'Valse' knik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Nicky

'Valse' knik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 19:15

Ik ben nu een tijdje lekker serieus aan het trainen met mijn bijrijdpaardje (en 12 maart hebben we ons B-debuut), een draver van 19 jaar. Nu geeft ie op zich heel makkelijk na maar hij heeft een 'valse knik'. Daar wil ik mee zeggen dat ie alleen z'n hoofd in knikt. Hij is wat overbouwd en vindt het enorm moeilijk om ontspannen over z'n rug te lopen. Hij neigt door die overbouwing heel snel op de voorhand te lopen. We rijden lekker lang en laag los, dan wil die wel ontspannen maar zodra ik hem wat meer oppak heeft ie veel te snel de neiging in deze houding te gaan lopen. Ik ben heel benieuwd of dit er uit te krijgen is. Zou bijvoorbeeld longeren met touwtjes een positief effect hebben? Ik heb zelf geen ervaring met een pessoa dus daar begin ik liever niet aan.

Dit bedoel ik met die knik (al een wat oudere foto maar voor het idee)
Afbeelding

Een recent filmpje, het is lastig te zien omdat de manen het beeld vertekenen

Alvast bedankt :)
Laatst bijgewerkt door __Nicky op 27-01-11 19:18, in het totaal 2 keer bewerkt

_Jessie

Re: 'Valse' knik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:17

Plaats je laatste filmpje er anders bij nick ;)
Ik lees wel even mee want harry heeft het ook wel een beetje soms

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 19:18

Hij staat erbij :)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:27

Ik zie geen valse knik. Wel een lastige halsvorm. Ik zie wat dat betreft geen probleem. Ik zie wel andere problemen (taktfouten, maar ja, dat komt doordat het een draver is natuurlijk). ;)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:31

Het enige echte probleem dat ik zie is dattie echt niet loopt. Hij sjokt, en zn voeten staan langer op de grond dan dat ze in de lucht zijn. Denk dat je al een heel stuk verder komt als je hem een heel stuk actiever rijd. Zo kan hij zn rug er ook niet bijgebruiken, het tempo ligt gewoon te laag voor hem.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 19:32

Even een andere foto erbij gepakt waar het extremer is, dit doet ie dus. Zodra je dan je handen iets naar voren toe laat loopt ie gewoon zoals bovenstaande foto en filmpje.

Afbeelding

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 19:35

Airborn schreef:
Het enige echte probleem dat ik zie is dattie echt niet loopt. Hij sjokt, en zn voeten staan langer op de grond dan dat ze in de lucht zijn. Denk dat je al een heel stuk verder komt als je hem een heel stuk actiever rijd. Zo kan hij zn rug er ook niet bijgebruiken, het tempo ligt gewoon te laag voor hem.

Daar geef ik je helemaal gelijk in!
Inmiddels rij ik hem eerst extreem goed voor het been en dan loopt ie een stuk voorwaartser en tilt ie z'n benen beter op.
Dat is het handige van jezelf filmen, voor m'n gevoel liep ie wel aardig maar als je het terug ziet zie je pas hoe die echt loopt :j

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:37

Oh, dat is rijtechnisch, jij zet op deze foto je handen vast, en trekt daarmee in feite in zn mond. Zijn reactie is dan zn mond naar jou handen doen, dus richting zn borst. Omdat hij niet over de rug loopt en zn rug erbij uit drukt, krijg je dus een rare houding. Dat hij beter gaat lopen als je je handen naar voren doet, zou je eigenlijk al vertellen waarom hij dit doet ;)

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 19:40

Nu moet ik zeggen dat ik op de laatste foto er zelf niet op zit en zie dat vasthouden idd terug op die foto.
Over het algemeen gaat het zo; ik vraag hem om na te geven, hij geeft na en geeft die rare knik, ik laat los en hij loopt dan zoals de foto in de beginpost.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:43

Ik denk dat je niet helemaal een goed beeld bij nageven hebt. Ik zou het je graag uitleggen, maar moet eigenlijk heel nodig leren voor een tentamen, sorry. Als morgen avond nog niet iemand anders het heeft uitgelegt leg ik het alsnog ff uit :)

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 19:45

Ik zal even een foto opzoeken waar ik vind dat ie fijn loopt, misschien verhelderd dat :)

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 19:50

Dit vind ik een fijn beeld.
Afbeelding

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:57

Hoe vraag jij hem na te geven?

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 20:03

Kneden :j

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:10

Dan is dat het probleem. Dat is namelijk niet de correcte manier van nageeflijk rijden. Paard voelt onaangename druk in zijn mondje en ontwijkt die door met zijn hoofd in een rare knik te gaan. Hij maakt dus niet zijn rug lang en zet zijn achterbeen niet onder. Als je wilt dat je paard zijn gewicht naar de achterhand verplaatst door zijn achterbeen onder te zetten, moet je dáár beginnen. Voorkant is alleen voor lichte begrenzing, de gewenste hoofd/hals-houding komt vanzelf wanneer het paard zijn gewicht van de voorhand naar de achterhand verplaatst. Van daaruit kun je een evenwichtige nageeflijkheid trainen waarbij het paard jou in balans kan dragen.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 20:23

Oke. Ik ben nu sinds 2 weken met m'n instructrice bezig met een nieuwe manier. In het begin maak ik hem heel voorwaarts (dat ie bijna té hard gaat) en ik doe niets met de voorkant (wat mij part loopt ie met zn kop in de hemel). Vervolgens laat ik m'n been voor wat ie is en ga bezig met de voorkant naar beneden kneden maar zodra die terug komt in tempo laat ik de voorkant weer zitten en maak ik hem voorwaarts maken.
Lijkt dat op jouw manier? Hoe zou jij het anders aanpakken?

