Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
matyee95 schreef:tjsa, moeilijk.
Als hij stijgert, pets tussen de oren verkopen. Normaal sla je met een zweep en op de hals/kont of je geeft been ofzo.
Maar een mep tussen de oren verwachten ze niet, en dan verbreek je even die trance waar ze in zitten.
Normaal gesproken komen paarden na een klap tussen de oren wel weer omlaag.
Succes:)
Citaat:En wat als ze van schrik achterover klappen??
matyee95 schreef:Citaat:En wat als ze van schrik achterover klappen??
gebeurt niet.
als je hem een klap tussen de oren geeft gaan ze nooit nog verder naar boven.
Omdat ze je als het ware omlaag 'drukt'
Het hoeft niet eens meppen te zijn dus. Het kan ook druk uitoefenen op het hoofd.
Als een paard in paniek is, is hij in een soort trance. op zo'n moment komt er geen informatie meer binnen. het enige is vluchten wat zo'n paard doet op zo'n moment. Dus als je een klap geeft dan verbreek je de trance. En dan kun je weer je hulpen gebruiken.
Xx
Karlijnxxx schreef:Hallo iedereen,
Vertrouwens oefeningen zijn niet nodig, ik vertrouw hem totaal, tot hij blind achteruit gaat lopen en mijn enige reactie is: eraf!!
Hopelijk heeft iemand de tip om hem uit zijn achteruit gaan 'waas' te halen, want heb het idee alsof hij echt blind wordt voor alles en alleen maar achteruit gaat!
Lalidan schreef:Kan je hem niet stil laten staan? Dus zijn achteruit lopen negeren? Hoe meer actie jij van hem vraagt (been, vooruit) hoe harder hij vermoedelijk achteruit gaat. Als je nu eens gewoon stil blijft zitten, niks doet en afwacht?
Veel paarden gaan dan stil staan en komen tot de ontdekking dat het eigenlijk niet zo eng is als ze dachten, waarna ze weer zelf voorwaarts gaan.
Succes er mee, want ik kan me voorstellen dat dit erg beangstigend is.

Sassol schreef:Ik zou zeggen jullie hebben juist vertrouwens oefeningen nodig. Op het moment dat het paard het eng vindt, en dan dus achteruit gaat, vind jij het ook eng! Terwijl jij juist de leider zou moeten zijn die zegt: kom jongen, ik loods je er wel doorheen.
Overigens denken paarden niet in termen van winnen of verliezen. Paard vindt het eng, en heeft niet genoeg vertrouwen om zelf voorop te gaan, als je afstapt gaan ze er vaak wel langs omdat ze de leider kunnen volgen. Dus lukt het er op niet, ben je een betere leider door kalm te blijven, af te stappen en hem er langs te loodsen.
Zitten de zijwaartse gangen er ook in? Het beste is om ze wel in beweging te houden zodat je die vaart kunt gebruiken om vooruit te gaan, wat niet lukt als hij achteruit gaat.
Dan kun je hem beter van links naar rechts laten wijken en dán een keer vooruit vragen. Door het wijken is hij nog goed aan je been, moet hij nadenken (Left Brain) ipv reageren door achteruit te gaan (Right Brain).
Je zou de rondjes buiten eens een paar keer aan de hand kunnen doen, gaat dit vlekkeloos dan het er pas een keer erop proberen. Gaat het aan de hand al niet goed, kun je er op ook problemen verwachten.
heel de weg tegen haar aan kletsen, al voordat er iets is waarvoor ze gaat stilstaan. Vaak is het dan ook veeeel minder. Ik blijf op die manier bevestigen dat ik er ben, ondanks dat ik erop zit en er niet naast loop.