Lichtrijden met wiebelvoetjes/beentjes.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cocodox

Lichtrijden met wiebelvoetjes/beentjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 19:03

_/-\o_ _/-\o_

Halloo'tjess!

Ik weet, ik weet het, er zijn al zoveel topics volgens iedereen over het lichtrijden met wiebelbeentjes enzo.
Maar waarom kon ik er geen vinden? (4000 pagina's ofzo? Ga ze toch niet allemaal doorspitten?)
Maar volgensmij is dat ook meer gericht op wiebelbenen in het algemeen.

Maargoed, ik vraag me af;
Tijdens het lichtrijden, moet je toch niet alle druk op je beugels zetten, maar als t waren je heup naar voren/beetje omhoog tillen.
En dat doe je dan zonder echt in de beugels te staan, toch?
Als ik dan ga lichtrijden krijg ik wiebelbenen, die leiden echt hun eigen lieveleventje ofzo?
Maar met mijn voeten is precies hetzelfde aan de hand, die hebben ook een eigen leven.
Komt dat omdat ik onbewust dan toch letterlijk in de beugels sta, wat dan niet moet.. of..?

Sorry als 't onduidelijk is, ik kon het niet beter uitleggen ;(

zodiacje

Re: Lichtrijden met wiebelvoetjes/beentjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:06

ik heb dat ook een beetje, kom er maar niet vanaf.
Beugels iets korter en je hakken erg goed uitdrukken is het enige wat bij mij werkt.
Vergeet vooral dat uitdrukken niet.
en je hoeft niet helemaal tot aan boven te gaan staan. Je hoeft slechts een klein beetje omhoog te
komen, daardoor houdt je ook meer druk op je beugels.
Succes ermee!

daffiehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:08

je hoeft maar een heel klein stukje uit het zadel te komen! wat ook help misschien is de teugels niet echt vasthouden want vaak je ga je onbewust toch aan de teugels hangen bij het omhoog komen.. succes ermee!

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:14

Wat bij mij helpt is je hakken goed uitdrukken (eventueel doe je om dat te leren je beugels wat korter) niet te fanatiek gaan lichtrijden, je moet niet echt gaan staan, gewoon een klein stukje jezelf laten opgooien zeg maar. Ook kan je er eens op letten of je gaat staan vanuit je knieën of vanuit je voeten. Als je vanuit je voeten lichtrijdt gaan je onderbenen en voeten afsteken als je omhoog gaat en terug naar de buik van je paard als je gaat zitten. Als je meer vanuit je knieën lichtrijdt en je onderbenen netjes langs de buik van je paard laat hangen, met goed uitgedrukte hakken, gaan je benen stabieler liggen en krijg je meteen een stabielere zit.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 19:18

Ja dat heb ik dus ook, dat hangen, dat moet ik echt afleren want daar voel ik me gewoon schuldig over ! :P
Naast dat, jep, ik weet dat ik maar een klein stukje uit het zadel moet komen...
En toch begrijp ik niet hoe je nou precies uit het zadel moet komen?
Gewoon alle kracht in je voeten zetten op de beugels (fout?),
of super mega ontspannen (zoals gewoonlijk) je kontje stukje vooruit/omhoog laten gaan zegmaar? Haha.

@Zodiacje, ik heb mijn beugels al aardig kort... volgensmij zelfs TE kort. Kan het er ook aanliggen dat als je vanzelf dus op de foute manier gaat lichtrijden (door in de beugels te gaan staan, letterlijk) dat dat door je zadel kan komen die verkeerd ligt? (Dat ie aan de voorkant bijv te hoog ligt ofzo?)

@Almeetje, dat benen afsteken had ik dus! Totdat ik opeens een beetje doorkreeg hoe ik mezelf omhoog liet wippen. Maar hoe kun je vanuit je knieeen lichtrijden, dat snap ik niet helemaal... T'is moeilijk uit te leggen denk ik ook, maar is het niet zo'n beetje zoals ik t vertel? Dat je wel druk o pde beugels houd maar niet letterlijk in de beugels gaat staan, maar lekker ontspannen je kont dus omhoog wipt :P

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:54

Ik bedoel dat je jezelf dus echt door het paard naar omhoog laat gooien zeg maar, maar dan zachtjes natuurlijk, gewoon relaxt de beweging volgen, zelf niet gaan overreageren in het lichtrijden.
Hou gewoon je benen lang en ontspannen, hakken uitdrukken, druk op de beugels maar steunen op de knieën, niet jezelf met flapperknieën omhoog duwen vanuit je tenen. Begrijp je het een beetje?

