Ik rij in een manege met een paard waar er altijd dezelfde 5 ruiters op rijden. Ik ben de enige die met hem springt en met hem buiten gaat en dat ook aandurft: hij bokt namelijk wanneer hij nog maar in de buurt van een balk komt. Vroeger had hij een gewoon enkelgebroken trens in, maar sedert de zomer heeft de lesgever hem een enkelgebroken pessoa ingestopt. Persoonlijk vind ik dat te zwaar voor hem: het lijkt alsof hij zich "vastzet" op het bit. Hij trekt nu langzaam de teugels uit de handen van sommige ruiters, terwijl hij toch ook met martingaal rijdt (wat ik ook overbodig vind tenzij we buiten gaan, maar goed). Ik voel ook dat hij veel harder wordt in de mond dan vroeger, vooral in het rechterdeel van zijn mond. Ik probeer echt heel rustig en met licht contact te rijden (maar ik geef hem wel genoeg aanleuning, ik rij 12 jaar, dus ik heb wel een vrij goeie basis van dressuur en springen).
Omdat hij meer bokt dan vroeger, zijn we nu op zoek naar een oplossing. Van de lesgever krijg ik een week carte blanche om dingen uit te proberen waardoor zijn gedrag toch iets verbetert. Hij is 15 jaar, dus het is nu niet meteen iets dat eruit groeit. Daarom dacht ik dat een ander bit misschien zou helpen? Of moeten we gewoon de winter afwachten?
Wat zouden jullie doen in mijn geval? Alvast bedankt voor de reacties!