Pony laat me niet vanaf links opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ilovesita

Pony laat me niet vanaf links opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 16:53

Hallo,
Ik heb een hele lieve fjord.
Ik heb alleen 1 probleem, want mijn pony
wil niet dat ik er van links opstap, want dan doet ze er
alles voor dat ik er niet langs die kant opga. Aan
de rechterzijde van mijn pony is ze heel lief als k
daarlangs opstap (een instructrice die ik ken zei dat ik
dat dan moest proberen). Er is ook niks met haar rug
want haar rug is al nagekeken... En zijn er meer mensen met dit
probleem? En wat zou kunnen helpen?
Bedankt!
Laatst bijgewerkt door Elles op 01-02-11 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast.

ilovesita

Re: Kan iemand mij helpen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 17:01

Ps: het zadel is ook al nagekeken*

Liene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:06

Wat doet ze dan als je links wilt opstapen?

ilovesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 17:07

dan wil ze bijten en duwt ze je helemaal tegen je aan (je kan wel zeggen dat ze je wilt laten vallen)
Bij de rechterkant is ze wel gewoon braaf..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:08

Is haar rug ook nagekeken (en de rest van je paard)

Ik weet niet of je je pony al lang hebt maar kan zijn dat hem iets pijn heeft gedaan en dat hij het nu niet meer vertrouwd.Rechts opstappen is geen punt,wil je toch ook weer links op kunnen stappen dan zul je dat met hulp moeten doen.
Laat iemand je Fjord bij zijn neusriem vasthouden en gebruik evt een krukje om op te stappen,anders evt een andere persoon je een voetje geven.
Als iemand handig is kan deze natuurlijk ook beide doen,gaat best doe ik ook altijd voor iemand.

Houd het wel een tijdje vol,heb geen haast en beloon je pony uitgebreid als hij stilstaat en/of je in het zadel zit.

Wees er wel zeker van dat je pony ook lichamelijk in orde is :)

ilovesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 17:38

De pony is al nagekeken en de rest van het paard ook (gebit etc.) Dat zag er allemaal goed uit, ik heb haar nou ong 7 maanden. Ik stap meestal ook met een krukje op. Niemand hoeft aan de rechterkant te helpen en ze staat aan de rechterkant ook mooi stil --> ik beloon haar hiervoor ook als ik erop zit of stilstaat zodat ik erop kan!

Medie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:54

Erg lastig, maar is je lieve pony je niet gewoon voor de gek aan 't houden?

ilovesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 18:35

Dat denk ik eigenlijk ook :p
Of ze is gewoon eigenwijs (het is en blijft een fjord he)

Tosca_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 18:40

je zegt dat je haar nu ongeveer 7 maanden hebt, maar vertoont hij/zij dit gedrag dan al vanaf het begin?
en hoe was dat dan voordat je haar kocht? had je er al is eerder op gereden toen? heeft de vorige eigenaar er iets over gezegd?
iets meer informatie dus graag :o

sitaenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:21

Tosca_tje schreef:
je zegt dat je haar nu ongeveer 7 maanden hebt, maar vertoont hij/zij dit gedrag dan al vanaf het begin?
en hoe was dat dan voordat je haar kocht? had je er al is eerder op gereden toen? heeft de vorige eigenaar er iets over gezegd?
iets meer informatie dus graag :o

Oke, Ze vertoont het gedrag niet vanaf het begin, maar ongeveer na een maand. Ik had er al wel eerder op gereden en toen
stond ze stil en was ze lief aan de Linkerkant toen ik opstapte.. De vorige eigenaar had wel
gezegt dat ze op het begin je echt kan uitproberen, omdat ze wil laten zien of je haar aan kan zal ik maar zeggen...
maar ik kon haar wel berijden verder. Ook zit het zadel etc goed op haar rug en is het zadel goed en haar rug goed, ook haar tanden zijn
goed... Dus waarschijnlijk is ze gewoon dominant?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 06:20

Dat is meer info,strenger zijn en laat iemand je even helpen met opstappen die wat meer overwicht heeft ;)

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 10:01

Inderdaad, NIET meer rechts gaan opstappen, dat is in mijn ogen haar zin geven. Gewoon altijd links, jij bent tenslotte de baas he ;)
Zoals hierboven al is aangegeven, laat je helpen bij het opstappen! Je gewoon 'omver duwen' of bijten is denk ik koppigheid. Als paarden bij mij bijten geef ik ze direct een tik tegen de neus (natuurlijk niet slaan :7 ) en doe ik gewoon verder met wat ik bezig was. En dat blijkt wel effectief te helpen, dat volhouden!

