Paard gaat in de achteruit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karlijnxxx

Paard gaat in de achteruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 23:22

Hallo iedereen,

Ik ben aan het begin van de zomer met m'n bijrijdpaard achteruit de sloot in gegaan.
Hij schrok ergens van, ging achteruit (dus mijn eerst reactie is teugels naar voren en been). Dit wilde hij niet dus hij had 1 uitweg: steigeren.
Hij verloor hierbij helaas zijn evenwicht en kukelde met mij erop achteruit de sloot in. Ik heb ontzettend veel geluk gehad vanwege een beugelwissel voor het rijden (leer niet helemaal achter de haak gezet waardoor deze losschoot), anders was ik er niet meer uitgekomen (ik lag er echt onder!)
Tegenwoordig als ik ook maar op hem zit op het erf en hij ziet iets wat hij niet kan thuis brengen gaat hij in de achteruit.
Been helpt niet, zweep helpt niet, omzetten helpt niet, helemaal niets maakt hem dat hij nog vooruit gaat!!
Ik moet je zeggen: in de sloot belanden heeft mijn vertrouwen ook niet echt geholpen. Ik heb liever dat ik er nu vanaf spring dan ook maar 1 seconde eraan te denken om nog een x achteruit erin te gaan al ben ik nog 100 meter van een mogelijke sloot of gat verwijderd!
Oftewel: wie heeft 'het' idee voor mij om mij te helpen, aangezien in de zomer de 'buitenbak' weer opengaat (stuk ontgrasde weide) omringt door sloten!
En ik wil niet de hele zomer binnenrijden.

Vertrouwens oefeningen zijn niet nodig, ik vertrouw hem totaal, tot hij blind achteruit gaat lopen en mijn enige reactie is: eraf!!
Hopelijk heeft iemand de tip om hem uit zijn achteruit gaan 'waas' te halen, want heb het idee alsof hij echt blind wordt voor alles en alleen maar achteruit gaat!

troi

Re: Paard gaat in de achteruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 07:39

Zou je hem kunnen omtrekken?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 07:42

En als jij het heft overneemt in het achteruit lopen? Dat JIJ hem achteruit laat lopen? Dan vind hij het vast niet meer leuk.

Utile94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 10:14

Mijn paard deed het omdat ze geen zin had om te uutrijden.. De jouwe niet.. Ik zou zeggen afstappen kalmeren en anders samen met iemand na voren laten lopen.. Uiteindelijk zul je na voren moeten. Moet ik eerlijk zeggen ik liet die van mij altijd staan un tijdje en dan zat ik maar en afentoe een duwtje van jaaaa je mag.. Maarja die van mij begreep ut wel. Nu is het zo als ik weer op het 'stuk' kom draaf ik aan en dan loopt ze zo het veld in..

Utile94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 10:16

Of je kunt hem eens het helestuk langs de sloot achteruit laten lopen.. Dat hoef je meestal niet vaak te doen.. Hebben ze eens een keer gedaan beij die van mij. Ze vond het niet echt leuk.. Maar het hielp wel..

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 10:17

Als ze bij mij achteruit gaan probeer ik ze om te trekken of even te wachten tot ze wat rustiger zijn geworden en dan weer vooruit. Als ik wacht tot ze stoppen doe ik mijn handen naar voren en mijn benen eraf. Mijn ervaring is dat ze nog harder achteruit gaan als je blijft drijven.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 10:20

Kan je hem niet stil laten staan? Dus zijn achteruit lopen negeren? Hoe meer actie jij van hem vraagt (been, vooruit) hoe harder hij vermoedelijk achteruit gaat. Als je nu eens gewoon stil blijft zitten, niks doet en afwacht?
Veel paarden gaan dan stil staan en komen tot de ontdekking dat het eigenlijk niet zo eng is als ze dachten, waarna ze weer zelf voorwaarts gaan.