Zo ga ik dan door en dat op de volte zodat ie ook wat inbuigt. Maar ook op deze manier heeft ie de neiging om in die knik te lopen. Zou het kunnen dat ie dat zichzelf heeft aangeleerd? Ik moet zeggen dat het wel een heel stuk minder is dan in het begin maar hij blijft het houden.
Laatst bijgewerkt door __Nicky op 27-01-11 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:24

Ja ik denk ook aan een rijtechnische fout, te veel op de teugel rijden en op de eerste foto loopt het paard echt op de voorhand , het filmpje is niet echt duidelijk, te ver af en te korte stukjes, maar denk dat je aan jezelf moet werken en gaan snappen hoe je een paard goed nageeflijk kan laten lopen, neem les en ga je verdiepen in het rechtrichten ook de theorie daarvan.
Kijk eens op de site http://www.paardenbegrijpen.nl staan veel nuttige dingen en heel veel theorie

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:29

__Nicky schreef:
Oke. Ik ben nu sinds 2 weken met m'n instructrice bezig met een nieuwe manier. In het begin maak ik hem heel voorwaarts (dat ie bijna té hard gaat) en ik doe niets met de voorkant (wat mij part loopt ie met zn kop in de hemel). Vervolgens laat ik m'n been voor wat ie is en ga bezig met de voorkant naar beneden kneden maar zodra die terug komt in tempo laat ik de voorkant weer zitten en maak ik hem voorwaarts maken.
Lijkt dat op jouw manier? Hoe zou jij het anders aanpakken?

Zo ga ik dan door en dat op de volte zodat ie ook wat inbuigt. Maar ook op deze manier heeft ie de neiging om in die knik te lopen. Zou het kunnen dat ie dat zichzelf heeft aangeleerd? Ik moet zeggen dat het wel een heel stuk minder is dan in het begin maar hij blijft het houden.

IK zou dan toch een andere instructrice nemen, want ene paard mag nooit met zijn kop in de lucht lopen, want dan drukt hij zijn rug weg en kan jou niet dragen in balans,, dan heb ej het over voorwaarts , maar heb het idee dat je niet weet wat voorwaarts is en je instructrice dus ook niet want die zou jou moeten kunnen leren hoe je een paard voorwaarts leert lopem en nageeflijk dat is niet naar beneden kneden met je handen en met je benen niks doen, juist met je benen laat je het paard voorwaarts lopen zodat hij voor nageeflijk kan worden enz enz

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:55

Wat een rare methode! Kijk, er is een groot verschil tussen je paard 'actief' en 'hard' laten lopen. Hard laten lopen kan iedereen. Maar actief houdt in dat je het paard met impuls rijdt, voorwaartse drang. Hij moet goed reageren op jouw been.
Wat me opvalt is dat jij in het filmpje alleen op de volte rijdt, en ook schrijf je: 'zo ga ik dan door op de volte totdat hij inbuigt'. Beter kun je zoveel mogelijk oefeningen rijden zoals kleine voltes, slangevoltes enz, waardoor hij met de juiste lengtebuiging gaat lopen en zijn achterbeen onder de massa moet plaatsen.
En zoals ik al zei: met die gewichtsverplaatsing begint nageeflijkheid. Nageeflijkheid is niet met het hoofd in een mooi krulletje lopen. Dat is pas het resultaat van wat het eigenlijke nageeflijk rijden inhoudt.

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:56

ohja, en paardenbegrijpen.nl is inderdaad een erg goeie link!
ik heb een keer een artikel gelezen op een vergelijkbare site, waar perfect stond uitgelegd wat ik hier probeer uit te leggen, maar kan het helaas niet meer vinden...

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:01

denk dat die valse knik voortkomt uit fout nagevelijkheid.
Vind jij dat het paard actief loopt? Ik mis een actieve gang, overgangen. Ik zie een paard (voorzover ik dat op de korte beelden kan beoordelen) wat wat weg sukkelt en taktfouten maakt. Ook mis ik het niveau in de ruiter. Even heel bot gezegd.. sorry. Maar goed we zijn er allemaal om te leren..

Verdiep je eens in een paardenlichaam en het bewegen ervan. Elke gedwongen houding houd je zelf ook niet lang uit. EEn natuurlijk balansspelletje zonder getrek en geschop is veel langer vol te houden. Geeft je een elastische paard. Vergelijk dressuren maar met turnen.. (ik zie mijzelf ook niet spagaten zonder lange training!)

