Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Het lijkt alsof hij met je aan het sollen is en dat moet je gewoon niet pikken. Haflingers kunnen toch zo lekker lomp en sterk zijn wat dit misschien iets lastiger maakt. Stevig in jouw schoenen staan en standvastig zijn. Freestyle kan je inderdaad proberen, maar ook tijdens de overige handelingen naast het rijden. Wanneer hij bijvoorbeeld tijdens het opzadelen een stap opzij zet, naar jou toe, eis dan dat hij een stap terug zet. Good luck! 
silfie35 schreef:Hij heeft duidelijk geen respect voor jou! Je moet laten zien dat jij de leider bent, en dat jij degene bent die beslist welke kant je op gaat en niet hij! Ga eens met m wandelen, een keer halthouden. Loopt hij gewoon door, dan gewoon op de plek terug zetten, en zorgen dat hij oplet!
Dat steeds verder uitbouwen, en misschien ook gewoon een keer aanpakken! Als hij met het rijden bedenkt ineens een andere kant op te gaan, gewoon weer terug sturen en desnoods een flinke por met je been erbij!
ivonne85 schreef:daar heb je gelijk in, die van mij is vooral ook erg dominant en kijkt boos en oren in de nek als hij ook niet wil werken ( ook met freestyle ) dan moet ik hem echt duidelijk maken dat IK de leider ben die hem zegt wat hij wel en niet moet doen.
dat vind ik zelf ook super moeilijk,, ben ook nog op zoek naar de goede manier

robijntjuhh schreef:freestyle manier ziet er erg mooi uit hoor ivonne85! maar zoals ik bijvoorbeeld bij hem zie, dat hij het paard laat schrikken en met zijn lichaamstaal het paard laat halthouden, en ik zou mijn paard laten schrikken, dan reageert mijn paard er niet eens op! die schrikt nergens van en loopt je echt omver. dus dat vind ik een beetje lastig om te handelen..
midgie schreef:Les nemen b.v?
Freestyle is ook niet je paard laten schrikken , maar zelf leren hun lichaams taal te begrijpen en daar mee gaan werken.
Als je les gaat nemen , kun je leren over respect en vertrouwen, jou pony ziet jou niet als leider, maar miss meer als gelijke of zelfs lager in rang,
Ga bijvoorbeeld eens als de pony naar je toe komt je eigen eens heel groot opstellen doe als hij daar niet op stopt je armen eens in de lucht om je eigen nog groter te maken , de pony zal daar echt wel op reageren al is het maar heel even .
Dus dat hij over je heen loopt zegt meer over jou dan over de pony, leer een leider zijn en anders kun je de pony beter nog even in de wei laten staan en eerst eens gaan oefenen en leren hoe het werkt.

het is niet zo dat hij nooit niet totaal niet reageerd op mij, het is alleen zo als er andere interresantere dingen langs hem gaan, zoals bijvoorbeeld een ander paard. DAN word hij onbenullig en let niet meer op mij. ik laat hem wel vaak achteruit lopen maar dan is dat maar 3 passen Cassidy schreef:Maar toch nog een ding, omdat je er over valt dat een paard in sommige situaties schrikt.
Clinton Anderson zegt "Heartattacks are free".
Als je een paard flink moet laten schrikken om zijn aandacht te krijgen, dan moet je dat durven doen.
Durf je dat niet, geef je paard uit handen voor de noodzakelijke basisopvoeding.
Want als de basisopvoeding goed was geweest, had het rijden er in dit geval ook niet zo uitgezien....
http://www.youtube.com/watch?v=Wm-xZeI1jlo
Voor degenen die de engelse taal niet machtig zijn: even voordat dit filmpje werd opgenomen, trok het paard naar de uitgang toe en probeerde al steigerend over de omheining heen te gaan. Hier zijn een aantal heel belangrijke stappen vanaf de grond overgeslagen....

robijntjuhh schreef:ik val er niet over, ik gaf aan dat hij nauwelijks reageerd op het laten schrikken om aandacht te krijgen.
Mindfields schreef:Ik ben het met Cassidy eens, je moet durven ingrijpen, vanuit een zelfverzekerd gevoel. En consequent zijn, wat vandaag niet mag mag morgen al helemaal niet want hij weet dan inmiddels dat het niet mag. Als hij het niet zo erg vindt om vol tegen een ander paard aan te beuken dan is hij denk ik ook niet drie weken zuur als je hem even uitlegt dat hij NIET. PUNT. over je heen mag lopen.

robijntjuhh schreef:dit is dus vooral het probleem. WAT precies te doen zodra hij niet meer oplet en begint te walsen. of eigenlijk voor dat hij het doet.
robijntjuhh schreef:Mindfields schreef:Ik ben het met Cassidy eens, je moet durven ingrijpen, vanuit een zelfverzekerd gevoel. En consequent zijn, wat vandaag niet mag mag morgen al helemaal niet want hij weet dan inmiddels dat het niet mag. Als hij het niet zo erg vindt om vol tegen een ander paard aan te beuken dan is hij denk ik ook niet drie weken zuur als je hem even uitlegt dat hij NIET. PUNT. over je heen mag lopen.
precies! maar op het moment dat hij het ineens doet, loopt hij ook al van mij weg mijn vraag is dus WAT dan te doen, want qua kracht kan ik hem dan toch niet houden hij zal altijd sterker blijven en dat weet hij donders goed
Je WEET toch al dat hij reageert op andere paarden? Je moet dus sneller worden. Mindfields schreef:Als je een lang touw hebt(leadrope) KUN je proberen zijn aandacht bij jou te houden en tevens te voorkomen dathij over je heenloopt door dat touw op een heel irritante manier voor zijn neus te laten cirkelen. Hoeft hem niet te raken maar wel zwaar irritant voor zijn hoofd laten zwiepen. Ik gok dat hij dan nog niet oplet maar het is een poging waard voordat je hem een opvoedkundig verantwoorde 'beuk voor z'n harses' geeft.

robijntjuhh schreef:precies! maar op het moment dat hij het ineens doet, loopt hij ook al van mij weg mijn vraag is dus WAT dan te doen, want qua kracht kan ik hem dan toch niet houden hij zal altijd sterker blijven en dat weet hij donders goed