Succes er mee, want ik kan me voorstellen dat dit erg beangstigend is.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:04

Probeer hem eens stil te zetten en het nog eens van hem te vragen. Zorg dat je hem gerust steld. Hij moet jou ook kunnen vertrouwen, als jij het vertrouwen hebt dat het kan, dan moet hij dat geloven. Als dat niet lukt, kan je ook afstappen en hem aan de hand erlangs begeleiden. (als je hem kan laten stoppen tenminste) Dat is vaak makkelijker dan als je erop zit.

Succes!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:28

als hij achteruit gaat lopen dan laat je hem maar gewoon een paar keer de bak rondgaan hij of zij krijgt er snel genoeg van geloof mij ik spreek uit ervaring ik had een haflingertje om bij te rijden en die deed dat ook ik zette hem gewoon de hele hoefslag in zen achteruit en hij was er erg snel klaar mee kan ik je wel vertellen succes en absoluut niet eraf want dan heeft hij/zij zen zin tog gekregen want hij/zij heeft de ruiter eraf succes

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:39

Wel nuttige tips hier! Toch zou ik zou ik zeggen, neem dit eens door met een professional. Want zodra er angst van jou bij komt kijken maakt het de boel niet makkelijker.

Mijn ervaring, wanneer er problemen zijn met dieren (medisch uitgesloten) is het vaak terug te vertalen bij de mens. Vanwege angst, stress, trauma's, geen consequentie vanwege angsten of andere dingen enz. Kijk naar de dogwhisper of Monty Roberts. De problemen zijn vaak bij de mens op te lossen. Ook al voelt het misschien nog niet zo voor jou, vaak (dus niet altijd) zijn ze bij de mens op te lossen.

Als ik het verhaal zo lees heb ik het idee dat het paard jou aanvoelt en reageert. En begrijp me niet verkeerd, wat jullie hebben meegemaakt lijkt mij niet mis! Ik kan me voorstellen dat die momenten van achteruit (Waas zoals je het noemt) beangstigend voor jullie kunnen zijn. Daarom zou ik zeggen, zoek iemand die je op dat moment kan helpen. die je afleid, zodat jouw hersenen weer kunnen plaatsen als het ware dat er niets mis is en dat je de controle tot op zekere hoogte weer kunt overnemen.

Heel grofgezegd bedoel ik werken aan vertrouwen in elkaar, in het bijzonder in jezelf en je paard (het paard volgt wel) en dan met behulp van iemand erbij.

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:43

Ik heb een paard dat precies hetzelfde doet. In het begin was het een kwestie van het vertrouwen van het paard naar mij toe, tegenwoordig is het meer stoutigheid. Wat ik nu doe is het paard achteruit het erf afrijden. Na een klein stukje kan ik hem dan omdraaien en vooruit verder rijden. Wil ze dan nog steeds niet? Dan draaien we weer om en rijden we weer een stukje achteruit.

ponyranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:47

ik zou hem ook leren op commando achteruit gaan,en eens hij dat kan,een paar (veilige) situaties waarbij hij achteruit zou gaan uitlokken.eens hij idd achteruit gaat,vraag jij nog meer achteruit tot hij het gewoon beu is.
volgens mij is dat een van de meest efficiente manieren.

dit in combinatie met schriktraining voor de dingen waar hij bang voor heeft,zodat hij ook goeie manier leert om met de enge dingen om te gaan

Lynn_Ulian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:38

ik ga met de rest mee, als je hem zelf eens achteruit laat lopen, vind hij dit vast niet meer leuk!

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:58

tjsa, moeilijk.

Als hij stijgert, pets tussen de oren verkopen. Normaal sla je met een zweep en op de hals/kont of je geeft been ofzo.
Maar een mep tussen de oren verwachten ze niet, en dan verbreek je even die trance waar ze in zitten.
Normaal gesproken komen paarden na een klap tussen de oren wel weer omlaag.

Succes:)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:01

matyee95 schreef:
tjsa, moeilijk.

