Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Tosca_tje schreef:je zegt dat je haar nu ongeveer 7 maanden hebt, maar vertoont hij/zij dit gedrag dan al vanaf het begin?
en hoe was dat dan voordat je haar kocht? had je er al is eerder op gereden toen? heeft de vorige eigenaar er iets over gezegd?
iets meer informatie dus graag
) en doe ik gewoon verder met wat ik bezig was. En dat blijkt wel effectief te helpen, dat volhouden!
sitaenik schreef:Oke, Ze vertoont het gedrag niet vanaf het begin, maar ongeveer na een maand. Ik had er al wel eerder op gereden en toen
stond ze stil en was ze lief aan de Linkerkant toen ik opstapte.. De vorige eigenaar had wel
gezegt dat ze op het begin je echt kan uitproberen, omdat ze wil laten zien of je haar aan kan zal ik maar zeggen...
maar ik kon haar wel berijden verder. Ook zit het zadel etc goed op haar rug en is het zadel goed en haar rug goed, ook haar tanden zijn
goed... Dus waarschijnlijk is ze gewoon dominant?
.
Juliette86 schreef:Een paard heeft 2 hersenhelften die niet aan elkaar gekoppeld zijn. Wat wij bijvoorbeeld met het rechteroog zien herkennen wij vervolgens ook met het linkeroog.
Bij een paard werkt dat niet zo. Leer jij een paard aan de rechterkant dat een paraplu niet eng is dan zal je hem dat aan de andere kant opnieuw moeten leren. Immers het andere oog (en dus de andere hersenhelft) herkent het object niet.
Daarom moet je een paard dus LEREN dat het okee is als je aan de andere kant opstapt. Dat heeft in dit geval dus niets met pijn of eigenwijsheid te maken. Hij herkent het niet dat de ruiter aan de andere kant opstapt en dat moet hem dus (zoals bij een onbeleerd paard) geleerd worden.

janouk schreef:Nee, dat maakt echt helemaal niets uit. Het is een regel vanuit het leger. Verder niets.
dus ik zou er ook graag van willen leren van de ideeën van anderen
janouk schreef:Ik ben erg pragmatisch. Het paard vindt het prima als er rechts wordt opgestegen. Dan stijg je toch rechts op. Het doel is om op een ontspannen manier boven op je paard te komen. Paard blij, ruiter blij.
Dan maakt het volgens mij niet echt uit of het om angst of maniertje is, als je het doel bereikt. Maar dat is mijn mening.
En als het vertrouwen er weer is, kan je af en toe proberen links op te stappen zonder er een gevecht van te maken.