. Daarin schakelen en schijnovergangen rijden. Langzaam opbouwen en niet overbelasten.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:19

loveRoes schreef:
Hmmm, de winter is weer een beetje afgelopen, dus dan maar lekker veel naar buiten!! Dat vindt zij zelf ook heerlijk :). Maar buiten maak je vooral rechte stukken, houd ze haar balans dan ook (na dus veel rechte stukken) automatisch ook in de voltes?
Zelf ben ik niet zo van het bijzetten, heb liever dat ze het op eigen kracht en benen leert.

Daarom zei karlijnx heuveltjes op en af, dat werkt wel, maar tja die heeft niet iedereen in NL.

OVer bijzetten, denk je daadwerkelijk dat ze beter worden van maar laten lopen?
Als je rijdt dan laat je het haar toch ook niet uitzoeken? Waarom dan wel met longeren?
Ik longeer als training, dan wil ik wel dat het een doel heeft, anders kan ik ze net zo goed in de wei laten lopen.
Maar er is wel veel verschil in soorten bijzet..

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:26

Juist rechte stukken zijn goed voor balans. Dus lekker naar buiten en kilometer maken.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:50

Je moet proberen te schakelen in de galop dat kan je het beste op een volte doen zodat ie beter bij je blijft. De eerste tijd zal hij er inderdaad vaak uitvallen maar dan zet je m gewoon weer vanuit een rustige draf in galop.

Als je rechtuit gaat galopperen op 1 tempo dan valt ie steeds meer op de voorhand en wordt ie steeds langer en dan wordt het inderdaad ook steeds moeilijker om m weer terug te rijden. Je kan wel veel galopperen maar probeer weer naar draf te gaan voordat ie het moeilijk krijgt en echt lang wordt en nog meer op de voorhand valt. Naar mate hij sterker wordt zal de afstand steeds langer worden die je kan galopperen.

ChaCha1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 16:32

met het los rijden. laag en rond (niet te diep) zodat je paard loslaat over de rug. begin met stappen en daarna meteen galop in een voorwaarste gang. harde dan normaal voor je gevoel. hierdoor zal je paard op ze eigen benen moeten lopen en kan je paard makkelijker de achterhand eronder zetten waardoor zijn galop sterker word. en vooral veel vloeiende overgangen van stap galop en galop stap. de achterhand moet sterker en sterker worden waardoor de galop ook sterker en makkelijker word voor je paard omdat je de achterhand (de motor van alle gangen) sterker maakt.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 16:41

Ik ga mee met de opmerking om vooral kilometers te maken.
Daarnaast lange rechte stukken galloperen, op eigen benen laten lopen, dus niet teveel met die voorkant bezig zijn. Dit heeft bij mijn paard heel goed geholpen.

Maar ik heb dan ook eerst de stap, daarna de draf en daarna pas de galop aangepakt. Zolang het paar nog niet stabiel is in de draf en ook de overgang naar de galop nog niet goed gaat zou ik eerst die draf aanpakken.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 00:59

Freestyle op de grond: Overgangen draf-gallop, gallop-draf!

Merya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 11:26

Ik ben het niet eens met de kleine voltes en ook niet met kilometers maken in galop. Dat lost het probleem namelijk niet op. Het paard blijft uit elkaar vallen en niet ondertreden.
De beste manier om een paard goed onder te laten treden en balans te creëren zijn overgangen!
Als dit in de stap en draf nog niet genoeg bevestigd is, dan zou ik de galop nog even laten doen. Als dit echter alleen een probleem in de galop is dan zou ik rustig beginnen met overgangen van draf naar galop.
Laat het paard niet eerst heel hard draven voordat het overgaat naar de galop, het paard moet direct uit een goede draf aanspringen in galop. Hierbij is je eigen houding erg belangrijk. Zit het paard niet tegen, en geef hem de ruimte om naar voren weg te kunnen gaan. Zeker in het begin niet corrigeren. Laat het naar voren wegspringen en neem weer terug. Zo komt het paard steeds meer op het achterbeen.
Als je dit elke training doet en ondertussen ook lekker in de les hiermee aan de slag gaat dan komt het snel genoeg voor elkaar hoor! ;-)

Goede en functionele oefeningen om de achterhand sterker te maken (en dus de galop makkelijker te maken) zijn bijv. schouderbinnenwaarts rijden, tempowisselingen in draf, en balkjes lopen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 11:33

eerst regelmatig stukken rechtdoor laten galopperen zodat ze zekerder worden en niet gaan stressen voor elke bocht. bovendien hebben ze buiten nergens steun van een wand/rand, dus ideaal om op eigen benen te leren lopen.
"bijgezet" longeren om zelf balans zonder ruitergewicht te leren vinden,ik vind een pessoa geweldig kunnen ze ook niet zo in gaan hangen.
onder het zadel is drafwerk ook niet onbelangrijk, hoe sterker en soepeler in draf, hoe beter de galop kan worden... dus in draf veel voltes en slangenvoltes en ook veel tempowissels om die achterhand meer ondertredend en dragend te krijgen. ondertussen de galopfases uitbouwen en het buigwerk (voltes vergroten en verkleinen) en schakelwerk uitbouwen. steeds goed arbeidstempo rijden enkele passen vooruit en weer terug naar het arbeidstempo. als je verder terug wil rijden, tevreden zijn met 1 sprong en weer vooruit, niet uit de galop laten vallen...