Als hij stijgert, pets tussen de oren verkopen. Normaal sla je met een zweep en op de hals/kont of je geeft been ofzo.
Maar een mep tussen de oren verwachten ze niet, en dan verbreek je even die trance waar ze in zitten.
Normaal gesproken komen paarden na een klap tussen de oren wel weer omlaag.

Succes:)

En wat als ze van schrik achterover klappen??

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:08

Citaat:

gebeurt niet.
als je hem een klap tussen de oren geeft gaan ze nooit nog verder naar boven.
Omdat ze je als het ware omlaag 'drukt'
Het hoeft niet eens meppen te zijn dus. Het kan ook druk uitoefenen op het hoofd.

Als een paard in paniek is, is hij in een soort trance. op zo'n moment komt er geen informatie meer binnen. het enige is vluchten wat zo'n paard doet op zo'n moment. Dus als je een klap geeft dan verbreek je de trance. En dan kun je weer je hulpen gebruiken.

Xx

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:14

matyee95 schreef:
Citaat:

gebeurt niet.
als je hem een klap tussen de oren geeft gaan ze nooit nog verder naar boven.
Omdat ze je als het ware omlaag 'drukt'
Het hoeft niet eens meppen te zijn dus. Het kan ook druk uitoefenen op het hoofd.

Als een paard in paniek is, is hij in een soort trance. op zo'n moment komt er geen informatie meer binnen. het enige is vluchten wat zo'n paard doet op zo'n moment. Dus als je een klap geeft dan verbreek je de trance. En dan kun je weer je hulpen gebruiken.

Xx

Ik heb het al wel diverse malen zien gebeuren.
Vooral bij paarden die de neiging hebben in paniek achteruit te gaan.
Geef je die een klap op het hoofd is hun reactie... nog harder achteruit.
Mijn paardje kwam al omhoog als zij druk achter haar oren kreeg. Nu is dat gelukkig als een stuk minder.. maar zo zijn er meerdere.
De mijne gaat gerust in haar achteruit door draden/sloten heen.
Rustig blijven en de tijd nemen werkt dan veel beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:15

Ik zie hier best "gevaarlijke"tips tussen staan. Dingen die je niet snel doet, en alleen geadviseerd kunnen worden door iemand die de situatie precies kent.

Er afspringen is echt niets en niets mis mee.
Zeker met angst is het een kwestie van vertrouwen. Je paard kan net zo geschrokken zijn als jij toen dat gebeurd is.
dus naast hulp ( iemand er naast laten lopen om vertrouwen te krijgen, een ander ervaren paard mee tot het goed gaat etc etc ) wil ik je vooral meegeven dat er niets mis is met eraf gaan hem geruststellen en dan pas weer verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:16

Eens met @brainlesss ... zeker als het angst is kan een paard dan helemaal in blinde paniek raken. Ook ervaring mee.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:22

Karlijnxxx schreef:
Hallo iedereen,
Vertrouwens oefeningen zijn niet nodig, ik vertrouw hem totaal, tot hij blind achteruit gaat lopen en mijn enige reactie is: eraf!!
Hopelijk heeft iemand de tip om hem uit zijn achteruit gaan 'waas' te halen, want heb het idee alsof hij echt blind wordt voor alles en alleen maar achteruit gaat!

Ik zou zeggen jullie hebben juist vertrouwens oefeningen nodig. Op het moment dat het paard het eng vindt, en dan dus achteruit gaat, vind jij het ook eng! Terwijl jij juist de leider zou moeten zijn die zegt: kom jongen, ik loods je er wel doorheen.

Overigens denken paarden niet in termen van winnen of verliezen. Paard vindt het eng, en heeft niet genoeg vertrouwen om zelf voorop te gaan, als je afstapt gaan ze er vaak wel langs omdat ze de leider kunnen volgen. Dus lukt het er op niet, ben je een betere leider door kalm te blijven, af te stappen en hem er langs te loodsen.