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 20:11

Ah, ik begrijp dus dat je gewoon je paard jou omhoog hupt zegmaar, maar dat je dan zelf met je eigen beenkracht niet terug ploft maar rustig weer gaat 'zitten' zegmaar? :)

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:15

Je moet eens je beugels met een touwtje aan je singel vastmaken, zodat je voet vastzit. Natuurlijk wel bij een braaf paard. Als je dit doet en zo gaat lichtrijden, merk je meteen wat je verkeerd doet! :)
Het geeft in het begin echt een raar gevoel, maar ik ben zo ook te weten gekomen dat ik mijn knieën te hard klemde. Door zo'n paar keer te rijden, verbetert je houding enorm. :)

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:18

Goede laarzen wil ook wel helpen.. Ik kan met schoenen ook niet m'n benen stil houden..

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:36

Hakken omlaag werkt al veel :j
En lichtrijden vooral uit je knieën :D

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:45

Ts, zoiets ja :)

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:45

Je moet eigenlijk 1/3 op je zitvlak hebben en 2/3 op je beugels. Dus inderdaad behoorlijke druk op je beugel. Je been lang proberen te houden. De beugel goed onder de bal van je voet, hakken iets naar buiten draaien, hierdoor komen je tenen ook meer naar binnen te staan. Hakken dus naar buiten en beneden alsof er kaboutertjes aan je voeten trekken.

Daarnaast speelt in de wiebelbenen ook het bovenlichaam een grote rol! Schouders dus goed terug houden. Hoofd opgericht houden, engeltjes trekken aan je cap.

Als je na het opstappen je been van je paard haalt knie naar binnen draait, je hak naar buiten ligt je been al stabieler en je bovenlichaam!!! dan rest alleen het feit dat je moet oefenen oefenen oefenen.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:46

als je in je beugels gaat staan.Zitten ze dan wel stil?

ezzelmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:55

proberen je hakken goed uit te drukken
en misschien oefenen door in je beugels te gaan staan

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 14:53

dancer_ schreef:

Die snap ik even niet :')

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:10

Suzz14 schreef:
dancer_ schreef:

Die snap ik even niet :')

haha okee.. als je in draf op je beugels gaat staan... zijn je voeten dan wel stil en blijf je ook in je beugels staan zonder te zitten?(snap je t een beetje) :+

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 15:34

Uhmm.. oke misschien ligt het aan het feit dat ik donkerblond ben,
maar ik zoals ik hem een beetje snap.. mijn voeten zijn in stap wel stil, maar draf en galop is echt...
Beschamend :D ?
:')

Dat met die beugels staan zonder te zitten, zou je dat nog iets makkelijker uit kunnen leggen haha :o ?
Ik doe dan wel havo, maar die snap ik echt niet helemaal.
(Ik zit hier gewoon lekker hard die zin telkens voor te lezen... maar nee, hielp niks :P )

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 16:26

Volgens mij bedoelt ze of je benen wel stil zijn in verlichte zit.
Maar dat heeft weinig met jouw probleem te maken.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:08

ja dat bedoel ik ja. en dat licht ook niet aan jou. Ik heb moeite met dingen uitleggen;)
bij mn vriendin deden ze spoorriempjes aan de beugel en singel..

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 19:14

In verlichte zit... tja, niet echt stil maar ook niet overdreven wiebelend.
:P Spoorriempjes kan ik beter niet aan beginnen, die pony is namelijk pittig..
Heb begrepen dat dat niet echt veilig is dan.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:15

zonder sporen deed ze t. Heb verder ook geen idee hoe ze t doet. Als je wilt kan ik het voor je vragen..