Succes *\o/*

Tosca_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 15:05

sitaenik schreef:
Oke, Ze vertoont het gedrag niet vanaf het begin, maar ongeveer na een maand. Ik had er al wel eerder op gereden en toen
stond ze stil en was ze lief aan de Linkerkant toen ik opstapte.. De vorige eigenaar had wel
gezegt dat ze op het begin je echt kan uitproberen, omdat ze wil laten zien of je haar aan kan zal ik maar zeggen...
maar ik kon haar wel berijden verder. Ook zit het zadel etc goed op haar rug en is het zadel goed en haar rug goed, ook haar tanden zijn
goed... Dus waarschijnlijk is ze gewoon dominant?

Als ik het zo hoor, gaat het hier inderdaad niet om pijn, aangezien je aangeeft dat alles goed na gekeken is.
De reden voor het gedrag kan alsnog verschillende redenen hebben. Een pony heeft altijd 1 "goede" en 1 "slechte" kant. Wanneer je je paard of pony benaderd zal hij er automatisch voor zorgen dat je hem (als hij bijvoorbeeld in een weiland staat) aan zijn "goede" kant benaderd, omdat ze dit nu eenmaal prettiger vinden. Het kan dus dat jouw pony zijn "slechte" kant links zit en dat hij daarom niet wil dat je links opstapt. Dan gaat het inderdaad om uitproberen.
Het zou echter ook goed kunnen dat je pony links een nare ervaring heeft gehad en gewoon angstig reageerd op die kant. Ik denk dat voor jou wel te zien is of hij angstig reageerd of boos/dominant.

Wanneer het angst is zal er een stukje meer vertrouwen bij moeten komen en is het erg belangrijk dat je niet boos wordt. Als het dominantie is, mag je zeker wel is een keer een tik geven en je stem verheffen. Maar in geen van beide gevallen, moet je rechts op blijven stijgen. Hij moet of over zijn angst heen of jij moet hem laten zien wie de baas is. Goed rustig blijven en je geduld niet verliezen en zoals al gezegd is, iemand die je kan helpen is wel zo handig ;) .

Ik hoop dat je er iets mee kan, succes! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 15:11

Een paard heeft 2 hersenhelften die niet aan elkaar gekoppeld zijn. Wat wij bijvoorbeeld met het rechteroog zien herkennen wij vervolgens ook met het linkeroog.

Bij een paard werkt dat niet zo. Leer jij een paard aan de rechterkant dat een paraplu niet eng is dan zal je hem dat aan de andere kant opnieuw moeten leren. Immers het andere oog (en dus de andere hersenhelft) herkent het object niet.

Daarom moet je een paard dus LEREN dat het okee is als je aan de andere kant opstapt. Dat heeft in dit geval dus niets met pijn of eigenwijsheid te maken. Hij herkent het niet dat de ruiter aan de andere kant opstapt en dat moet hem dus (zoals bij een onbeleerd paard) geleerd worden.

Marion71

Re: Pony laat me niet vanaf links opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 15:19

Idd, Juliette86. Of hij associeert het met pijn. Daar komt bij dat 'het is nagekeken' geen garantie is dat er niks aan de hand is. Je pony kan gerust ergens last van hebben, zonder dat de arts de oorzaak gevonden heeft. Er zijn legio mensen die verrekken van de pijn en te horen krijgen dat ze niks hebben. Zijn ze dan aanstellers, eigenwijs of dominant of zegt het meer over de kwaliteit van de onderzoeksmogelijkheden?

Met een krukje opstappen moet je eigenlijk altijd doen. Onderzoeken (ja, dat kunnen ze dan weer wel) hebben schade van gewoon opstappen confronterend duidelijk in beeld gebracht.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 15:21

Je zegt dat het paard nagekeken is, maar door welke mensen dan?