Zitten de zijwaartse gangen er ook in? Het beste is om ze wel in beweging te houden zodat je die vaart kunt gebruiken om vooruit te gaan, wat niet lukt als hij achteruit gaat.
Dan kun je hem beter van links naar rechts laten wijken en dán een keer vooruit vragen. Door het wijken is hij nog goed aan je been, moet hij nadenken (Left Brain) ipv reageren door achteruit te gaan (Right Brain).

Je zou de rondjes buiten eens een paar keer aan de hand kunnen doen, gaat dit vlekkeloos dan het er pas een keer erop proberen. Gaat het aan de hand al niet goed, kun je er op ook problemen verwachten.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:26

Lalidan schreef:
Kan je hem niet stil laten staan? Dus zijn achteruit lopen negeren? Hoe meer actie jij van hem vraagt (been, vooruit) hoe harder hij vermoedelijk achteruit gaat. Als je nu eens gewoon stil blijft zitten, niks doet en afwacht?
Veel paarden gaan dan stil staan en komen tot de ontdekking dat het eigenlijk niet zo eng is als ze dachten, waarna ze weer zelf voorwaarts gaan.

Succes er mee, want ik kan me voorstellen dat dit erg beangstigend is.

Dat helpt bij die van mij erg goed :')

Gewoon als een deus heel stil erop blijven zitten :+
ik hoef niets te doen dan, hij gaat vanzelf weer vooruit :)

Als ik m been geef of een tik met de zweep of met mn stem werk word het 1000000x erger....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:03

Best een lastig probleem om advies op te geven als je niet ziet wat er gebeurt.

Heb je nog een mogelijkheid om 'm stil te zetten als hij achteruit wil, desnoods door hem om te draaien zodat hij met de neus in de richting komt te staan waarheen hij eigenlijk wil, en met de kont richting "het gevaar"?
Dan zou je namelijk een mogelijkheid hebben om aan voorwaarde 1 te voldoen: zorg voor je eigen veiligheid. Oftewel: balans hervinden en grip op de situatie krijgen door de vluchtreactie af te breken.

Als hij stilstaat, neus in de richting waarheen hij wilde vluchten en kont naar "het gevaar" dan heb je al meer controle voor 'als hij nogmaals zou willen vertrekken'.
Probeer even stil te blijven staan, en heel belangrijk, adem zelf goed door en probeer je eigen spanning door je voeten richting de grond te denken.

Als je van daaruit probeert om je paard weer om te draaien in de oorspronkelijke rijrichting en je krijgt meteen weer spanning/vluchtgedrag, dan zou je eens kunnen proberen wat er gebeurt als je het paard achterwaarts vraagt. Je doorbreekt daarmee zijn verwachtingspatroon. Heel redelijke kans dat je 'm gewoon achteruit langs "het enge" kunt laten lopen. Sta daarna rustig even stil, laat de spanning afvloeien, en draai 'm vooral rustig om. Geef 'm de tijd om te ontdekken dat "het enge" weg is.

Ik zou NIET gaan slaan, schoppen of schreeuwen. Dat gaat je niet helpen. Ook de tips over tussen z'n oren meppen vind ik niet heel slim. Denk aan je veiligheid, en aan jullie vertrouwensband.

wabisabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:38

Ik ga met Sassol mee. Op dit moment is achterwaarts gekoppeld aan een negatieve gedachtegang. Heb het idee dat wanneer je je paard over de hele hoefslag in z'n achteruit zet, je deze gedachtegang niet veel positiever maakt. Veel oefenen en grondwerk, eigenlijk precies zoals Sassol aangeeft, zou denk ik al veel kunnen verbeteren om het wederzijds vertrouwen weer terug te winnen

Sassol schreef:
Ik zou zeggen jullie hebben juist vertrouwens oefeningen nodig. Op het moment dat het paard het eng vindt, en dan dus achteruit gaat, vind jij het ook eng! Terwijl jij juist de leider zou moeten zijn die zegt: kom jongen, ik loods je er wel doorheen.