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:20

Een paar dingen die kunnen helpen: Probeer heel goed te voelen welke spieren je precies aanspant of ontspand bij het lichtrijden. Je gebruikt de spieren aan de voorkant van je bovenbeen om je been rechter te maken (dus naar voren met je bekken/heupen). Om te zorgen dat je daarbij omhoog gaat ipv alleen naar voren, gebruik je de spieren aan de achterkant van je bovenbeen en in je billen. Blijf maar eens een tijdje (echt een paar minuten) staan met je benen 30-50 cm uit elkaar en je knieen iets gebogen. Dan zul je voelen welke spieren je daarvoor gebruikt.
Daarnaast zorgt een lichte spanning in je onderbuikspieren en in je rugspieren dat je je rug netjes recht houd. Door je bovenlijf stabiel te houden met de spieren in je romp (buik en rug dus) zorg je dat je bovenlijf in balans blijft, waardoor je niet met je benen hoeft te compenseren omdat je naar voren of naar achteren valt. Vooral het aanspannen van de buikspieren vergeten veel mensen. Probeer dat een tijdje heel bewust, en een beetje overdreven te doen, totdat het automatisch gaat.

En het is ook heel belangerijk dat je net zo beheerst weer gaat zitten als dat je gaat staan. Veel mensen laten zich een beetje naar beneden vallen. Daarmee zit je niet alleen je paard in de weg, maar ontspan je ook opeens alle spieren in je benen, billen, rug en buik, en vliegen dus je onderbenen alle kanten op en vaak bewegen je armen mee om je balans te houden. Probeer eens een paar keer om eerst een stukje in verlichte zit te rijden. Daarna ga je steeds 2 passen verlichte zit, dan 1 keer lichtrijden, dan weer 2 passen lichtrijden. Dus sta, sta, zit, sta sta, zit, sta, sta, zit, sta etc. Daardoor leer je heel beheerst te bewegen en alleen te gaan staan of zitten als je dat wil, en niet alleen omdat je dat nou een maal altijd doet.
Daarna ga je lichtrijden, waarbij je probeert je zadel NET niet te raken. Dus als je gaat zitten, net voor je echt op je zadel zit, jezelf tegenhouden met je beenspieren, en netjes weer, in het goede ritme, gaan staan.

In het begin voelen die oefeningen echt heel onhandig aan, maar na een tijdje merk je dat je er heel veel beheersing door krijgt. Je gaat er soepeler van lichtrijden, je zit word onafhankelijker, je paard loopt makkelijker, en je benen liggen stiller. Het vraagt alleen wel heel veel zelfdiscipline omdat je constant bewust moet zijn van welke spieren je aanspant en waarom je dat doet. (na een tijdje gaat het gelukkig automatisch)

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 19:28

@Airborn, Jeeetjee die tips zijn handig, daar ga ik zeker wat mee doen! Super bedankt! (De rest ook natuurlijk :D )

winnieloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:10

@airnorn, duidelijke tips! Ga ik ook zeker proberen :j

Wat ook helpt is als je stilstaat of stapt je allebei je benen van het zadel plaatst. Dus alleen je kont heeft dan nog contact met het zadel (beetje zon houding heb je dan als je zwanger bent en je gaat bevallen haha! :P ) Maar als je dan je knieen naar binnen plaatst en ze zo tegen het zweetblad aanlegt, liggen je onderbenen als het goed is een beetje naar buiten en op die manier heb je erg veel beheersing over je onderbenen. Je kan ze zelfs helemaal van je paard afhalen zegmaar. Dus kortom knieen naar binnen draaien en goed tegen je kniewrongen houden!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:53

Zowieso tijdens het rijden vooral in stap en galop, met je benen zwaaien. Dus heel bewust een soort fietsbeweging gaan maken zonder je paard te schoppen, of je benen 20 cm van de flank van je paard af tillen, etc. Daarmee oefen je heel erg de controle over je been beweging, en je onafhankelijke zit.

Ook als je je onderbeen naar achteren wil leggen, til je HELE been op, en leg die vanuit je heup naar achteren. Dan ligt hij veel mooier en blijft ook echt beter liggen.