Tosca_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:44

Juliette86 schreef:
Een paard heeft 2 hersenhelften die niet aan elkaar gekoppeld zijn. Wat wij bijvoorbeeld met het rechteroog zien herkennen wij vervolgens ook met het linkeroog.

Bij een paard werkt dat niet zo. Leer jij een paard aan de rechterkant dat een paraplu niet eng is dan zal je hem dat aan de andere kant opnieuw moeten leren. Immers het andere oog (en dus de andere hersenhelft) herkent het object niet.

Daarom moet je een paard dus LEREN dat het okee is als je aan de andere kant opstapt. Dat heeft in dit geval dus niets met pijn of eigenwijsheid te maken. Hij herkent het niet dat de ruiter aan de andere kant opstapt en dat moet hem dus (zoals bij een onbeleerd paard) geleerd worden.

Ja, dat klopt ook zeker.
Ze geeft alleen wel aan dat er tot een half jaar geleden nooit problemen waren met links opstappen. Hij is dus al wel bekend met het opstappen aan de linkerkant en dan denk ik dat dit er verder niets mee te maken heeft, toch? :?

ellen98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:11

hoe oud is je pony? het kan ook gwn klieren zijn ..

Xx

sitaenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:20

Oke, ik zal dan eens proberen haar ook aan de linkerkant op te stappen
met iemand die helpt, misschien extra belonen? Maar wat moet ik dan doen als ze me weg wilt duwen?
Ze is 11 jaar, dus ?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:31

Wat maakt het uit? Dan stap je toch gewoon rechts op. Er staat nergens dat je links moet opstappen; dat was vroeger zo vanwege de zwaarden van de soldaten/ridders.

Heeft de Veearts wel eens gekeken of je paard links blind of slechtziend is?

sitaenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 16:31

De ogen zijn ook helemaal oke ;)
Dus ze is gelukkig gezond zover ik weet.. !
Maar het is dus niet verkeerd om aan de rechterkant op te stappen?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 16:55

Nee, dat maakt echt helemaal niets uit. Het is een regel vanuit het leger. Verder niets.

Tosca_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 19:35

janouk schreef:
Nee, dat maakt echt helemaal niets uit. Het is een regel vanuit het leger. Verder niets.

zou ik dan nog heel misschien wat mogen vragen? :o
Stel nou dat het angst of dominantie is, is het dan niet juist heel verkeerd om het te laten zoals het is? Want dat is hoe ik het zie namelijk, als het dominantie is, dan geef je hem hiermee als het ware zijn zin en gaat hij straks nog veel meer dingen "op zijn manier" doen. Als het angst is dan lijkt het mij voor het paard ook het pretigst om hieroverheen gezet te worden, want hij zal die angst vast niet alleen met het opstappen ervaren? En het levert je ook nog eens een stukje vertrouwen op..
Ik ben verder echt geen expert in dat soort dingen ofzo :') dus ik zou er ook graag van willen leren van de ideeën van anderen :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 19:55

Ik ben erg pragmatisch. Het paard vindt het prima als er rechts wordt opgestegen. Dan stijg je toch rechts op. Het doel is om op een ontspannen manier boven op je paard te komen. Paard blij, ruiter blij.
Dan maakt het volgens mij niet echt uit of het om angst of maniertje is, als je het doel bereikt. Maar dat is mijn mening.

En als het vertrouwen er weer is, kan je af en toe proberen links op te stappen zonder er een gevecht van te maken.

Tosca_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 20:58

janouk schreef:
Ik ben erg pragmatisch. Het paard vindt het prima als er rechts wordt opgestegen. Dan stijg je toch rechts op. Het doel is om op een ontspannen manier boven op je paard te komen. Paard blij, ruiter blij.
Dan maakt het volgens mij niet echt uit of het om angst of maniertje is, als je het doel bereikt. Maar dat is mijn mening.

En als het vertrouwen er weer is, kan je af en toe proberen links op te stappen zonder er een gevecht van te maken.

okee, daar kan ik me opzich voor een deel ook wel in vinden.. Ik denk er zelf wel ietsje anders over, maar je hebt een goed punt :+
dankjewel voor de uitleg :)