Overigens denken paarden niet in termen van winnen of verliezen. Paard vindt het eng, en heeft niet genoeg vertrouwen om zelf voorop te gaan, als je afstapt gaan ze er vaak wel langs omdat ze de leider kunnen volgen. Dus lukt het er op niet, ben je een betere leider door kalm te blijven, af te stappen en hem er langs te loodsen.

Zitten de zijwaartse gangen er ook in? Het beste is om ze wel in beweging te houden zodat je die vaart kunt gebruiken om vooruit te gaan, wat niet lukt als hij achteruit gaat.
Dan kun je hem beter van links naar rechts laten wijken en dán een keer vooruit vragen. Door het wijken is hij nog goed aan je been, moet hij nadenken (Left Brain) ipv reageren door achteruit te gaan (Right Brain).

Je zou de rondjes buiten eens een paar keer aan de hand kunnen doen, gaat dit vlekkeloos dan het er pas een keer erop proberen. Gaat het aan de hand al niet goed, kun je er op ook problemen verwachten.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:47

Mijn paard deed dit vroeger ook, want hij probeerde mij graag uit. Zodra hij achteruit ging lopen, zorgde ik gewoon dat we recht achteruit gingen en op de weg bleven. Draaide hij richting sloot of van de dijk af, zette ik zijn neus in die richting, liet ik hem verder terug weer de weg op lopen en dan weer recht. Gewoon afwachten tot hij zelf weer stil gaat staan, een moment rust en opnieuw vooruit rijden . Dan, wanneer hij vooruit gaat, is het belangrijkste dat je hem voorruit houd! Zodra hij twijfelt of vertraagd, aansporen, tegen hem praten. Ik ben soms in draf voorbij het "enge gebied" gegaan en de volgende keer dat we hier langs kwamen, maakte hij al minder problemen, tot het perfect ging.

Het belangrijkste voor jou is dat je hem achteruit weg kunt sturen van de sloot of ander gevaar. Je paard moet zichzelf gaan afvragen "waarom loop ik eigenlijk nog achteruit?" , waardoor ie gaat stilstaan :P

Als je hier niet zelf uitkomt, zeker hulp vragen.
Succes :)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:55

Ik vind ook dat je veiligheid voor alles gaat. Ik heb met mijn paard één weg waar ze ook veel gaat stilstaan omdat ze angstig is en dan ook alleen maar achteruit gaat. Ik stap dan altijd af, loop er langs en dan stap ik weer op. Ik heb niet het idee dat ze dan gewonnen heeft. Ze is ten eerste angstig, het gaat er niet om dat ze me eraf wil ofzoiets. Ten tweede krijg ik wel mijn zin. We rijden immers door en langs het obstakel. Het gaat bij mij puur om één weg, ze gaat niet, doordat ik afstap, op andere wegen dit gedrag ook vertonen. Alleen als ze bang is en ergens niet langs wil. Dus al moet je in een buitenrit bijvoorbeeld een paar keer afstappen maar heb je voor de rest een veilige rit, waarom niet?

Ik ga dat achteruit rijden wel is proberen. Zeker als je paard het ook in de bak doet is dat denk ik wel doeltreffend. Maar ik zou er zeker geen gevecht van maken, de kans is groot dat het helemaal geen narigheid is waardoor je paard het doet, maar angst. Ik zie geen reden om dat te straffen. Wat bij mij ook helpt in sommige gevallen is indd het stilstaan. Enn, maar dat is misschien een beetje suf :P heel de weg tegen haar aan kletsen, al voordat er iets is waarvoor ze gaat stilstaan. Vaak is het dan ook veeeel minder. Ik blijf op die manier bevestigen dat ik er ben, ondanks dat ik erop zit en er niet naast loop.