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 15:13

Heel erg bedankt allemaal, hier heb ik veel aan!

Merya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 16:15

Ik ben wel benieuwd waarom Petitparis (en andere mensen die een stukje gepost hebben) lange stukken galopperen zo belangrijk vind.
Wat leer je een paard daarmee? Hoe komt een paard met het rechtuit galopperen op een goede manier op het achterbeen?
Het paard komt daarmee juist op de voorhand te lopen! Paarden die geen balans hebben in de galop zullen gaan rennen/hard galopperen om hun balans te compenseren. En uit ervaring weet iedereen denk ik wel dat een paard wat moeite heeft met balans heel moeilijk op een nette (!!) manier te corrigeren is. Vaak wordt het zagen of teugeltrekken om het paard 'onder' zich te houden. Dat is voor een paard geen plezierige manier van aanleren! Het helpt ze daarom écht niet om lange stukken te laten galopperen!
Juist het aanleren van die overgangentjes zijn zo belangrijk! Het paard leert op een speelse manier hoe het zijn achterbeen moet gebruiken, en als je maar vaak genoeg een goede overgang en inzet beloond en de stukjes uitbreid dan komt het echt vanzelf!

Er worden 2 dingen door elkaar gehaald: achterhand versterken en het zoeken naar balans. Voor zoeken naar balans is de bovenste aanpak het beste. Bij het versterken van de achterhandspieren (waarbij al wél balans is) kun je inderdaad wel denken aan galoptraining.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:00

Merya schreef:
Ik ben wel benieuwd waarom Petitparis (en andere mensen die een stukje gepost hebben) lange stukken galopperen zo belangrijk vind.
Wat leer je een paard daarmee? Hoe komt een paard met het rechtuit galopperen op een goede manier op het achterbeen?
Het paard komt daarmee juist op de voorhand te lopen! Paarden die geen balans hebben in de galop zullen gaan rennen/hard galopperen om hun balans te compenseren. En uit ervaring weet iedereen denk ik wel dat een paard wat moeite heeft met balans heel moeilijk op een nette (!!) manier te corrigeren is. Vaak wordt het zagen of teugeltrekken om het paard 'onder' zich te houden. Dat is voor een paard geen plezierige manier van aanleren! Het helpt ze daarom écht niet om lange stukken te laten galopperen!
Juist het aanleren van die overgangentjes zijn zo belangrijk! Het paard leert op een speelse manier hoe het zijn achterbeen moet gebruiken, en als je maar vaak genoeg een goede overgang en inzet beloond en de stukjes uitbreid dan komt het echt vanzelf!

Er worden 2 dingen door elkaar gehaald: achterhand versterken en het zoeken naar balans. Voor zoeken naar balans is de bovenste aanpak het beste. Bij het versterken van de achterhandspieren (waarbij al wél balans is) kun je inderdaad wel denken aan galoptraining.

_/-\o_

Helemaal eens. Dit probeerde ik dus eigenlijk ook te zeggen maar jij doet het beter.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:28

Als een paard moeilijk in galop te krijgen is en er sneller uitvalt dan vind ik dat je het eerst de kans moet geven te durven galopperen, dus stukken rechtdoor. Ondertussen moet je in draf al dat achterbeen meer gaan activeren, dmv schakelen etc...
Ik heb er zelf eentje gereden, dat meer zelfvertrouwen kreeg door stukken rechtdoor, ik heb het niet over 100'en meters, maar net iets meer dan de gemiddelde 40m van een rijbak (waarvan de misschien een 30m overschiet als zo'n paard z'n hoeken heeft afgesneden)

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:36

Met onze Friese merrie hebben we vooral een combinatie van enkele eerdergenoemde punten gebruikt. Buiten galoppeerde ze gemakkelijker aan dan in de bak, dus daar hebben we het aanspringen veel geoefend. Tevens ook wat langere stukken gegaloppeerd voor de conditie. Daarbij wel steeds geprobeerd om haar niet te veel uit elkaar te laten vallen, maar dit was zeker in het begin erg lastig. Aan de longe veel met overgangen gewerkt. Zo kon ze zonder gewicht van de ruiter haar balans vinden en sterker worden in de achterhand. De stemhulpen die we bij het longeren gebruikten, namen we mee onder het zadel. Zo konden we onder het zadel ook het aanspringen oefenen. Eerst waren we al heel blij als ze überhaupt aansprong. Daarna zijn we gaan oefenen op de volte en met tempowisselingen in de galop rijden.

kelly_anki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:42

Mijn beestje wordt heel erg los als ik zegmaar een slangevolte rij met 3 bogen. en ik elke bocht een kleine volte rij. Als dat goed gaat ga ik over in de galop, net voordat je de volte oprijd aangaloperen en dan is hij bijna af dat je naar de rechte lijn moet ga je over in draf en dan zet je weer een volte in naar de andere hand en gallopeer je weer aan. Ze worden attent en leniger want het is elke keer linker en dan weer rechter galop!

Ook ben ik helemaal gek van de passoa, die betrekt ook de achterhand er op een goede manier bij.