Je zult meer gedult moeten hebben, durven bij de basis te beginnen..les moeten nemen. En met sommige dingen gewoon genoegen moet nemen. Ik weet niet of je draver een verleden heeft. Zo ja,.. is er een goede mogelijkheid dat ies sommige dingen wel nooit goed zal kunnen uitvoeren. sluit lichamelijke problemen uit en ga werken aan de zaken waar je mee vooruit komt..
Laatst bijgewerkt door Anomien op 27-01-11 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:06

__Nicky schreef:
Dit vind ik een fijn beeld.
Afbeelding

ik zie hier alleen de voorhand. Ik kan hier moeilijk zien hoe die zogenoemde nagevelijkheid is gevraagd. Ik neem aan dat dit in stap is? Ben zelf geen voorstander een paard die moeilijk nagevelijk te krijgen is, wel in de stap nagevelijk te 'rijden' en nog niet in de draf (omdat het daar nog niet lukt).

Eerst verruimen en schakelen daarna nagevelijkheid. (die komt vanuit het paard zelf)

(je hand is trouwens nog wel aan de harde kant)

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:15

Gevonden! :D Aan de teugel rijden.
Het is wel een heel verhaal, je moet het echt aandachtig lezen en niet even snel. Het begin kun je op zich wel overslaan, dat is meer haar persoonlijke ervaring, maar wellicht is het herkenbaar. Ik zal een klein citaat hier neer zetten over de oefeningen, dat is denk ik waar jij het meest aan hebt:

Citaat:
De gymnastiek, of het gymnastiseren waar we het hiervoor over hadden is niets anders als de bekende oefeningen zoals voltes en schouderbinnenwaarts. Deze zogenaamde oefeningen zijn als het ware bewegingen welke paarden van nature ook kunnen maken, anders zouden we ze niet kunnen vragen. De oefeningen zijn bedacht en benoemd om het paard sterk, soepel en recht genoeg te maken onder de ruiter, zodat hij zich dus onder de ruiter kan verzamelen. En de reden daarvan is niets anders dan om het paard gezond te houden onder zijn ruiter zodat hij lang mee kan en vele jaren van training niet verloren gaan.

Maar ook op andere sites kun je informatie vinden over het correct nageeflijk rijden van paarden. Dit vond ik toevallig een erg uitgebreide/duidelijke uitleg over het hoe & waarom ervan.

heavon13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:16

Ik haak hier even op in, ga net beginnen met de opleiding tot instructeur van paardenbegrijpen dus vind dit altijd interessant :P

Om uiteindelijk je paard verzameld te krijgen moet je inderdaad beginnen met het gewicht naar de achterhand te plaatsen, zoals hierboven al vermeld is. Een paard heeft van nature een dragend been en een stuwend been. Om een paard in de verzameling te krijgen en het gewicht goed te kunnen verplaatsen zul je allebei de achterbenen dragend moeten krijgen. Wat daarmee eigenlijk de bedoeling is is dat dat dragende bbeen onder de massa in komt. Je zult merken dat je bij het stuwend been problemen tegen komt, die vind het namelijk vaak moeilijk om correct onder de massa in te stappen. Dus als je linksom een volte rijdt moet het linkerachterbeen in het spoor van het rechtervoorbeen terechtkomen met een mooie ruime pas, en rechtsom is het andersom natuurlijk. Als je eraan werkt om die achterbenen mooi los en soepel te krijgen, wordt de rug van een paard ook mooi los en soepel en komt het hoofd vanzelf mee.

Oefeningen om de achterbenen los en soepel te krijgen zijn bijv. voltes rijden, schouderbuitenwaarts, schouderbinnenwaarts e.d.

Een paard met een valse knik is een paard zichzelf blokkeerd, die laat dus eigenlijk zien dat die het moeilijk vind (door bijvoorbeeld scheefheid of te veel druk o.i.d.) en gaat daarmee dus compenseren. Daarmee krijg je dus eigen het tegenovergestelde effect van wat je wilt.

Maar zoals hierboven al gezegd wordt vind je de meest uitgebreide informatie hierover op paardenbegrijpen.nl

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:17

Dit ook:
Citaat:
De paarden op de gravures en schilderijen van de oude meesters zijn vrijwel altijd in de krul. Soms voor de loodlijn soms wat er achter, een en ander kan ook een beetje gelegen zijn aan de interpretatie of voorkeur van de kunstenaar. Maar gekrulde halzen en losse teugels, dat is toch duidelijk de boventoon. En meteen is waarschijnlijk te begrijpen waarom deze krul heden ten dage ons ideaal is. Want wat betekent deze krul nu eigenlijk? Het betekend dat het paard verzameld is! En verzameling, daar streven we tenslotte naar in de dressuur. Maar waarom streven we naar verzameling? Heel simpel: omdat een paard niet gemaakt is om op te rijden en rijden schadelijk voor hem is. Wanneer een paard met ruiter kan verzamelen betekent dit dat het paard voldoende draagkracht, rechtgerichtheid en souplesse heeft om een mens zonder schade te dragen. Hij beheerst als het ware de techniek van het professioneel mensen dragen zou je kunnen zeggen.